Gå til innhold

Fire uker som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Linux er ikke for deg. Diskusjon ferdig.

 

gret nok at du mener det , men det er også slik holdninger som gjør at linux brukerne blir i slikt mindre tall

nei, det er den typen holdning som holder brukere som deg unna linux, og du utgjør en relativt liten gruppe som linux-communityet neppe vil savne uansett, en som bare krever svar etter svar uten å gi noe tilbake.

Kreve svar kan du gjøre hos betalt support.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux er ikke for deg. Diskusjon ferdig.

 

gret nok at du mener det , men det er også slik holdninger som gjør at linux brukerne blir i slikt mindre tall

Du innbiller deg at du er et stort tap for Linux-miljøet? Jeg synes det er en ærlig og bra ting at man sier at Linux ikke er for alle. Fortsett å bruke Windows hvis det er vondt for deg å bruke Linux. Ingen bryr seg, hvis du trodde noe annet. Alle har sine personlige preferanser, selv bruker jeg Windows/Linux på desktop og OS X på laptop, trives greit med alle systemer og alle har sine fordeler og ulemper.

Endret av RattleBattle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du innbiller deg at du er et stort tap for Linux-miljøet? Jeg synes det er en ærlig og bra ting at man sier at Linux ikke er for alle. Fortsett å bruke Windows hvis det er vondt for deg å bruke Linux. Ingen bryr seg, hvis du trodde noe annet. Alle har sine personlige preferanser, selv bruker jeg Windows/Linux på desktop og OS X på laptop, trives greit med alle systemer og alle har sine fordeler og ulemper.

 

Her synes jeg du treffer på et meget viktig punkt. Er det egentlig ønskelig å gjøre Linux mer brukervennlig? Mine erfaringer er at Ubuntu har tatt det største steget i Windows/OSX retning og har forsåvidt kapret flere brukere enn noen andre distroer. Men dette tror jeg kommer med store ulemper også. De har gjort xorg ustandard, de har gjort grub ustandard, og gnome (altså gnome 2-3, ikke ubuntu i seg selv) har noe som minner om en registry som er ganske grisete.

 

Poenget mitt er at i streben om å gjøre distroen tilgjengelig for bestemødre og folk som ikke ønsker å lære, har man også distansiert seg fra mange av styrkene i Linux.

Endret av bevertann
Lenke til kommentar

Linux er ikke for deg. Diskusjon ferdig.

 

gret nok at du mener det , men det er også slik holdninger som gjør at linux brukerne blir i slikt mindre tall

nei, det er den typen holdning som holder brukere som deg unna linux, og du utgjør en relativt liten gruppe som linux-communityet neppe vil savne uansett, en som bare krever svar etter svar uten å gi noe tilbake.

Kreve svar kan du gjøre hos betalt support.

 

Her er det snakk om tørre å ta det i bruk , men før man vil gjøre det så ønsker man å vite en del ting.

Med den holdningen dere har så vil dere ikke fortelle noe men mindre man har bestemt seg for å ta det i bruk .

 

Da er man komme i den sirkelen at man kunne tenke å prøv hvis man fikk vite en del ting , men det får man ikke vite før man har bestem seg for å bruke det.

 

Med andre ord så siles brukerne. hvordan kam man da hevde at det er for alle ( det var det begrunnelsen jeg søkte svar på).

 

 

hvis man ønsker å prøve et os og vil vite litt om hvordan det virker , så er det få som vil godta et svar at det er bare å prøve det uten å vite lit om systemet på forhand.

 

Da er det ikke rart at det er så få som bruker det

Lenke til kommentar

Da er man komme i den sirkelen at man kunne tenke å prøv hvis man fikk vite en del ting , men det får man ikke vite før man har bestem seg for å bruke det.

Kopier det inn på en minnepenn, start opp pcen fra den og prøv det ut så mye du orker.

 

Alt du kan tenkes å lure på står allerede på nett, google er din venn.

Lenke til kommentar
hvordan kam man da hevde at det er for alle ( det var det begrunnelsen jeg søkte svar på).

