Gå til innhold

Sint og fortvilet etter overtagelse av nytt hus - HJELP !


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi overtok et hus nå i romjula, og det har bare vært TULL og TØYS fra selgers side. Tenkte jeg skulle forhøre meg her hva dere synes om slik oppførsel !!!

 

Heldigvis var det ingen andre i budrunden, så det eneste lyspunktet i denne historien var at vi klarte å få huset 240 under takst.

 

Det er en nyere såkalt vedlikeholdsfri enebolig som var ferdigstilt i 2008, murhus på ca 200 kvm med løsninger som vannbåren gulvvarme, balansert varmevinning og noe de kalte silikatmaling utvendig (selger påstod 15 års vedlikeholdsfritt). Store flater med merbauparkett (kommer tilbake til denne) i 1. etasje, åpen løsning. Fibernett med "koblingsskap" i hele huset og flere tekniske løsninger jeg ikke vet navnet på (for oss er ikke dette viktig).

 

Vi var på visning to ganger for å gå gjennom hele huset, og brukte vel totalt 2-3 timer på å gå gjennom alt. Selv om vi brukte all denne tiden, så har altså selger klart å lure oss og gjemme unna ting som vi burde vært opplyst om! Og vasken er en helt annen historie.

 

Nå er vi slitne. Skulle egentlig ha overtakelse 2/1 men overtok huset i romjula slik at jeg og kona mi kunne flytte inn før nyttår. Da hadde selger visstnok holdt på med vasking av huset i 4 dager (kommer som sagt tilbake til dette).

 

Under overtakelsen så ser jeg med en gang at vasken ikke er gjort skikkelig, jeg er grundig selv men må da forvente en viss standard når en overtar et hus! Jeg forventer da at alt er helt rent! For eksempel så finner vi smuss og skitt bak en kjøkkenskuff når vi hekter den av og drar den ut, har ikke selger fått med seg at også veggene bak kjøkkeninredning og skap skal være rengjort? Finner også et pass til en av selgers unger bak et vitrineskap på kjøkkenet. Dessuten så finner jeg opptil flere hundehår på gulvet i 1. etasje, jeg tror at selger bare har pakket og dratt uten å rengjøre skikkelig - og jeg setter spørsmålstegn ved om det er brukt såpe i det hele tatt. Dette blir påpekt til megler. Megler sier at hun ikke er enig, at boligen er rengjort etter normal standard.

 

Så kommer vi inn på vaskerommet og ser at det er tykt lag med støv på en kolbe til varmeanlegget, dette blir påpekt megler atter igjen. Nå finner vi enda en feil inne på vaskerommet, og det er at sentralstøvsugeren ikke er rengjort inni (posen er ny, men tar ut luftfilteret og det lukter brukt, dette skulle vært BYTTET av selger!).

 

Nå går vi ut i stuen, og jeg ser med en gang et stort hakk i gulvet, det er på størrelse med en pekefinger og 4-5mm dypt. Dette så vi ikke på visning, og det helt klart at selger her har prøvd å skjule dette hakket med sofaen (vi fant et tilsvarende litt mindre hakk borte ved vinduet på visningen, men dette var helt klart skjult siden selger ikke nevnte det til oss ved første visning, ei var det nevnt i boligtilstandsrapporten). Vi skal slipe alle gulvene etter overtakelsen, siden vi også fant flere riper og slitasje på gulvet. Pga funnet av hakket i gulvet mener vi det er rett og rimelig at selger deler sliping av gulvene med oss 50/50. I det minste har selger lagt igjen noen pakker med parkett som kan brukes.

 

Vi ser samtidig fra stuen at det er påbegynt en ny tomt nede på flaten under huset, selv om det ikke ødelegger for utsikten så er dette igjen noe som selger ikke har opplyst om på visning - og blir igjen påpekt megler. Skal ikke ALLE forhold som kan påvirke eiendommen og eiendommens verdi bli opplyst kjøper?

