Gå til innhold

– PC-en din har skylden (PC)


Anbefalte innlegg

Dette minner meg om Rift sin ekstremt merkelige ytelse. Det er ingen tvil om at ytelsen suger pikk, og det ble hevdet lenge (og blir fremdeles) at det er pga dårlige drivere, men etter utallige oppdateringer, så ble bare forbedringene marginale.

 

Jeg trodde at AoC hadde en motor som ytet dårlig, men det ser virkelig ut som de fleste nye MMO sliter med dette. Rift, og nå dette...

 

Når jeg sitter med 80-100 Fps i BF3 med alt som finnes av instillinger på fullt, (dvs AA osv) og har 20 Fps i en warfront på Rift (med alt på fullt), og 25 fps med alt på medium, ja, da er det noe som ikke henger på greip i det hele tatt.

 

Om det er lignende problemer for dette spillet, så er det jo faktisk til å gråte av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mange ikke tenker på, er RAM/minne OG(!) harddisk.

SW;TOR er stort med mye som skjer på en gang, gamle minnebrikker på 2-4gb på 1000MHz er nok ikke bra i store arenaer, en treg harddisk gjør akkurat det samme. min CPU kjører på 10-40% (avhengig av hvor jeg er/ om jeg skyper eller ikke) så CPU'en er hvertfall ikke feilen, dersom den er det, har du rett og slett for gammel data til gaming.

skjermkortet har en del og si i WZ men ikke i imperial fleet. Å spille et MMO-spill med minimums kravspec er bare idiotisk, innse det.

 

 

Hastighet på minnebrikkene har nok dessverre svært lite å si denne sammenhengen, så fremt til du ikke sitter på noe så lavt som DDR2 533MHz så burde ikke minnebåndbredden din være noen videre begrensende faktor i spill. Og så fremt til du ikke kjører alt mulig rart på maskinen din samtidig som du spiller så holder 4-6GB RAM lenge til spilling per i dag, det er jo blitt gjort tester som viser at det å pøse maskinen full av minne faktisk bare gjør ting verre hva spillytelse angår.

 

Nå kan ikke 32-bit applikasjoner utnytte mer enn 2GB minne i et operativsystem uansett, du kan ved å påtvinge LAA øke dette til 3GB men det er veldig få spill som benytter seg av denne løsningen og så vidt jeg vet så gjør ikke Star Wars The Old Republic det.

 

 

Men det er liten tvil om at Star Wars The Old Republic er dårlig optimalisert både mot svakere og kraftig maskinvare. Dette kan verken Bioware eller noen andre nekte for.

 

Hvorfor mener jeg at spillet er dårlig optimalisert mot svak maskinvare? Jo fordi et MMO-spill av denne størrelsen burde kjøre på en spillmotor som kan skaleres ned til det mest grunnleggende, her har Blizzard gjort en strålende jobb med World of Warcraft hvor forskjellene på de maksimale innstillingene og de minimale gir ganske så forskjellige resultater, hvor den laveste grafikken kan kjøres på temmelig håpløse maskiner, selv maskiner med integrerte skjermkortløsninger klarer å kjøre spillet med relativt oppegående ytelse om du kjører alle innstillingene på minimum. Samtidig så vil du med å sette alle innstillinger på maks få et spill som ikke ser like bra ut som Star Wars The Old Republic, men samtidig så er det jaggu ikke så alt for langt unna heller. Så forskjellen på de minimale og de maksimale innstillingene i World of Warcraft er større enn hva de maksimale og minimale er i Star Wars The Old Republic og det beviser bare at Bioware kunne og kanskje burde ha gjort en bedre jobb når det kom til optimalisering mot svakere maskinvare. Ikke minst så har jo World of Warcraft langt flere valgmuligheter når det kommer til innstilling av grafikken som muliggjør bedre tweaking mot svakere maskinvare osv..

 

 

Videre så er spillet dårlig optimalisert mot kraftig maskinvare. Hva får meg til å si dette? Jo når jeg med mitt temmelig oppegående system merker at spillet ikke engang klarer å utnytte maskinvarekraften som systemet mitt innehar, samtidig som ytelsen ikke er optimal eller stabil så er det dårlig optimalisert. Enkelt og greit.

 

Systemet mitt består i grove trekk av:

 

Asus Rampage III Extreme

Intel Core i7-980X @ 4.0 GHz

12GB, Corsair 2000 MHz @ 9-9-9-28 (3x 4GB)

MSI GeForce GTX 580 overklokka med MSI Afterburner

Spill og operativsystem er installert på et RAID0 oppsett bestående av 3x Intel X25-M 80GB Gen2 SSD

Samsung 23" 700-serie 120Hz skjerm

 

Med andre ord så burde en 4.0GHz sekskjerne prosessor, et overklokket GTX580 skjermkort og 12GB med RAM, samt når spillet og operativsystem kjører på et RAID0 bestående av 3x oppegående SSD-er gi mer enn god nok ytelse til å kjøre et spill med Star Wars The Old Republic sin grafikkvalitet uten noen større problemer. Men den gang ei.

