Gå til innhold

Fire uker som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Jeg forsto da at man kan fikse på tingen selv i linux hvis man vet hva man holder på med .

Derimot hvis man ikke vet hva man holder på med så blir det verre.

Da er man avhengig av hjelp

Er det ikke bedre at du faktisk tester systemet i _hvertfall_ 1 sekund før du kommer med absolutte utsagn? Vi krever ikke at du tester nå, vi krever at du tester før du kommer med flere konklusjoner om et system du aldri har testet. Og nei, konklusjoner på generelt grunnlag på tvers av mange system basert på din erfaring med ett system er ikke konstruktivt.

 

jeg saver på generelt grunnlag i forhold til det jeg kan.

 

for å vite at mange justerer systemene uten å være klar over hva man gjør så trenger man ikke å teste fler systemer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@den andre elgen

Jo fler innlegg du poster i denne tråden jo mer fremstår du som en real kranglefant som bare er ute etter på plage andre mennesker med dine "generelle" betraktninger.

Du synser i vei om et system du aldri har testet og du er så "opptatt" at du ikke finner tid til å teste en Linux Live CD (som tar deg fattige 5 minutter inkl nedlasting. Men du finner allverdens tid til å fortsette å mase her i tråden. Og du vrir og vender på ting som blir sagt.

 

I Linux er du kaptein på skuta. Du velger bortimot alt selv og du kan velge om du vil ha full kontroll eller mindre kontroll.

 

Selvsagt er det umulig for en som aldri har testet systemet og kunne "ALT" umiddelbart. Det er en læringskurve som ved alt annet. Ja da valgfrihet kan gjøre at du tar beslutninger på sviktende grunnlag fordi du ikke kjente konsekvensene av dine handlinger, men det er jo slett ingen systemsvakhet. Det handler kun å læringskurve.

 

En av grunnene til å starte med å teste Live CD er jo at du kan teste på enklest mulige måte, uten å trenge å sette opp et nytt system. Uten å streve med full installasjon.

 

Om du har fått bil og verktøysett i gave betyr ikke det at du demontere bilen ned til molekyler for å finne ut hvordan hver minste del, tannhjul og lager virker. Spesielt kjedelig kan det bli om du velger å demontere hele bilen om du aldri har skrudd bil før. Slik er det for Linux også. Det at du kan styre alt betyr ikke at du må eller bør styre alt.

 

Du kommer ingen vei videre om du skal fortsette å utsette. Det er bare å hoppe i det.

 

Damn Small Linux is a very versatile 50MB mini desktop oriented Linux distribution.

 

Damn Small is small enough and smart enough to do the following things:

Boot from a business card CD as a live linux distribution (LiveCD)

Boot from a USB pen drive

Boot from within a host operating system (that's right, it can run *inside* Windows)

Run very nicely from an IDE Compact Flash drive via a method we call "frugal install"

Transform into a Debian OS with a traditional hard drive install

Run light enough to power a 486DX with 16MB of Ram

Run fully in RAM with as little as 128MB (you will be amazed at how fast your computer can be!)

Modularly grow -- DSL is highly extendable without the need to customize

 

Last ned Damn Small Linux kun 50 MB nedlasting og kjør den fra windows,

Endret av mrs.robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nå er det da snakk om mere en bare å prøve ut et system ,

man må også lære seg det , ikke minst å endre på en del innstillinger.

det gjør man ikke på 5 minutter

 

hvis man simuler ( viriliserer ) et system så er hardwaren allerede bestem , da får man ikke de inst ilingene som er rett direkte mot hardwaren.

(xp modus i Windows 7 er også en simulering hardware messing )

Dere må slutte å tro at hver gang jeg sier noe her så er det å være negativ mot linux.

 

jeg uttaler meng kun om ting som gjelder for alle systemer.

Lenke til kommentar

nå er det da snakk om mere en bare å prøve ut et system ,

man må også lære seg det , ikke minst å endre på en del innstillinger.

det gjør man ikke på 5 minutter

 

hvis man simuler ( viriliserer ) et system så er hardwaren allerede bestem , da får man ikke de inst ilingene som er rett direkte mot hardwaren.

(xp modus i Windows 7 er også en simulering hardware messing )

Dere må slutte å tro at hver gang jeg sier noe her så er det å være negativ mot linux.

 

jeg uttaler meng kun om ting som gjelder for alle systemer.

 

Hmm jeg tror du kanskje overdramatiserer hardware problemer i Linux. Stort sett når jeg har installert linux så har hw blitt korrekt detektert umiddelbart. Ja om du skal kjøre Linux så utenom virtualisering så vil du trenge nvidia drivere om du skal ha skjermkortet til å yte mest mulig.

 

Linux handler om mer enn å konfigurere hardware elgen.

