Gå til innhold

– PC-en din har skylden (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt på max, kjører så godt som alt helt smertefritt. Det eneste unntaket er Fleet i høysesongen (tidlig til relativt sen ettermiddag mandag til fredag, samt i helgene) når det kryr av folk over alt. Men det er ikke noe annet å forvente. Den eneste måten de kan løse det på er ved å ha flere instancer med færre spillere, eller øke båndvidden til det området. Tviler på at de gjør noe med det, men det gir jeg blanke i når resten av spillet fungerer så perfekt.

Lenke til kommentar

Det er nok flere ting som har skylden for problemene med ytelsen i spillet:

 

1. Spillet er basert på Hero Engine, en motor som det er laget veldig få spill på hittil.

Jeg antar det er mye å lære mht. optimalisering. Det går mye rykter om motoren, bla.a. basert på utdatert informasjon fra wikipedia.

 

2. Toms Hardware kom med en fjollete performance test av spillet da det enda var i beta, dog sent i betaen. Her konkluderte de med: "Low CPU Requirements, But Mid-Range Graphics Recommended".

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har testet spillet på en Intel E2160 klokket til 3 Ghz med ATI 6850 skjermkort. Ja, det er en gammel prosessor, men den har ytelse i nærheten av Q6600, spesielt i spill som ikke utnytter flere kjerner effektivt. Med denne CPU'en fikk jeg veldig lav FPS i områder med mye spillere, les: Space Stations. Jeg prøvde så identisk system med en Intel E7400 klokket til 3,4 Ghz. FPS ble da liggende rundt 40 FPS i de samme områdene. Ergo, flaskehalsen kan gjerne være prosessoren og ikke grafikkortet.

 

3. På Space Stations er det tillatt med speeders (mounts) og disse har en egen animasjon. Det ser ut til at ytelsen spesielt påvirkes når det er mange speeders ute og antallet vil sannsynligvis øke drastisk etter hvert som de fleste når lvl 25/50. Det ser ikke ut til å være noen begrensning på hvor mange spillere man kan se samtidig. Det er mulig den finnes, men jeg har ikker merket noe til en slik begrensning enda. Jeg tipper FPS i disse områdene bare vil bli verre. Det samme gjelder i PvP med totalt 16 spillere og mye kamp-animasjoner og spillere i konstant bevegelse.

 

4. Mange spillere kommer fra WoW som kan spilles på høye innstillinger uten dedikert skjermkort. Jeg tror mange, mindre opplyste, har en forventning om at det samme skal la seg gjøre med SW:TOR. Det er også svært få av de som klager som oppgir hvilken oppløsning de bruker i spillet. Dette har mye å si ettersom CPU spiller en tilsynelatende viktig rolle. Høyere oppløsning -> plass til flere spillere (og speedere) på skjermen.

 

5. Som nevnt ovenfor, skjermdrivere er enda ikke optimalisert for spillet. Det er faktisk ikke mulig å sette på Anti-Aliasing in-game, fordi det skaper problemer med mange skjermkort. I siste versjon på testserveren er det nå mulig å skru på Anti-Aliasing.

 

Etter utseende å dømme burde grafikken i spillet ikke trenge spesielt kraftig hardware. Spillet kjører kun DX 9, noe som ikke krever bruk av nyere funksjoner i skjermkort. Jeg tror ikke det finnes noen "over-natten" løsning på dette problemet.

Endret av Shagma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Følgende punkter har ingen effekt:

 

- Skru ned grafikkinnstillingene i spillet.

(Hvorfor har ikke dette noen effekt tenker du nok. Og svaret på det er at high-innstillingene ikke fungerer. Med andre ord er det kun forskjell på medium og low. Det vil si at alle som spiller kjører på medium selv om de tror de kjører på high. Å skru ned til low gjør at alt ser forferdelig ut, og jeg tviler virkelig på om noen har så råtne maskiner at de må kjøre på low.)

 

- Skru av skygger og sett «shaders» på laveste innstilling.

(Som punktet over. Skyggene og shaderne styres av innstillingene low, medium og high. High fungerer som kjent ikke, og er kun medium med et annet navn.)

 

Sjekk det selv.

- Start spillet, sett alt på low. Se deg rundt.

- Sett alt på medium. Vent til spillet laster inn de nye innstillingen. Se deg rundt.

