Gå til innhold

Fire uker som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Det finnes, som artikkelforfatter har fått erfare, ikke et fullgodt alternativ til Photoshop.

Dette er et meningsløst utsagn. For artikkelforfatter er gimp et fullgodt alternativ. For deg er antagelig Krita et fullgodt alternativ.
Og når man i tillegg må gråte og blø for å sette opp wacom-drivere som til slutt viser seg å være like pålitelige som en gjennomsnittlig yrkeskriminell så har man et problem.
Råtne drivere er problematisk, men det høres ut som om du har fått driverne til å fungere ved flere anledninger. I ditt tilfelle vil jeg da anbefale deg å holde deg til stabile distribusjoner hvor du kan kjøre samme driver i årevis.
Jeg har en relativt gammel tablet pc fra toshiba som jeg skjelden bruker, siden den har blitt så seig, slik windows-systemer gjerne blir om man ikke restallerer annenhvert år eller deromkring. Jeg kan jobbe relativt effektivt i photoshop 7.0, så om dette funker greit gjennom wine, og jeg får wacom-teknologien i skjermen til å funke, vil jeg faktisk ha gjordt maskina brukelig igjen! Det gjenstår noen hinder rundt en ny installasjon, dòg. Grunnen til at jeg aldri har installert ny windows på den er at den ikke har optisk diskstasjon, og den kan ikke boote fra usb. Har tidligere vært svært fornøyd med hvor fleksibelt linux har vært når det kommer til tricky installasjonsparametere, så jeg antar at jeg skal få det til.
Flytt disken til en annen maskin for å installere, så flytter du den bare tilbake når installasjonen er ferdig. Bruk gjerne forumet for å få hjelp underveis.

 

Utsagnet er langt i fra meningsløst. Hvorvidt artikkelforfatter faktisk kan klare seg med annen programvare er ikke opp til meg å vurdere. Jeg kan kun si meg enig i hans oppfatning om at det ikke fins fullgode alternativer til photoshop. Krita er en godt forsøk, men når det kommer til stykket leverer det ikke bacon. Sikkert bra nok til hobbybruk, men ikke et profesjonelt verktøy. Det blir litt som Blender kontra 3dsmax, Blender har fått mange tilnærmet like funksjoner, men når det kommer til stykket når det ikke helt opp.

 

Jeg har aldri fått wacom-drivere til å funke som de skal under linux. Når det ene funker, faller det andre ut. Når jeg endelig får hotkeys til å funke får jeg bare 512 trykksensitivitetsnivå. Når trykksensitiviteten er på plass, blir plutselig responskurven helt lineær. Når det er fikset funker ikke touch-stripa.. og rundt og rundt. Og dette var på forrige generasjon intuos, har ikke giddet å prøve linux med den nyeste utgaven, da jeg så hvor lang tid det tok før intos3-driverne kom i nærheten av akseptabel standard.

 

Tablet pcen jeg tenkte å eksperimentere på har gammel wacomteknologi, så jeg er litt mer håpefull der. Det er en mulighet å fjerne harddisken, men da må jeg skaffe en ide-adapter, og det blir litt masse stress når jeg besøker familien til jul. :p Jeg har heller tro på å kjøre en live-utgave via windows, og muligens fått skrevet en bootsektor på den måten. Kanskje problematiskt, men et morsomt eksperiment.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg må få starte denne posten med å gratulere deg med din vennlige fremtoning. Å lese postene dine er som balsam for sjelen, og jeg føler jeg blir pakket inn i en vennlig, varm ball av medmenneskelighet når jeg leser ordene dine. Jeg angrer sterkt på at jeg tok pause fra dette forumet i så mange år, da jeg føler jeg har gått glipp av mye varme og vennlighet.

 

 

 

Tja vet ikke helt hva jeg skal si jeg. Gikk en kule varmt igår skal innrømme det ja og jeg var nok noe sleivete bla i kommentarene til deg.

 

Jaja sånn kan det gå noen ganger når en blir i overkant engasjert av et emne. Det er bare til å legge seg flat for måten jeg uttrykte meg på - det ble tåpelig.

 

Budskapet ville nådd frem selv om ordlyden var annerledes, så det tar jeg kritikk på.