 

Nå går vi opp i 2. etasje der bad nr 2 er, og vi bestemmer oss for å dra ut dusjkabinettet. Det er ikke vasket bak kabinettet, dessuten så lekker det vann ut når vi retter dusj-strålen mot en av kantene i døren i kabinettet. Her er det (forsøkt) tettet med silikon, noe vi ser som et helt klart forsøk fra selger på å skjule feil og mangler.

 

Nede i stuen igjen bestemmer vi oss for å ta en sjekk av vasken, og tar en vaskebøtte med klut og begynner å skrubbe murveggene. Etter 5 minutter er vaskebøtta grå av skitt! Selger har altså ikke vasket veggene skikkelig, noe vi synes er helt uholdbart. Megler sier at veggene normalt ikke skal skrubbes pga det hun kaller misfarging, men vi er av en helt annen oppfatning.

 

Nå vi i tillegg ser at gasstankene ikke er fylt opp av selger verken til gasspeis eller ovnen - så blir dette påpekt til megler. Vi hadde også forventet oss at selger hadde klart å få lagt belegnings-stein på flaten utenfor huset før overtagelsen (visstnok satt av til garasje, men vi hadde forventet at gårdsplassen var satt istand til vi skulle flytte inn.)

 

Etter overtakelsen og våre funn så tok jeg med en gang kontakt med megler for å holde igjen 30.000 av kjøpesummen, siden vi fant såpass graverende feil som vi ikke hadde blitt opplyst om. Deretter tok jeg kontakt med mitt forsikrings-byrå Help, og fikk oppnevnt en advokat. Han skal ta kontakt direkt med selger, dessuten har jeg også ringt selger for å gå gjennom alle feil og mangler. Selger var direkte uhøflig og avvisende i telefon, noe jeg kommer til å ta opp med min advokat!

 

Nå står saken bom stille, for selger har kun gått med på å frigi 1500,- for et vaskefirma i 3 timer (estimert 500 kr timen) som visstnok skulle tilsvare 30% av full vask av huset. Resten skulle vi ifølge selger ta med forsikringsselskapet deres protektor. Dette er vi helt uenige i. Det vil ta minst 7 timer å rengjøre de mangler vi har påpekt, så et sprik på 2000,-. Jeg har nå sagt at jeg vil gå til forliksrådet med saken da vi mener at dette er en prinsippsak og respektløst av selger å kun tilby en så liten sum av det vi har holdt igjen.

 

Nå er vi helt utslitt av alt dette tullet, og vil snarest kunne komme til en løsning.

 

Fint hvis dere kunne komme med noen tips om hvordan vi kan få løst denne saken!

Endret av mortenpe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden kjøpsverdien ikke er opplyst så har jeg ikke noen videre formening om forventet standard på huset.

 

Litt skitt kan vanskelig unngås helt, så litt vil man uansett finne om man leter grundig nok.

 

Hva angår vasking av mur så gjetter jeg på at det er en type mur som dels løser seg opp i vann. Men igjen blir det vanskelig å si noe sikkert uten å ha sett ved selvsyn.

Lenke til kommentar

Vi forventer et hus som fremstår som nytt, og at det er rengjort etter vår standard (tydeligvis ikke etter selger og meglers). Veggene skal skrubbes!

 

Huset hadde byggestart i 2004 salgssum rundt 3 i et området som normalt ikke drar de største budrundene (selv om huset hadde en teknisk takst på 3.9 i boligsalgsrapporten).

 

Vi gikk jo gjennom grundig på visning (to ganger!), og er klar over at huset overtas "som det er". Jeg mener for det at når vi finner såpass stygge ting ved overtakelse ved vasken så er det vår rett å holde tilbake en stor pott penger slik at selger får utbedre skadene.

Endret av mortenpe
Lenke til kommentar

Personlig tørr jeg påstå at dere må være de særeste, mest pirkete petimeterne jeg har hørt om når det gjelder kjøp av hus.

 

Dere har INGEN sak overhodet.

Det er ikke et støvfritt overvåkningsrom på et sykehus dere har kjøpt, det er et vanlig HUS.

Litt smuss her og der må dere regne med, og det du ramser opp her er jo bare svada fra start til slutt. Har du noen gang hørt om noen som har skrudd ned kjøkkeninredningen for å rengjøre BAK skapene?? Har du/dere støv på hjernen?

