Gå til innhold

Test: Vi sjekker ytelsen i Skyrim


Anbefalte innlegg

De ordna ihvertfall at man kunne navigere mus i menyene med en hot fix.

Day 1 release var jo umulig å broke med mus og keys..

Jo mer jeg hører om Skyrim, jo mindre får jeg faktisk lyst til å kjøpe det.

Tanken på å støtte en utgiver som gir blanke i PCer motbydelig. Særlig når det ikke har vært noen fremgang grafisk, og tilbakegang på RPG-elementene. Det virkelig ironiske er at modderne gjør en bedre jobb med grafikk, gameplay og grensesnitt enn utviklerne, da burde man virkelig spørre seg selv om det er noe vits i å legge penger i å utvikle "en helt ny spillmotor". Særlig når spillmotoren ikke gjør en døyt i forskjell på ytelse eller utseende.

 

Takke seg til Oblivion, minst like bra for PC, og langt flere mods ute.

 

Det at de har laget "en helt ny motor" er bare tull. Dette er gamebryo, alle chars ser ut some gamebryo, alle config filer er samme som tidligere gamebryo spill. Det er en grunn til at hverken dx10 eler dx11 er støttet. Skyrim er heller ikke large adress aware.

Hvis de har laget en "ny" engine og glemt å putte in dx10/11 og large adress støtte, da har de gått på en smell.

 

Jeg må si jeg liker skyrim mye bedre en oblivion. Jeg likte aldri oblivion, det føltes ikke som en RPG, men some en open world FPS. Du ble liksom ikke sterkere heller, siden mobs uansett var samme lvl som deg. I skyrim derimot har jeg fått skikkelig bank av mobs jeg ikke burde tøffe meg med og mindre creatures blir oneshotta (jeg er lvl 9 nå).

 

AI'en i skyrim er ganske håpløs enda. Compaions forstår rett og slett ikke hvordan de skal oppføre seg og blokkerer dører, kan stå i ro i en trap som kommer til å drepe dem. Monster mange nivåer over deg kan bli lurt med å hoppe opp og ned på en stein.

 

Hvis du passer på companions som en lettere tilbakestående person (no offense!) og ungår å terrain exploite er det så langt ganske gøy!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virkelig ironiske er at modderne gjør en bedre jobb med grafikk, gameplay og grensesnitt enn utviklerne, da burde man virkelig spørre seg selv om det er noe vits i å legge penger i å utvikle "en helt ny spillmotor". Særlig når spillmotoren ikke gjør en døyt i forskjell på ytelse eller utseende.

 

Takke seg til Oblivion, minst like bra for PC, og langt flere mods ute.

 

Altså Skyrim ser MYE bedre ut enn Oblivion! Spesielt naturen, byene og karakterene. Og iforhold til hvordan jeg husker Oblivion da det kom, var det ikke akkurat billig å kjøre det på de høyeste innstillinger i form av hva en trengte av skjermkort.

Det er klart de har tatt noen snarveier i grafikken her og der, men dette er småpirk.

 

Det at de har laget "en helt ny motor" er bare tull. Dette er gamebryo, alle chars ser ut some gamebryo

 

Det er mulig at de for din del har noe Gamebryo preg over seg, men drastisk forbedring er det!

http://www.buttoncombo.com/wp-content/uploads/2011/08/3Qj9n.jpg

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

[

 

Altså Skyrim ser MYE bedre ut enn Oblivion! Spesielt naturen, byene og karakterene. Og iforhold til hvordan jeg husker Oblivion da det kom, var det ikke akkurat billig å kjøre det på de høyeste innstillinger i form av hva en trengte av skjermkort.

Det er klart de har tatt noen snarveier i grafikken her og der, men dette er småpirk.

 

Det er mulig at de for din del har noe Gamebryo preg over seg, men drastisk forbedring er det!

http://www.buttoncombo.com/wp-content/uploads/2011/08/3Qj9n.jpg

 

Joda skyrim ser bra ut, ikke noe å si på det, men det kune sett bedre ut med en nyere engine.

Fallout 3 og NV er også gamebryo, Divinity 2 er det også, samt RIFT.

 

Fjes ser mye bedre ut enn oblivion, men det er tross alt 5 år siden.

Jeg hadde håpet at de hadde dratt inn litt nye funksjoner fra dx10/11 som kunne gitt mer dynamikk til landskap samt gitt spillet bedre minnehåndtering.

Hadde de ikke skytt på seg at de hadde en flunka ny engine tror jeg ikke mange hadde reagert.

Jeg skal ikke klage, da min PC er snart 3 år gammel, men jeg hadde aldri regnet med å kjøre ting på max på en sliten Core 2 Duo med GTX 285.

