Gå til innhold

Første uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har jeg ærlig talt aldri opplevd i Windows.

Og den sørpa du får i fanget dag 1 er nok til at de aller, aller fleste, annet enn fanatikerne, kaster inn håndkleet. Så det motbeviser jo det du sier om at Linux er klart for massene.

Som løses ved å kjøpe pre-approved hardware (som system76).

 

Eventuelt kjøp masse helt tilfeldig hardware, gi det til moren din og en Windows Vista/7-DVD og si "kos deg".

 

Det er to helt forskjellige oppgaver å sammenligne.

Lenke til kommentar

Jeg vil si Linux er klart for massene.

Som sagt, det forfatteren må huske på er hvordan Linux er kontra Windows, Windows gir deg konstante smerter og problemer under hele bruksfasen og merksnodige feil

Flotte, konkrete eksempler du kommer med. Jeg har kjørt Windows 7 lenge nå, uten problemer.

 

Linux derimot får du hele sørpa i fanget fra dag 1, men straks dette er ferdig så har du en desktop du kan kjøre over lengere tid, du kan plugge inn og ut USB enheter, huber osv og du vil ikke se fnurten av en USB stack feil (Windows sin USB stack kan kollapse og da sitter du der.)

Dette har jeg ærlig talt aldri opplevd i Windows.

Og den sørpa du får i fanget dag 1 er nok til at de aller, aller fleste, annet enn fanatikerne, kaster inn håndkleet. Så det motbeviser jo det du sier om at Linux er klart for massene.

 

Linux-brukere er nerdenes svar på Jehovas vitner - føler jeg noen ganger.

 

Problemet med råtten USB stack er lett å framdrive, bare begynne med å plugge inn en hub og litt snacks der,før du får alle USB portene oppe og gå så ser du problemer.

Og problemet eksisterer, bare spør gutta bak Unrevoked (Root verktøy for mobiltelefoner.) de kan gi deg pent bevis på at USB stacken til Windows er direkte råtten.

Ellers tror jeg det bare er ett tidsspørsmål før du vil havne i merksnodige feil fra Windows update :p så det kommer og det baller på seg.

 

Som sagt, velger du ikke hardware med omhu så må du knote en del, Linux prøver å hacke til slik at ting som ikke er deres feil at det ikke funker, skal funke (Trådløse kort har NDISWrapper for eksempel, som lar deg bruke windows drivere.)

Her er det bare en ting som hjelper og det er å kjefte på produsentene :p enkelt og greit.

 

@Lycantrophe: Nei nei, Mac er aldri noe problem...

Snow Leoparden jeg testet frøs ved at den stod og gikk på tomgang den :p

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
-snip- Nå ble det mye dritprat her, men før PC-vante Linuxforkjempere virkelig skjønner at folk flest driter i slikt, så tror jeg det blir enda vanskeligere å dra Linux den siste lille biten.
Jeg tror de fleste skjønner det. Derfor er det stor innsats på det, og siste utgave av Libreoffice tar det meste av dokumenter fra MSOffice. Mange av oss tok det meget tungt da MS lyktes med å trykke nok et format over hodet på oss med ooxml, så ja, også fremover vil dette problemet eksistere. Det er et problem for oss alle. Jeg setter pris på at du avstår fra å putte meg i bås ved å tillegge meg oppfatninger jeg aldri har hatt.
Å sende et dokument med tall blir meningsløst all den tid det ofte er snakk om interaktive regneark.
Dette blir fort en egen diskusjon, men makroer er direkte farlige å bruke i en slik sammenheng. Det skal ingenting til før de knekker, og det er ikke opplagt akkurat hva de gjør.
Forøvrig var dette med macroer bare ett av flere problemer min far opplevde. Silverlight er nevnt, men kunne også nevnt kartprogrammet hans, GPSen ...
Spesiell hardware eller software kan by på problemer naturligvis. Du burde kanskje ikke fått ham over på linux i første omgang. Linux er fortsatt ikke for alle.

