Gå til innhold

Fire uker som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Min dogme er at for å kunne bruke linux må man kunne ting som

 

"make -dska out -sjaixz > dsa.txt -djskaj -xmiqu -#"123" for å pakke ut en enkel sak man lasta ned fra nettet.

bare om en insistere på å kjøre det aller nyeste fra utvikler, før distrofolka har fått tid på seg til å pakke for distro (og i prosessen rista ut noen bugs).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes artikkel serien har vært grei. Fokus for serien har kanskje vært litt uklart (fra mitt ståsted i alle fall). Hvis man skal teste selve OS'et/programvare plattformen (var mest dette jeg forventet), så bør man få en ferdig satt opp pc hvor alt er ferdig satt opp. Men siden det er vanskelig å finne pc'er hvor GNU/Linux er forhånds installert, så blir realiteten at man må ta høyde for hardware og driver kompatibilitet. Men ser ikke noen grunn til å bruke så mye tid på det, enn å informere om at slik er det pr i dag, og ønsker man å teste GNU/Linux så er dette noe man må ta høyde for (velge hardware med god linux støtte).

 

Det jeg sitter igjen med etter denne serien er:

  • Den har bekreftet at "gammel vane vond å vende", som forsåvidt ikke var veldig overraskende.
  • Selve OS'et er ikke vanskelig å installere
  • Mange fordommer er ikke så ille som noen (mange?) tror.
  • God arbeidsflyt
  • Noen programmer har ikke (full god) linux støtte, som kan kreve fikling for å få det til.
  • GNU/Linux er ikke alltid rett verktøy til jobben.

Som jeg egentlig var klar over fra før av :) Men også interessant å se hvordan en person som syntes GNU/Linux har virket skremmende, vil bedømme OS'et og programvare plattformen.

 

Før man bestemmer seg om man vil prøve GNU/Linux så bør man finne ut av hva man faktisk skal/vil bruke det til, hvilke behov har man og er dette dekt av GNU/Linux programvare, og at hardware man skal kjøre det på har god linux støtte. Og at man virkelig vil prøve, man kaster bare bort sin egen tid hvis man gir opp ved litt motgang. Vil man bare ta en titt på hva GNU/Linux er, så installer det i en virtuell maskin (finnes flere gratis alternativer som virtualbox og vmware player).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dessverre Niklas slike uttalelser blir bare for dumt. Du kan jo for pokker bare fyre opp en vm når du logger inn om morgenen også alt-tabber du innom vm når du skal gjøre noe i PS. Det er hverken klønete eller tungvint. Å klage på dette bare viser at du egentlig bare sitter på pc og leker deg og spiller musikk helt uten å faktisk jobbe. :thumbdown:

 

Prøver du virkelig å framstille det som at VM ikke har noen ulemper kontra å kjøre ett program native?

 

AtW

Lenke til kommentar

Linux er bra hvis du er PRO - hvis du er lekman så fungerer det ikke i det hele tatt...

 

Kult, bestemora mi er PRO!

 

Satte opp et ubuntu LTS system for fire år siden for henne, som hennes første datamaskin. Det har vært ET problem med den i den perioden (automatisk oppdatering fant ut at å avinstallere firefox var en god ting).

 

Ellers har den tøffet avgårde dag ut og dag inn, installert skriver på'n blant annet (plugg inn kabel, 4 sekunder senere "Skriver er klar til bruk") - Hun bruker den for internett og epost for det meste, og litt openoffice writer nå og da. Og kabal, selvfølgelig.

 

Hun blir sikkert imponert når hun hører at hun faktisk er PRO databruker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En fin serie om linux,har fulgt med å lest kommentarer,det begynte så fint men så kommer de såkalte exspertene å ødelegger mer enn de selv skjønner,husk linux største problem er brukervennligheten og det er vel derfor det fortsatt er så lite utbrett.Har selv brukt ubuntu i 1 år og har sett meg nøtt til å gå tilbake til ubuntu 10.10 med gnome 2 da dette gir meg den friheten som er grunnen til at jeg bruker linux.Kjenner meg gått igjenn i Niklas forvirringer når man leter etter hjelp på nett der terminal og andre rare komandoer florerer som fluer i suppa,nei få bort fluene og exspertene som lever i sin egen verden der det er om å overgå hverandre der du sitter med følelsen SKJØNNER DU INGEN TING DU DA DIN DUSST. LEVE FRI PROGRAMVARE Å GOD JUL.

