Gå til innhold

Vi tester PlayStation Vita (Vita)


Anbefalte innlegg

WipEout 2048 !! - dette må jeg google mer på... Trolig blir det kjøp bare grunnet dette om det blir heftig.. Må bli genialt med 2 stk stikker.

 

Edit

 

Omfg

:w00t:

 

Fikk veldig lyst på det jeg og. Frister litt med Spaceworld sitt preorder tilbud, hvor man får med en 200-kroners SEN voucher. Wipeout fikk forresten 8/10 hos EDGE Magazine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyst å kjøpe, men enda usikker. Ikke mange av lanseringstitlene(eksklusiver) som interesserer meg, men så må man jo også ta i betraktning en del "konsollporter" som Rayman Origins og noen slåssespill som nå er tilgjengelige på en håndholdt. Dessuten FIFA, som visstnok er vel så bra som konsollversjonene med tilnærmet samme kontrollsystem. Dessuten virker jo hardwaren nokså fantastisk, sammenlignet med visse andre konkurrenter.

 

Sony's suksess med Vita avhenger nok av hvilke spill vi får se, og det totale utvalget. Personlig tror jeg at å legge seg i prissjiktet 50-200 kr på de fleste spillene er den riktige løsningen, midt mellom mobiler og hjemmekonsoller.

Lenke til kommentar

Har brukt den orginale PSPen hver sommer siden den kom ut. Riktig nok ble jeg aldri fornøyd med PSP spillene. Den blir stort sett brukt til musikk og film. Etter jeg lastet inn cfw gadd jeg rett og slett ikke piratkopiere spill fordi de var dårlige versjoner og forføk på å etterligne fullversjonsspill til ps3. Det jeg derimot hadde mye glede av, var ps1 klassikere, raymond, supermario til SNES og diverse.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvordan disse håndholdte kan overleve om 5 år.

 

Da tablets og telefoner, er såpass kraftige nå, og hvor kraftige blir telefoner og tablets i år?

 

Samtidig som at noen av spilla som kommer til vita, er gameloft spill. Som allerede finnes på android/ios bare at dem på vita er overpriset. Joda uncharted virker ok, men sub 30 fps, og 400 kr virker for meg ikke så veldig appellerende.

 

En mobil eller tablet vil nok få rimelig syk grafikk om 5år, men jeg regner med at disse vil fortsatt være trykkfølsome apperater og vil da akkurat som idag være like begrenset. Gameloft synes jeg lager flotte spill og at en kan få noen av disse på en plattform hvor det er en fysisk kontroll er bare positivt synes jeg.

 

Jeg har en iPad2 og det er mange spill på den idag med utrolig grafikk med tanke på denne tynne fjøla, men å spillet et 3rd person eller fps spill på en tablet er ikke spesielt bra altså....eventyr eller spill laget spesielt med tanke på plattformen er kjempe kos.

Du får allerede i dag spilt spill fra ios (få tall) og android market (flere) med game controller.

Lenke til kommentar

Har brukt den orginale PSPen hver sommer siden den kom ut. Riktig nok ble jeg aldri fornøyd med PSP spillene. Den blir stort sett brukt til musikk og film. Etter jeg lastet inn cfw gadd jeg rett og slett ikke piratkopiere spill fordi de var dårlige versjoner og forføk på å etterligne fullversjonsspill til ps3. Det jeg derimot hadde mye glede av, var ps1 klassikere, raymond, supermario til SNES og diverse.

 

Aye, var mye det samme her. Spilte bare gjennom en håndfull PSP-spill ettersom jeg følte det meste bare var amputerte utgaver av ting jeg uansett kunne få på PS2 eller PS3. Locoroco og Patapon var vel unntakene. Brukte sikkert uansett mer tid på Final Fantasy VI, Chrono Trigger og Super Mario World enn PSP-biblioteket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Er du midt i eit spel kan du berre trykkje på Home-knappen for å gå tilbake til hovudmenyen for å pause spelet medan du gjer andre ting som å preike med vener..."