Det er ikke for alle. Har noen påstått det er her i tråden? Eller i de andre trådene? Eller i GNU/Linux-delen av dette forumet?

 

GNU/Linux er ikke for alle, og jeg tror at du faller inn i den gruppen som vil klare seg best med Windows minst de neste par årene.

Lenke til kommentar

Finnipinni mente linux var for alle i post # 106.

etter det ble det diskutert lit frem og tilbake om det stemte uten at jeg ble noe kokerer.

Linux er ikke for alle.

Sånn, der har du en konklusjon.

Linux passer perfekt for de som aldri har brukt pc før, og for de som bare surfer litt, sjekker nyheter, betaler regninger og sjekker mail på pcen.

 

Det passer også for de som vet at de kan mestre det, og som ønsker å bruke det av de mer kyndige.

 

Derimot så passer det ikke for dem som har spesifike programmer og bruksområder de bruker pcen til.

Det passer ikke for folk som er avhengige av et program, eller folk som ikke vil prøve noe nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Finnipinni mente linux var for alle i post # 106.

Nei, det er ikke det han sier. Han bruker de ordene, men det er ikke meningen i posten hans. (Min uthevning)

 

Flere mener at "Linux ikke er for alle".

Det er helt feil ! Det er nettopp alle Linux er for. Alle de som bare skal åpne mailen sin sørfe litt og titte på bilder, film å høre musikk.

Og DET er mange !

For hva er forskjellen på å operere en kjent nettleser i en Linuxdistro sammenliknet med mer tradisjonelle OS ?

Så er det selvfølgelig for ekspertene - skulle bare mangle. (og de er få)

 

Det er oss (regner meg selv dit) imellom - de som ikke egentlig har basale datakunnskaper, men som gjerne vil bruke avansert programvare eller sære programmer. Det er de som sliter med å lære å benytte annen programvare enn de er vant til. De forstår for lite av hvordan et OS opererer, o.l.

Og de er også få - i forhold til de mange........

Lenke til kommentar

Linux er ikke for deg. Diskusjon ferdig.

gret nok at du mener det , men det er også slik holdninger som gjør at linux brukerne blir i slikt mindre tall

Riktig. Men nå har du fått svar på spørsmålet ditt. Er ikke ment useriøst, jeg virkelig mener at Linux ikke er for deg.

 

jeg følte meg bare lit nedverdiget av svaret , slik det fremstod på.

nå tror jeg ikke det var spesielt fra deg , men de samlede svarene som gjorde det

 

Det som er lit pussig er at jeg egentlig også er lit nysgjerrig på linux , men trenger en solid dose med dokumentasjon for å forså hvordan man skal få det til å virke.

Da er det viktig at man vet hva man gjør. slike kunnskaper har jeg ikke.

å bare lese masse dokumetasjoner og så glemme dem etter på hjelper meg

Lenke til kommentar

Linux er ikke for deg. Diskusjon ferdig.

gret nok at du mener det , men det er også slik holdninger som gjør at linux brukerne blir i slikt mindre tall

Riktig. Men nå har du fått svar på spørsmålet ditt. Er ikke ment useriøst, jeg virkelig mener at Linux ikke er for deg.

jeg følte meg bare lit nedverdiget av svaret , slik det fremstod på.

nå tror jeg ikke det var spesielt fra deg , men de samlede svarene som gjorde det

Beklager hvis du følte det slik, det var ikke min intensjon. Allikevel syns jeg det er litt vel mye synsing fra deg, og lite prøving, og jeg tror ikke Linux er for deg om du hele tiden spør og lurer på ting, du må rett og slett bare prøve. Og hvis du har lyst å prøve Linux er det beste å rett og slett hoppe i det og prøve deg frem :)

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke snakke for noen andre enn meg selv. Og min kategoriske oppfatning er at det ikke finnes fullgode alternativer til photoshop i linux, til mitt bruk.

