Gå til innhold

Pastor advarer mot akupunktur


PantZman

Anbefalte innlegg

Ikke største saken men fikk i alle fall meg til å riste på hodet da jeg ble servert dette på radioen i dag.

 

Pastor advarer mot akupunktur

 

Asbjørn Kvalbein mener nålestikk fører folk på avveie. Han fraråder kristne å gå til slik behandling.

 

Ikke bevist. – Hvorfor tror du akupunktur er en avvei og magiske krefter, Kvalbein?

 

– Bakgrunnen for akupunktur kommer fra gammel kinesisk filosofi som ikke bygger på vitenskapelig fakta. All forskning viser at akupunktur kan virke dels som avledning av smerte, dels som placebo, men det er ikke bevist at det finnes slike punkter på kroppen som stimuleres og meridianer som virker helbredende.

Føler for en liten *facepalm* av hele greia når religiøse tullebukker bruker "mangel på vitenskapelige bevis" mot akkupunktur og andre alternative mens deres egen healing og religion som er basert 100% på tro trenger ingen beviser.

Eneste du får utav healing er jo placebo effekten.

 

Merkelig at han ikke nevner healingen som mange av hans kolleger trolig bruker.

At folk har "varme hender" er jo helt naturlig. Har de aldri strøket sine kjære med håndflaten for å varme dem? At det leger div sykdommer er selvfølgelig bare tull/placebo.

 

Tenk om samme Pastoren sier til folket sitt at de ikke skal gå til kreftbehandling? Jeg kan nesten garantere at det er noen som vil gjøre som han sier.

 

For meg høres Akkupunktuer mange ganger mer troverdig enn healing.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Enig i at dette er verdt kun en facepalm.

 

Når det er sagt leser jeg mellom linjene den akk så vanlige nedvurderingen av de som har en personlig overbevisning. Alle vet så forbannet godt at frem til nå klarer ingen å "bevise" høyere makter - og det holder ikke å hulke frem at; "men, jeg er overbevist - jeg tror!". Da hiver apekattene seg over den arme samaritanen - sammenligner bananer med gulerøtter, og jubelen står i taket ... whistle.gif

 

På begge sider befinner det seg de som er skråsikre. Den ene parten består av de "overbeviste", mens på den andre siden befinner det seg de som ruller seg i dårlig skjult skadefryd over motpartens motvilje til å underkaste seg bevisene i solid forskning (solid forskning, frem til NÅ, altså) - at det finnes en god del forskere som selv er troende, blir kanskje forbigått med ett skuldertrekk, og kanskje en sjarmerende holdning overfor disse judas-ene, at de er sannsynligvis mest "troende til litt av hvert ...!?" wub.gif

 

Innimellom kommer man over slike små pustehull

 

For å unngå en kommende fatva fra traktor-ateistene her inne, opplyser jeg bare om at jeg selv slett ikke er overbevist om hverken det ene eller det andre, enda ... new_yes.gif

 

Edit: Gud glemte å passe på at jeg foretok stavekontroll før posting ... hmm

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Akupunktur har fungert for meg. Hadde et par timer i uken der jeg var hos en, og følte meg faktisk bedre etterpå. Godt mulig at hele greien var et placebo, men det kjentes ut som det virket.

Samme her. Pollenallergi tok nesten livet av meg hver vår frem til jeg ble overtalt til å prøve akupunktur. Placebo eller ikke, det hjalp faktisk.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Måten kroppen disponerer og regulerer energi på er kompleks.

Bruker utstyr til å måle og regulere dette, og har litt mer troen på dette enn religion, selv om det ikke ligger i normal vestlig tankesett å forholde seg til dette. Sunn skepsis er ekte vitenskap og er viktig. Dogmer skal utfordres.

Lenke til kommentar

Når det er sagt leser jeg mellom linjene den akk så vanlige nedvurderingen av de som har en personlig overbevisning. Alle vet så forbannet godt at frem til nå klarer ingen å "bevise" høyere makter - og det holder ikke å hulke frem at; "men, jeg er overbevist - jeg tror!". Da hiver apekattene seg over den arme samaritanen - sammenligner bananer med gulerøtter, og jubelen står i taket ... whistle.gif

 

Jeg er litt usikker på hva du prøver å si med dette, men det sier seg selv at bekreftet viten er mer pålitelig enn ren synsing.

 

På begge sider befinner det seg de som er skråsikre. Den ene parten består av de "overbeviste", mens på den andre siden befinner det seg de som ruller seg i dårlig skjult skadefryd over motpartens motvilje til å underkaste seg bevisene i solid forskning (solid forskning, frem til NÅ, altså) - at det finnes en god del forskere som selv er troende, blir kanskje forbigått med ett skuldertrekk, og kanskje en sjarmerende holdning overfor disse judas-ene, at de er sannsynligvis mest "troende til litt av hvert ...!?"

 

At det finnes troende forskere er strengt tatt ikke særlig relevant, spesielt siden forskningen ikke nødvendigvis er innenfor et område som berøres i særlig grad av religiøs tro.

 

Når det er sagt er det nok en utbredt kognitiv dissonans blant religiøse forskere siden de nødvendigvis må se bort fra det aller meste av religionen sin for å kunne jobbe innenfor vitenskapen.

 

For å unngå en kommende fatva fra traktor-ateistene her inne, opplyser jeg bare om at jeg selv slett ikke er overbevist om hverken det ene eller det andre, enda ...

 

Du er tydeligvis overbevist om at det er feil å forholde seg til fakta.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

eneste du får utav akupunktur er placebo også.... hvis du ikke får det foreskrevet av legen din, så er det 100% sikkert bare tull. Til og med kiropraktikk, som du faktisk kan få foreskrevet av legen din, er 100% tull. Ikke si imot, du vet ikke hva du snakker om. Lyst til å si imot?, les 3000 bøker først så endrer du mening, jeg garanterer deg 100%

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

eneste du får utav akupunktur er placebo også.... hvis du ikke får det foreskrevet av legen din, så er det 100% sikkert bare tull. Til og med kiropraktikk, som du faktisk kan få foreskrevet av legen din, er 100% tull. Ikke si imot, du vet ikke hva du snakker om. Lyst til å si imot?, les 3000 bøker først så endrer du mening, jeg garanterer deg 100%

Men om du faktisk føler deg bedre av behandlingen så er det vel verdt det, er det ikke? Placebo eller ikke, mange føler seg bedre av både akupunktur og kiropraktorbehandling og da er det vel ikke så nøye om behandlingen hjelper fysisk eller psykisk?

Lenke til kommentar

placebo

 

 

eneste du får utav akupunktur er placebo også.... hvis du ikke får det foreskrevet av legen din, så er det 100% sikkert bare tull. Til og med kiropraktikk, som du faktisk kan få foreskrevet av legen din, er 100% tull. Ikke si imot, du vet ikke hva du snakker om. Lyst til å si imot?, les 3000 bøker først så endrer du mening, jeg garanterer deg 100%

Men om du faktisk føler deg bedre av behandlingen så er det vel verdt det, er det ikke? Placebo eller ikke, mange føler seg bedre av både akupunktur og kiropraktorbehandling og da er det vel ikke så nøye om behandlingen hjelper fysisk eller psykisk?

 

placebo er absolutt viktig! mange mennesker som går og innbiller seg symptomer som blir kvitt sine mentale lidelser ved hjelp av placebo. Så det er ikke til å kimse av :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...