Gå til innhold

Gratis bredbånd  i Norge


Anbefalte innlegg

512/512 er vel helt kurant, og jeg synes det var relativt bra til gratis å være. Det gir jo bl.a mulighet for mennesker som er økonomisk dårlig stilt til å få grei tilgang til nettet.

Det som stadig vekk sjokkerer meg er at uansett hvor dårlig råd man har, som sosialklient, trygdet, alene med masse barn i tillegg så har de alltid opptil flere laptoper/pcer + internett + TV + kabeltv eller parabol og jaggu har de ofte en Nintendo DS eller fler og en spillkonsoll i TV benken.

 

Jeg blir like sjokkert hver gang jeg ser familier med barn som går i fillete klær og ikke eier nåla i veggen som i grunn alikevel har det meste vi i dag annser som luksus?

 

Dette er altså folk jeg kjenner godt nok til å vite at PCene ikke kommer via skoleordninger eller andre "svakerestilte" støtteordninger etc.

 

Jeg tror jaggu meg jeg må gå på gate og snakke med uteliggerne for å finne noen uten disse tingene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok mye heller hatt internett og en PC enn å ha fancy klær, arede klær klarer man seg fint med. Men det er jo grenser for det såklart.

 

AtW

Nå er det forskjell på fancy klær og klær som såvidt henger sammen og er fillete og utslitt ut av en annen verden. Men poenget er vel at det er merkelig hvor mye materialistiske ting man har selv med veldig dårlig råd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

512/512 er vel helt kurant, og jeg synes det var relativt bra til gratis å være. Det gir jo bl.a mulighet for mennesker som er økonomisk dårlig stilt til å få grei tilgang til nettet.

Det som stadig vekk sjokkerer meg er at uansett hvor dårlig råd man har, som sosialklient, trygdet, alene med masse barn i tillegg så har de alltid opptil flere laptoper/pcer + internett + TV + kabeltv eller parabol og jaggu har de ofte en Nintendo DS eller fler og en spillkonsoll i TV benken.

 

Jeg blir like sjokkert hver gang jeg ser familier med barn som går i fillete klær og ikke eier nåla i veggen som i grunn alikevel har det meste vi i dag annser som luksus?

 

Tja, kanskje det er noen som er lure nok til å utnytte systemet, men. Da jeg gikk arb.ledig for en god del år siden uten mulighet for å få ledighetstrygd (p.g.a for lite tid i arbeidslivet), så hadde jeg ikke råd til internett en gang, det var en luksus t.o.m det. Men hvordan det er i dag vet ikke jeg selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig med deg, det er vel fordi jeg sammenligner med meg selv og min oppvekst og studenttid som var virkelig knepen og hva jeg da tok meg råd til. De fleste ungdommer ser det i dag som en selvfølge å ha bil i løpet av alderen 18-23, selv tok jeg meg ikke råd før 27 og da i spleis med en samboer og en billig sak.

 

Men uansett, fint med gratis internett og gi ungene gjerne en rimelig laptop i skolen da man ikke kommer utenom i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

-.-

de gir gratis bedre nett en hva vi har :p

 

i flge telenor har vi 1,2 mbit linje. jeg vet ikke når og hvor de målte, men det er ikke hjemme hos oss.

 

lester ned midt på natta i ca 100 kbit.

ser en på youtube mens jeg spiller online går nette og henger seg i nærmeste telefonstolpe...

 

telenor er også eneste levrandør, og de har ikke planer om og oppgradere...

 

tragiskt dorlig nett, sånne hyttenett er bedre en fastnettet.

 

 

jaja, hyglig for de som får det da :)

Lenke til kommentar

100kB/s (som er måleenheten for nedlasting)

(...)

Vet du forskjellen på linjehastighet og nedlastingshastighet?

Visste ikke at dette er dekket av en standard. Link?

Kan du peke på ordet "standard" i mitt innlegg?

 

Det er i så måte ingen standard men vært jevn praksis å vise nedlastingshastighet i Byte fremfor Bits som datamengde. x kB/s, x MB/s etc. Dettte er hastighetsindikatoren du så og si alltid ser når noe lastes ned. Som du sikkert klarte å forstå var ikke poenget å påpeke hvorvidt det skal sies slik eller så men mange tar feil av hva som står som nedlastingshastighet i applikasjonen.

 

De leser "100kbit/s" og tenker "men jeg har jo 1.2Mbps linje, hvorfor får jeg ikke høyere overføringshastighet". Titter de nøyere etter vil det oftest stå at de har 100kB/s i nedlastingshet som ikke er langt unna hva en slik linje kan gi. Enklere nå?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

512kb/s er faktisk ikke så fælt som det høres ut (så lenge det er stabilt)! Du blir vant med det. Jeg ville heller hatt superstabil, men tregt nett fremfor skikkelig ustabilt nett, men rask peak-hastighet! For øyeblikket bruker jeg en trådløs tilkobling som er uhyre ustabilt! Til tider er det umulig å få tilkobling i det hele tatt!

 

Jeg vil ha nett fra Bahnhof! :( Sjekket nettsiden og det var egentlig akkurat det jeg ville ha! Håper de ihvertfall om noen år har bygget seg lenger ut i Norge!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hvor i oslo er det linjene greier 100/100? det er jo bare gammelt kobber rundt om. er det over kabel eller?
Tja, jeg sitter på en linje med målt hastighet på rundt 750/250 mbit i Oslo. Fiber riktignok.

 

Jeg vil gjerne se en link til et abo hos Dataguard som gir 750/250 Mbit.

750Mbit er mer en mange HDD'er takler og om du laster ned og opp med tilsvarende full hastighet så ville hardisken nesten garantert knele om ikke du bruker en SSD som nedlastingsdisk. Dessuten ville et slikt abo koste styggmye ser jeg for meg. Jeg syntes 200/200 til 899.- var en ok pris ettersom mange betaler ca 800kr for 100/100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...