Det var mye mer presist og mindre kategorisk. Når du i tillegg forteller litt om hvorfor (slik du gjør under) blir informasjonsverdien for oss andre uendelig mye høyere.
Sist jeg testet krita for ca en måned siden fant jeg ut at deres brush engine ikke er like avansert eller responsiv som den du finner i photoshop.
Faktisk er brush engine i Krita vesentlig mer avansert enn i Photoshop, her har du mye å boltre deg i dersom du først innser at Krita ikke er Photoshop. Her er en god peker:

http://userbase.kde.org/User:Boudewijn/Krita/Manual/Differences

 

Selv om det høres veldig avansert ut på papiret så betyr det lite. Det er i den faktiske bruken forskjellen kommer frem, samspillet mellom wacomhardware og oppførselen til brushen betyr alt. Om en brush ikke er smooth nok i store størrelser ødelegger det flyten i arbeidet. Dette er en av grunnene til at jeg foretrekker photoshop over painter, selv om painter er flott til å emulere analoge penselstrøk så blir det rett og slett for seigt til å jobbe effektivt i store størrelser.

 

Jeg fikk heller ikke til å lage custom actions, eller custom hotkeys

Start Krita igjen. Velg Settings:

post-22889-0-21031900-1324324724_thumb.png

så finner du at du kan konfigurere alle shortcuts. Se også gjerne nærmere på Configure Toolbars, der kan du redesigne gui etter hvordan du vil ha det.

Krita er en erstatning for Corel paint, Photoshop er ikke en fullgod erstatning for Krita. Tog du han?

Nei, her må jeg bare innrømme at jeg ikke aner hva du snakker om.

Lite konstruktiv kommentar. Det er velkjent at Krita streber etter retningen av Corel Painter:
Krita's design emphasizes creating artwork from beginning to end as opposed to manipulating existing images, and as such has been influenced to an extent by software such as Corel Painter. Krita, however supports a very different feature set than the most comparable applications, for example Krita developers included the ability to work with both bitmap and vector illustration on one hand, but deliberately choose to avoid high end photography plugins in favor of more painting / drawing specific features.

ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Krita

 

Som jeg nevnte over, jeg foretrekker photoshop over painter. Painter er for tungt, og tungvindt. Det er veldig kult å jobbe i det, men det er langt i fra like effektivt. Og tid er penger! Det bør også nevnes at såkalte high-level photography plugins ofte er svært nyttige også innenfor maling, for eksempel content aware resize og content aware fill. Jeg gjorde virkelig et forsøk på å sette opp custom hotkeys for å flippe canvas horisontalt, jeg fant det ikke ut. Jeg fant heller ingen måte å automatisere actions på, som for eksempel batch resize, sharpen, levels og save copy as jpg. Jeg skal gjøre et forsøk igjen, når jeg får linux oppe å går på tablet pcen. Vis meg gjerne nøyaktig åssen det skal gjøres, for å spare meg hodepine senere. :p

 

 

Om jeg er heldig eller ikke kan diskuteres.. Det er fint at entusiaster lager gratis programvare og drivere på fritiden. Men så lenge alt ikke fungerer perfekt er det dessverre ikke et alternativ for meg.
Test gjerne versjonen som ligger i Kubuntu 11.10. Du kan gjøre det fra en USB-penn. Støtten har blitt bedre jevnt og trutt, og du skal ikke trenge gjøre noe selv. Hos meg er wacom driver installert som standard.
Det finnes en gammel maskin med IDE på bruket, men jeg trenger en 2.5" til 3.5" ide adapter. Men det virker som jeg slipper, etter litt research har jeg funnet ut at det går an å legge et fdd-image på SDkort og boote via kortleseren, og nettverksboot støttes også. :)

Litt knot begge deler, men klart gjørbart. Hvis du kan boote fra SD-kort, så finnes det enklere løsninger, da kan du eksempelvis kopiere en annen disk over nettet til din lokale disk. Antagelig må du manuelt legge inn korrekt disk i /etc/fstab riktignok, men det kan du hjelpes med i den frie kafeen.

