Gå til innhold

Fire uker som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for den JohndoeMAKT.

Du forsto hva jeg mente. Vi er ikke så mange, bare omtrent så mange som bestemødrene - så har vi bestefedre da, og fedre og mødre osv.

Når flere her diskuterer temaet "for de fleste" så glem ikke da at DU antakelig tilhører mindretallet.

 

Hovedpoenget mitt er bare at det spiller jo ingen rolle om du åpner FireFox i Windows eller en Linuxdistro.

Eller mailen.

Eller.......

Lenke til kommentar

Elgen, jeg ga deg skjermskudd som forklarte alt. Hva var det du ikke fikk til?

 

nå har jeg ikke prøvd heller .

Hvorfor ikke?
jeg bare konstaterer at mage linux bruker gir inntrykt for at de er mer glad i kommandolinje parameter en et virtuelt valg.

Jeg synes ikke du kan konkludere noenting før du selv ser hva det dreier seg om.
Lenke til kommentar

Elgen, jeg ga deg skjermskudd som forklarte alt. Hva var det du ikke fikk til?

 

nå har jeg ikke prøvd heller .

Hvorfor ikke?
jeg bare konstaterer at mage linux bruker gir inntrykt for at de er mer glad i kommandolinje parameter en et virtuelt valg.

Jeg synes ikke du kan konkludere noenting før du selv ser hva det dreier seg om.

 

jeg har da ikke konkludert noe her

Lenke til kommentar

konstatere

konstate're v2 (fra fr, se *konstans) slå fast på grunnlag av kjensgjerninger k- noe ved selvsyn / vi må bare k- at vi har tapt

 

konkludere

konklu|de're v2 (fra lat. 'stenge inne, slutte') slutte, dra en slutning; sammenfatte k- med å si...

Kilde:ordbok.no

 

Er det egentlig noe forskjell i ordene? :hmm:

 

Uansett, fint om Elgen kan lage sin egen tråd om emne: "Jeg vil men får det ikke til fordi jeg ikke vil, men vet egentig ikke om jeg får det til fordi jeg ikke vil. Noen som kan hjelpe?".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har var hele forklaringen på hvorfor man spør hvordan , eller om det virker,

 

Da blir det feil å argumentere med at det virker , bar du prøver lenge nok.

Samtidig som man får slengt etter seg at man må prøve linux så blir man overlatt til seg selv , helt til man finner noen som kan det systemet .

 

Så lenge man får den innebygde hjelpen til å virke så er man godt på vei.

( nå vet jeg ikke om linux har innebygd elle hvor lett tilgjengelig det er )

 

en ting som er litt besynderlig er hvis jeg ser at noen trenger hjelp til ett eller annet i linux så blir svaret nesten hver gang en lang rekke med kommandolinje parameter , dette ser jeg svært sjelden i andre systemer.

Mulig at dere linux bruker er glad i kommandolinjen , men de er også den som hemmer en del brukere ( hvis man sammenligner med andre os) .

 

jeg får her inntrykket at virtuelle knapper og valg , direkte på skjerm er fy-fy i linux (selv om jeg også ser at mange vil vekk fra det ).

 

Hva er det du egentlig ønsker deg elgen? Din egen private dataslave som kan sitte lenket til skrivebordet og besvare hvert minste spørsmål og holde deg i hånden mens du famlende tar dine første skritt i Linux?

 

Du kjaser og maser i denne tråden om dette og hint og har ennå ikke fått med deg Man Pages selv om det er nevnt uttalige ganger i disse Linux artiklene.

 

Hva er det som er så forferdelig med terminalen? Er det vanskelig for deg å kopiere kommandoene og lime de inn i Terminalen? Eller er det vanskelig å forstå kommndoene? Skjønner du ikke hva en kommando gjør så finner din venn google alt for deg, ikke er det vanskelig heller og google hjelper alltid. Dessuten har du som sagt man pages som forklarer rett i terminalen uten at du trenger google.

 

Om du ikke klarer slike enkle ting uten å ramle i staver og skrive endeløse frustrerte poster på forum så finnes det jo ett alternativ til, la rett og slett være å bruke Linux.

Da slipper du å irritere deg over ting du ikke forstår.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Det jeg ønsker er først og fremst å forstå linux ( lit) bedre

 

 

Riktignok var det nevnt at man kunne gå til nettsider for å få hjelp.

for meg som er vant til Windows var det også nevnt at Microsoft hadde slike sider .

her er ikke siden til alt for mye hjelp .

 

 

utfordringen med ethvert os erbl.a få tilgang til den hjelpen man trenger .

Om jeg skal tro at linux er bedre på hjelp på nettet en andre os , så er likevel den første utfordringen å komme seg på nettet.

Hvis det ikke går så får man heller ikke mye hjelp,

 

 

hva som er galt med terminale vet jeg ikke.

jeg kan bare samlingene den med kommandolinje ballbehandleren i Windows.