 

 

Nå er ikke ytelsen min katastrofal på noen som helst måte, men jeg spiller med alt på maksimale innstillinger, jeg har endret INI filen til spillet for å få 8x Anti Aliasing og jeg har stort sett 50-80 FPS, mens på Imperial Fleet og andre områder med mye folk så er jeg nede på 20-30 FPS. Det at ytelsen går i dass når det er bøttevis med spillere rundt deg er jo et vanlig fenomen i MMO-sammenheng og skyldes nok mer ytelsen til serverne enn din egen maskinvare, men at jeg ikke skal klare å ligge i nærheten av 120 FPS stabilt med den maskinvaren jeg har og den grafikkvaliteten som er i spillet syntes jeg er dårlig, spesielt når jeg kan kjøre spill som Skyrim med innstillinger tweaket høyere enn hva som leveres standard i spillet, med 16x Anti Aliasing og fremdeles få stabile 100-120 FPS. Det samme gjelder spill som Battlefield 3. Mens i et spill som Star Wars The Old Republic så skal jeg altså ikke få mer enn 50-80 FPS?

 

Det som irriterer mest og som vitner om dårlig optimalisering er jo at ytelsen fra tid til annen hopper litt sånn all over the place, jeg kan plutselig dette ned på 10-30 FPS uten noen åpenbar grunn i et par minutter også er jeg plutselig oppe på 70-90 FPS i et par minutter også tilbake til de vanlige 50-80 FPS uten noe logisk mønster på det hele. Og når jeg sjekker hvor mye spillet belaster både CPU og skjermkort så ligger det normalt nede på 40-60% CPU og stort sett aldri over 80% GPU.

 

Så når spillet ikke gir meg stabil ytelse, ikke klarer å levere opp imot mine ønskende 120 FPS som jeg får i andre spill, med høyere anti aliasing og som har endel bedre grafikk og samtidig ikke klarer å benytte verken prosessor eller skjermkort fult ut så vil jeg påstå at ting kunne vært bedre optimalisert.

 

 

Men som det ble nevnt tidligere så har verken nVIDIA eller AMD kommet med drivere som inneholder optimaliseringer mot Star Wars The Old Republic enda, så det kan jo ha noe med saken å gjøre. Men det forandrer jo ikke på det faktum at ting ikke fungere optimalt per dags dato.

Lenke til kommentar

Ang textures - gøy at Bioware nå påstår at det er en UI-feil som gjør at man ser low, medium og high, og at det er da medium som ikke skulle eksistert... Man kan altså bare velge mellom low og "high". :p

 

Your playerbase has discovered that your game engine is ignoring the high texture option. Do you:

 

  1. Fess up' date=' explain that the pressure of the impending release date caused your team to have to cut a few corners, and this got missed.
    [*'] Acknowledge the issue and agree that the textures should be fixed, and promise to do so in an upcoming patch.
  2. [Force Persuade] [Dark Side] Rename “Medium” to High, and pretend like removing high res textures has always been the plan. Move along! Move along!

I think Bioware has just achieved Dark II! ;)

 

 

 

http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=162569&page=1

Endret av KriFos
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en PC som er et par år gammel og opplever null problemer. Har en bilderate på 15-25 i fleet, og 30-100 ellers. Kjører alt på maks.

 

Problemene med bilderate skyldes så vidt jeg har fått med meg hovedsakelig driverproblemer.

 

Det er nok også ikke så helt få folk der ute som setter alt på maksimum, for så å klage, uten å ha gjort leksene sine.

 

EDIT: Apropos disk-lesning osv... det lureste jeg gjorde for ytelsen i SWTOR var (siden jeg bare har 4GB minne) å legge hele spillet inn på en SSD disk, samt lage en 8GB pagefile på samme disken.

 

Videre så er spillet dårlig optimalisert mot kraftig maskinvare. Hva får meg til å si dette? Jo når jeg med mitt temmelig oppegående system merker at spillet ikke engang klarer å utnytte maskinvarekraften som systemet mitt innehar

 

Er ikke BioWare sin feil at du har et NVIDIA kort, og NVIDIAs driver per idag er FUBAR for SWTOR :)

Endret av Runinho
Lenke til kommentar

Jeg for min del har test både nyere og eldre drivere, modifiserte og ikke modifiserte, geforce og quadro uten at det har hatt noen større betydning. Noen drivere gir dog snodige effekter om du har anti aliasing aktivert i spillet, men ytelsen er stort sett den samme.