 

Den støtter ikke multitasking. Det betyr at du må lukke spillet om man f.eks vil surfe.

 

For surfing, ja. Ikkje for chatting, foto, høyre på musikk og sjekke nettbutikken. Det kunne sikkert ha vore litt tydelagre i teksten.

Lenke til kommentar
Venter med å kjøpe Vita til den er cracked. Jeg tror emulator-potensialet på denne er meget bra! :)
Fint. Vi trenger mer piratkopiering slik at utviklere slutter å lage spill til denne også.

 

Hvem har sagt noe om piratkopiering? Jeg snakker selvsagt om muligheten til å kjøre homebrew på konsollen, om de klarer å kjøre ISO-filer av nye Vita-spill gir jeg blanke i.

 

Det er synd at det fortsatt finnes innsnevra gamle damer, som deg, som kaller ROM dumps av spill fra tidlig 80-90 tall (som ikke lenger er å få kjøpt annet enn på bruktmarkedet) for piratkopier.. Én ting er sikkert og det er at hadde det ikke vært for ildsjelene som har dumpet ROM images igjennom alle år, så hadde tusenvis av klassiske spill gått i glemmeboken.

Lenke til kommentar
Venter med å kjøpe Vita til den er cracked. Jeg tror emulator-potensialet på denne er meget bra! :)
Fint. Vi trenger mer piratkopiering slik at utviklere slutter å lage spill til denne også.

 

Hvem har sagt noe om piratkopiering? Jeg snakker selvsagt om muligheten til å kjøre homebrew på konsollen, om de klarer å kjøre ISO-filer av nye Vita-spill gir jeg blanke i.

 

Det er synd at det fortsatt finnes innsnevra gamle damer, som deg, som kaller ROM dumps av spill fra tidlig 80-90 tall (som ikke lenger er å få kjøpt annet enn på bruktmarkedet) for piratkopier.. Én ting er sikkert og det er at hadde det ikke vært for ildsjelene som har dumpet ROM images igjennom alle år, så hadde tusenvis av klassiske spill gått i glemmeboken.

 

Problemet er jo at det selvfølgelig vil bli masse piratkopering om det blir mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som Sony har lesset på med funksjoner (knapper, touch panel), på bekostning av ergonomi og brukeropplevelse. Man kan si hva man vil om Wii, men de gjorde kjempesuksess med å fokusere på brukeropplevelsen. Kameraene peker på menneskene som spiller, og ikke skjermen i reklamefilmene. Forbausene mange blåser i tekniske specs.

 

Jeg blir litt bekymret for Vita pga dette, men håper virkelig den ikke flopper.

Lenke til kommentar
Venter med å kjøpe Vita til den er cracked. Jeg tror emulator-potensialet på denne er meget bra! :)
Fint. Vi trenger mer piratkopiering slik at utviklere slutter å lage spill til denne også.
Hvem har sagt noe om piratkopiering? Jeg snakker selvsagt om muligheten til å kjøre homebrew på konsollen, om de klarer å kjøre ISO-filer av nye Vita-spill gir jeg blanke i. Det er synd at det fortsatt finnes innsnevra gamle damer, som deg, som kaller ROM dumps av spill fra tidlig 80-90 tall (som ikke lenger er å få kjøpt annet enn på bruktmarkedet) for piratkopier.. Én ting er sikkert og det er at hadde det ikke vært for ildsjelene som har dumpet ROM images igjennom alle år, så hadde tusenvis av klassiske spill gått i glemmeboken.
Problemet er jo at det selvfølgelig vil bli masse piratkopering om det blir mulig.

 

En psp med custum rom gir utrolig mange flere tilbud enn en med orginal og det ville vært avgjørende for et kjøp for meg også, når det gjelder spørsmålet om piratkopiering er jeg enig med dekar24k. Et produkt man har kjøpt skal man få gjøre som man vil med.

Lenke til kommentar

Er ikke det litt naivt å tro at hvis Sony gjorde det mulig å kjøre custom-rom så ville det bli mindre piratkopiering?

