Gå til innhold

Er fisk kjøtt?


Anbefalte innlegg

Kjøtt er kjøtt og fisk er fisk, sier jeg :new_woot:

Det er sant at fisk er fisk, og at kjøtt er kjøtt, men det har strengt tatt ingen ting med saken å gjøre. Fisk er en gruppe dyrearter, der kjøtt er en betegnelse for muskler, fett og bindevev. Det blir like dumt som å si at "okse er okse og kjøtt er kjøtt".

 

Fiskekjøtt er like mye kjøtt som kjøtt fra andre dyr.

Endret av Pingas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes ikke at fisk smaker ekte kjøtt... Derfor.

Kall det kjøtt om dere vil for det er jo egentlig kjøtt det er bare jeg som er litt rar :p

Hva smaker kjøtt da? Om det var etter egne meninger du hadde kommentaren "fisk er ikke ekte kjøtt" så burde du lagt til at det var din personlige mening og ikke et faktum.

Lenke til kommentar

Fisking er faktisk mer uetisk enn kjøttindustrien om man skal innom temaet om etikk.

Akkurat den påstanden vil jeg gjerne høre argumentasjon for. (Spesielt hvis oppdrett faller utenfor definisjonen av fisking).

 

Om du hadde slaktet kyr ved å hente dem inn med en krok og kvelt dem eller brukket nakken demmes, så tror jeg dyrebeskyttelsen hadde fyrt av en anmeldelse mot deg.

 

Selvsagt er det ikke helt sammenlignbart, men kjøttindustrien har mye strengere regler om etikk og derav blir behandler mer etisk.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Om du hadde slaktet kyr ved å hente dem inn med en krok og kvelt dem eller brukket nakken demmes, så tror jeg dyrebeskyttelsen hadde fyrt av en anmeldelse mot deg.

 

Er selv kjent med å bløgge fisken (kutte strupen), det kan vel sammenliknes med halal-slakting av kyr?

 

Når jeg fisker så bruker jeg litt av hvert med metoder, og hver en av dem ville satt meg i fengsel om jeg gjorde det med en ku. Vil dog bemerke at jeg ikke står fast på noen prinsipper her eller prøver å få frem et poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rettelse: På et industriellt nivå behandles fisken faktisk med større omtanke enn hva mange av dere ser ut til å tro. Jeg vet ikke hvor kjent dere her på forumet er med prosessering av fisk, men en normal måte å behandle fisken på er å gi den et lite støt som lammer den etterfulgt av et lynkjapt kutt som kutter, vel, det som finnes mellom hode og kropp. Jeg hadde en video på dette en gang, men jeg er usikker på om den er på nettet.

 

Her er en annen sak som gjelder skånsom behandling av fisk: Lenke

 

 

Fikk bare et lite tilfelle av..

duty_calls.png

 

Edit:

Mye stoff på dette om man titter litt:

Her

og her

Endret av Marius5051
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Rettelse: På et industriellt nivå behandles fisken faktisk med større omtanke enn hva mange av dere ser ut til å tro. Jeg vet ikke hvor kjent dere her på forumet er med prosessering av fisk, men en normal måte å behandle fisken på er å gi den et lite støt som lammer den etterfulgt av et lynkjapt kutt som kutter, vel, det som finnes mellom hode og kropp. Jeg hadde en video på dette en gang, men jeg er usikker på om den er på nettet.

 

Her er en annen sak som gjelder skånsom behandling av fisk: Lenke

 

 

Fikk bare et lite tilfelle av..

 

Edit:

Mye stoff på dette om man titter litt:

Her

og her

 

 

Jeg har ikke slikt utstyr når jeg er ute å fisker, men det betyr ikke at jeg har lov til å gå rambo med steiner når jeg jakter elg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kylling er ikke ekte kjøtt, det smaker ikke helt slik som ku gjør.

Hva definerer ekte kjøtt?

 

Ifølge Wikipedia tar du feil: Kjøtt er ifølge Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund og Norsk Kjøtt skjelettmuskulatur og mellomgulv med tilhørende fett og bindevev. Kjøtt finnes i tusenvis av varierende typer og fasonger, men de mest vanlige kjøttsortene i Europa og Vesten er kjøtt fra storfe, svin og forskjellige typer fugler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kylling er ikke ekte kjøtt, det smaker ikke helt slik som ku gjør.

Hva definerer ekte kjøtt?

 

Ifølge Wikipedia tar du feil: Kjøtt er ifølge Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund og Norsk Kjøtt skjelettmuskulatur og mellomgulv med tilhørende fett og bindevev. Kjøtt finnes i tusenvis av varierende typer og fasonger, men de mest vanlige kjøttsortene i Europa og Vesten er kjøtt fra storfe, svin og forskjellige typer fugler.

Innlegget mitt var tenkt som svar til følgende post (og birgercacs argumenter generelt sett)

Jeg syntes ikke at fisk smaker ekte kjøtt... Derfor.

Kall det kjøtt om dere vil for det er jo egentlig kjøtt det er bare jeg som er litt rar :p

 

Og var ikke ment å være en representasjon av min faktiske mening om hva som teller som kjøtt og ikke.

 

Jeg trodde det var innlysende at jeg ikke mente det seriøst dersom man hadde fulgt med på resten av denne tråden

Endret av Pseudopod
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Rettelse: På et industriellt nivå behandles fisken faktisk med større omtanke enn hva mange av dere ser ut til å tro. Jeg vet ikke hvor kjent dere her på forumet er med prosessering av fisk, men en normal måte å behandle fisken på er å gi den et lite støt som lammer den etterfulgt av et lynkjapt kutt som kutter, vel, det som finnes mellom hode og kropp. Jeg hadde en video på dette en gang, men jeg er usikker på om den er på nettet.

 

Her er en annen sak som gjelder skånsom behandling av fisk: Lenke

 

 

Fikk bare et lite tilfelle av..

duty_calls.png

 

Edit:

Mye stoff på dette om man titter litt:

Her

og her

 

Dette er kun på oppdrett. Ingen fiskebåter har noen etiske mekanismer for avliving av fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er fokuset her kun på hvordan dyret/fuglen/fisken blir slaktet/tatt livet av. Viktigere er det, ihvertfall slik jeg ser det, hvordan de har det når de faktisk er i live. Og jeg vil tro dette også er hovedårsaken til at endel vegetarianere er det av etiske grunner.

 

Hva er å foretrekke? Et liv i frihet som avsluttes med en smertefull død? Eller et liv i fangenskap og elendighet, der du blir avlivet raskt og effektivt? (Noe svart/hvitt fremstilt - men dere tar poenget).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sauene til onkelen min har ganske mye frihet. Om sommeren og våren blir de sendt på beite langt opp på fjellet og bortover kysten, og når det blir kaldt blir de hentet tilbake og holdes i et varmt fjøs med masse mat og så grei hygiene en sau bryr seg om.

Det er selvsagt ingenting i forhold til fisk, som har hele havet å leve i, men et adekvat fritt liv og en rask og smertefri død er ikke dumt når man er en sau i 2012.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg spiser ikke fisk, av 2 grunner

 

1, og viktigst det smaker dritt

2, Vi har langt fra total kontroll på bestandene og mange mange arter er nå i farge med å nesten forsvinne helt pga. overfikse. Fisk er mat for andre fisker, seler og hvaler, ikke for mennesker.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...