Gå til innhold

Valve med egen konsoll? (PC)


Anbefalte innlegg

En del her som ikke skjønner poenget med denne boksen, men jeg synes det er et par ting som høres ganske forelokkende ut:

 

1)

Standardisert hardware, dvs at man kanskje får en "runs smooth at steam box" verifisering av spill, noe som gjør det enklere for spillprodusenter å vite hvor de skal legge lista. Dessuten betyr det at hvis du kjøper Steam box, så vet du at x antall spill fungerer tilfredsstillende på denne.

 

2)

En relativt billig inngang til pc spillverden (dette forutsetter naturligvis at Valve setter en lav pris, noe som er sannsynlig)

 

3)

Standardiserte kontrollere, dvs joystick/gamepad/mus/tastatur må søtte Steam box krav, som igjen gir en del av de samme fordelene som i punkt 1. Det blir enklere for utviklere å kontrollere hvordan produktet deres oppleves.

 

4)

Spill på TV'en. En del pc spill som helt sikkert ville gjort seg bra på storskjermen, dessuten er det mer sosialt å spille i stua. Uansett kan jo denne boksen stå på gutterommet også, om du IKKE vil ha den i stua.

 

5)

Indie games osv vil antageligvis kunne blomstre litt enkere på steam box, da det er enklere/billigere å forholde seg til færre hardware krav og mulige kontrollere etc. Samtidig som det er en mye åpnere plattform.

 

6)

Gjør pc spilling mye mer strømlinjeformet, man slipper å tenke på installasjoner og mye hack, som ofte har vært ankepunktet for at mange har kjøpt konsoll istedenfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konsollenes store fordel er at man slipper kjøret med utskifting av hardware for å følge med og dermed slipper mange av problemene som kan oppstå når drivere ikke kommuniserer slik de skal. Konsoll er derfor langt mer sytalaust enn PC. Om Valve klarer å lage noe slikt til windows-platformen kan det ha noe for seg.

Nå er jeg av den oppfatning at dette "kjøret med utskifting av hardware" i stor grad er et konstruert problem. Jeg opplever ikke dette problemet som PC-spiller, og kunne fint klart meg med samme PC i fire år, for så å kjøpe ny eller bytte ut maskinvare. I den grad jeg oppgraderer datamaskinen min er det fordi jeg bruker den til så mye mer enn spilling og ønsker å ha god ytelse på et generelt nivå.

 

Problemet er heller at utviklere må ta hensyn til veldig varierende maskinvare-problemer, og der ligger altså et vesentlig problem både i forhold til implementasjonen og testingen av spillene og spillmotorene. Hvis Steam klarer å definere et minstekrav og et relativt standard sett med maskinvare kan det fort bli lettere å optimalisere spillene, vel for akkurat Steam sin platform-definisjon. PC-er ellers vil fortsatt være ganske differensierte.

 

Enig, dette "kjøret" som det snakkes så mye om har jeg mer inntrykk av at er noe ikke PC-gamere snakker om mer enn ett reelt problem om man spiller på PC. Ikke kjenner jeg meg særlig igjen med ikke-kommuniserende drivere heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt ville spekulasjoner fra min side nå...men..

 

Sony og Valve er jo blitt "buddies" og rykte tilsier at Sony skal gå bort ifra Cell prosessoren og at AMD skal lage både cpu og gpu til PS4. Og at det er AMD sin Fusion brikke som skal brukes, gpu og cpu i en og samme brikke...noe bla programmering guden John Carmack mener er fremtiden.

 

Sony + Valve = PS4?

Lenke til kommentar

Det første som slår meg er at tanken bak boksen er at man setter en øvre grense for hardware.På den måten så må utvikleren lage spill som er myntet på nettopp innholdet i boksen.Jeg ser også for meg at de vil komme med "eget" OS. Sikkert noe som er bygget på unix.

 

Men den støtter PC-spill, og jeg vil tro PC-er støtter spill til denne? Ser ikke helt hva de prøver på her. Hvorfor skulle noen lage PC-spill med begresninger på hardware når de kan lage samme spill til en større målgruppe uten noen begrensninger?

 

Men for all del, håper Valve får til dette. Da kan de flytte Steam over dit og la resten av oss slippe den faenskapen en gang for alle.

Lenke til kommentar

Men for all del, håper Valve får til dette. Da kan de flytte Steam over dit og la resten av oss slippe den faenskapen en gang for alle.

*dontgetit*

Synest Steam er helt fantastisk.

Er som et samlingspunkt for alle spillene mine. For ikke å glemme muligheten til å se hva venner og kjente spiller og muligheten til å joine dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjøper et spill fysisk i butikk, går hjem og installerer det og får ikke spilt på tre timer fordi serverne til Steam er nede (?). Jeg kjøper spill på en konkurrerende online-butikk, og får ikke spilt fordi Steam er nede? Steam krever full kontroll over alt du gjør, og det synes du er bra? Hadde det i det minste vært valgfritt hadde jeg ikke sagt noe, men neida. Hadde Origin, Impulse eller GamersGate gjort det samme hadde de vært saksøkt for lenge siden.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper et spill fysisk i butikk, går hjem og installerer det og får ikke spilt på tre timer fordi serverne til Steam er nede (?). Jeg kjøper spill på en konkurrerende online-butikk, og får ikke spilt fordi Steam er nede? Steam krever full kontroll over alt du gjør, og det synes du er bra? Hadde det i det minste vært valgfritt hadde jeg ikke sagt noe, men neida. Hadde Origin, Impulse eller GamersGate gjort det samme hadde de vært saksøkt for lenge siden.