Lenke til kommentar

* Bruk terminal som filbehandler/utforsker i én uke og du kommer til å bli SINT av å prøve å navigere deg gjennom Windows Explorer etter dette. Weapons of choice: cd, ls, mv, rm, mkdir,...

Disse har man jo hatt i Windows-verden også siden DOS på 80-tallet... Noen kommandoer er annerledes, men du kan gjøre stort sett det samme...

 

De aller fleste serveradministrasjonsverktøyene har man også tilgjengelig i command prompt, og svært mange av de "vanlige" verktøyene.

 

Når det kommer til alt er jeg også ganske delt i oppfatningen av denne "testen". På den ene siden er jeg pragmatisk anlagt, og ønsker at maskinen skal gjøre slik jeg vil, ikke at jeg må gjøre det maskinen vil (derfor bruker jeg ikke Mac f.eks.). Da må man ty til de virkemidlene som trengs, f.eks. virtuelle maskiner. Jeg har samme oppfatning av f.eks. Gimp som svært mange andre her, at det ikke er intuitivt nok. Muligens er vår intuisjon sterkt påvirket av Adobe, men det forandrer ikke det faktum at det oppleves som svært lite intuitivt å jobbe i Gimp, og at svært mye tid vil gå tapt i en omstillingsprosess jeg er langt fra overbevist om at vil bidra positivt, utover at man bruker fri programvare. Jeg vil som sagt at maskinen skal jobbe for meg, ikke at jeg jobber for maskinen. Da er det viktig (for meg) at programvaren kan brukes slik jeg ønsker og at den oppleves som intuitiv, ellers forsvinner den lynraskt bort fra systemet, både i Windows og andre systemer.

 

På den annen side er jeg delvis enig i "fundamentalistene" (merk gåseøynene) som sier at artikkelforfatter ikke egentlig har vist at han har testet nøkkelfunksjonene til Linux som arbeidssystem, og at det har blitt mye fokus på det som ikke virker. Det er dessverre ikke en ubetydelig del av virkeligheten, men det har fått litt mye plass i serien, samtidig som jobbfunksjonaliteten ikke helt har fått den dekningen jeg skulle ønske...

Lenke til kommentar
For min del så funker det utmerket å være innom mange plattformer. Jeg bruker linux, mac og windows. Har det egentlig vært en fordel om alle hadde brukt kun linux-plattformen? Må man velge kun 1?

Et godt samspill er best. Vi trenger alle tre plattformene, men ikke nødvendigvis alle tre hver av oss. Det er uansett en fordel å ikke gå i fella med dogmer og myter, men prøve å få det maksimale ut av alle tre og se hva som passer best til ulike typer bruk.

 

Selv bruker jeg en rekke datamaskiner og bruker to av OS-typene aktivt om hverandre. Det siste har jeg ikke gitt noe ærlig forsøk fordi jeg rett og slett ikke gidder å bruke så mye penger på maskinvare for å forsøke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det så bruker man en dag på å lære seg Windows og OS X ( applikasjonene lære men seg etter hvert ) men man må bruke 4 uker for å få det til i linux.

Hvilket årstall begynte Niklas med henholdsvis Windows og OSX? Jeg lurer på om Niklas får til mer eller mindre i Linux etter 4 uker enn han gjorde etter sine første 4 uker med Windows og tilsvarende med OSX? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Linux er ikke for alle, sånn er det bare. Det er ikke Linux i seg selv som er grunnen til dette, men programvareleverandører - uansett blir resultatet det samme om man liker det eller ei. Jeg har selv hatt mange Ubuntu/Mint perioder hvor jeg på det lengste brukte Linux i 3 mnd daglig. Alle tilfellene hvor Ubuntu til slutt ble forlatt var pga egentlig ganske trivielle saker som mangel på driverstøtte til en printer jeg hadde(dette er noen år siden nå)og sære programmer jeg hadde behov for å bruke. Aldri var det Ubuntu i seg selv. Det har alltid fungert for meg. Planen var å kjøre Ubuntu på en netbook jeg har men den må ha Windows for å kjøre et lydkalibrerings program for Audyssey. Min stasjonære kjører Windows mest for spillingen sin grunn ellers kunne jeg godt ha kjørt Ubuntu på den også.