 

Dere har kjøpt et hus "Som det er", og dere har skrevet under på en kontrakt.

Med mindre taker faller fra hverandre ved neste storm, eller det er et stor hull i en av veggene selger har prøvd å "lure unna" dere, kan dere bare gå over huset med en støvmopp selv.

 

Snakk om å blåse opp en sak unødvendig.

 

Kos dere i nytt hus, og slutt å pirk over små filleting!

Evig enig med deg angående denne saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Enig med han over. Trådstarter bør slå opp definisjonen av "graverende feil". Dersom inntrykket du gir i innlegget ditt stemmer, skjønner jeg godt at megler var avvisende i telefonen. Det er faktisk ikke et splitter nytt hus dere har kjøpt men et som er tre - fire år gammelt. Det forekommer faktisk noe slitasje på den tiden. Gulv er særlig utsatt.

 

At megleren faktisk tilbyr å dekke ekstra vasking bør du være fornøyd med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig tørr jeg påstå at dere må være de særeste, mest pirkete petimeterne jeg har hørt om når det gjelder kjøp av hus.

 

???

 

Dere har INGEN sak overhodet.

Det er ikke et støvfritt overvåkningsrom på et sykehus dere har kjøpt, det er et vanlig HUS.

Litt smuss her og der må dere regne med, og det du ramser opp her er jo bare svada fra start til slutt. Har du noen gang hørt om noen som har skrudd ned kjøkkeninredningen for å rengjøre BAK skapene?? Har du/dere støv på hjernen?

 

Dere har kjøpt et hus "Som det er", og dere har skrevet under på en kontrakt.

Med mindre taker faller fra hverandre ved neste storm, eller det er et stor hull i en av veggene selger har prøvd å "lure unna" dere, kan dere bare gå over huset med en støvmopp selv.

 

Det får vi nå se på, vi synes nå forresten ikke at det vi estimerer til 7 timers vasking tilsvarer "støvfritt". Det er helt vanlig praksis at det skal vaskes der bevegelige deler kan dras ut, også inne i skitne el-artikler som f.ex sentralstøvsuger og inne i avtrekksviften (forresten så fant vi her et lag fett).

 

Ang kontrakt. Jeg er frykelig glad for at jeg kjøpte en egen forsikring "boligkjøper" siden selger også hadde eierskifteforsikring, her kommer vi til å gå gjennom hver krik og krok i huset de neste 5 år for å se om selger har unnlatt å fortelle mer.

Endret av mortenpe
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om du tuller nå med det siste innlegget.

 

Uansett, du får huset omtrent en uke før du egentlig skal, og du finner at vaskingen ikke er 100% plettfri over alt. I tillegg til tidlig innflytting får du dekket 3 timer med vasking av megler, for noe støv bak skuffer, i sentralstøvsuger, i en vifte og bak dusjkabinett.

 

Synes du bør ta å roe helt ned, og kose deg med nytt hus. :thumbup:

Endret av Cemi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

7 timer er tiden det tar å vaske hele huset, noe vi mener bør stå for selgers regning siden vasken var såpass dårlig. Vi vil at det skal utføres av fagfolk og ikke det billigste anbudet fra nettet.

 

Dessuten hva med hakket i gulvet der sofaen hadde stått, hadde ikke dere reagert??

Lenke til kommentar

Jeg hadde kanskje prøvd meg på å få gjort noe med hakket og dusjkabinettet (hvis det var alvorlig, men jeg er ikke sikker på at jeg får det inntrykket) , men i resten av førstepost virker det som om du har litt vel høye skuldre. Uansett ville vel ikke disse tingene hindret dere i å by? Dere har fått et hus, og du kan rett og slett ikke forvente at et hus det har vært folk i skal være "som nytt". 2004 er faktisk en god stund siden, selv om jeg er enig i at det føles som i går.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Enig med flere andre her, hus er da til for å brukes. Å anta at selger bevisst har unnlatt å vise dere ting er en ganske alvorlig beskyldning, her bør du være sikker.