 

Jeg snakker ikke om custom ROM, men heller muligheten til å gjøre mye rart nettopp på stock ROM. Da kunne man tillate f.eks. Android-programvare samtidig som piratversjoner av PSV-programvare ville vært sperret. Sånn situasjonen er nå (og var på PSP), er det alt eller intet, dvs. at dersom man ønsker gjøre noe særlig får man samtidig muligheten til å kjøre piratvare. Klart det reduserer terskelen for sånt.

Lenke til kommentar

Er ikke det litt naivt å tro at hvis Sony gjorde det mulig å kjøre custom-rom så ville det bli mindre piratkopiering?

 

Jeg snakker ikke om custom ROM, men heller muligheten til å gjøre mye rart nettopp på stock ROM. Da kunne man tillate f.eks. Android-programvare samtidig som piratversjoner av PSV-programvare ville vært sperret. Sånn situasjonen er nå (og var på PSP), er det alt eller intet, dvs. at dersom man ønsker gjøre noe særlig får man samtidig muligheten til å kjøre piratvare. Klart det reduserer terskelen for sånt.

 

Beklager misforståelsen.

For da er jeg helt enig med deg at det ville vært fint om muligheten for å installere programvare utenom Playstation Store var til stede.

Lenke til kommentar

Jeg tror markedet for dedikerte håndholdte spillkonsoller dør sakte men sikkert ut.

Hvorfor? Fordi markedet for det blir bare mindre og mindre for hver dag som går.

 

Ettersom mobiltelefoner og tablets har tilgang på like kraftig maskinvare, og iløpet av året kraftigere og maskinvaren på mobiltelefoner og tablets bare vil bli bedre og bedre med tiden, mens PlayStation Vita vil stå pal med samme maskinvare i flere år fremover så vil spill til både iOS, Android og Windows Phone 7 etterhvert overgå det PlayStation Vita kan levere.

 

 

Ja jeg ser poenget med at en dedikert spillkonsoll har analoge sticker og ting som gjør at spilling på disse vil ha langt bedre og mer praktisk navigering, men problemet for Sony er at fremtiden handler om tilgjengelighet og simplisitet. Folk flest (da tenker vi ikke dedikerte håndholdte spillguruer) vil etterhvert ikke se poenget med noen dedikert håndholdt spillkonsoll de må drasse med seg ekstra når de kan få like avanserte spill rett på mobiltelefonen.

 

Spillutviklere vil også levere til markedene med størst potensielle kundemasse og her vil jo antallet personer med oppegående mobiltelefoner og tablets være langt større enn antallet med PlayStation Vita konsoller, som igjen vil føre til lite eksklusivitet for konsollen.

 

 

 

Tror på mange måter at dette er siste generasjons dedikerte håndholdte konsoll, om fire - fem år når det vært logisk med en Vita etterfølger så tror jeg at markedet for Sony vil være tilnærmet ikke-eksisterende.

 

 

Nintendo på sin side vil nok fremdeles greie seg rett og slett fordi Nintendo håndholdte konsoller vil fortsette å ha et marked iform av utallige barn og unge som foreldre ikke ønsker at skal ha noen mobiltelefon, men markedet for dem også vil være kraftig redusert iforhold til hva det har vært tidligere.

 

 

 

Folk ønsker en enhet som kan alt, og tradisjon viser jo at folk ikke egentlig bryr seg om best kvalitet bare alt er lett tilgjengelig i en og samme enhet. Mobiltelefon som media avspiller tok jo av lenge før lydkvaliteten var på nivå med, eller overgikk dedikerte avspillere. Og i dag er det fryktelig mange som nøyer seg med mobiltelefonen som kamera og filmkamera til tross for at kvaliteten ikke er i nærheten av et dedikert kamera. Som sagt det handler om tilgjengelighet og simplisitet og med dagens utvikling av maskinvare og programvare til den mobile plattformen så tviler jeg sterkt på at dedikerte håndkonsoller har mange år igjen å leve, uavhengige av hva endel dedikerte spillere måtte mene om mangelen på analoge kontrollstikker osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...