Gå til innhold

Reduserer prisen på Lightroom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper de får et predefinert filter for å eksportere til trykk. Når jeg har lagd fotoer til fotobøker, så virker det som de trykte bildene har lavere dynamikk enn på skjermen. Hadde vært greit å få en slags kompresjon i programmet, så man slipper overraskelser når det trykkes. Jeg håper også det blir lettere å få den til å lossless eksportere uendret JPEG, per nå er det litt tungvindt.

 

Og ellers fint at det kommer video.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg håper de får et predefinert filter for å eksportere til trykk. Når jeg har lagd fotoer til fotobøker, så virker det som de trykte bildene har lavere dynamikk enn på skjermen. Hadde vært greit å få en slags kompresjon i programmet, så man slipper overraskelser når det trykkes. Jeg håper også det blir lettere å få den til å lossless eksportere uendret JPEG, per nå er det litt tungvindt.Og ellers fint at det kommer video.AtW

 

Japp, de har Soft Proofing innebygd, så du kan se om fargene er innenfor printerens dynamiske område...

Soft Proofing in Lightroom 4

 

Videofunksjonen er jeg ikke veldig imponert av. Men for grading ("color correction") kan det jo funke greit.

Endret av eivihnd
Lenke til kommentar

Jeg håper de får et predefinert filter for å eksportere til trykk. Når jeg har lagd fotoer til fotobøker, så virker det som de trykte bildene har lavere dynamikk enn på skjermen. Hadde vært greit å få en slags kompresjon i programmet, så man slipper overraskelser når det trykkes. Jeg håper også det blir lettere å få den til å lossless eksportere uendret JPEG, per nå er det litt tungvindt.Og ellers fint at det kommer video.AtW

 

Japp, de har Soft Proofing innebygd, så du kan se om fargene er innenfor printerens dynamiske område...

Soft Proofing in Lightroom 4

 

Videofunksjonen er jeg ikke veldig imponert av. Men for grading ("color correction") kan det jo funke greit.

 

Nice, det er ett stykke på vei. Håper man kan få til ett filter for å eksportere på en måte som passer til print også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det noen som kan forklare de vesentligste forskjellene mellom Lightroom og Elements?

Hei. Lightroom er et verktøy spesielt rettet mot profesjonelle og ARBEIDSFLYTEN deres, fra å lese inn og organisere bildene, effektiv justering av flere bilder samtidig (når de har tatt serier av samme motiv/setting) og til slutt publisering/presentasjon til kunde.

Det er også primært rettet for de som jobber i råformat.

Det er ekstremt effektivt for disse, som enkelt kan merke bilder til et oppdrag, justere hele serier (eks justere farger og eksponering, fjerne støv), og generere jpg av ønsket størrelse/kvalitet.

Det er IKKE for spesielt avansert redigering, men for viktige justeringer.

 

PhotoShop (og Elements) er verktøy primært for redigering. Elements er spesielt rettet mot amatører, og har også en kraftig katalog/organiseringsdel, men mer rettet mot amatører.

 

Men Lightroom er også et genialt verktøy for amatører, og er ypperlig kombinert med Elements, som nå har ganske avanserte muligheter. De fleste klarer seg langt med Lightroom, og da holder det gjerne med Elements til kraftigere redigering. Men Lightroom er nok mest nyttig hvis du jobber i råformat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper de får et predefinert filter for å eksportere til trykk. Når jeg har lagd fotoer til fotobøker, så virker det som de trykte bildene har lavere dynamikk enn på skjermen. Hadde vært greit å få en slags kompresjon i programmet, så man slipper overraskelser når det trykkes. Jeg håper også det blir lettere å få den til å lossless eksportere uendret JPEG, per nå er det litt tungvindt.

 

Og ellers fint at det kommer video.

 

AtW

Har ikke Lightroom støtte for soft-proofing slik at ud kan se hvordan det blir på forhånd?

 

Japp, de har Soft Proofing innebygd, så du kan se om fargene er innenfor printerens dynamiske område...

Soft Proofing in Lightroom 4

Tydeligvis så har de det.

 

Nice, det er ett stykke på vei. Håper man kan få til ett filter for å eksportere på en måte som passer til print også.

Softproofer du med sRGB, eksporter til sRGB og passer på at mottaker ikke surrer til bildene dine, så skal det bli rimelig riktig.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva profesjonnelle fotofremkallingsbedrifter bruker, men trykkeriindustrien benytter CMYK-fargespekter. Det er en forringelse av RGB-spekteret, så for å dra nytte av å kunne tilpasse CMYK-filer for trykeriet, må du vite hvilken CMYK-profil akkurat det trykkeriet bruker.

 

Vil tro at det beste er å sende RGB til de som skal trykke bildene, og la de selv konvertere til CMYK med sin egen profil.

Lenke til kommentar

argh.. kjøpte lightroom 3 like etter jul når de hadde rabatt på den. Nå viser det seg altså at lightroom 4 blir billigere enn rabattert versjon 3! Litt grinete nå merker jeg men livet går videre :)

 

Jeg har gjort nettopp det samme :).

 

Jeg holder på med å lærer meg Lightroom 3 så jeg lurer på om det er kanskje bortkastet penger å kjøpe en oppgraderingsnøkkel til Lightroom 4...??

Lenke til kommentar

 

Softproofer du med sRGB, eksporter til sRGB og passer på at mottaker ikke surrer til bildene dine, så skal det bli rimelig riktig.

 

Ja, men om jeg forsto det rikitg, så var dette bare noe der man ser hvordan ting blir på trykk på skjermen? Om det ikke ser bra ut, så må man selv drive å fikle med innstillinger (og det er kanskje annerledes enn man vil ha det for bildet om det skal lagres på PCen), jeg tror det hadde vært ett fint tillegg emd en slags "eksport til print"-funksjon som batch-behandler alle bildene dine så de passer bra til printing (feks dynamisk kompresjon)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...