- Sett alt på high... Oi... hva skjer? Jøss! Ingenting er annerledes?!?

 

 

Kilder:

http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=140954

http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=151787

 

http://www.swtor.com/community/showthread.php?p=1446116#edit1446116

 

For det første tviler jeg på at det stemmer. For det andre vil det vel uansett være irrelevant, så lenge spillet ser pent ut rent teknisk sett, noe det aboslutt gjør. For et MMO med en så massiv verden i allefall.

Lenke til kommentar

Dette her er det dummeste jeg har hørt, har intel quadcore, gtx 560 ti, 4 gb ram..og spillet går relativt dårlig på fullt. Grafikken er jo ikke bra engang verken er animasjonene bra! Det verste er jo å være på republic fleet..Jeg nekter å tro at det er pcen min som det er noe med. Mange folk har klagt og Bioware kan ikke innse at de tar feil.

Lenke til kommentar

Det er nok flere ting som har skylden for problemene med ytelsen i spillet:

 

1. Spillet er basert på Hero Engine, en motor som det er laget veldig få spill på hittil.

Jeg antar det er mye å lære mht. optimalisering. Det går mye rykter om motoren, bla.a. basert på utdatert informasjon fra wikipedia.

Så hva riktig og galt iforhold til wikipedia artikkelen, står ihvertfall at motoren kun støtter 1 core. Tror det er der det stopper opp for endel.

Lenke til kommentar

Det er nok flere ting som har skylden for problemene med ytelsen i spillet:

(...)

2. Toms Hardware kom med en fjollete performance test av spillet da det enda var i beta, dog sent i betaen. Her konkluderte de med: "Low CPU Requirements, But Mid-Range Graphics Recommended".

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har testet spillet på en Intel E2160 klokket til 3 Ghz med ATI 6850 skjermkort. Ja, det er en gammel prosessor, men den har ytelse i nærheten av Q6600, spesielt i spill som ikke utnytter flere kjerner effektivt. Med denne CPU'en fikk jeg veldig lav FPS i områder med mye spillere, les: Space Stations. Jeg prøvde så identisk system med en Intel E7400 klokket til 3,4 Ghz. FPS ble da liggende rundt 40 FPS i de samme områdene. Ergo, flaskehalsen kan gjerne være prosessoren og ikke grafikkortet.

 

(...)

 

 

 

 

 

 

tror nok Tom har rett i lavt CPU behov.

 

Har hjulpet en kammerat som har slitt med en Athlon X2 på 3 GHz og ett 5770 kort. Grunnen til at jeg fokuserte på CPU var fordi jeg la merke til at den brukte nær 100% ytelse veldig mye så jeg hjalp til med å klokke den opp litt og diverse slikt, men så så jeg på temperaturen og la merke til at den ble veldig varm. Da la jeg også merke til at vifta hadde stoppet og CPUen gikk på 800MHz.

Etter at vi fikk kjølingen på plass igjen var CPU bruken under 50%, noe som gir veldig mye rom for mer CPU behov. Så tviler sterkt på at mange har en CPU som legger begrensinger.

 

 

Å oppgradere GPU derrimot hjalp betraktelig, spesielt i Warzones.

 

 

Lenke til kommentar

Det mange ikke tenker på, er RAM/minne OG(!) harddisk.

SW;TOR er stort med mye som skjer på en gang, gamle minnebrikker på 2-4gb på 1000MHz er nok ikke bra i store arenaer, en treg harddisk gjør akkurat det samme. min CPU kjører på 10-40% (avhengig av hvor jeg er/ om jeg skyper eller ikke) så CPU'en er hvertfall ikke feilen, dersom den er det, har du rett og slett for gammel data til gaming.

skjermkortet har en del og si i WZ men ikke i imperial fleet. Å spille et MMO-spill med minimums kravspec er bare idiotisk, innse det.

Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke helt enig i Bioware her. I store områder, flashpoints med my action og andre steder flyter spillet flott, men i det jeg setter en fot ombord i skipet mitt dropper fps til 8-12.Det kan jo naturligvis være at skipet mitt krever langt mye mer, men jeg har litt vondt for å tro det.-Deluze

 

Det er egentlig tvert motsatt, skipet krever nesten ingenting siden det er en personlig instance som er svært liten.

 

Vet om folk som har hatt samme problem og de har PC som sprenger alle FPS grenser i det nyeste BF spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...