Gå til innhold

Asus blir saksøkt av leketøysselskap


Anbefalte innlegg

Fatter ikke at så mange faktisk mener at Hasbro har en sak her. Hadde Asus brukt et egennavn, type iPad eller Galaxy Tab eller Transformers(!), så ville jeg ha vært enig. Transformer der derimot et vanlig engelsk ord, og da blir det helt ufattelig at noen mener de skal ha rettigheten på det bare fordi de på 80-tallet lagde et populært leketøy som het "Transformers" (med s).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er ganske... blatant. Ikke bare Transformer, men Prime. Tro om de tenkte det ville oppfattes som en hyllest.

 

Ser ikke bort fra at oppmerksomheten gir begge parter et salgsløft. Kanskje det begynner å bli en måte å markedsføre seg på?

 

Hva sier juss og forretningsskikk og bruk forresten om rekkevidden av varemerker på tvers av bransjer? Synes jeg ser sånt som dette ganske ofte, egentlig. Apple records er jo en kjent historie.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Transformer der derimot et vanlig engelsk ord, og da blir det helt ufattelig at noen mener de skal ha rettigheten på det bare fordi de på 80-tallet lagde et populært leketøy som het "Transformers" (med s).

Transformer, ja. Tranformer Prime, det er på kanten og jeg mener over.

 

De har heller ikke «bare lagt et populært leketøy på 80-tallet». De har kontinuerlig laget leketøy i 28 år, kontinuerlig produsert et titalls tegnefilmer, TV-spill og tegneserier, bla. i samarbeid med Marvel Comics og også tre store Hollywood-filmer du sikkert kjenner til. En helt ny tegneserie startet på et amerikansk TV-nettverk med navn "Transformers: Prime" bare ett år siden. De fleste mennesker under 30 i den vestlige verden vet nok hva en transformer er. Det er et ekstremt sterkt varemerke og ikke noe du bare kan si er to vanlige ord og derfor fritt vilt.

Lenke til kommentar

Kan noen snart sette en stopper for denne galskapen, dette har helt klart vært advokatenes år.

 

Kan vel også nevne at LG jo har en rekke telefoner med Optimus i navnet, merkelig at ikke de har blitt saksøkt enda.

 

Uansett ser vel ikke helt hva Hasbro finner så truende ved dette med mindre de da altså har tenkt til å starte med (seriøs) nettbrettproduksjon de også. (eller evnt. er medeier av en av konkurrentene til ASUS, eller en av konkurrentene til ASUS eier dem)

Lenke til kommentar

Det er litt forskjell på et produkt som heter Transformer, Optimus, Prime osv.. Men når du begynner dra det så langt som å "Transformer Prime" så ber du jo om bråk. Er helt enig at det har vært mange merkelig søksmål i år og at hele systemet burde gjennomgås, men akkurat dette er jo et tilfellet som beviser hvorfor vi har dette systemet, Hasbro eier rettighetene til Transformers merkenavnet og det er rett og slett respektløst av Asus å kalle et produkt Transformer Prime.

 

Du kan si hva du vil om intensjonen med navnet, men det blir jo alt for dumt. Blir som om jeg skulle laget ett spill som heter "Super Beat Boy" da tror jeg skaperne og fans av "Super Meat Boy" ville reagert kraftig. Eller hva med en spill serie som heter "Call of Duties"?

Lenke til kommentar

Synes Hasbro burde fått tilbake med samme mynt. Det svenske selskapet Optimus, etablert i 1899, har produsert primusen Hiker+ (populært "Optimus Primus") i 70 år. Dette er en klar ripoff fra Hasbro sin side, og Hasbro burde virkelig ha betal royalties for bruken av navnet "Optimus Prime".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Du kan si hva du vil om intensjonen med navnet, men det blir jo alt for dumt. Blir som om jeg skulle laget ett spill som heter "Super Beat Boy" da tror jeg skaperne og fans av "Super Meat Boy" ville reagert kraftig. Eller hva med en spill serie som heter "Call of Duties"?

 

Nå syntes jeg du lager et litt for enkelt eksempel. Det hadde vært mer riktig å si at du lagde en tyggegummi galt Super Beat Boy når det var en bil som het Super Meat Boy. Et nettbrett og et leketøy er i to helt forskjellige verdener. Jeg hadde sett problemet dersom Asus lagde tegneserier/filmer/actionfigurer kalt Transformer Prime, men ikke når det er snakk om et vidt forskjellig marked og et helt ulikt produkt. Det får være grenser for hvor langt de kan trekke rettighetene på to vanlige engelske ord.