 

At huset ikke er "skikkelig vasket" føler jeg egentlig ikke er verdt å bemerke engang.. De er jo aldri 100% rene ved overtakelse.

 

 

Du fikk huset for 240.000 mindre enn hva en profesjonell part mener det er verdt, jeg mener det går under normal folkeskikk å ikke ta dette til forliksrådet. Det er tross alt et annet menneske/ en annen familie i andre enden av denne saken, og du er faktisk urimelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har fått huset til nesten en kvart million under takst, likevel er du helt i harnisk etter å ha oppdaget små pirkefeil ved vasken, samt et relativt lite hakk i parketten dere burde ha oppdaget før overtagelse. Så vil du kreve 30 000 i ytterligere avslag som følge av "påkostninger"?!

 

Jeg håper du ser hvor hysterisk pirkete og generelt drittsekk du er mot den stakkars selgeren nå?

Endret av ChrisReeve
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vask og rens. Av alle ting man henger seg opp i ved overtakelsen av et formuesobjekt til et syvsifret antall kroner.

 

Avhendingslova regulerer ikke rengjøringskrav. Dette må derfor reguleres av kjøpsavtalen. Står det noe i kjøpsavtalen om hvor rengjort huset skal være? Hvis ikke mistenker jeg at man her er på tapende front - en så grundig vask som TS synes å legge til grunn at er påkrevd må man ha særlig spesifisert i avtalen. Slik grundig vask ligger i overkant av det som må regnes som "vanlig god vask" etter alminnelig språkbruk. "Flere hundehår på gulvet i 1. etasje" er ikke i samsvar med vanlig skikk og bruk, men det gir da heller ikke noe krav på fullstendig husvask.

 

 

Innlegget bærer i det store og det hele preg av at man finner enkeltstående feil, og deretter ønsker at selger skal dekke vesentlig mye mer enn det feilen i seg selv gir grunnlag for. Jeg er overrasket over at det ikke er krevd at selger betaler for installasjon av et fabrikknytt dusjkabinett (også bekostet av selger).

 

Tråden reiser imidlertid visse spørsmål - som for eksempel hvorfor en person som har fått profesjonell bistand (tydeligvis på forsikringsselskapets bekostning) spør om hjelp på et forum i det store og det hele befolket av uprofesjonelle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi forventer et hus som fremstår som nytt, og at det er rengjort etter vår standard (tydeligvis ikke etter selger og meglers). Veggene skal skrubbes!

 

Huset hadde byggestart i 2004 salgssum rundt 3 i et området som normalt ikke drar de største budrundene (selv om huset hadde en teknisk takst på 3.9 i boligsalgsrapporten).

 

Vi gikk jo gjennom grundig på visning (to ganger!), og er klar over at huset overtas "som det er". Jeg mener for det at når vi finner såpass stygge ting ved overtakelse ved vasken så er det vår rett å holde tilbake en stor pott penger slik at selger får utbedre skadene.

 

Jeg antar da at huset i seg selv fremstår som nytt, men etter 3 år, og 7 år etter byggestart (hvordan i alle dager byggestart var i 2004 og ferdigstilt i 2008 slår meg som et annet spørsmål...når tok det nesten 4 år å bygge et hus?!)

 

Uansett - etter 3 år, så forventer dere faktisk at ingenting er slitt, ingenting er skadet e.l.?

 

Jeg er enig med XanderZ waits for Diablo 3 - dere er blåst :) (jeg vet man skal være hyggelig og høfflig på dette forumet, men denne tråden viser de forventninger enkelte har når de kjøper hus, som er så langt fra hva de egentlig kan forvente at det er galskap)

 

Og - jeg ville ikke blitt overrasket om dette faktisk er sant, enkelte har totalt urealistiske forventninger til hva de kan kreve, eller oppføre seg som :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Spørsmål vedr. rengjøring er ganske godt dekket i svarene her. Oppfylling av gasstanker er også ganske bak mål å kreve - du har ingen rett til full tank på bilen når du kjøper bil - verken brukt- eller nybil. Det jeg biter meg merke til er dette:

Vi ser samtidig fra stuen at det er påbegynt en ny tomt nede på flaten under huset, selv om det ikke ødelegger for utsikten så er dette igjen noe som selger ikke har opplyst om på visning - og blir igjen påpekt megler. Skal ikke ALLE forhold som kan påvirke eiendommen og eiendommens verdi bli opplyst kjøper?

