Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hva sa Finn, Payex og eventuelt forbrukerrådet når du tok saken videre?

Jeg fikk beskjed om å bevise at jeg hadde sendt det kjøper betalte for, men hvordan skal jeg bevise det?

Nå vet jeg ikke hvordan kjøper beviser at man ikke har fått det man betalte for, men det er sikkert nok å ta bilde av en tom eske.

 

Tok ikke saken videre da det var snakk om 800kr, men aldri mer betalingsgaranti.

Brukte det forøvrig mange ganger før, helt til det gikk galt. Trodde det var feilfritt, men det er det helt klart ikke.

 

Finn driver å bytter ut løsningen nå da, kanskje den nye blir bedre?

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Finn.no skulle hatt en avtale med posten for å få lov til å drive en slik "betalingsgaranti". Slik at varen ble sjekket både før sending og ved levering (hvor varen gjorde dette mulig). Hvordan kan en slik garanti overgå rettighetene en har ellers?

 

Ingen som har tenkt på hva som er fordelen med betalingsgarantien, da helst før en sender fra seg varen(e)? Det er jo ingen garanti i det hele tatt og en står der med skjegget i postkassa som selger. Har alltid sett på den "betalingsgarantien" som svindel, og som en inntekt som dekker opp for at det er gratis å annonsere på torget...

 

Pratet med Finn.no om dette også. Der jeg nevnte at hva om kjøper sier han ikke har fått det han har kjøpt, og jeg har sendt det han skulle kjøpe.. Det hun sa det var at men det er han ikke tjent med å si... Og da ble den en tvist ut av det.. Latterlig når en får den tvisten til slutt uansett uten å bruke "betalingsgarantien"..

 

Får jeg ikke forskuddsbetaling sender jeg heller ikke avgårde og da må jeg satse på å selge lokalt . Dumt at jeg befinner meg litt landlig til som gjør kjøp og salg på bruktmarkedet heller vanskelig.

 

Sist jeg solgte noe ville kjøper ikke betale på forskudd, men han kunne gjerne forskuddsbetale frakt (begge veier i tilfelle uavhentet pakke) og resterende i oppkrav. Sa at han heller burde betale på forskudd for å spare oppkravsbeløpet men det var lite aktuelt. Sa det jo rett ut: Skal jeg svindle deg nå sender jeg deg en eske med noe rammel oppi av en verdiløs sum.. Det ble betalt frakt på forskudd begge veier + oppkrav. Folk tror det er en garanti, det samme med "betalingsgarantien", men det rette ordet er vel tillit. En blir bare nødt å stole på folk. Etter det ble gratis å annonsere på torget hos Finn.no ble jo ikke akkurat den tilliten forsterket heller da det drøsser rundt med lugubre annonser...

Endret av FranSe
Lenke til kommentar

Sender ikke med betalingsgaranti selv, kun forskudd eller henting.

 

Som kjøper prøver jeg å bruke betalingsgaranti.. Helt klart en stor fordel som kjøper.

 

Folk er overaskende villig til å betale med forskudd, men det kommer jo ann på beløp da.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Jeg selger med førsteprioritet til de som henter, og nedprioritering kun på mine vilkår om det absolutt skal sendes, og da får folk vente noen dager. Jeg svarer heller ikke på useriøse henvendelser, noe jeg skriver i annonser, og jeg skriver at det inkluderer pruting, kverrulering om fraktmetode, etc. Får jeg ingen kjøpere er det greit, er ikke blakk. 

 