 

Bare de får ordna AI litt og litt bugfix blir dette kjempemessig tror jeg.

Lenke til kommentar

[

 

Altså Skyrim ser MYE bedre ut enn Oblivion! Spesielt naturen, byene og karakterene. Og iforhold til hvordan jeg husker Oblivion da det kom, var det ikke akkurat billig å kjøre det på de høyeste innstillinger i form av hva en trengte av skjermkort.

Det er klart de har tatt noen snarveier i grafikken her og der, men dette er småpirk.

 

Det er mulig at de for din del har noe Gamebryo preg over seg, men drastisk forbedring er det!

http://www.buttoncombo.com/wp-content/uploads/2011/08/3Qj9n.jpg

 

Joda skyrim ser bra ut, ikke noe å si på det, men det kune sett bedre ut med en nyere engine.

Fallout 3 og NV er også gamebryo, Divinity 2 er det også, samt RIFT.

 

Fjes ser mye bedre ut enn oblivion, men det er tross alt 5 år siden.

Jeg hadde håpet at de hadde dratt inn litt nye funksjoner fra dx10/11 som kunne gitt mer dynamikk til landskap samt gitt spillet bedre minnehåndtering.

Hadde de ikke skytt på seg at de hadde en flunka ny engine tror jeg ikke mange hadde reagert.

Jeg skal ikke klage, da min PC er snart 3 år gammel, men jeg hadde aldri regnet med å kjøre ting på max på en sliten Core 2 Duo med GTX 285.

 

Bare de får ordna AI litt og litt bugfix blir dette kjempemessig tror jeg.

 

Det er vell det at det er en konsoll port. Det er det meste nå i tiden.

Lenke til kommentar
(...)Forskjellen på det grafikk innstillingene som jeg ser er tesselering, skyggelegging og antall planter.
Jeg tror faktisk at Skyrim ikke benytter tesselering overhodet.

 

Hm, eller tar jeg feil?

 

Du tok feil.

Antisophric filtering og høyere oppløsning på normalbildene gjør underverker når blandet med høyere tegnedistanse.

Lenke til kommentar
(...)Forskjellen på det grafikk innstillingene som jeg ser er tesselering, skyggelegging og antall planter.
Jeg tror faktisk at Skyrim ikke benytter tesselering overhodet.

 

Hm, eller tar jeg feil?

 

Du tok feil.

Antisophric filtering og høyere oppløsning på normalbildene gjør underverker når blandet med høyere tegnedistanse.

Antisophric filtering har ingenting med tesselering å gjøre.

Lenke til kommentar
(...)Forskjellen på det grafikk innstillingene som jeg ser er tesselering, skyggelegging og antall planter.
Jeg tror faktisk at Skyrim ikke benytter tesselering overhodet.

 

Hm, eller tar jeg feil?

 

Du tok feil.

Antisophric filtering og høyere oppløsning på normalbildene gjør underverker når blandet med høyere tegnedistanse.

Antisophric filtering har ingenting med tesselering å gjøre.

Selvsagt, men på en annen side så har det noe å gjøre med hvor bra ting som er sett fra skrå vinkler over lengre avstander ser ut, som igjen vil si mer tydlige normalmaps, som igjen vil si bedre "lys" over scenen.

Eller prater vi "antall polygoner og fjes" i stede for "Tesselering for å pumpe inn ekstra detaljer som ikke er i grunnmeshen"?

Lenke til kommentar
Noen som vet om Geforce GT540M 1GB er et godt nok grafikkort for å kjøre Skyrim?CPU: i7 -2630QM 2,0 GHzRAM: 8 GB DDR3 I tilegg har laptopen integrert Intel HD grafikk.Godt nok til å kjøre Skyrim?
På low / medium, ja.

 

Takker for svar. Så lenge det kjører uten spesielt lagg så gjør det ingenting for meg om jeg må spille det på low/medium.

Lenke til kommentar

De ordna ihvertfall at man kunne navigere mus i menyene med en hot fix.

Day 1 release var jo umulig å broke med mus og keys..

Jo mer jeg hører om Skyrim, jo mindre får jeg faktisk lyst til å kjøpe det.

Tanken på å støtte en utgiver som gir blanke i PCer motbydelig. Særlig når det ikke har vært noen fremgang grafisk, og tilbakegang på RPG-elementene. Det virkelig ironiske er at modderne gjør en bedre jobb med grafikk, gameplay og grensesnitt enn utviklerne, da burde man virkelig spørre seg selv om det er noe vits i å legge penger i å utvikle "en helt ny spillmotor". Særlig når spillmotoren ikke gjør en døyt i forskjell på ytelse eller utseende.