Du kan begynne å teste ut alt idag med en virtuell Linux. Da kan du i ro og mak lære deg å bruke Terminalen. Du kan feks installere programmer, kopiere filer, ta back up og gjøre ALT annet man vanligvis gjør i Linux. Og det eneste du mangler er jo det å installere nvidia drivere. Og strengt tatt så er jo ikke nvidia drivere det aller viktigste....systemet ditt vil fungere helt fint uten nvidia drivere.

 

Det alle forsøker å formidle er at du har alle fordeler med Linux om du kjører virtuelt. Eneste du mangler er at du ikke setter opp hw, men som sagt det er ikke det kritiske. Konfigurere hardware er noe man gjør svært sjeldent, den grunnleggende forståelsen av hvordan systemet virker og hvordan du bruker terminalen er kunnskaper du kan bruke hver eneste dag og som vil gjøre hverdagen din mye enklere.

 

Du har alt å vinne på bare gå igang å lære deg Linux idag fremfor å være passiv å vente til "en dag det passer seg slik". For hvem vet kanskje den dagen aldri kommer?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
nå er det da snakk om mere en bare å prøve ut et system ,

man må også lære seg det , ikke minst å endre på en del innstillinger.

det gjør man ikke på 5 minutter

Det holder faktisk at du starter opp en live-CD, en operasjon som tar under fem minutter. Start en live-CD, start en nettleser og post "hello world" her på forumet. :)

 

Nå har jeg ønske om også å lære meg det som går direkte på hardwaren.

Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg kjøpte et SandyBridge oppsett et par dager etter at prosessorer og hovedkort ble tilgjengelig i januar. Installerte ArchLinux fra minnepenn, og alt fungerte uten installasjon av drivere rett ut av boksen. Hadde et komplett oppdatert system i løpet av godt under en time. Bare å oppdatere en ny Windowsinstallasjon tar lengre tid med x antall rebooter og kjøring av oppdateringssekvensen.

 

Bare til sammenligning. Installerer i dag Windows 7 Home med SP1 integrert. Bare installasjonen tok nesten 40 minutter. Og da sitter jeg med 800x600 oppløsning uten tilgjengelig native oppløsning, ingen oppdateringer og ikke noe trådløsnett. Dette var da en helt ny Samsung RF511.

Lenke til kommentar

Jeg syns han minner mest om trollene fra asbjørnsen & moe. Aldri fornøyd. Og tar over alle tråder med sin evige selvsentrerte forlanging at andre SKAL lære ham ting han ikke orker å lese om. Som å si "jeg vil lære å lage egen 3d engine som er bedre enn quake 4, men jeg kan ikke et ord assembly. Kom igjen Og LÆR meg det."

Lenke til kommentar
Nå har jeg ønske om også å lære meg det som går direkte på hardwaren.

 

Hvordan lærer man det? Jo, man prøver Linux. Du kommer aldri helt til å skjønne det før den tid.

 

For å gjøre det simpelt: Alt er en fil.

 

la meg si det slik , man lærer ikke så mye om tingene kun ved å tegne dem.

visualisering er en måte å tegne på

 

for mange år siden prøvde jeg linux og det minne meg om Windows med et lit annet utseende.

det er unødvendig å gjøre akkurat det samme på nytt.

Derfor holder det ikke med 5 minutter prøving

 

en simulering vil også sette begrensinger for hva man har lov til gjøre .

er det ekte så er eneste begrensing satt til hva som fungerer

Lenke til kommentar

Man har ingen begrensinger i et virtualisert system, utover at du ikke får testet om operativsystemet fungerer på din hardware. Du kan i praksis gjøre alt i et virtualisert system som du kan på et ekte et.

 

Er forøvrig ingenting som minner om Windows i Linux mer enn hva et desktop environment kan ordne. Alt annet er rimelig annerledes.

Lenke til kommentar

Man har ingen begrensinger i et virtualisert system, utover at du ikke får testet om operativsystemet fungerer på din hardware. Du kan i praksis gjøre alt i et virtualisert system som du kan på et ekte et.

 

Er forøvrig ingenting som minner om Windows i Linux mer enn hva et desktop environment kan ordne. Alt annet er rimelig annerledes.

 

Det er nettopp det , jeg har et ønske om å linux til funger direkte på hardwaren min.

Da jeg brukte xp modus i Windows 7 ( som det sies skal være ekte Windows xp ) så følte jeg likevel begrensninger.

derfor mener jeg at ethvert system som simuleres har en del begrensinger i forhold til den ekte varen.

 

 

jeg snakket altså kun om brukergrewnsisnittet her , som minner mye om Windows

 

man lå nå julefreden vare en stund får dere tar opp spørsmålet på nytt , jeg akter ihvertfall å la julefreden fortsette en stund til

 

god jul

:roll:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...