Gå til innhold

Valve med egen konsoll? (PC)


Anbefalte innlegg

Poengløst.

 

Jeg håper det er hold i ryktene jeg, en trenger å gjøre pc spilling mer forbruker vennlig og ikke minst få dem mer inn i stua som en ren spill maskin.

 

Min drøm om du vil kalle det er at det vil fortsatt være maskiner slik vi har idag selvfølgelig. Men at Valve lager en "entry level" basis maskin som kan kjøre det meste av dagens pc spill på moderat til høy setting. Men at det vil bli mulighet for å skifte skjermkort og cpu på en enklere og mer modulær måte. Ikke at det er spesielt vanskelig idag men for folk som aldri har gjort dette før så kan bare tanken være nok til å styre unna hele pc markedet med tanke på spill.

 

Og ved å kunne skifte deler veldig enkelt og ved deler som kun er godkjent av Valve vil en kunne i grafikk innstillinger velge Valve utgave 1,2,3 osv alt etter hvilke hardware oppsett du har valgt. Slik at du er garantert å få en ytelse og spill opplevelse som er bra. Spillene vil selvfølgelig kunne se bedre ut om en har bygget en maskin selv eller kjøpt en ferdig maskin fra en annen produsent. Men det vil bli enkelt for potensielt nye pc spillere og ikke minst ha en grei WAF (wife acceptance factor).Samt for pc spillere som er lei av alt det andre styrer ved å spille på en pc, en vil slå på og spille.. Valve sitt OS ville oppdaterer drivere og patcher automatisk for deg også..

 

En annen ting er at en slipper Windows, en eget OS ifra Valve kan kanskje gjøre at en kan få mer ut av hardwaren og kanskje utviklere vil bruke mer tid på å få mer ut av hardwaren en dem gjør idag. Idag på pc så er det som en slakter skal lage en mat rett, han har masse råvarer og bare kaster ihops noe slaps, ja det smaker godt men ser faen meg ikke ut i forhold til hva en skikkelig kokk kan lage. Dette ser en jo klart i hva utviklere klarer å regelrett "trylle" frem av dagens og tidligere konsoller.

 

Håper virkelig det er hold i ryktene jeg og at dette kan bli en ny standard på pc spilling.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting er at en slipper Windows, en eget OS ifra Valve kan kanskje gjøre at en kan få mer ut av hardwaren og kanskje utviklere vil bruke mer tid på å få mer ut av hardwaren en dem gjør idag.

De vil jo trenge DirectX til OS'et sitt og det spørs vel om MS vil være så veldig samarbeidsvillige med det. En lock-down utgave av Windows med minimalt av tjenester og prosesser som kjører i bakgrunnen kanskje.

Lenke til kommentar
.Samt for pc spillere som er lei av alt det andre styrer ved å spille på en pc, en vil slå på og spille.. Valve sitt OS ville oppdaterer drivere og patcher automatisk for deg også..

 

Kanskje konsoller er mere for deg?

Ser du ikke skjønte hva jeg prøvde å formidle... :)

 

Og jeg blir gal her, avataren din er fra et Amiga 500 spill, noe på obligator eller noe??

 

En annen ting er at en slipper Windows, en eget OS ifra Valve kan kanskje gjøre at en kan få mer ut av hardwaren og kanskje utviklere vil bruke mer tid på å få mer ut av hardwaren en dem gjør idag.

De vil jo trenge DirectX til OS'et sitt og det spørs vel om MS vil være så veldig samarbeidsvillige med det. En lock-down utgave av Windows med minimalt av tjenester og prosesser som kjører i bakgrunnen kanskje.

Ja det spørs om MS vil være med på det..om det i det hele tatt ville vært mulig. Nei det er jaggu ikke godt å si...håper vi får noe offisielt fra Valve snart så slipper en å lure så voldsomt! :D

 

 

Lenke til kommentar

Jeg støtter denne om den sørger for å eksplodere når VAC oppdager at du cheater. Den kan gjerne også ta med seg evt. TV og annet som er i nærheten (føtter o.l.) i samme slengen, slik at de som jukser virkelig får smake konsekvensene av det.... Kan selvsagt bli litt dyrt om de tar uskyldige (har selv hatt en sak gående over lengre tid med steam pga dette), men pytt sann, en fot fra eller til hva betyr vel det om vi bare får kvitta oss med de jævla juksemakerne :p

 

Forøvrig ser jeg for meg at boksen fort blir litt varm om du skal begynne å kjøre battlefield 3 på ultra, men det kan jo bare være noe jeg tror ;)

Lenke til kommentar

Den kommer aldri til å kunne kjøre BF3.

1: Det er EA

2: Boksen kommer til å ha billig midend HW.

 

For midend hardware klarer jo ikke å kjøre BF3??

