Gå til innhold

– Den nye Xbox-en annonseres i januar


Anbefalte innlegg

Jeg kan huske det var snakk om Toy Story rendering kvalitet med PS2. :)

 

Neste generasjons konsoller vil selvfølgelig være milevis ifra å kunne kjøre Avatar grafikken, dvs med samme rendering teknikker og kvalitet, altså 1:1 pixel gjenskapelse. Det beste vi kan håpe på er kraftig nok hardware med nok minne til en grov tilnærmelse.

 

Men skjermkortminne er veldig viktig, det er nødvendig for høye innstillinger av AA og AF.

AF bruker vel ikke mer minne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen specs spekulasjoner fra halv upålitelig kilde, Det er vel morro? :

 

CPU: IBM Power 710

IBM POWER7

6 Core

3.72 GHz

 

GPU: Custom AMD Radeon HD Graphics

Single Die Dual Core (Hørtes muffens ut?)

Clock speed: 750MHz

Daughter Die: Renesas Electronics 100MB eDRAM

 

RAM : 2GB 512-Bit GDDR5 256GB/s

Lenke til kommentar

Det er vel avhengig av implementasjon, men med mindre du genererer teksturen på nytt (krever båndbredde og prosessering) så opptar dette mer minne.

Ok. Jeg trodde AF og høyere grad AF bare kalkulerte mer av eksisterende data (texels) og ikke la til mer data.

 

Fra en diskusjon om nettopp minnebruk i skjermkort:

http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1294930&postcount=4

 

OpenGL Guy jobber (eller kanskje jobbet) med OpenGL driverene til ATi/AMD skjermkort.

Lenke til kommentar

MistaPI: Uansett er det ikke snakk om forskjeller i skala av AA. Men det sier seg selv at når du bruker ikke-kvadratiske "mipmaps" i tillegg til de kvadratiske så må disse enten kalkuleres på nytt eller lagres.

 

Her er noen specs spekulasjoner fra halv upålitelig kilde, Det er vel morro? :

 

CPU: IBM Power 710

IBM POWER7

6 Core

3.72 GHz

 

GPU: Custom AMD Radeon HD Graphics

Single Die Dual Core (Hørtes muffens ut?)

Clock speed: 750MHz

Daughter Die: Renesas Electronics 100MB eDRAM

 

RAM : 2GB 512-Bit GDDR5 256GB/s

Hvis neste Xbox kommer mot slutten av neste år så er ikke dette urimelig egentlig.

En dobbel "HD 7970" med lavere frekvens er ingen dum idé, med mindre krav til kvalitet på brikken og mindre effektforbruk enn en langt høyere klokket brikke. Men jeg frykter at det er snakk om en lavere brikke i serien.

 

Legg merke til 512-bit GDDR5, disse brikkene har enkeltvis kun 256-bits bus.

 

Edit: IBM Power 710 er da navnet på en server, ikke på en CPU.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Håper det er tilfellet, kanskje vi får litt schwung på den teknsike ytelsen til spill igjen...

 

AtW

 

Det er lov og håpe, men jeg tenker at (varme) TDP = ytelse, en liten box betyr lav tdp som igjenn betyr lav ytelse. dagens xbox er allerede ganske varm. skeptisk :hmm:

 

 

TDP = ytelse med samme teknologi ja. Men teknologien ligger mye lenger fram i dag. Man får mye mer ytelse med samme TDP i dag enn når x360 kom.

 

AtW

Lenke til kommentar

Håper det er tilfellet, kanskje vi får litt schwung på den teknsike ytelsen til spill igjen...

 

AtW

 

Det er lov og håpe, men jeg tenker at (varme) TDP = ytelse, en liten box betyr lav tdp som igjenn betyr lav ytelse. dagens xbox er allerede ganske varm. skeptisk :hmm:

 

 

TDP = ytelse med samme teknologi ja. Men teknologien ligger mye lenger fram i dag. Man får mye mer ytelse med samme TDP i dag enn når x360 kom.

 

AtW

Nei ikke nødvendigivs. Et bedre eksemplar kan klare seg med lavere spenning.

 

Men jeg er også skeptisk til om de prioriterer TDP for mye, siden det på et punkt går ut over ytelsen, og det er ikke mulig i dag å få veldig god ytelse uten noen hundre watt.

Lenke til kommentar

Skjermkortet blir vel neppe bedre enn de vi har idag, men når utviklerne utnytter det blir det en annen vri. Men for all del, bare få ut de jævla nye konsollene slik at vi PC-spillere slipper å lide av utdatert grafikk.

Kunne ikke vært mer enig!

 

Det aller viktigste for meg er at de nye konsollene får DX11 (eller tilsvarende OpenGL-versjon for PS4).

 

De aller fleste DX11-spill på PC er dårlige porter av DX9-spill for konsoll, og utnytter dårlig DX11-funksjonaliteten. Spill skrevet fra bunnen av for DX11 vil ta et solid hopp i grafikk, tillate mye mer detaljerte modeller, bedre teksturer osv uten å kreve veldig mye mer ressurser.

 

Det er mange år til vi klarer å rendre Avatar i sanntid i et spill, men med litt lure optimaliseringer bør vi kunne komme ganske nær.

Endret av ovrebekk
Lenke til kommentar

Jeg blir forundret om de nye konsollene ikke er langt kraftigere enn dagens da Full HD oppløsning er gårsdagens allerede til neste år. 4K tv'ene kommer på løpende bånd i 2012 og da må jo konsollene støtte dette. Ikke minst må PS4 støtte virtual reality som vi så en prototype på for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar

Jeg blir forundret om de nye konsollene ikke er langt kraftigere enn dagens da Full HD oppløsning er gårsdagens allerede til neste år. 4K tv'ene kommer på løpende bånd i 2012 og da må jo konsollene støtte dette. Ikke minst må PS4 støtte virtual reality som vi så en prototype på for ikke så lenge siden.

 

Jeg blir svært forundret om den nye genrasjonen rendrer på 4k. Jeg tipper det blir 1080p

 

AtW

Lenke til kommentar

Ett nåværende grafikkkort takler avatar grafikk. Sammen med en god prossesor.

 

haha hææææ ??

Ikke sjans overhodet. Her er det som rendret Avatar filmen:

 

weta-digital-water-cooling-servers.gif

 

40 000 prosessore og 104TB med minne som rendret Avatar filmen.

Ser for meg en 14åring med et 590 kort sitter og spiller Avatar grafikk realtime ja :new_woot:

Endret av Laohn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...