 

ulempene er at man må slå opp enhver forklaring på komandoene for finne ut hva de gjør .

Har man visuelle valg så får man forklaringen direkte ved siden av valget.

Dette er en klar fordel.

Det er det enklere og raskere å velge og utføre valgene da .

 

Noen vil selvsagt hevde at det går raskere med kommandolinje ,men da forutsettes det at man husker alle kommandoene med tilhørende parametre.

Det er ikke lett.

 

det beste ville være en kombinasjon .

der oversikten over kommandoen ligger fast på en del av skjermen .

( enten som jun oversikt ,eller som virtuelle valg )

 

samtidig som man kan redigere kommandolinjen.

 

Dett vill gi mange fordel for de som er nybegynnere i linux.

Lenke til kommentar

Gjør et forsøk, fortell hvor det eventuelt stopper opp. Forståelse er noe som kommer gradvis med økende praktisk erfaring.

 

jeg er nysgjerrig på linux , men samtidig på grunn av alle ryktene og lite omtale og tester så kvier man seg for å forsøke skikkelig.

 

Siden jeg har relativ ny hardware i maskinen min er jeg i høysete grad usikker på om det vil fungere.

 

når jeg bruker mye tid på programmering i Delphi ( det er en del ting i Delphi ex som jeg ikke har satt mag skikkelig inn i enda ) så har jeg ikke så mye tid til å sette meg inn i linux

Lenke til kommentar

Gjør et forsøk, fortell hvor det eventuelt stopper opp. Forståelse er noe som kommer gradvis med økende praktisk erfaring.

 

jeg er nysgjerrig på linux , men samtidig på grunn av alle ryktene og lite omtale og tester så kvier man seg for å forsøke skikkelig.

 

Siden jeg har relativ ny hardware i maskinen min er jeg i høysete grad usikker på om det vil fungere.

 

når jeg bruker mye tid på programmering i Delphi ( det er en del ting i Delphi ex som jeg ikke har satt mag skikkelig inn i enda ) så har jeg ikke så mye tid til å sette meg inn i linux

 

Så la være å forsøke da, og vent med å uttale deg til du har prøvd, så er alle fornøyde.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om du trenger avklaringer folk ikke kan gi, så får du enten 1. Prøve det allikevel, uten disse avklaringene 2. La være å prøve det, fordi du føler du ikke kan gjøre det fordi du ikke får disse avklaringene.

 

AtW

 

greit nok , men jeg trodde det var mulig å svare på det uten at det skapte irritasjon.

 

det blir liksom : værsågod , prøvd , lik det hvis du vil , men ikke skyld på meg hvis du får problemer.

Da kunne jeg likegod ha laget mit eget os

Lenke til kommentar

Elgen: Hvis problemet er at du bare har én PC i huset så bør du laste ned en live-DVD så du kan du finne ut og avklare ting i praksis og ro og mak uten å forstyrre Windowsen på maskina. Blir du misfornøyd så tar du bare ut DVD-en og restarter PCen så kommer du trygt tilbake til Windows slik du forlot det sist.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

det blir liksom : værsågod , prøvd , lik det hvis du vil , men ikke skyld på meg hvis du får problemer.

Da kunne jeg likegod ha laget mit eget os

Det var en merkelig konkludering/konstantering (:p) du godeste Elg. Det som blir sagt er at du må prøve for å lære og erfare. Du prøver først, og spør etterpå. Alt annet er bare tungvint. KISS osv. At folk ikke har nødvendigvis lyst å hjelpe deg har da ingenting med hvor godt OSet (Linux) eller en distro (f. eks Ubuntu) er, og å dermed konkludere med at du kan like godt lage et eget OS er jo bare helt fjernt :p

Lenke til kommentar

det blir liksom : værsågod , prøvd , lik det hvis du vil , men ikke skyld på meg hvis du får problemer.

Da kunne jeg likegod ha laget mit eget os

Det var en merkelig konkludering/konstantering (:p) du godeste Elg. Det som blir sagt er at du må prøve for å lære og erfare. Du prøver først, og spør etterpå. Alt annet er bare tungvint. KISS osv. At folk ikke har nødvendigvis lyst å hjelpe deg har da ingenting med hvor godt OSet (Linux) eller en distro (f. eks Ubuntu) er, og å dermed konkludere med at du kan like godt lage et eget OS er jo bare helt fjernt :p

 

Selv om dere ikke er slik så føler jeg likevel at jeg blir for mye bry for å finne ut nok til at jeg kan finne den rett distroen

Lenke til kommentar

Bare start et sted. Prøv f. eks Ubuntu live DVD (på f. eks minnepenn). Det er lett, det er mange ferdige guider og de kommer også høyt opp på Google. Det installerer ingenting, og du kan prøve det aller meste og få en følelse av hvordan det er. Dog merk deg at det er tradisjonelt sett flere bugs på en live-versjon enn en installert versjon (tror jeg).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...