 

Takke seg til Oblivion, minst like bra for PC, og langt flere mods ute.

 

Jo da, det har en del feil, og det skulle vært bedre optimisert for pc, men likevel er det et fantastiskt spill som jeg ville anbefale til alle jeg møtte. Selve spillet er bra, det er bare Bethesda som ikke orker sette to stykker til å få ting til å funke på pc. Få spill utenom BF3 som er godt optimisert for pc (og selv der er menyene rævva) Huff, Pc-gamere er en utdøende art..

Lenke til kommentar
(...)Forskjellen på det grafikk innstillingene som jeg ser er tesselering, skyggelegging og antall planter.
Jeg tror faktisk at Skyrim ikke benytter tesselering overhodet.
Hm, eller tar jeg feil?
Du tok feil.Antisophric filtering og høyere oppløsning på normalbildene gjør underverker når blandet med høyere tegnedistanse.

 

Hæ? Tesselering er da vel en automatisk justering av tettheten av triangler på polygonobjekt og har ingenting med anisotropic filter å gjøre.

 

Edit: Au da, jeg ser nå at noen allerede har nevnt dette.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar
(...)Forskjellen på det grafikk innstillingene som jeg ser er tesselering, skyggelegging og antall planter.
Jeg tror faktisk at Skyrim ikke benytter tesselering overhodet.
Hm, eller tar jeg feil?
Du tok feil.Antisophric filtering og høyere oppløsning på normalbildene gjør underverker når blandet med høyere tegnedistanse.

 

Hæ? Tesselering er da vel en automatisk justering av tettheten av triangler på polygonobjekt og har ingenting med anisotropic filter å gjøre.

 

Det er LOD(Level Of Detail), at man cacher flere polygonoppsett med varierende nivåer med detalje eller generer den på stedet, for å så bruke disse i stede for de med flere punkter.

"Tesselering" som i "hardware tesselering" er noe som har vært en OpenGL utvidelse fra de fleste grafikkort, men i DX11 så ble det endelig "adoptert", som virker på en eller annen metode jeg ikke har noen kunnskap om bortsett fra at det ikke involverer det orginale punktsettet til modellen.

Lenke til kommentar

Kan faktisk si at det er mye ved Skyrim som jeg personlig ikke liker , blandt annet :*Mindre muligheter for å styre karakterutviklinga i forhold til Oblivion.*Helt grusomt interfas på pc som viser at spillet har blitt laget med tanke på konsoller.*Mangel på Dx 10 og 11 ved lansering. Tydelig at man har laget et spill først og fremst for xbox / ps3 og til nød for pc.*Verdenskartet er for lite! Igjen tydelig et designvalg pga spillkonsolene (feks på pc er man ikke så begrenset).*Health regeneration (UGH!).*Magi systemet gir inntrykk av å være noe ubalansert.Merk, dette betyr ikke at Skyrim er et dårlig spill (noe det ikke er) men jeg forventet faktisk at dette spillet skulle bygge videre på Oblivion og sørge for å vise oss at dette kom til å bli en enda bedre opplevelse. Men det er tydelig at Bet ønsker at spillet skal appellere til flest mulige spillere og da må vi som er virkelig glade i rollespill spire det sure eplet ser det ut som.Hadde nå Bet i det minste kunnet sørge for en annen spillmodus der man kunne spille litt mer alla klassisk Tes så hadde jeg vært 100% fornøyd her.

 

Tror du ikke det kommer mods da? Regner med de kuttet hjørner ganske hardt for å nå deadline. F.eks UI oppfører seg ganske buggy til tider på pc.

Lenke til kommentar

 

Tror du ikke det kommer mods da? Regner med de kuttet hjørner ganske hardt for å nå deadline. F.eks UI oppfører seg ganske buggy til tider på pc.

 

Sånn jeg forstår det så kan det bli vanskelig å modifisere Gui'et med mindre Bet er villige til å forandre dette fra starten av, det som derimot kan komme er bedre taste - interfas i forhold til Gui'et som skal la seg gjøre. Selve den motoriske delen (reaksjon til tastetrykk , museklikk) er nok sannsynlig at Bet fikser snart ja.

 

Tviler dog på at vi kommer til å se snarlig DX 10 eller 11 og det er nok også tvilsomt at vi kommer til å se et gameplay som ligner mer på hvordan man gikk opp i nivå i feks Oblivion der jeg i alle fall følte at man hadde god kontroll over utviklingen til spilleren sin , om noe så burde man ha bygget videre på rpg systemet i steden for å simplifisere det som man har gjort nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...