Gå til innhold

Reduserer prisen på Lightroom


Anbefalte innlegg

Men jeg tror man skal oppgradere et og et bilde til 2012-prosessen. Enkelte av bildene blir drastisk forandret, men det ser ut som om mye ordner seg hvis man nullstiller clarity-slideren. Det ser ut som om det er denne som gjør ulikhetene mellom de to versjonene på enkelte bilder så voldsom. Den nye clarity-slideren er betydelig kraftigere enn den gamle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

argh.. kjøpte lightroom 3 like etter jul når de hadde rabatt på den. Nå viser det seg altså at lightroom 4 blir billigere enn rabattert versjon 3! Litt grinete nå merker jeg men livet går videre :)

 

Jeg har gjort nettopp det samme :).

 

Jeg holder på med å lærer meg Lightroom 3 så jeg lurer på om det er kanskje bortkastet penger å kjøpe en oppgraderingsnøkkel til Lightroom 4...??

 

Er ikke nødvendig og bytte versjon med en gang, foreløpig så finnes det ikke så veldig mye opplærings-medier for LR4 som det gjør med LR3, bakdelen er at det blir endel diskusjon rund LR4 bruken som man kan ha glede av.

Lenke til kommentar
Sitter og teller på knappene om jeg skal selge sjelen fullt og helt til adobe nå. Frem til nå har jeg vært alt for glad i capture nx2 til å engang vurdere det.
Capture NX2 er veldig bra på bildekvalitet, men helt ubrukelig om man skal få levert raskt og ha effektiv arbeidsflyt.
Det er det som er dilemmaet mitt ja. Jeg bruker nikon transfer til importering, viewnx2 til culling og rating, Idimager til katalogisering, cnx2 til råfilbehandling og cs5 til retusj m.m. Ikke akkurat strømlinjeformet. Samtidig er jeg veldig fornøyd med resultatet jeg på en enkel måte får i cnx2 og vil nødig gi slipp på det.

 

Bruker du 64bit utgaven som kom for ikke så lenge siden ? Jeg får støy over hele bildet når bruker Color Control Point, selv om jeg feks kun bruker dette i en liten del av bildet. Dette problemet hadde jeg ikke med forrige versjon eller NX1

Lenke til kommentar
Sitter og teller på knappene om jeg skal selge sjelen fullt og helt til adobe nå. Frem til nå har jeg vært alt for glad i capture nx2 til å engang vurdere det.
Capture NX2 er veldig bra på bildekvalitet, men helt ubrukelig om man skal få levert raskt og ha effektiv arbeidsflyt.
Det er det som er dilemmaet mitt ja. Jeg bruker nikon transfer til importering, viewnx2 til culling og rating, Idimager til katalogisering, cnx2 til råfilbehandling og cs5 til retusj m.m. Ikke akkurat strømlinjeformet. Samtidig er jeg veldig fornøyd med resultatet jeg på en enkel måte får i cnx2 og vil nødig gi slipp på det.

 

Bruker du 64bit utgaven som kom for ikke så lenge siden ? Jeg får støy over hele bildet når bruker Color Control Point, selv om jeg feks kun bruker dette i en liten del av bildet. Dette problemet hadde jeg ikke med forrige versjon eller NX1

 

Jeg bruker 2.3, 64-bit ja. Kan ikke si at jeg har merket noe til økt støynivå, men er jaggu ikke sikker på om jeg har brukt CCP i 2.3. Skal teste litt og se.

 

Edit

Ikke noe støy her nei. Hørtes litt merkelig ut dette. Du kunne kanskje slengt inn en tråd på nikoncafe. Mange superbrukere på NX2 der.

Endret av Lynx-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkleste løsning for å beholde helt eksisterende bibliotek er bare å innstallere "over" LR3, eller?

Regner med at du importerer eksisterende bibliotek og dermed oppretter ny LR4 katalog.

man beholder i prinsippet den gamle katalogen, den bare oppgraderes til å kunne fungere med LR4. LR3 ligger bakt inn i LR4, slik at gamle bilder fra LR3 ikke forandrer seg når de flyttes til LR4. De importeres med såkalt "Process version 2010" som er den LR3 brukte. Når man jobber med disse bildene vil LR4 se ut og oppføre seg som LR3 i develop modulen o.l. Alle nyimporterte bilder vil automatisk få LR4 sin "Process version 2012", med alle de nye tingene LR4 har. Gamle bilder kan selvsagt oppgraderes til process version 2012, men det er noe man aktivt må gjøre selv, og som det har blitt nevnt her allerede -det kan være at bildene forandrer seg litt da, fordi sliderne ikke er helt samkjørte lenger...

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Skulle prøve å kjøpe men får ikke til.

 

Går på vgs og antar da jeg kan benytte meg av denne studentrabatten?

Får bare kjøpt lightroom 3.

 

Noen fordel med det å kjøpe som en cd som sendes i post i forhold til det å laste ned bare?

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar
Sitter og teller på knappene om jeg skal selge sjelen fullt og helt til adobe nå. Frem til nå har jeg vært alt for glad i capture nx2 til å engang vurdere det.
Capture NX2 er veldig bra på bildekvalitet, men helt ubrukelig om man skal få levert raskt og ha effektiv arbeidsflyt.
Det er det som er dilemmaet mitt ja. Jeg bruker nikon transfer til importering, viewnx2 til culling og rating, Idimager til katalogisering, cnx2 til råfilbehandling og cs5 til retusj m.m. Ikke akkurat strømlinjeformet. Samtidig er jeg veldig fornøyd med resultatet jeg på en enkel måte får i cnx2 og vil nødig gi slipp på det.