 

Min media PC kjører derimot Ubuntu 11.10 og gjør alt det den skal helt knirkefritt. Eneste filleproblem jeg har med den er at "lagre som" vinduet i feks Firefox ikke viser nettverkstasjoner, kun lokale mapper. Ellers kjører den både full-HD(med en nVidia GT520 PCI-e kort) og DD og DTS lyd helt knirkefritt i XBMC. Wimp og Spotify var enkelt å få til og i det hele tatt mener jeg at Ubuntu her funker fint her.

Lenke til kommentar
Min dogme er at for å kunne bruke linux må man kunne ting som

 

"make -dska out -sjaixz > dsa.txt -djskaj -xmiqu -#"123" for å pakke ut en enkel sak man lasta ned fra nettet.

Det er et godt eksempel på en av de vanlige dogmene. :thumbup:

 

Jeg gjør slik: Høyreklikker på zip-fila og velger pakk ut her fra rullemenyen. Akkurat som i Windows.

 

Alternativt kan jeg dra opp Windows ledetekst, manøvrere meg frem til mappa med cd -kommandoer, og lage en .bat-fil med kommandoene fra denne guiden, trykke filnavn og enter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Min dogme er at for å kunne bruke linux må man kunne ting som

 

"make -dska out -sjaixz > dsa.txt -djskaj -xmiqu -#"123" for å pakke ut en enkel sak man lasta ned fra nettet.

Vel, det er rett og slett feil. For nybegynnere er det snakk om sudo apt-get install program hvis du bruker f. eks Ubuntu.

Lenke til kommentar

 

Dessverre Niklas slike uttalelser blir bare for dumt. Du kan jo for pokker bare fyre opp en vm når du logger inn om morgenen også alt-tabber du innom vm når du skal gjøre noe i PS. Det er hverken klønete eller tungvint. Å klage på dette bare viser at du egentlig bare sitter på pc og leker deg og spiller musikk helt uten å faktisk jobbe. :thumbdown:

 

Prøver du virkelig å framstille det som at VM ikke har noen ulemper kontra å kjøre ett program native?

 

AtW

 

Ja faktisk!

Igjen må vi huske på at den bruken Niklas har av PS ikke er spesielt CPU intensivt. Sålenge vm er korrekt satt opp med tilgang til filer vil bruken av vm være helt uproblematisk.

Lenke til kommentar

Litt morsomt hvis du snur på det.

Vi som alltid har kjørt linux synes windows mangler mye, er knotete, og popup-bokser som spør om du er HELT SIKKER på at du vil utføre en kommando. Irritasjonsmoment til de grader.

 

Noen burde lage en artikkel om linuxbruker som prøver overgangen til windows.

 

Ikke noe vanskelig å slå av det vet du ;)

Lenke til kommentar

 

Dessverre Niklas slike uttalelser blir bare for dumt. Du kan jo for pokker bare fyre opp en vm når du logger inn om morgenen også alt-tabber du innom vm når du skal gjøre noe i PS. Det er hverken klønete eller tungvint. Å klage på dette bare viser at du egentlig bare sitter på pc og leker deg og spiller musikk helt uten å faktisk jobbe. :thumbdown:

 

Prøver du virkelig å framstille det som at VM ikke har noen ulemper kontra å kjøre ett program native?

 

AtW

 

Ja faktisk!

Igjen må vi huske på at den bruken Niklas har av PS ikke er spesielt CPU intensivt. Sålenge vm er korrekt satt opp med tilgang til filer vil bruken av vm være helt uproblematisk.

