Gå til innhold

Reduserer prisen på Lightroom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, men om jeg forsto det rikitg, så var dette bare noe der man ser hvordan ting blir på trykk på skjermen? Om det ikke ser bra ut, så må man selv drive å fikle med innstillinger (og det er kanskje annerledes enn man vil ha det for bildet om det skal lagres på PCen), jeg tror det hadde vært ett fint tillegg emd en slags "eksport til print"-funksjon som batch-behandler alle bildene dine så de passer bra til printing (feks dynamisk kompresjon)

 

AtW

Soft-proofing blir en veldig spennende mulighet, men krever at skjerm og printer er profilert. Da kan Lightroom vise deg et skjermbilde som er et estimat av hvordan utskriften blir. Som du sier så må man evt gjøre manuelle korrigeringer om man ikke liker det man ser.

 

I tillegg så har Adobe "gjemt bort" noen settinger som påtrykkes alle utskrifter, typisk "lys opp bildet 0.5 stop før utskrift". Men det er etter min mening ikke måten å gjøre det på.

 

Lightroom gjør jo i utgangspunktet "en eller annen mapping" mellom kamera raw og profilen den måtte ha på printeren. Jeg ville kanskje tippe at den defaulter til noe some er noenlunde nøytralt, og ikke alt for kreativt, men default profilen til min 7D er alt for kreativ i røde toner for min smak.

 

Hvis det du vil er å få sRGB-bilder til å se mest mulig saftig ut på en begrenset printer så kan du kanskje eksperimentere med å la printeren manage farger, evt skru på alt tjafs som måtte finnes i printer-driveren av "vivid", "dynamic" etc.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Ja, men om jeg forsto det rikitg, så var dette bare noe der man ser hvordan ting blir på trykk på skjermen? Om det ikke ser bra ut, så må man selv drive å fikle med innstillinger (og det er kanskje annerledes enn man vil ha det for bildet om det skal lagres på PCen), jeg tror det hadde vært ett fint tillegg emd en slags "eksport til print"-funksjon som batch-behandler alle bildene dine så de passer bra til printing (feks dynamisk kompresjon)

 

AtW

Soft-proofing blir en veldig spennende mulighet, men krever at skjerm og printer er profilert. Da kan Lightroom vise deg et skjermbilde som er et estimat av hvordan utskriften blir. Som du sier så må man evt gjøre manuelle korrigeringer om man ikke liker det man ser.

 

I tillegg så har Adobe "gjemt bort" noen settinger som påtrykkes alle utskrifter, typisk "lys opp bildet 0.5 stop før utskrift". Men det er etter min mening ikke måten å gjøre det på.

 

Lightroom gjør jo i utgangspunktet "en eller annen mapping" mellom kamera raw og profilen den måtte ha på printeren. Jeg ville kanskje tippe at den defaulter til noe some er noenlunde nøytralt, og ikke alt for kreativt, men default profilen til min 7D er alt for kreativ i røde toner for min smak.

 

Hvis det du vil er å få sRGB-bilder til å se mest mulig saftig ut på en begrenset printer så kan du kanskje eksperimentere med å la printeren manage farger, evt skru på alt tjafs som måtte finnes i printer-driveren av "vivid", "dynamic" etc.

 

-k

 

Jeg eier ikke printeren her. Det er snakk om å printe ut ting i fotobøker. Ofte blir det litt mørkt, og med begrenset dynamisk omfang.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg eier ikke printeren her. Det er snakk om å printe ut ting i fotobøker. Ofte blir det litt mørkt, og med begrenset dynamisk omfang.

 

AtW

Dersom du benytter deg av reputable tjenester for print så bør du få tilgang på profiler fra dem. I såfall gjelder alt jeg skrev over.

 

Hvis du benytter deg av billige tjenester for print så er vel beste bet å eksportere til sRGB, kalibrere skjermen til 100 cd/m^2, skru opp litt lysstyrke i bildene, og håpe på det beste. Når du får boka i retur, inspiser resultatet og noter avviket fra slik du helst ville ha sett bildene, og korriger neste gang du sender inn (og håp at de ikke har satt ut jobben til en annen leverandør neste gang).

 

Evt så kan du gjøre som Elkjøp & co anbefaler: kopier jpeg rett ut fra kamera med default-settings, last opp til nettsiden deres, huk av for "optimaliser bildekvalitet", og håp at du liker resultatet.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Sitter og teller på knappene om jeg skal selge sjelen fullt og helt til adobe nå. Frem til nå har jeg vært alt for glad i capture nx2 til å engang vurdere det.