 

 

Det kan vel hende den beste. :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Slik jeg ser det så kan mange være fornøyd med linux, mens andre ikke får brukt ting som kun støttes av win. Skal man surfe på nett, bruke epost, vanlige officefunksjoner, se og redigere bilder og video osv så er linux et greit alternativ. Skal man oppdatere gps via nett, kjøre endel mobil pc programmer som nokia pc suite så funker vel kanskje ikke ting direkte. Noe vil fungere via wine og lignende, men skal man gå via spesialløsninger blir ting ofte knotete for mange. Spill finnes, men man kan vel ikke forvente å kjøre alle spill man finner i hyllene på linux. Endel hardwareprodusenter har også funksjoner som f.eks oppdaterer bios via en gui for windows. Dette kan også gjøres direkte i bios, men det blir mer elegant og praktisk for enkelte å kunne klikke i windows. Ser også at skanneprogrammer fra canon er laget for win. Det betyr ikek at man ikke kan skanne i linux, men man må velge andre alternativer. Photoshop var visst også et problem, er ikke slik bruker selv så betyr ikke noe for meg. AMD skjermkort var visst også knotete, siden jeg har et slikt så blir det også en sak.

Litt usikekr på om forumprogramvare som smf og phpbb og vbulletin støtter linux.

Det er også endel addons osv jeg er usikker på. Adobe air, silverlight, vizky osv. Må ha slik støtte. Det finnes silverlight kloner til linux, men usikker på om det støtter akkurat det samme som silverlight 100%

 

 

Savner generelt en sammenligning nå som man har fire uker med mac og linux kontra win hvor man lister opp hva som var bra og dårlig på samme sted.

Lenke til kommentar

LOLinux

LOLWindows

nok om det.....

 

 

Noko eg har merka meg er at mangen tester, artiklker og poster på forum e.l. der ein "tester" GNU/Linux har nokre grunleggande problemer som går igjen.

 

* Ofte så er maskinvaren som vert valgt noko gammalt "skrap", noko som fører til at oplevelsen av ytelsen ikkje vert den beste

 

* Dei er nesten alltid skrevet med windows som "fasiten" for korleis ting skall fungere

 

* Mangen av problema som brukaren kommer over er ofte forårsaka av brukaren sjølv. Ein klassisk gjenganger er å laste ned og instalere program frå heimesiden til utviklaren istadenfor å bruke pakkesystemet som distibusonen har. Å ignorere det meste som finnest av dukumentasjon er ein annan, eller at ein velger 5 år gamle blogposter istadenfor offesiell dokumentatsjon, wiki for distribusjonen etc.

 

Vist ein snur det heile på hodet og gir ein person som aldri har brukt windows ein gammel P4 boks med lite ram, ein windows 7 cd og ingen dukumentasjon, forteller personen at han/henne no skal instalere operativsystemt og sette opp ein media og filtjenar, så er det ikkje ikkje urimeleg at personen villa ha endt opp med mangen tilsvarande problem.

 

Edit:

 

Ei anna felle er at vanlegvis så vert berre ein distro og eit skrivebordsmiljø testa, og så trekker ein konklusjonen om GNU/Linux basert på det.

 

Vist ein berre tester eg Ubuntu, så er det ubuntu ein tester, ikkje GNU/Linux

 

Det vert som å teste Windows ME og fordi det er noko gammalt horibelt ustabilt ræl, konkludere med at windows(all versioner) suger <set inn valgfri bit av hest her>

Endret av Mr.Elendig
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flere mener at "Linux ikke er for alle".

Det er helt feil ! Det er nettopp alle Linux er for. Alle de som bare skal åpne mailen sin sørfe litt og titte på bilder, film å høre musikk.

Og DET er mange !

For hva er forskjellen på å operere en kjent nettleser i en Linuxdistro sammenliknet med mer tradisjonelle OS ?

Så er det selvfølgelig for ekspertene - skulle bare mangle. (og de er få)

 

Det er oss (regner meg selv dit) imellom - de som ikke egentlig har basale datakunnskaper, men som gjerne vil bruke avansert programvare eller sære programmer. Det er de som sliter med å lære å benytte annen programvare enn de er vant til. De forstår for lite av hvordan et OS opererer, o.l.

Og de er også få - i forhold til de mange........