 

Hver gang jeg har brukt VM til noe sånt så er det 1. Mer tungvindt, fordi det er flere "lag" før man aksesserer programmet, input-enheter ikke nødvendigvis mountes begge steder osv. 2 Mere ressurskrevene, spesielt mtp på minne. Mener du det ikke er riktig, og isåfall med hva slags konkret oppsett?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg må få starte denne posten med å gratulere deg med din vennlige fremtoning. Å lese postene dine er som balsam for sjelen, og jeg føler jeg blir pakket inn i en vennlig, varm ball av medmenneskelighet når jeg leser ordene dine. Jeg angrer sterkt på at jeg tok pause fra dette forumet i så mange år, da jeg føler jeg har gått glipp av mye varme og vennlighet.

 

 

 

Tja vet ikke helt hva jeg skal si jeg. Gikk en kule varmt igår skal innrømme det ja og jeg var nok noe sleivete bla i kommentarene til deg.

 

Jaja sånn kan det gå noen ganger når en blir i overkant engasjert av et emne. Det er bare til å legge seg flat for måten jeg uttrykte meg på - det ble tåpelig.

 

Budskapet ville nådd frem selv om ordlyden var annerledes, så det tar jeg kritikk på.

Endret av mrs.robinson
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Dessverre Niklas slike uttalelser blir bare for dumt. Du kan jo for pokker bare fyre opp en vm når du logger inn om morgenen også alt-tabber du innom vm når du skal gjøre noe i PS. Det er hverken klønete eller tungvint. Å klage på dette bare viser at du egentlig bare sitter på pc og leker deg og spiller musikk helt uten å faktisk jobbe. :thumbdown:

 

Prøver du virkelig å framstille det som at VM ikke har noen ulemper kontra å kjøre ett program native?

 

AtW

 

Ja faktisk!

Igjen må vi huske på at den bruken Niklas har av PS ikke er spesielt CPU intensivt. Sålenge vm er korrekt satt opp med tilgang til filer vil bruken av vm være helt uproblematisk.

 

Hver gang jeg har brukt VM til noe sånt så er det 1. Mer tungvindt, fordi det er flere "lag" før man aksesserer programmet, input-enheter ikke nødvendigvis mountes begge steder osv. 2 Mere ressurskrevene, spesielt mtp på minne. Mener du det ikke er riktig, og isåfall med hva slags konkret oppsett?

 

AtW

 

 

Jeg har brukt vm i mange år både i jobbsammenheng og faktisk også privat og må si at jeg selv har en pragmatisk tilnærming til det å få en jobb gjort. For meg er resultatet det aller viktigste og noen jobber eller programmer kan noen gang kreve vm så da blir det vm. Forresten ikke ta mitt ord for hvor effektivt vm faktisk er blitt. Det aller beste er jo å faktisk prøve det selv. Skal ting flyte ok så kjør på brukbar hw. Linux som host kan også være en fordel om ikke annet for å teste om dere opplever "lag". Linux har rimelig god minnehåndtering noe som hjelper.

 

 

Ta feks vmware player. Den enkleste løsningen til vmware som også er gratis. Der kan du enkelt sette opp vm. Om du kjører med 4GB+ minne det må en kunne forvente at entusiaster gjør idag, eller hva? Ja da skal du ikke merke noe særlig til lag når du kjører vm.

 

Husk her er målet å kjøre PS i vm og dermed kan vi godt velge win xp som os for vm. Alt du installerer foruten OS er PS. Du trenger ikke tyne vm med å ha utrolig mye kjørende samtidig - for hovedjobben gjør du i host os altså linux.

 

Som sagt tidligere så har vmware blitt flinke på ressursbruk. En vm på tomgang merker du ikke noe til dermed kan du bare fyre opp vm når du logger inn hver morgen. Og trenger du vm så bare alt+tabber du deg inn i vm og mus/keybord whatever er klar til bruk.

 

Forsøk så å lage grafikk for web eller besjkære bilder i Ps og fortell så hvordan du opplever det. "Lag" eller treghet vil du garantert ikke merke noe til før du beveger deg rimelig langt over i avansert bruk av PS. For bilder i relativt lav kvalitet som til webbruk kreves det hverken mye minne eller Cpu. Ikke er det klønete eller vanskelig heller. Bare husk å gi vm adgang til riktige mapper på host slik at det er enkel tilgang til filene som skal jobbes med.

 

Vmware er raskere enn virtualbox.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...