 

Jeg kommer ikke til å teste på hovedriggen min, siden jeg ikke har noe å tjene på å skifte over. Men jeg har som sagt tenkt å prøve ut på en tabletpc som ikke er vital for arbeidet mitt, for å se hvor mye som har forandret seg siden sist. Og siden det er mye eldre wacomteknologi under panseret her vil jeg tro det er større sjangse for at det finnes stabile drivere. Jeg har funnet et fdd image som gir tilgang til usb, så jeg kan installere fra en ekstern disk. Jeg tror det vil være det minst kompliserte. Jeg får ty til forum om jeg setter meg fast. :p

Lenke til kommentar

Selv om det høres veldig avansert ut på papiret så betyr det lite. Det er i den faktiske bruken forskjellen kommer frem, samspillet mellom wacomhardware og oppførselen til brushen betyr alt. Om en brush ikke er smooth nok i store størrelser ødelegger det flyten i arbeidet. Dette er en av grunnene til at jeg foretrekker photoshop over painter, selv om painter er flott til å emulere analoge penselstrøk så blir det rett og slett for seigt til å jobbe effektivt i store størrelser.

Beklager, men jeg tror ikke du har erfart brush mulighetene i Krita. Hva var det du testet for en måned siden?
Som jeg nevnte over, jeg foretrekker photoshop over painter. Painter er for tungt, og tungvindt. Det er veldig kult å jobbe i det, men det er langt i fra like effektivt. Og tid er penger! Det bør også nevnes at såkalte high-level photography plugins ofte er svært nyttige også innenfor maling, for eksempel content aware resize og content aware fill.
Akkurat som Krita's gruppekontroll av lag er effent, men jada det fins funksjoner i Photoshop og Gimp som ikke Krita har. Når det gjelder billedregigering er det dog ikke så ille fatt. Krita er faktisk habil på det området også. Skulle riktignok sett mer verdikjede rundt Krita. Jeg vil anta det kommer etterhvert.
Jeg gjorde virkelig et forsøk på å sette opp custom hotkeys for å flippe canvas horisontalt, jeg fant det ikke ut.
Du har to muligheter, Rotate 180 eller Mirror horizontally (eventuelt vertically hvis det er det du er ute etter). Begge er listet opp under Configure Shortcuts som jeg ga deg skjermskudd av.
Jeg fant heller ingen måte å automatisere actions på, som for eksempel batch resize, sharpen, levels og save copy as jpg. Jeg skal gjøre et forsøk igjen, når jeg får linux oppe å går på tablet pcen. Vis meg gjerne nøyaktig åssen det skal gjøres, for å spare meg hodepine senere. :p
Du har to måter å gjøre dette på i Krita. Inspirert av MSOffice kan du lagre en macro, du finner det under Tools, og det er selvforklarende. Du kan også konfigurere shortcuts til den funksjonaliteten. Den andre er samme som i Photoshop og Gimp, script interface. Du finner en del dokumentasjon av script-interfacen her:

http://techbase.kde.org/Development/Tutorials/Krita_Scripting

som du ser støttes python ruby og javascript, så det er rimelig anstendig.

Jeg kommer ikke til å teste på hovedriggen min, siden jeg ikke har noe å tjene på å skifte over.
Test det først der, så ser du om verktøyene funker. Trist når linux blir testet på gammel dritt for så å sammenlignes med dyre løsninger på dyre maskiner. Du kan som sagt gjøre det fra minnepenn, sjekk posten jeg hadde til elgen ovenfor. Men bytt gjerne ut ubuntu med kubuntu:

http://www.kubuntu.org/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnipinni mente linux var for alle i post # 106.

etter det ble det diskutert lit frem og tilbake om det stemte uten at jeg ble noe kokerer.

Linux er ikke for alle.

Sånn, der har du en konklusjon.

Linux passer perfekt for de som aldri har brukt pc før, og for de som bare surfer litt, sjekker nyheter, betaler regninger og sjekker mail på pcen.

 

Det passer også for de som vet at de kan mestre det, og som ønsker å bruke det av de mer kyndige.