 

Ulykken er at man får jo, forundre meg, ikke kjøpt en Pc uten et forhåndsinstallert OS - og hva er da vitsen med å kaste ut en programvare man har betalt for - for å installere noe som er gratis ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utsagnet er langt i fra meningsløst.

Utsagnet er meningsløst fordi det var generelt. Det er flere slike kategoriske utsagn i denne posten.
Hvorvidt artikkelforfatter faktisk kan klare seg med annen programvare er ikke opp til meg å vurdere.
Vel, de fleste av oss har allerede konkludert med at Niklas fint greier seg med Gimp, men at han er vant med PS, og da er det ikke lett å bytte. Med andre ord er Gimp en fullverdig erstatning i dette tilfellet. I andre tilfeller er det ikke det.
Jeg kan kun si meg enig i hans oppfatning om at det ikke fins fullgode alternativer til photoshop. Krita er en godt forsøk,
Krita er en erstatning for Corel paint, Photoshop er ikke en fullgod erstatning for Krita. Tog du han?
men når det kommer til stykket leverer det ikke bacon.
Krita har hatt en rivende utvikling. Kanskje du kan være litt mer konkret, og vennligst ikke en vill google runde for å grave frem funksjoner du aldri har brukt som finnes i den ene og ikke den andre.
Det blir litt som Blender kontra 3dsmax, Blender har fått mange tilnærmet like funksjoner, men når det kommer til stykket når det ikke helt opp.
Blender er en profesjonell programvare som fikk åpnet koden. At du eller enkelte andre foretrekker 3dsmax er greit, men her er du igjen ute og sykler med kategoriske påstander som ikke holder vann. Det blir faktisk enormt provoserende når slike utsagn kommer på rekke og rad.
Jeg har aldri fått wacom-drivere til å funke som de skal under linux. Når det ene funker, faller det andre ut. Når jeg endelig får hotkeys til å funke får jeg bare 512 trykksensitivitetsnivå. Når trykksensitiviteten er på plass, blir plutselig responskurven helt lineær. Når det er fikset funker ikke touch-stripa.. og rundt og rundt. Og dette var på forrige generasjon intuos, har ikke giddet å prøve linux med den nyeste utgaven, da jeg så hvor lang tid det tok før intos3-driverne kom i nærheten av akseptabel standard.
Du er heldig. Selv om leverandør har gitt f** i linux, så har community tatt ansvar og på sin fritid gitt deg en driver som faktisk funker meget godt. Jeg kan naturligvis ikke garantere at alt er prikkfritt på din tablet, men det tar ikke mer enn et par timer å finne det ut. Prøv først Kubuntu 11.10, installer pakken kde-config-tablet fra pakkesystemet, da vil du finne innstillinger til din tablet under system settings:

http://kde-apps.org/content/show.php/wacom+tablet?content=114856

Det er en mulighet å fjerne harddisken, men da må jeg skaffe en ide-adapter, og det blir litt masse stress når jeg besøker familien til jul. :p Jeg har heller tro på å kjøre en live-utgave via windows, og muligens fått skrevet en bootsektor på den måten. Kanskje problematiskt, men et morsomt eksperiment.
Støtter den netboot? Har du ingen gammel maskin med IDE kobling tilgjengelig?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

når man sammenligner linux med Windows så er det ikke direkte sammenlignbart.

Windows kommer i noen relativt like versjoner ( høyre opp på skalaen jo fler tillegg ) .

 

Mens linux kan være temmelig forskjellig fra distribusjon til distribusjon. det er mit inntrykk.

 

nå vet jeg ikke jeg om at linux kan installeres og bruke med en gang.

jeg har ihvertfall fått det inntrykket man må finjustere det før det i det hele tatt virker.

 

 

Mens man i Windows kan man bruke systemet med an gang det er installert , selv om ikke alt er optimalisert.

 

Er det noen som kan bekrefte at linux kan brukes ute at man fikler med det før man tar det i bruk ?

Lenke til kommentar

Er det noen som kan bekrefte at linux kan brukes ute at man fikler med det før man tar det i bruk ?

Ja, det kan det. På min Lenovo Thinkpad x200 tar det ca 20-30 minutter å installere Ubuntu og da er alle drivere på plass, pluss Kodeker (avhenger litt av linje når kodeker skal lastes ned).