 

Bruker du 64bit utgaven som kom for ikke så lenge siden ? Jeg får støy over hele bildet når bruker Color Control Point, selv om jeg feks kun bruker dette i en liten del av bildet. Dette problemet hadde jeg ikke med forrige versjon eller NX1

Kan ikke si at jeg har sett noe til dette. Men Control Points bruker jeg ytterst lite. Skal jeg gjøre noe avansert gjøres det i Adobe Photoshop CS5.5. Jeg har "vokst opp" på Adobe Photoshop, så bruker stort sett bare Capture NX2 når jeg skal ha en ren JPEG konvertering av raw-fil, samt har god tid :)

Lenke til kommentar

Synes støyfunksjonen har blitt bedre. Denne har jeg knapt rørt tidligere fordi jeg synes detaljer har forsvunnet nærmest bare ved å røre den, mens jeg nå kan dra til litt - og detaljene forsvinner ikke like fort. Eller så er det kanskje bare jeg som aldri lært å bruke den i LR3.

 

Men et problem: Når jeg sender over et bilde til CS5 får jeg beskjed om å oppgradere Camera Raw til versjon 7. Denne eksisterer ikke ennå (så vidt jeg ser?), noe som gjør at det eksporterte bildet ser betydelig annerledes ut i CS5 enn i Lightroom.

 

Noen som vet når Camera Raw 7 kommer?

Lenke til kommentar

Synes støyfunksjonen har blitt bedre. Denne har jeg knapt rørt tidligere fordi jeg synes detaljer har forsvunnet nærmest bare ved å røre den, mens jeg nå kan dra til litt - og detaljene forsvinner ikke like fort. Eller så er det kanskje bare jeg som aldri lært å bruke den i LR3.

 

 

Hvis den er bedre så gleder jeg meg veldig!! :dribble:

 

Tror du har gjort noe feil i LR3, den har vært strålende. Iallefall til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Synes støyfunksjonen har blitt bedre. Denne har jeg knapt rørt tidligere fordi jeg synes detaljer har forsvunnet nærmest bare ved å røre den, mens jeg nå kan dra til litt - og detaljene forsvinner ikke like fort. Eller så er det kanskje bare jeg som aldri lært å bruke den i LR3.

 

 

Hvis den er bedre så gleder jeg meg veldig!! :dribble:

 

Tror du har gjort noe feil i LR3, den har vært strålende. Iallefall til mitt bruk.

 

Det kan du ha rett i. Jeg har ikke gjort stort av støyfjerning ennå, men førsteinntrykket er at denne oppfører seg annerledes.

 

Men er det noen som har peiling på hvorfor bilder man eksporterer til CS5 ser så annerledes ut i CS5? Når man så tar dem tilbake i LR4 har de forandret seg fra originalbildet det da ligger ved siden av, uten at man har gjort noe som helst i Photoshop utover å lagre det. Det er som om de ikke har fått justeringene jeg har gitt dem i LR4.

Lenke til kommentar

Opplevd ulike farger selv på samme bilde i ulike programmer, dette skyldes som oftest at programmene er innstilt på ulike fargerom som sRGB og AdobeRGB.

 

Jeg tror ikke det er det. Jeg sender over i ProPhoto RGB, Tiff og 16 bit, og innstillingene er nøyaktig som da jeg brukte LR3. Men nå har jeg sendt over en del filer, og det ser ut som om fargeproblemene oppstår kun når jeg bruker clarity-slideren i LR4 (med 2012-profil). Når jeg ikke bruker denne vises bildene helt likt.

 

Hadde vært fint hvis noen andre gadd å sjekke om de har samme problemet. Eventuelt har jeg begynt å se syner nå på natta. ;)

Lenke til kommentar

Men et problem: Når jeg sender over et bilde til CS5 får jeg beskjed om å oppgradere Camera Raw til versjon 7. Denne eksisterer ikke ennå (så vidt jeg ser?), noe som gjør at det eksporterte bildet ser betydelig annerledes ut i CS5 enn i Lightroom.

 

Noen som vet når Camera Raw 7 kommer?

 

Det burde være like rundt hjørnet hvis det ikke allerede ligger en oppgradering ute da, har du sjekket ?

 

Mange proffe som bruker denne kombinasjonen så det må være 100% kompatible.

Lenke til kommentar

Opplevd ulike farger selv på samme bilde i ulike programmer, dette skyldes som oftest at programmene er innstilt på ulike fargerom som sRGB og AdobeRGB.

 

Jeg tror ikke det er det. Jeg sender over i ProPhoto RGB, Tiff og 16 bit, og innstillingene er nøyaktig som da jeg brukte LR3. Men nå har jeg sendt over en del filer, og det ser ut som om fargeproblemene oppstår kun når jeg bruker clarity-slideren i LR4 (med 2012-profil). Når jeg ikke bruker denne vises bildene helt likt.

 

Hadde vært fint hvis noen andre gadd å sjekke om de har samme problemet. Eventuelt har jeg begynt å se syner nå på natta. ;)

Tror ikke du skal utelukke at det er faregerom som er problemet. Det høres jo helt klart ut som et fargeprofilproblem. Det kan vel tenkes at programmet er "dårlig" programmert, til f.eks. å hente skjermens fargeprofil når du holder på med dette verktøyet.

 

Jeg sleit med ulike farger i ulike program og fant etter litt søk etter tilsvarende problem på nettet ut at jeg kunne slette skjermens fargeprofil, og det hjalp. Det var litt overraskende at innstillingene inne i det enkelte program så fine ut (sRGB var satt der det var mulig), men at jeg måtte ut i windows sine innstillinger for å få fikset problemet. Software kan jo være kodet på de underligste vis...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...