Gå til innhold

Raspberry Pi - En ARM GNU/Linux boks for $25. Ta en byte! - Lansert


xip

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Fikk meg en PI til jul, og har sittet litt og lekt meg med den. Fortsatt veldig ny på dette, men begynner å få det til nå. Tanken er å bruke den som mediesenter, og har derfor testet litt med Xbian 1.0 a3. Etter å ha kjøpt inn lisensen på MPEG2 så virker avspilling av mitt filmbibliotek, men jeg får ikke til subs. Dette er .ts med teletekst og/eller DVB-subs, men jeg finner ingen mulighet til å hente dette frem.

 

Noen som vet hvordan jeg kan få dette til å virke? Andre distroer som jeg kan prøve og som har mulighet for slik undertekst? Mener å ha lest at XBMC skal ha mulighet for slikt, men jeg får det altså ikke til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg får ikke Xbmc til å kjøre skikkelig på min RPi. Jeg har prøvd Xbian, Openelec og Raspbmc. Skulle helst sett at Xbian fungerte da dette er den jeg liker best. Problemer er at den ikke tåler at jeg tar strømmen fra den eller restarter. Da får jeg en feilmelding om at den ikke kan montere noe filsystem under oppstart også blir den stående.

 

Openelec fungerer forsåvidt, men med lav ytelse hos meg i allefall. Den er tregere enn både Xbian og Rapbmc og takler dårlig avspilling av innhold over nettverk.

 

Raspbmc fungerer også greit, kanskje den mest stabile av alle tre sett under ett, men jeg klarer ikke å få samba til å kjøre som den skal. Får ikke tilgang til nettverksenheter i det hele tatt. Jeg prøver nå på nytt med RPi-installer og et nytt SD-kort i håp om at dette skal løse seg.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet og forsket litt på underteksting (DVB og teletext). DVB ser ut til å fungere, men dette gjelder kun mine HD-opptak. Teletext er det verre med. Det fungerer på en måte gjennom å trykke "v" og få opp tekst-TV, men det er som oftest veldig ute av sync. I tillegg så er det litt så som så om teksten kommer frem i det hele og store. Problemet med teletext er at det egentlig ikke er støttet av XBMC. Det er noen som har etterspurt dette, men det ser ut som det er langt nede på prioriteringslista :hm:

 

Hvilke servere er de beste for å laste ned norske undertekster? Har testet litt og funnet undertekster til noe av mitt materiale, men dette ser ikke ut som ei fullgod løsning for meg, desverre.

 

Inntill teletext får fullgod støtte så ser jeg på dette som litt håpløst (hvis ikke noen har et godt tips om en server med tekster). Tror jeg velger å holde meg til min VU+Duo som multimediaspiller, enn så lenge. Litt synd, jeg elsker hvordan XBMC virker, og organiserer multimedia :w00t:

 

Hva kan man så ellers bruke en PI til :green: ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Nei.

 

Ettersom at denne er basert på ARM-arkitektur er det en svært begrenset mengde linux-distroer som virker. Debian er en av disse, men jeg vil anta at du vil støte på problemer enten med java eller lignende tillegg. Dessuten er Raspberry fryktelig treg til daglidags bruk. Legg heller i noen hundrelapper ekstra og kjøp en liten stasjonær pc.

Lenke til kommentar

Nei.

 

Ettersom at denne er basert på ARM-arkitektur er det en svært begrenset mengde linux-distroer som virker. Debian er en av disse, men jeg vil anta at du vil støte på problemer enten med java eller lignende tillegg. Dessuten er Raspberry fryktelig treg til daglidags bruk. Legg heller i noen hundrelapper ekstra og kjøp en liten stasjonær pc.

Forslag til PC (Stasjonær/laptop) som ikke virker treg til daglig bruk? (Under 4000 :))

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...