 

Windows tar oppmot timen, og da får man ikke en gang lest PDF-filer.

 

Kan du ikke heller prøve ting enn å poste 15 innlegg om hva du synser?

Endret av RattleBattle
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Utsagnet er langt i fra meningsløst.

Utsagnet er meningsløst fordi det var generelt. Det er flere slike kategoriske utsagn i denne posten.
Hvorvidt artikkelforfatter faktisk kan klare seg med annen programvare er ikke opp til meg å vurdere.
Vel, de fleste av oss har allerede konkludert med at Niklas fint greier seg med Gimp, men at han er vant med PS, og da er det ikke lett å bytte. Med andre ord er Gimp en fullverdig erstatning i dette tilfellet. I andre tilfeller er det ikke det.
Jeg kan kun si meg enig i hans oppfatning om at det ikke fins fullgode alternativer til photoshop. Krita er en godt forsøk,
Krita er en erstatning for Corel paint, Photoshop er ikke en fullgod erstatning for Krita. Tog du han?
men når det kommer til stykket leverer det ikke bacon.
Krita har hatt en rivende utvikling. Kanskje du kan være litt mer konkret, og vennligst ikke en vill google runde for å grave frem funksjoner du aldri har brukt som finnes i den ene og ikke den andre.
Det blir litt som Blender kontra 3dsmax, Blender har fått mange tilnærmet like funksjoner, men når det kommer til stykket når det ikke helt opp.
Blender er en profesjonell programvare som fikk åpnet koden. At du eller enkelte andre foretrekker 3dsmax er greit, men her er du igjen ute og sykler med kategoriske påstander som ikke holder vann. Det blir faktisk enormt provoserende når slike utsagn kommer på rekke og rad.
Jeg har aldri fått wacom-drivere til å funke som de skal under linux. Når det ene funker, faller det andre ut. Når jeg endelig får hotkeys til å funke får jeg bare 512 trykksensitivitetsnivå. Når trykksensitiviteten er på plass, blir plutselig responskurven helt lineær. Når det er fikset funker ikke touch-stripa.. og rundt og rundt. Og dette var på forrige generasjon intuos, har ikke giddet å prøve linux med den nyeste utgaven, da jeg så hvor lang tid det tok før intos3-driverne kom i nærheten av akseptabel standard.
Du er heldig. Selv om leverandør har gitt f** i linux, så har community tatt ansvar og på sin fritid gitt deg en driver som faktisk funker meget godt. Jeg kan naturligvis ikke garantere at alt er prikkfritt på din tablet, men det tar ikke mer enn et par timer å finne det ut. Prøv først Kubuntu 11.10, installer pakken kde-config-tablet fra pakkesystemet, da vil du finne innstillinger til din tablet under system settings:

http://kde-apps.org/content/show.php/wacom+tablet?content=114856

Det er en mulighet å fjerne harddisken, men da må jeg skaffe en ide-adapter, og det blir litt masse stress når jeg besøker familien til jul. :p Jeg har heller tro på å kjøre en live-utgave via windows, og muligens fått skrevet en bootsektor på den måten. Kanskje problematiskt, men et morsomt eksperiment.
Støtter den netboot? Har du ingen gammel maskin med IDE kobling tilgjengelig?

 

 

Jeg kan ikke snakke for noen andre enn meg selv. Og min kategoriske oppfatning er at det ikke finnes fullgode alternativer til photoshop i linux, til mitt bruk. Sist jeg testet krita for ca en måned siden fant jeg ut at deres brush engine ikke er like avansert eller responsiv som den du finner i photoshop. Jeg fikk heller ikke til å lage custom actions, eller custom hotkeys - noe som er en livsviktig del av arbeidsflyten min. Jeg trenger ikke google etter obskure funksjoner for å finne forskjeller, jeg har nok erfaring til å stille strenge krav, og merker umiddelbart når noe skurrer, som for eksempel canvas rotation. Krita ble også testet under windows, der inutos4 drivere funker perfekt. Jeg tør egentlig ikke tenke på hvordan opplevelsen hadde vært om jeg skulle slåss mot drivere i tillegg. Og selv om jeg har brukt photoshop i over et tiår, og arbeidsflyten der har grodd fast i meg, har jeg også mye erfaring fra painter, paint tool sai og opencanvas. Jeg er brennende lidenskapelig når det kommer til digital maling, og liker å teste ut det meste, og mener jeg har godt grunnlag for å sammenligne de forskjellige programmene.

