Gå til innhold

Første uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

All henvisning til xorg.conf suger livskrafta ut av meg... :p

 

Det skyldes nok at jeg gjorde samme tabben som Niklas en gang i tia: Prøvde linux som hovedsystem på eneste tilgjengelige PC. (Dog dualboot med Win.)

 

Man gjør nok klokt i å ha en litt avslappet tilvenningsfase hvor man kan bruke hovedsystemet sitt til å lete opp løsninger o.l uten at alle småproblemer blir til hinder for daglig bruk.

 

Det tar sin tid å få unna alle småproblemer de som vil ha programmer og drivere som ikke er tilgjengelige i pakkebrønner, møter på. Om man ikke har funksjonabel PC i tillegg når dette står på som verst, blir nok veien tilbake til kjent-og-kjært kort.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, på de ti siste maskinene jeg har installert linux har det vært smooth sailing. Grafikk driverne har ikke vært perfekte, men nå er de stort sett greie å ha med å gjøre. Riktignok oppgraderte jeg skjermkort på en maskin fra AMD til Nvidia, og den har nå problemer, må startes via recovery.

Lenke til kommentar

Mac...... :rofl:

 

 

Nei, vet du hva... Være en uselvstendig follower som tror at man er kreativ fordi man betaler mer enn alle andre for samme produkt.

 

Det er så morsomt når folk bruker klisjeer for å anklage andre for å være en klisje. La meg gjette: du skriver "Micro$oft" og syntes at Rush er det eneste bandet i verden som er noe.

Lenke til kommentar

Nå skulle det være en kjent sak at ATI skjermkort ikke har Linux støtte. Jeg mener derfor det hadde vært logisk å velge en PC med NVidia skjermkort.AMD lovet å gjøre noe med dette da de overtok, men ikke så veldig mye har skjedd, fortsatt suger driverene for nesten alle ATI kortene, de takler ikke "hvilemodus" og ytelsen er brøkdelen av hva Windows driveren klarer. Mer eller mindre dårlig avhengig av type ATI kort.

Enig. Har ikkje dokke ein laptop med NVidia/Intel skjermkort liggandes? Visst du skal forsette med den maskina i 3 veker til blir det ingen god opplevelse.

 

Visst du skulle kjøpt deg ein pc til å ha linux på ville man ikkje kjøpt ATI.

Lenke til kommentar

Kjører BackTrack (basert på Debian som Ubuntu) på en HP 8440p. Fungerer 100% ok. Og det out-of-the-box.

 

Når det er sagt så er drivere den største utfordringen når det kommer til Linux, uansett hvilken flavor.

 

Litt synd at det skulle komme så tydelig frem her når dere først tester litt for "massene". Ikke god reklame for å si det slik. :)

Lenke til kommentar

Egentlig rart at det ikke finnes spesialkonfigurerte Linux-distroer for forskjellige maskiner. For eksempel en HP versjon av ubuntu som inkluderer alle drivere og config-filer til deres hardware, og lot alt som ikke trengs være. Jeg er for eksempel ganske lei av å laste ned gamle i740 intel-drivere hver eneste gang jeg installerer X...

Lenke til kommentar

Egentlig rart at det ikke finnes spesialkonfigurerte Linux-distroer for forskjellige maskiner. For eksempel en HP versjon av ubuntu som inkluderer alle drivere og config-filer til deres hardware, og lot alt som ikke trengs være. Jeg er for eksempel ganske lei av å laste ned gamle i740 intel-drivere hver eneste gang jeg installerer X...

Rart at du ikke har fått med deg at det faktisk finnes. Dell, System76 blant annet. Men nå er det en gang sånn at det ikke er bare å penetrere seg inn i et marked. Få bryr seg om hva slags OS de har, og da er få leverandører villig til å gi folk valg så lenge det ikke er lønnsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...