Capture NX2 er veldig bra på bildekvalitet, men helt ubrukelig om man skal få levert raskt og ha effektiv arbeidsflyt.

Lenke til kommentar

Sitter og teller på knappene om jeg skal selge sjelen fullt og helt til adobe nå. Frem til nå har jeg vært alt for glad i capture nx2 til å engang vurdere det.

Capture NX2 er veldig bra på bildekvalitet, men helt ubrukelig om man skal få levert raskt og ha effektiv arbeidsflyt.

 

Det er det som er dilemmaet mitt ja. Jeg bruker nikon transfer til importering, viewnx2 til culling og rating, Idimager til katalogisering, cnx2 til råfilbehandling og cs5 til retusj m.m. Ikke akkurat strømlinjeformet. Samtidig er jeg veldig fornøyd med resultatet jeg på en enkel måte får i cnx2 og vil nødig gi slipp på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter og teller på knappene om jeg skal selge sjelen fullt og helt til adobe nå. Frem til nå har jeg vært alt for glad i capture nx2 til å engang vurdere det.

Capture NX2 er veldig bra på bildekvalitet, men helt ubrukelig om man skal få levert raskt og ha effektiv arbeidsflyt.

 

Det er det som er dilemmaet mitt ja. Jeg bruker nikon transfer til importering, viewnx2 til culling og rating, Idimager til katalogisering, cnx2 til råfilbehandling og cs5 til retusj m.m. Ikke akkurat strømlinjeformet. Samtidig er jeg veldig fornøyd med resultatet jeg på en enkel måte får i cnx2 og vil nødig gi slipp på det.

Lightroom er forøvrig også veldig enkel å få bra kvalitet med... i tillegg har man mulighet til å "redigere" 1000-vis av bilder samtidig på en enkel måte. Bør prøves!

 

Edit:

Krever litt innsats for å lære, men verdt strevet når man sparer ekstremt med tid. Vanligvis er det slik med Adobe software (uansett hvilken) at om man bruker mye tid på en prosess så gjør man det feil.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ok, det var skremmende....

 

Lightroom 4 oppgradering:

adobe.png

 

Heldigvis var det kun 612 kroner som ble belastet og ikke Dollar.

 

Første tanken var - "OMG, hva skal kone mi si"....

 

/wipes sweat from face...

Endret av jackbrennan2008
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitter og teller på knappene om jeg skal selge sjelen fullt og helt til adobe nå. Frem til nå har jeg vært alt for glad i capture nx2 til å engang vurdere det.
Capture NX2 er veldig bra på bildekvalitet, men helt ubrukelig om man skal få levert raskt og ha effektiv arbeidsflyt.

 

View NX er nok det raskeste for levering av bilder raskt. Ingenting måler seg med det. Capture NX2 er nok treg å bruke - men jeg opplever at den krever lagg ferre taste trykk for å åpne det resultate som er godt nok til å sende inn.

Lenke til kommentar

Var litt redd det skulle gå tregt etter å ha knota litt med beta-versjonen (måtte bare gi opp fordi det hang så jævlig), og jeg ser noen klage over ekstrem treghet på Adobe-forumet, men jeg oppgraderte likevel, og dette går jo veldig bra. Ser ørlite heng når jeg trykker på og av oppskarpingspanelet, men ikke plagsomt, og kloning- og adjustments-sliderne ser ut til å fungere minst like raskt som i LR3.

 

Skal bli artig å teste dette ut skikkelig.

 

Og prisen var en positiv overraskelse. :)

Lenke til kommentar

Litt smårøsk, fikk LR4 til å kræsje ved import av katalog. Skjedde forøvrig bare 1 gang.

 

Edit:

OS-X versjonen virker forøvrig raskere og mer optimalisert enn Windows x64 utgaven. Ellers er det bare glede :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Nex7 på desken, Oly OM-D E-M5 på vei, beta avinstallert og retail Lightroom 4 "Mac" installert, CS6 og ny Macbook neste når de slippes, dyr hobby men bare morro :-)

 

Div rusk fra beta er borte, ingen kræsj sålangt med retail versjon. Konvertering av katalog gikk greit. Førstegangs innlasting av moduler tar lengre tid enn i LR3 men ellers ok. Billig er den også blitt.

Lenke til kommentar

Når jeg er ute på oppdrag jobber jeg ofte med bildene på macbook, eksporterer så bildemappe som katalog og importerer til server igjen (vet det finnes andre metoder, men denne fungerer bra for meg). Uansett import ser ut til å gå dramatisk mye kjappere i LR4 sammenlignet med LR3

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...