 

Jeg forstår at utsagnene mine kan være provoserende da mange entusiaster så gjerne vil at blender skal regnes som en av de store gutta. Blender gikk nylig gjennom en stor overhaling, og jeg må si at det var virkelig et steg i riktig retning hva UI angår. Men etter å ha testet arbeidsflyten i både 3dsmax, maya, silo og blender så sitter blender igjen med de dårligste polygonmodelleringsverktøyene. Samme med sculpting, de har en tilnærming, men når ikke zbrush til knærne en gang. Det vil være mer enn bra nok for alle hobbyister, og sikkert mange profesjonelle og, men det er ikke til å komme unna at det fremdeles sitter igjen en stor brukerbase som krever mer.

 

Krita er en erstatning for Corel paint, Photoshop er ikke en fullgod erstatning for Krita. Tog du han?

 

Nei, her må jeg bare innrømme at jeg ikke aner hva du snakker om.

 

Om jeg er heldig eller ikke kan diskuteres.. Det er fint at entusiaster lager gratis programvare og drivere på fritiden. Men så lenge alt ikke fungerer perfekt er det dessverre ikke et alternativ for meg.

 

Det finnes en gammel maskin med IDE på bruket, men jeg trenger en 2.5" til 3.5" ide adapter. Men det virker som jeg slipper, etter litt research har jeg funnet ut at det går an å legge et fdd-image på SDkort og boote via kortleseren, og nettverksboot støttes også. :)

Lenke til kommentar

Er det noen som kan bekrefte at linux kan brukes ute at man fikler med det før man tar det i bruk ?

Ja, det kan det. På min Lenovo Thinkpad x200 tar det ca 20-30 minutter å installere Ubuntu og da er alle drivere på plass, pluss Kodeker (avhenger litt av linje når kodeker skal lastes ned).

 

Windows tar oppmot timen, og da får man ikke en gang lest PDF-filer.

 

Kan du ikke heller prøve ting enn å poste 15 innlegg om hva du synser?

 

jeg har ikke lyst til plages i linux , sist jeg skulle prøv det lignet det på en eldre versjon av Windows

Lenke til kommentar

jeg har ikke lyst til plages i linux , sist jeg skulle prøv det lignet det på en eldre versjon av Windows

Hvorfor bryr du deg så mye om det hvis det plager deg og du ikke vil ha noe med det å gjøre? Er du et troll? Hvis du synes screenshotene i denne artikkelen ligner på gammel Windows-versjon, bør du kanskje vurdere å bli noe annet enn en svaksynt elg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er det noen som kan bekrefte at linux kan brukes ute at man fikler med det før man tar det i bruk ?

 

Jepp. Jeg ble veldig positivt overrasket over siste versjon av Ubuntu når jeg installerte den på Thinkpaden min her for noen måneder siden. Det eneste som ikke fungerte på den var vel fingeravtrykksleseren. Ingen xorg.conf hacking for å få fornuftige oppløsninger, ingen hexdump av wireless-chipsettet for å få WiFi til å funke og ingen evinnelig rekke med configure, make, make install sykluser med tilhørende linke-problemer og binærinkompatibiliteter.

 

Som mange andre er jeg mer opptatt av i hvor stor grad OSet ikke kommer i veien for det jeg prøver å gjøre, og her har historisk sett Linux falt mer og mer ut av nåde ettersom min interesse for OS-fikling og tweaking har dabbet av med alderen, men nå i det siste har Linux også begynt å hevde seg mer og mer som et "installér og bruk" OS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke snakke for noen andre enn meg selv. Og min kategoriske oppfatning er at det ikke finnes fullgode alternativer til photoshop i linux, til mitt bruk.