 

AtW

 

På på ultra settings som han over meg skrev. Å da mener jeg spillbar fps på minst 60, helst rundt 100. Som jeg skrev tidligere i posten kommer denne konsollen til å ende opp som x360/ps3 med fpslock 30 :)

Lenke til kommentar

Den kommer aldri til å kunne kjøre BF3.

1: Det er EA

2: Boksen kommer til å ha billig midend HW.

 

For midend hardware klarer jo ikke å kjøre BF3??

 

AtW

 

På på ultra settings som han over meg skrev. Å da mener jeg spillbar fps på minst 60, helst rundt 100. Som jeg skrev tidligere i posten kommer denne konsollen til å ende opp som x360/ps3 med fpslock 30 :)

 

Så skriv "den kommer aldri til å kjøre BF3 under de forutsetningene du skisserer" og quote han du svarer til For innlegget ditt slik det står i dag medfører ikke riktighet. Det er ganske så stor forskjell mellom å ikke kunne kjøre BF3, og ikke kunne kjøre på ultra på 100 fps (noe som er ett ganske meningsløst krav å stille til en slik maskin i mine øyne)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt sikkert noe de kan tjene penger på, folk kjøper da spille-PCer fra f.eks. Alienware, det er helt sikkert et marked for stuebruk også. Men om dette blir noen særlig trussel for de store spillkonsollene gjenstår å se. Jeg ser for meg at veldig mange PC-spill vil trenge tilpasninger for å fungere godt til denne bruken.

 

Uansett så virker innmaten i boksen veldig fornuftig, hvis det er en firekjernet i7/i5, og kanskje en GK104 inni der. Jeg håper at prisen blir rimeligst mulig, gjerne litt sponset slik de øvrige konsollene er.

Lenke til kommentar

Konsollenes store fordel er at man slipper kjøret med utskifting av hardware for å følge med og dermed slipper mange av problemene som kan oppstå når drivere ikke kommuniserer slik de skal. Konsoll er derfor langt mer sytalaust enn PC. Om Valve klarer å lage noe slikt til windows-platformen kan det ha noe for seg.

Nå er jeg av den oppfatning at dette "kjøret med utskifting av hardware" i stor grad er et konstruert problem. Jeg opplever ikke dette problemet som PC-spiller, og kunne fint klart meg med samme PC i fire år, for så å kjøpe ny eller bytte ut maskinvare. I den grad jeg oppgraderer datamaskinen min er det fordi jeg bruker den til så mye mer enn spilling og ønsker å ha god ytelse på et generelt nivå.

 

Problemet er heller at utviklere må ta hensyn til veldig varierende maskinvare-problemer, og der ligger altså et vesentlig problem både i forhold til implementasjonen og testingen av spillene og spillmotorene. Hvis Steam klarer å definere et minstekrav og et relativt standard sett med maskinvare kan det fort bli lettere å optimalisere spillene, vel for akkurat Steam sin platform-definisjon. PC-er ellers vil fortsatt være ganske differensierte.

 

Enig, dette "kjøret" som det snakkes så mye om har jeg mer inntrykk av at er noe ikke PC-gamere snakker om mer enn ett reelt problem om man spiller på PC. Ikke kjenner jeg meg særlig igjen med ikke-kommuniserende drivere heller.

 

AtW

Enkelt forklart gutter: Har dere noensinne opplevd problemer med å få kjørt spill på konsoll (sett vekk i fra at konsollen har tatt kvelden)? Har dere noen sinne opplevd problemer med å få kjørt spill på PC? Jeg tror i alle fall at dere vil oftere støte på hindringer i PC verden i form av ekstra ting som må installeres etc (ikke heng dere opp i drivere).

 

Jeg sier ikke at dette er vanskelige ting å løse, men en konsoll appelerer mer til personer som vil at ting bare skal virke. Det er det ikke alltid det gjør på PC.

Lenke til kommentar

 

Enkelt forklart gutter: Har dere noensinne opplevd problemer med å få kjørt spill på konsoll (sett vekk i fra at konsollen har tatt kvelden)? Har dere noen sinne opplevd problemer med å få kjørt spill på PC? Jeg tror i alle fall at dere vil oftere støte på hindringer i PC verden i form av ekstra ting som må installeres etc (ikke heng dere opp i drivere).

 

Jeg sier ikke at dette er vanskelige ting å løse, men en konsoll appelerer mer til personer som vil at ting bare skal virke. Det er det ikke alltid det gjør på PC.

 

Ja og ja. Og ja, jeg har oftere støtt på problemer der jeg må installere noe på PC, for på konsoll så sitter du der stort sett uten muligheter til å gjøre noe som helst om det er problemer.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Enkelt forklart gutter: Har dere noensinne opplevd problemer med å få kjørt spill på konsoll (sett vekk i fra at konsollen har tatt kvelden)? Har dere noen sinne opplevd problemer med å få kjørt spill på PC? Jeg tror i alle fall at dere vil oftere støte på hindringer i PC verden i form av ekstra ting som må installeres etc (ikke heng dere opp i drivere).