 

Derimot så passer det ikke for dem som har spesifike programmer og bruksområder de bruker pcen til.

Det passer ikke for folk som er avhengige av et program, eller folk som ikke vil prøve noe nytt.

 

Har du ikke fått med deg at nesten alle diskusjoner Elgen deltar i (spesiellt Snedige spørsmål) blir splittet ut i egen tråd fordi fyren aldri gir seg? Han holder på side opp og side ned og krever svar på ting han ikke skjønner noe av. Det har han begynt med her også nå. Rett og slett en av forumets mest vellykkede troll.

 

Han greier å dra all oppmerksomheten over på seg selv, helt til folk blir forbanna og rapporterer, og "diskusjonen" blir splittet ut til egen tråd og dør der.

 

"Mulig du mener det men det mener ikke jeg" er det mest vanlige argumentet han bruker for å holde det i gang.

Endret av Bytex
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det jeg ser er at når vanlige folk som bare forventer at det skal virke forsøker seg på linux (normalt ubuntu) så blir det endel småting som de ikke får til. De skal bruke nokiaen sin med programmet de brukte i win: http://europe.nokia.com/support/product-support/pc-suites og møtes med:

Supported operating systems:

- Windows 7 32-bit and 64-bit editions

- Windows Vista 32-bit and 64-bit editions

- Windows XP Professional x64 Edition (Service Pack 2)

- Windows XP (Professional or Home Edition) Service Pack 2 or later

 

så skal de oppdatere gps, og møtes med:

http://www8.garmin.com/products/webupdater/howtoinstall.jsp

 

WebUpdater, Ver. 2.5.4, as of Oct 06, 2011

WebUpdater for Mac, Ver. 2.0.6, as of Apr 23, 2009

WebUpdater Legacy (Windows XP SP2 and older), Ver. 2.4.0, as of Dec 20, 2006

 

Mulig det finnes løsninger for alle disse tingene, mulig det er automatisk, mulig det er tilgjengelig i pakkebrønnen. Men folk vil ofte vite om det støttes på forhånd før de legger inn ubuntu. Når jeg er inne på slike sider og ser kun windows og av og til mac oppført som støttet så tolker jeg det dit at linux ikke passer for meg. Jeg erfarer at svaret man får fra linux miljøet ofte er at alt virker, bare å prøve og se osv. Jeg og mange andre vil jo vite på forhånd om det vi har av dingser fungerer på linux.

For noen vil det være avgjørende om usb missile launcheren funker:

http://www.dingz.no/500208/usb-missile-launcher

Igjen møtes man med Anyway, this rocket launcher connects to your Windows or Mac via USB.

 

Skal linux være et reelt alternativ for mange så må det komme bedre frem hva som støttes av det man har FØR man legger det inn. Microsoft har jo tilsvarende til win:

http://www.microsoft.com/windows/compatibility/windows-7/en-us/default.aspx

 

Ut over det, om man bare skal surfe og maile, face og se/redigere bilder og film, så vil jo både win, mac og linux funke.

Lenke til kommentar

Har var hele forklaringen på hvorfor man spør hvordan , eller om det virker,

 

Da blir det feil å argumentere med at det virker , bar du prøver lenge nok.

Samtidig som man får slengt etter seg at man må prøve linux så blir man overlatt til seg selv , helt til man finner noen som kan det systemet .

 

Så lenge man får den innebygde hjelpen til å virke så er man godt på vei.

( nå vet jeg ikke om linux har innebygd elle hvor lett tilgjengelig det er )

 

 

en ting som er litt besynderlig er hvis jeg ser at noen trenger hjelp til ett eller annet i linux så blir svaret nesten hver gang en lang rekke med kommandolinje parameter , dette ser jeg svært sjelden i andre systemer.

Mulig at dere linux bruker er glad i kommandolinjen , men de er også den som hemmer en del brukere ( hvis man sammenligner med andre os) .

 

jeg får her inntrykket at virtuelle knapper og valg , direkte på skjerm er fy-fy i linux (selv om jeg også ser at mange vil vekk fra det ).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...