Veldig mye idioti som kommer når man selger på Finn. Sist gang jeg prøvde å selge noe var det en Android tab som var rootet og med CM på, med gode specs og til under halv pris. Skrev spesifikt i annonsen at jeg krevde at kjøper visste hva som var gjort med tabben og indikerte dette i epost, så de visste hva de fikk. Fikk så mange dumme henvendelser at jeg ga opp og satte den opp for diverse bruk hjemme da jeg til slutt fikk epost av en som visste hva det var (hadde ikke fjernet annonsen). På det punktet gadd jeg ikke mer brydderi med en dings jeg allerede hadde lagt ut billigere enn det som var vettugt, så svarte at den ikke lenger var til salgs og at annonsen ikke hadde blitt fjernet da han tok kontakt. Vedkommende spurte hvorfor, og jeg svarte at jeg hadde fått så mange dumme henvendelser at det gjorde det klart at å selge noe litt "avansert" på Finn ikke var verdt bryet. Fikk da til svar at han skjønte det, men han kunne ta den, om jeg da bare inkluderte frakt i prisen og sendte som postoppkrav. Ble da såpass irritert at jeg svarte tilbake at han var med god margin den mest oppegående som hadde tatt kontakt, så når han selv da prøver å omgå både frakmetode og pris som det sto veldig spesifikt at ikke var mulig i annonsen, så er det en viss indikasjon på nivået på Finn. 

 

Tror ikke jeg er laget for å selge på Finn. Når jeg selger noe inkluderer jeg all info, bilder av alt tatt selv, og alt av kjøpsbetingelser. Inkluderer også gjerne hvilken pris produktet ligger på i billigste butikk for tiden, og justerer pris deretter. Blir gjerne noen avsnitt tekst. Den gjennomsnittlige Finn-annonse er en linje eller to lang, hvor halvparten av ordene er feilstavet, og annonsen gjerne består av "selge dette, kjøper betale frakkt". Bilder hentet fra Google, og man er heldig om bildene/spesifikasjonene faktisk henger sammen med produktet. Prisen er gjerne basert på orginalpris, eventuelt med en eller annen påstand om hva vanlig pris er som har null sammenheng med nåværende pris. Har rapportert et par annonser til Finn hvor de oppgir nåværende nypris som overhodet ikke stemmer, inkludert når Elkjøp-butikker selger nye varer på Finn og oppgir førpris som er mye høyere enn hva det faktisk koster i deres egne butikker på tidspunktet ting blir lagt ut, men Finn gir absolutt faen i hva folk skriver i de annonsene. Sikker på jeg kunne solgt en pakke First Price bønner som magiske bønner til 1000 kr pr bønne om jeg bare hadde kjøpt betalt plassering og brukt Finns Selgersvindlergaranti. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

1500kr for gtx 780 som er 3 år gammal teknologi... Kor lang levertid forventer ein at eit skjermkort har mtp kor godt optimalisert/støtta det er i spel? La oss sei 5 år, det blir 750 kr pr år for å eige kortet i dei to siste leveåra. Kjøp heller eit nytt gtx 1060 eller rx 480 for 3000kr og eig det i dei 3 første leveåra til kortet. Så selger du det om 3 år for 3000kr - 3* 750kr = 750kr. I begge eksempela har du betalt 750kr pr år for grafikkort, forskjellen er at du får ny teknologi som i tillegg yter betre i det siste eksempelet.

Lenke til kommentar

Medianalderen på skjermkort er sikkert 10 år, eller deromkring. Om ikke enda mer. GTX780 er neppe verdiløst selv om to år, kan godt være det er verdt 6-800kr da. Det er lite penger i minus for å eie et helt kurant kort i to år. GTX1060-dealen synes langt dårligere i så måte, da du betaler 3000 for et nytt kort, og kan sitte igjen med noe som er verdt en tusenlapp om to år.

Lenke til kommentar

1500kr for gtx 780 som er 3 år gammal teknologi... Kor lang levertid forventer ein at eit skjermkort har mtp kor godt optimalisert/støtta det er i spel? La oss sei 5 år, det blir 750 kr pr år for å eige kortet i dei to siste leveåra. Kjøp heller eit nytt gtx 1060 eller rx 480 for 3000kr og eig det i dei 3 første leveåra til kortet. Så selger du det om 3 år for 3000kr - 3* 750kr = 750kr. I begge eksempela har du betalt 750kr pr år for grafikkort, forskjellen er at du får ny teknologi som i tillegg yter betre i det siste eksempelet.

 

Det regnestykket fungerer kun i teorien. Hva om du skal ha kortet bare 1 år? Eller 6 måneder? 3000 er også mer enn noen er villige til å betale for et skjermkort, uavhengig av hvor mange år man skal ha det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...