Masse TV-kanaler sin nett-TV bruker Silverlight. Da det støtter smooth-streaming. Eier flash.

Flott om du dokumenterer påstanden din. På hvilken måte vil jeg som forbruker ha fordel av silverlight?

Hvordan installere AMD driverne på ett ubuntu system: http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Oneiric_Installation_Guide

Vær så snill å ikke vis den siden til noen andre enn ihuga linux-nerder. Niklas burde aldri forsøkt manuell installering av AMD-driveren. Jeg begynner å tro at hans rådgivere internt ødelegger mer enn de hjelper. Bruk driveren som ubuntu tilbyr deg etter installasjon. Hvis det ikke virker, bytt linux distribusjon eller hardware, eventuelt konkluder med at linux ikke er for deg. Ingen skam å avslutte artikkelserien nå. Linux er ikke for alle. End of story. Endret av Del
Lenke til kommentar

Det er greit det ikke er Linux sin feil, men så lenge det rammer Linux-brukere så hardt som det gjør, er det fortsatt et argument mot Linux.

 

Ja nå bruker han jo en versjon mot manges råd, da kan de virker som hele opplegget er å gjøre dette til ett show i problemer.

 

Gikk selv tilbake til Mint 9 Julia som støttes til 2013, av ustabilitet med snere versjoner.

 

Går man for Mint9 Xfce så har man en uproblematisk "XP like" linuxversjon. som jeg har satt opp på 6 maskiner alt fra intel755 - 1156 - Asus eee - Hp dv6 .

Aldri problem med å finne nettverk, jobber mot filer på Microsoft via Gigolo., enkelt oppsett for printer i nettverk. Det eneste jeg slet litt med var ATI driver, men det er ok på denne maskinen I7 1156 plattform

Lenke til kommentar

Rene integrerte løsninger med Intel kan fungere greit, litt avhengig av hvilken brikke det er snakk om. Men ytelse og funksjonalitet kan på ingen måte sies å være på topp. Skal du få en god opplevelse av hvor bra Linux-skrivebord kan være så er nVidia løsningen.

Tull. Har du i det hele tatt prøvd en laptop med 2nd gen. sandy bridge skjermkort? De er mye kraftigere enn du tror, og å si at det er kun nvidia som er alternativet er rett og slett feil. Angående å kjøre to skjermkort på en laptop så har jeg ikke prøvd dette, men har hørt at det er dårlig støttet.

Jeg tror du må roe deg ned og lese det jeg skrev om igjen. Jeg driver OpenGL-utvikling og tester ut på mange plattformer, inkl. flere laptoper med 2. generasjon sandy bridge. Vil du ha god ytelse, støtte for moderne OpenGL, god videoakselerasjon, god strømstyring osv. så er nVidia alternativet. Hvis disse faktorene ikke er viktige, men kravene er langt mindre så kan Intel duge godt nok, men det gir ikke et godt inntrykk på hvor god ytelsen, responsen og funksjonaliteten kan være.

Ved å skrive "Skal du få en god opplevelse av hvor bra Linux-skrivebord kan være så er nVidia løsningen" så virker det som om du påstår at Intel ikke er godt nok for å få en god opplevelse av et Linux-skrivebord, og det kan jeg ikke helt si meg enig i. Er vel bare at jeg tolket hva du skrev annerledes enn hva du egentlig mente :)

Lenke til kommentar

Vær så snill å ikke vis den siden til noen andre enn ihuga linux-nerder. Niklas burde aldri forsøkt manuell installering av AMD-driveren. Jeg begynner å tro at hans rådgivere internt ødelegger mer enn de hjelper. Bruk driveren som ubuntu tilbyr deg etter installasjon. Hvis det ikke virker, bytt linux distribusjon eller hardware, eventuelt konkluder med at linux ikke er for deg. Ingen skam å avslutte artikkelserien nå. Linux er ikke for alle. End of story.

 

Er enig med deg, men hvis han først skal installerer manuelt, så bør han følge en oppskrift som virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...