Det var mye mer presist og mindre kategorisk. Når du i tillegg forteller litt om hvorfor (slik du gjør under) blir informasjonsverdien for oss andre uendelig mye høyere.
Sist jeg testet krita for ca en måned siden fant jeg ut at deres brush engine ikke er like avansert eller responsiv som den du finner i photoshop.
Faktisk er brush engine i Krita vesentlig mer avansert enn i Photoshop, her har du mye å boltre deg i dersom du først innser at Krita ikke er Photoshop. Her er en god peker:

http://userbase.kde.org/User:Boudewijn/Krita/Manual/Differences

Jeg fikk heller ikke til å lage custom actions, eller custom hotkeys

Start Krita igjen. Velg Settings:

post-22889-0-21031900-1324324724_thumb.png

så finner du at du kan konfigurere alle shortcuts. Se også gjerne nærmere på Configure Toolbars, der kan du redesigne gui etter hvordan du vil ha det.

Krita er en erstatning for Corel paint, Photoshop er ikke en fullgod erstatning for Krita. Tog du han?

Nei, her må jeg bare innrømme at jeg ikke aner hva du snakker om.

Lite konstruktiv kommentar. Det er velkjent at Krita streber etter retningen av Corel Painter:
Krita's design emphasizes creating artwork from beginning to end as opposed to manipulating existing images, and as such has been influenced to an extent by software such as Corel Painter. Krita, however supports a very different feature set than the most comparable applications, for example Krita developers included the ability to work with both bitmap and vector illustration on one hand, but deliberately choose to avoid high end photography plugins in favor of more painting / drawing specific features.

ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Krita

Om jeg er heldig eller ikke kan diskuteres.. Det er fint at entusiaster lager gratis programvare og drivere på fritiden. Men så lenge alt ikke fungerer perfekt er det dessverre ikke et alternativ for meg.
Test gjerne versjonen som ligger i Kubuntu 11.10. Du kan gjøre det fra en USB-penn. Støtten har blitt bedre jevnt og trutt, og du skal ikke trenge gjøre noe selv. Hos meg er wacom driver installert som standard.
Det finnes en gammel maskin med IDE på bruket, men jeg trenger en 2.5" til 3.5" ide adapter. Men det virker som jeg slipper, etter litt research har jeg funnet ut at det går an å legge et fdd-image på SDkort og boote via kortleseren, og nettverksboot støttes også. :)

Litt knot begge deler, men klart gjørbart. Hvis du kan boote fra SD-kort, så finnes det enklere løsninger, da kan du eksempelvis kopiere en annen disk over nettet til din lokale disk. Antagelig må du manuelt legge inn korrekt disk i /etc/fstab riktignok, men det kan du hjelpes med i den frie kafeen.
Lenke til kommentar

jeg har ikke lyst til plages i linux , sist jeg skulle prøv det lignet det på en eldre versjon av Windows

Hvorfor bryr du deg så mye om det hvis det plager deg og du ikke vil ha noe med det å gjøre? Er du et troll? Hvis du synes screenshotene i denne artikkelen ligner på gammel Windows-versjon, bør du kanskje vurdere å bli noe annet enn en svaksynt elg.

 

Elgen gjør dette i snedige spm tråden også. Bare ignorer ham. Raller i vei om ting han ikke vet noe om, og forlanger at alle skal lære ham det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg har ikke lyst til plages i linux , sist jeg skulle prøv det lignet det på en eldre versjon av Windows

Hvorfor bryr du deg så mye om det hvis det plager deg og du ikke vil ha noe med det å gjøre? Er du et troll? Hvis du synes screenshotene i denne artikkelen ligner på gammel Windows-versjon, bør du kanskje vurdere å bli noe annet enn en svaksynt elg.

 

jeg sa :siste gang jeg prøvde linux så lignet det veldig på en gammel versjon av Windows.

Det har ingen ting med bildene i artikkelen å gjøre,

Det kan være lurt å få med seg alt som blir sagt

 

når det hevdes at alle kan bruke linux så vil jeg selvsagt finne ut om det stemmer , uten å måtte plages med det.

( jeg er heller ikke intresert i måtte legge innwindows på nytt igjen fordi et annet os skaper trøbbel )

 

Svaret du gir meg kan virke negativt på den som vil finne ut om linux er verd å vurdere.

 

etter det jeg vet så passer ikke linux for meg

etter dit utsagn bør jeg ikke vurdere tanken engang .

nå vil jeg vite om det stemmer

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...