 

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i det hele tatt... Steam er vel det beste som er skjedd for spill glade på pc siden vi fikk lydkort og cd-rom spillere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøper et spill fysisk i butikk, går hjem og installerer det og får ikke spilt på tre timer fordi serverne til Steam er nede (?). Jeg kjøper spill på en konkurrerende online-butikk, og får ikke spilt fordi Steam er nede? Steam krever full kontroll over alt du gjør, og det synes du er bra? Hadde det i det minste vært valgfritt hadde jeg ikke sagt noe, men neida. Hadde Origin, Impulse eller GamersGate gjort det samme hadde de vært saksøkt for lenge siden.

 

Det er vel strengt tatt ikke steam sin skyld om utgivere gjør steam obligatorisk?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg systematisk leter over alt jeg kommer over av nettbutikker og likevel blir nødt til å installere Steam blir det for teit å prøve å påstå at Valve ikke har noe med det å gjøre, og at det kun er utviklerne sin skyld. Det er lov å tenke litt selv. Men har tatt denne Steam-debatten så mange ganger at jeg ikke gidder mer. Den dagen Steam blir fjernet for godt skal jeg feire meg full fest i en uke.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Hadde Origin, Impulse eller GamersGate gjort det samme hadde de vært saksøkt for lenge siden.

EA gjør jo allerede akkurat det samme med Origin og BF3, ME3 og sikkert et par andre spill (Syndicate?) Og det blir nok ikke færre fremover. Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøper et spill fysisk i butikk, går hjem og installerer det og får ikke spilt på tre timer fordi serverne til Steam er nede (?). Jeg kjøper spill på en konkurrerende online-butikk, og får ikke spilt fordi Steam er nede? Steam krever full kontroll over alt du gjør, og det synes du er bra? Hadde det i det minste vært valgfritt hadde jeg ikke sagt noe, men neida. Hadde Origin, Impulse eller GamersGate gjort det samme hadde de vært saksøkt for lenge siden.

 

Sjeldent dette skjer har aldri opplevd lang nedetid hos steam, mulig ved store utgivelser når alle skal ha patcher og ting samtidig, men til daglig er da steam så godt som aldri nede.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For å helle litt mer bensin på bålet...

 

post-5372-0-57398700-1330965468_thumb.jpg

 

 

Beat Portal 2 with your Razer Hydra and looking for your next fix? Look no further as we are providing fully integrated motion gaming support for Valve's titles, both present and upcoming. That means not only will you be able to spill zombie guts in Left 4 Dead 2 and repair sentry guns in Team Fortress 2 with your Razer Hydra, but you'll also be ganking noobs in Dota 2 and poppin' scrubs in Counter-Strike: Global Offensive.

 

Still not enough? With Sixense and Valve integrating Sixense MotionCreatorTM 2.0 software with Steam to allow backward compatibility, you will be owning with the Razer Hydra on over 250 popular Steam titles.

 

Now if you don't have a Hydra already, be sure to check it out and see what you've been missing. Let us know which games you like to use the Hydra for here.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

En del her som ikke skjønner poenget med denne boksen, men jeg synes det er et par ting som høres ganske forelokkende ut:

 

1)

Standardisert hardware, dvs at man kanskje får en "runs smooth at steam box" verifisering av spill, noe som gjør det enklere for spillprodusenter å vite hvor de skal legge lista. Dessuten betyr det at hvis du kjøper Steam box, så vet du at x antall spill fungerer tilfredsstillende på denne.

 

30fps lock

 

2)

En relativt billig inngang til pc spillverden (dette forutsetter naturligvis at Valve setter en lav pris, noe som er sannsynlig)

 

Billigpc som er umulig å oppgradere hvis punkt 1 skal gjelde.

 

3)

Standardiserte kontrollere, dvs joystick/gamepad/mus/tastatur må søtte Steam box krav, som igjen gir en del av de samme fordelene som i punkt 1. Det blir enklere for utviklere å kontrollere hvordan produktet deres oppleves.

 

Gay. Mus og tastatur > controller. Burde ikke være noe problem for devs å legge til støtte for begge deler heller uten standardisering.

 

4)

Spill på TV'en. En del pc spill som helt sikkert ville gjort seg bra på storskjermen, dessuten er det mer sosialt å spille i stua. Uansett kan jo denne boksen stå på gutterommet også, om du IKKE vil ha den i stua.

 

Er vel 0 problem å koble en PC opp mot en TV.

5)

Indie games osv vil antageligvis kunne blomstre litt enkere på steam box, da det er enklere/billigere å forholde seg til færre hardware krav og mulige kontrollere etc. Samtidig som det er en mye åpnere plattform.

Ser ikke problemet for Indie devs å utvikle til PC.

 

6)

Gjør pc spilling mye mer strømlinjeformet, man slipper å tenke på installasjoner og mye hack, som ofte har vært ankepunktet for at mange har kjøpt konsoll istedenfor.

 

Nok en gang blir det en lukket platform uten mulighet for oppgradering, standardisering og 30fps lock. Man må sitte med 5-6år gammel HW før det kommer en ny versjon = gammel grafikk og shit.

 

Lenke til kommentar

Litt ville spekulasjoner fra min side nå...men..Sony og Valve er jo blitt "buddies" og rykte tilsier at Sony skal gå bort ifra Cell prosessoren og at AMD skal lage både cpu og gpu til PS4. Og at det er AMD sin Fusion brikke som skal brukes, gpu og cpu i en og samme brikke...noe bla programmering guden John Carmack mener er fremtiden.Sony + Valve = PS4?

 

Det hadde vert noe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...