Gå til innhold

– PC-en din har skylden (PC)


Anbefalte innlegg

Så godt som alle jeg har snakket med i spillet som har klaget på problemer har hatt NVIDIA kort.

 

SWTORs er mest avhengig av skjermkort, så det er klart at hvis noe knirker der, så sliter man fort med FPS. Jeg har en 'gammel' Intel Quad 2.66Ghz, 4GB minne, og dyttet nylig inn en ATI 6970, og har som sagt 15-25fps på flåtebasen med 100-200 personer, 30-50 i flashpoints og ops, og 50-100 når jeg løper rundt og quester, og i dialoger. Kjører alt på maks, og AA forced.

 

Det er selvfølgelig mulig feilen ikke utelukkende skyldes skjermkortdrivere, og særlig når man får forskjellige resultat med samme driver, men det ser ut til å være mange maskinvareinteraksjoner man ikke utelukkende kan skylde på BioWare heller.

 

Hvilke andre variabler kan man egentlig isolere? Og hvordan kan det egentlig være BioWares skyld når folk med dårlige specs får gode resultater? Er det ikke da mer sansynelig at det er interaksjoner med sjermdrivere? Det er tross alt ikke første gang at NVIDIA og ATI er nødt til å skreddersy drivere for et spill. Det er dagligdags.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må vi lese hva de sier også da, det er ikke så urealistisk å tenke seg at flesteparten med ytelsesproblemer har for dårlig hardware. Tenk hvor mange det er der ute med prehisoriske datamaskiner som ønsker å spille.

 

Folk med bedre hardware har da heller ikke ytelses _problemer_, spillet kjører ikke med så høy framrate som forventet men hvis man får 60-70 fps kan man da ikke si at det er et problem. Andelen av spillere som i det hele tatt sjekker frameraten er nok minimal.

 

Seff er det rom for optimaliseringer og det vil komme med tiden, men det er jo totalt urealistisk at ea(kansje bioware-bioware hadde gjort det men ikke ea-bioware) skal begå pr-selvmord ved nevne at spillet har problemer.

Lenke til kommentar

Det er nok flere ting som har skylden for problemene med ytelsen i spillet:

 

1. Spillet er basert på Hero Engine, en motor som det er laget veldig få spill på hittil.

Jeg antar det er mye å lære mht. optimalisering. Det går mye rykter om motoren, bla.a. basert på utdatert informasjon fra wikipedia.

Så hva riktig og galt iforhold til wikipedia artikkelen, står ihvertfall at motoren kun støtter 1 core. Tror det er der det stopper opp for endel.

 

Det er stor forskjell på Biowares versjon av Heroengine og Den som blir kodet på av skaperne av Heroengine. Deres samarbeid opphørte for lenge siden og Bioware mottar ikke lenger oppdateringer fra Heroengine.

 

Kilde:

Heroengine meets Star Wars

 

Jeg vet ikke om Bioware har lagt inn støtte for flere kjerner i sin kode, men siden Heroengine selv planlegger å implementere dette så er det vel ikke utenkelig at EA Bioware kan klare det også.

Lenke til kommentar

Kjører 60FPS all the way. Ser bortifra Imperial Fleet som har 250-400 personer, er derfor nede i 30 FPS.

 

Loadinga går utrolig raskt tiltross for at SWTOR er det eneste spillet jeg har på vanlig mekanisk harddisk,og ikke på SSD som alle andre spill.

 

GTX580 her.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Men kjører dere med eller uten anti-aliasing og / eller multisampling eller supesampling aktivert? Det er greit å få med seg, for uten dette så er der jo ikke i nærheten av å spille spillet med de tyngste innstillingene og Star Wars The Old Republic er en av de spillene de siste årene hvor jeg syntes grafikken skriker etter minimum 4x anti-aliasing.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Tull og tøys!! Både min hoved maskin (i7 2500k cpu og radeaon 5970 (?) ) samt min bærbare Dell maskin med GeFroce GT 230 (?) sliter begge i WZ og ligger begge konstant under 20 fps. Ellers i verden har jeg ingen fps problemer.

 

Er lvl 40 snart og har kun opplevd FPS drops i pvp. Dette var ikke tilfelle i beta.

Lenke til kommentar

Jeg har et GTX 570-kort som er forholdsvis stille, normalt kjører det SWTOR uten å throttle vifta opp, unntaket er enkelte steder på Imperial Fleet, men da aldri fullt. Likevel er det rart at selv om jeg f.eks. stiller meg helt inni et hjørne, uten at noe annet enn et par vegger skal rendres, så skjer dette likevel.Og, på character select screen av alle plasser - DA går GPU-bruken og vifta i taket, og den durer avgårde på full speed. Fordelen dette har er jo at hvis jeg går fra dataen og er innlogget med en character, og idler såpass lenge at jeg blir kastet ut, så hører jeg det med en gang :pLikevel, det er noe steike galt med optimaliseringen av dette spillet.

 

Hmmmmm... nesten det samme som hos meg dette. Bygget ny pc, installerte TOR og når jeg begynte å spille går viftene på både skjermkort pg prosessor helt bananas. Høres ut som pc'en skal lette.

 

For å teste om det var noe feil med pc'en startet jeg opp Skyrim (som også er ganske krevende) men viftene gikk ikke med langt så nær hastighet som i TOR.

 

Besynderlige greier?!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...