 

Har naturligvis resten av systemet fult oppdatert, og det er jo greit å nevne at for eksempel Gigabyte og Asus er temmelig elendige på å holde sidene sine oppdaterte så skal du ha oppdaterte drivere så må du finne de manuelt på egenhånd.

Lenke til kommentar

Er ikke BioWare sin feil at du har et NVIDIA kort, og NVIDIAs driver per idag er FUBAR for SWTOR :)

 

Ja og nei, nå er jo dette et like stort problem med AMD Radeon kort som med nVIDIA GeForce kort, kompisen min med HD5850 opplever heller ikke at skjermkortet blir brukt fult ut og man kan jo ikke bare skylde på skjermkortprodusentene når spillet i all hovedsak kun kan spilles på Radeon eller GeForce skjermkort da integrerte Intel skjermkort blir for skralt for swtor så må spillutvikleren ta ansvar når ting ikke fungerer.

 

Akkurat som utvikleren av Rage måtte ta ansvar når de gav ut et spill som overhode ikke fungerte som det skulle og burde med Radeon skjermkort.

 

 

Skulle jo tro en utgiver som Electronic Arts hadde såpass godt samarbeid med både AMD og nVIDIA at skikkelige drivere skulle vært på plass innen nå? Nå har jo ikke nVIDIA kommet med noen nye offisielle drivere siden swtor kom på banen, men det har jo tross alt AMD så hvorfor var det ikke optimaliseringer der? Kan jo være at det komme noe i den nye nVIDIA driveren som er ventet en av de nærmeste dagene.

 

 

Men det holder ikke å legge alt skyld for ikke ideelt optimalisering over på produsenter av skjermkort, hovedkort, prosessor og alt mulig rart for det er faktisk Bioware sitt ansvar å sørge for at spillet deres fungerer tilstrekkelig på den maskinvaren som spillet er siktet inn på.

Lenke til kommentar

synes nå det er litt tilfeldig. når eg pvp ligger fps ved 5-30 fps/40% gpu bruk. mens når er i Select character ligger fps på 100 og har 100% på gpu, veldig godt merktbart i form at vifta spinner for fult.

 

så noe må vere feil. hadde det vore dårlig maskinvare så burde vifta godt for fult uansett kor eg er i spille med 100% belasting over alt.

Lenke til kommentar

Kanskje lese innleggene her og sjekke maskinvaren til folk før du poster? Om du har stabil 100 FPS så er du griseheldig.

 

Og hvordan fikk du 32x AA? Det fungerer IKKE å tvinge AA i swtor igjennom nVIDIA kontrollpanelet og spillklienten støtter ikke mer enn 12x AA så vidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar

Det er nok flere ting som har skylden for problemene med ytelsen i spillet:

 

1. Spillet er basert på Hero Engine, en motor som det er laget veldig få spill på hittil.

Jeg antar det er mye å lære mht. optimalisering. Det går mye rykter om motoren, bla.a. basert på utdatert informasjon fra wikipedia.

Så hva riktig og galt iforhold til wikipedia artikkelen, står ihvertfall at motoren kun støtter 1 core. Tror det er der det stopper opp for endel.

http://www.pcgameshardware.com/aid,767634/Star-Wars-The-Old-Republic-Bioware-considering-Direct-X-11-in-the-future/News/

Det er i følge Bioware selv, men man kan begynne å tvile litt når spillet ser ut til å være såpass avhengig av frekvensen på prosessoren.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg ny laptop først og fremst for å spille SWTOR, men på den fikk jeg ikke launcheren til å fungere. Fulgte troubleshooting-guiden på forumet til punkt og prikke, men akk. Er visst enda et av problemene mange har, få klarer å fikse - og BioWare selvsagt ikke har noe skyld i.. Man kan si mye om Blizzards kundeservice, men de var aldri like forbanna arrogante.

 

http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=141899

Endret av Daudun
Lenke til kommentar
Folk har rett å slett mugne maskiner , jeg har gammal I7 cpu og 570gtx i sli , 100 frames overalt. Og jeg kjører 32X AntiAliasing i tillegg !
Mange troll der ute som liker å bruke bevismetoden: Det virker for meg så da må det virke for alle andre :thumbup:
More like stupid14yometoden. :thumbup:

 

Det samme motsatt vei! Det funker ikke for meg så da er det dritt! :thumbdown:

Lenke til kommentar

ligger stort sett på 119(120) fps hele veien, alle grafikk instillinger maksimert, men idet jeg kommer inn i fleet eller et annen populert område faller fps til 60-70. Så er ikke helt stabilt selv om jeg har en veldig kraftig maskin. Er uansett ikke problem for meg da 50fps er det laveste jeg har sett noen gang foreløpig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...