 

Enn om de så hadde kalt nettbrettet for Optimal Prime (som tross alt er mye nærmere "navnet" Optimus Prime enn Transformer Prime), så hadde jeg fremdeles syntes at dette var et latterlig søksmål. :thumbdown:

Lenke til kommentar

....

Ser ikke at det er noe hold i dette søksmålet. I såfall vill alle med en filmtittel ha alle rettigheter på kombinasjonene av ordene brukt i tittelen, og ord som ligner, og alle navn som blir brukt i filmen. Lykke til.Dette er ting man må tåle når man selv navngir produkter med dagligdagse ord.

Regner med at du er advokat og selvsagt vet hvordan merkenavn og slikt fungerer?

 

Om de hadde brukt ordene hver for seg på forskjellige produkter så hadde det neppe blitt noen sak ut av det men skal ikke mye fantasi til for å se hva som er inspirasjonen til navnet Asus Transformer Prime... eller ihvertfall ikke mye fantasi til for å trekke paralleller til et relativt kjent konsept som innebærer både leketøy og eksplosive slomo-Bay blockbusters.

Sånt blir det selvsagt søksmål av og det er GODE sjanser for Hasbro faktisk får medhold i dette.

 

Og ikke kom her og påstå at du ikke tenkte på Transformers og Optimus Prime når du så navnet "Transformer Prime" - Det ville vært en ussel løgnaktig påstand. :p

Lenke til kommentar

....

Ser ikke at det er noe hold i dette søksmålet. I såfall vill alle med en filmtittel ha alle rettigheter på kombinasjonene av ordene brukt i tittelen, og ord som ligner, og alle navn som blir brukt i filmen. Lykke til.Dette er ting man må tåle når man selv navngir produkter med dagligdagse ord.

Regner med at du er advokat og selvsagt vet hvordan merkenavn og slikt fungerer?

 

Om de hadde brukt ordene hver for seg på forskjellige produkter så hadde det neppe blitt noen sak ut av det men skal ikke mye fantasi til for å se hva som er inspirasjonen til navnet Asus Transformer Prime... eller ihvertfall ikke mye fantasi til for å trekke paralleller til et relativt kjent konsept som innebærer både leketøy og eksplosive slomo-Bay blockbusters.

Sånt blir det selvsagt søksmål av og det er GODE sjanser for Hasbro faktisk får medhold i dette.

 

Og ikke kom her og påstå at du ikke tenkte på Transformers og Optimus Prime når du så navnet "Transformer Prime" - Det ville vært en ussel løgnaktig påstand. :p

 

Nå ja, nå er vi nok bare en gjeng med synsere alle som en her. Faktum er imidlertid at slike saker kommer opp rett som det er, alle er bare ikke like profilerte. Jeg vet imidlertid et par ting.

 

For det første er det mye som skal til for å kunne "låse av" bruken av dagligdagse ord. Dette gjelder spesielt i filmtitler som i utgangspunktet ikke er mulig å rettighetsbeskytte. Det er kun mulig å beskytte tittellogoen, altså hvordan tittelen ser ut på coveret, filmplakaten etc. Hvis vi ser på titler som Wanted, Crash osv så er dette titler brukt flere ganger på forskjellige utgivelser. Dette er imidlertid en gråsone, og det finnes mengder av smutthull som kan la deg rettighetsbeskytte en tittel. Dette er imidlertid såppas uklart at filmbransjen har etablert "The Title Registration Bureau" som godkjenner titler innenfor bransjen, slik at selv om du har en lovlig tittel, kan du bare glemme noen form for distrubisjon eller andre avteler hvis TRB ikke godkjenner.

 

Titler som Star Wars kan imidlertid i seg selv være unike. I det tilfellet kan man hevde at man ville skapt stor grad av forvirring blandt kundene, samt at man prøver å ri på bølgene til en annen stor produksjon.

 

Transformers kan også være en slik tittel, men jeg kjenner ikke til om det er noe som er avklart på dette tidligere. Dette ville trolig uansett gjelder produkter som kan relateres til Hasbros produktportefolio, og derfor er det slik jeg tolker saken ingen automatikk i at Hasbro får medhold her.

 

Hadde de imidlertid brukt Megatron så hadde saken nok vært klarere.

 

(Gjelder i hovedsak USA)

 

Dette betyr ikke at jeg ikke forstår at Hasbro velger å prøve saken, eller, nei, egentlig forstår jeg det ikke. Ikke skjønner jeg hva problemet er.

 

Nå har jeg vokst opp med Transformers, og jeg har fremdeles transformerslekenemine selv om jeg er 31 år, så jeg tenker Transformers hver gang jeg hører Transform***, optimus, prime, blaster, osv...

 

(PS: Det er ikke akkurat daglig leking med transformers lenger :whistle::p )

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...