Som kjøper skal du også gjøre deg kjent med eiendommen. Alt for få boligkjøpere undersøker utbyggingsplaner og reguleringsplaner for området der de skal kjøpe bolig. Dette er informasjon som er lett tilgjengelig i de fleste kommuner i form av nettbaserte kart med eiendomsinformasjon og reguleringsbestemmelser, alternativt kan du ta kontakt med kommunen som i de fleste tilfeller gir innsynsrett i saksmapper for eiendommen.

Utbygging på naboeiendommen skal være omsøkt, og naboer skal ha fått varsel 2 uker før søknad om tillatelse til tiltak er sendt kommunen. Tidligere eier skal ha fått varsel med rekommandert brev eller ved å signere nabovarsel (tiltakshaver går rundt nabolaget etter naboliste og skaffer signaturer). Det er viktig å merke seg at naboer ikke "godkjenner" vedtak - de bare fraskriver seg retten til å protestere på tiltak. Det kommunen, eller i klagesaker fylkesmannen, som godkjenner vedtak.

Hvis du skulle ha en sak mot selger, så måtte det være hvis tiltaket på naboeiendommen er til vesentlig ulempe for din eiendom, f.eks. hvis det er gitt tillatelse til å bygge nærmere nabogrense enn det plan- og bygningsloven tilsier - det kan da være til hinder for utbygging på din eiendom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Takk for tilbakemeldinger (selv om endel av dere var i overkant krasse?).

 

En oppdatering i saken er at vi nå har gått med på å senke vårt krav til vasken fra 3500 (7 timer) til 2000 (4 timers vask) - og vi diskuterer nå med selger for deres opprinnelige tilbud var på bare 1500. Et krav fra vår side er at vi skal være tilstede under hele vasken. Hvis ikke dette løser seg snarest så er jeg villig til å ta dette til rettslige steg i forliksrådet for å få løst denne floken (prinsippsak). Selger sier at vi har holdt tilbake for mye penger og at de etter 21 dager i ytterste konsekvens kan oppheve kjøpe i forhold til avhendighetsloven? Dette må da bare være sludder?

 

Resten av sakene som hakket i gulvet og dusjkabinettet kommer vi til å kjøre som sak mot selgers forsikringsselskap.

 

Den tomten ligger ikke som nærmeste nabo, litt over veien fra nærmeste hus, men vi kan se den fra vår tomt. Uansett synes vi at vu burde ha fått denne infoen siden huset ikke var påbegynt ved visningen.

 

Det stemmer jeg har engasjert advokat men vil også gjerne forhøre meg på flere fronter da jeg mener vi har visse krav i et boligkjøp.

Endret av mortenpe
Lenke til kommentar

Jeg synes det er på plass å minne på det en annen person har skrevet før meg her, husk at det også er en familie i andre enden av denne saken, en familie som antakeligvis synes dette er minst like slitsomt for dem som du føler det er for deg.

 

Dine forventninger er forøvrig totalt på bærtur, jeg forstår du lever et slitsomt liv hvis dette representerer hvilke saker som bekymrer/irriterer deg i hverdagen...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er enig med flertallet her. Dette er småpirk og ikke noe å henge seg opp i. Dere bør være glade for at dere ikke faktisk har funnet noen reelle skader/mangler. Selv da ville dere nok ha måttet slåss med forsikringsselskaper for å få dekket det. Slik det er nå har jeg ekstremt liten tro på at dere vil komme noen som helst vei med krav om erstatning. At selger faktisk har gått med på å gi dere 1500,- for vask tror jeg dere skal være kjempeglade for. Ta pengene, vask det dere mener mangler og vær kjempeglade for at dere sparte hele 240.000 på kjøpet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...