 

Jeg sier ikke at dette er vanskelige ting å løse, men en konsoll appelerer mer til personer som vil at ting bare skal virke. Det er det ikke alltid det gjør på PC.

 

Ja og ja. Og ja, jeg har oftere støtt på problemer der jeg må installere noe på PC, for på konsoll så sitter du der stort sett uten muligheter til å gjøre noe som helst om det er problemer.

 

AtW

Hvor ofte har du hatt problemer med å få spilt på konsoll da?

 

Jeg har hatt Xbox 360 siden 2007 må det være og jeg har aldri opplevd en eneste gang at jeg har hatt problemer med å få spilt av et eneste spill (sett bort i fra den ene gangen boksen tok kvelden). Det tar meg faktisk lengre tid å få av plasten på spillcoveret enn det gjør å få startet et nytt spill. Det samme kan jeg ikke alltid si om PC-spill. Poenget mitt er at konsoll er mer forbrukervennlig og det er det mange som setter pris på.

 

Får Valve dette til med sin "PC-konsoll" tror jeg det vil være veldig attraktivt for mange. Så får grafikk-avhengige tweeke og overklokke så mye dem vil for å kjøre Crysis på maks.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar

 

Enkelt forklart gutter: Har dere noensinne opplevd problemer med å få kjørt spill på konsoll (sett vekk i fra at konsollen har tatt kvelden)? Har dere noen sinne opplevd problemer med å få kjørt spill på PC? Jeg tror i alle fall at dere vil oftere støte på hindringer i PC verden i form av ekstra ting som må installeres etc (ikke heng dere opp i drivere).

 

Jeg sier ikke at dette er vanskelige ting å løse, men en konsoll appelerer mer til personer som vil at ting bare skal virke. Det er det ikke alltid det gjør på PC.

 

Ja og ja. Og ja, jeg har oftere støtt på problemer der jeg må installere noe på PC, for på konsoll så sitter du der stort sett uten muligheter til å gjøre noe som helst om det er problemer.

 

AtW

Hvor ofte har du hatt problemer med å få spilt på konsoll da?

 

Jeg har hatt Xbox 360 siden 2007 må det være og jeg har aldri opplevd en eneste gang at jeg har hatt problemer med å få spilt av et eneste spill (sett bort i fra den ene gangen boksen tok kvelden). Det tar meg faktisk lengre tid å få av plasten på spillcoveret enn det gjør å få startet et nytt spill. Det samme kan jeg ikke alltid si om PC-spill. Poenget mitt er at konsoll er mer forbrukervennlig og det er det mange som setter pris på.

 

Får Valve dette til med sin "PC-konsoll" tror jeg det vil være veldig attraktivt for mange. Så får grafikk-avhengige tweeke og overklokke så mye dem vil for å kjøre Crysis på maks.

 

Ikke spesielt ofte, men det har ikke skjedd spesielt ofte på PC heller, om du snakker om å ikke få startet spillet i det hele tatt så kan jeg ikke huske ett eneste spill av nyere dato der jeg har opplevd det på PC. Men bugs o.l er det jo problemer med, dog større på konsoll. Men ja, det er enklere å sette opp en konsoll.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til dette. Konsoller som foreldes og ikke oppgraderes er en klamp om foten for teknologien på samme måte som gummistøvler og en tursekk full av klinkekuler er til hinder for en hekkeløper.

 

Om det skal fungere må det komme jevnlige fysiske oppgraderinger eller konstant nye versjoner. Ellers vil Valve etterhvert sette krav til nye spill at de må kjøre på deres foreldede hardware, dermed vil utviklerne ikke bruke tid på å lage spill som utnytter ny teknologi som er kommet og steam vil sakte men sikkert gli vekk fra sitt opphav (ja, jeg skøyer, delvis). Sier ikke at dette kommer til å skje, men det er jo absolutt en mulighet på lengre sikt. Likevel, om det er noen som kan få til dette på en lur måte som samtidig tilfredsstiller PC-spillerne, kunne det nok ikke gjøres bedre enn av Valve. Blir spennende å se!

 

Det som jeg syntes er mest interessant med en Steam-konsoll, og som nok er hovedgrunnen til at jeg kommer til å kjøpe en, er at jeg da kan gå vekk fra windows på hovedmaskinen min, og ta steget over til Linux 100%. Det er også mer fremtidsrettet enn de fleste andre alternativer fordi spill jeg allerede har kjøpt på steam vil fortsette å være tilgjengelige og spillbare i lang tid fremover, om de gjør dette riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...