Gå til innhold

Hva eller hvem var det som dannes universet og jorden


Anbefalte innlegg

La oss ta dette fra begynnelsen av:

 

1: Noe skjedde

2: Verden ble fylt av plasma

3: Hydrogenatomer ble formet når plasmaen kjølet

4: Hydrogengassen samler seg i tåker

5: Tyngdekraften konsentrerer hydrogentåken og de blir til stjerner.

6: I stjernene fusjoneres hydrogen til tyngre grunnstoffer, og så senere tyngre grunnstoffer til enda tyngre grunnstoffer.

7: Tyngre grunnstoffer blir slynget ut i rommet av stjernene, og enda mer når stjernen "dør".

8: De tyngre grunnstoffene (enn hydrogen) fanges opp av gravitasjonen til (nye) stjerner, og tyngdekraften til stoffene selv sørger for at det dannes skyer i rundt stjernene, som blir til solide planeter og planetene med mye masse kan igjen få måner.

9: På en planet med mye hydrogen, oksygen, karbon, jern, sulfur, nitrogen, kalk og klor oppstår selvreplikerende aminosyrer.

10: Aminosyrene utvikler seg til encellet liv.

11: Encellet liv utvikler seg til flercellet liv gjennom symbioser med andre typer celler

12: Flercellet liv utvikler muskelceller

13: Flercellet liv utvikler nerveceller

14: Flercellet liv utvikler lyssensitive celler (øyne)

15: Tenkende liv blir til

16: Intelligent liv blir til

 

...

Det er sikkert ikke helt riktig satt opp, fritt fra minnet, men poenget består.

 

Det er TO usikkerhetsmomenter:

a) Hva utløste den store utvidelsen og dannelsen av positiv materie i punkt 1?

b) Eksakt hvordan ble de selvreplikerende aminosyrene til i punkt 9 til?

 

Hvor b) er mindre viktig fordi det finnes mange mulige forklaringer, man vet bare ikke hvilken som er riktig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lar meg ikke provosere av slike som skal prøve å bryte meg ned!

Det er ikke trolling å komme med sannhet og det er ytringsfrihet i dette landet så jeg har rett til å komme med slikt! Det skal være hardt å være en kristen, men de som holder ut skal komme til himmelens paradis. Hvis dere ikke vil komme til enig paradis så er det greit. Jeg skjønner at dere ikke tror...

 

La oss ta dette fra begynnelsen av:

 

1: Noe skjedde

2: Verden ble fylt av plasma

3: Hydrogenatomer ble formet når plasmaen kjølet

4: Hydrogengassen samler seg i tåker

5: Tyngdekraften konsentrerer hydrogentåken og de blir til stjerner.

6: I stjernene fusjoneres hydrogen til tyngre grunnstoffer, og så senere tyngre grunnstoffer til enda tyngre grunnstoffer.

7: Tyngre grunnstoffer blir slynget ut i rommet av stjernene, og enda mer når stjernen "dør".

8: De tyngre grunnstoffene (enn hydrogen) fanges opp av gravitasjonen til (nye) stjerner, og tyngdekraften til stoffene selv sørger for at det dannes skyer i rundt stjernene, som blir til solide planeter og planetene med mye masse kan igjen få måner.

9: På en planet med mye hydrogen, oksygen, karbon, jern, sulfur, nitrogen, kalk og klor oppstår selvreplikerende aminosyrer.

10: Aminosyrene utvikler seg til encellet liv.

11: Encellet liv utvikler seg til flercellet liv gjennom symbioser med andre typer celler

12: Flercellet liv utvikler muskelceller

13: Flercellet liv utvikler nerveceller

14: Flercellet liv utvikler lyssensitive celler (øyne)

15: Tenkende liv blir til

16: Intelligent liv blir til

 

...

Det er sikkert ikke helt riktig satt opp, fritt fra minnet, men poenget består.

 

Det er TO usikkerhetsmomenter:

a) Hva utløste den store utvidelsen og dannelsen av positiv materie i punkt 1?

b) Eksakt hvordan ble de selvreplikerende aminosyrene til i punkt 9 til?

 

Hvor b) er mindre viktig fordi det finnes mange mulige forklaringer, man vet bare ikke hvilken som er riktig.

Hvor kom plasma en fra?

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Hei. Det har vært mye uenigheter om det finnes en gud og om det har vært en gud som har skapt universet. Her kan vi også diskutere guder og ulike teorier om gud og gudsbildet.

 

Finnes det en gud?

Var det en gud som skapte universet?

Hvor er han nå og når levde han?

Er bibelen sann eller er den blitt redigert?

Og mye mye mer om gud og universets dannelse kan du diskutere om her! ;)

 

Spørsmålet er om du ønsker vitenskapelige svar eller religiøse svar ?

 

Kanskje du kan forklare og underbygge hvorfor du mener det nødvendigvis må eksistere en gud i det hele tatt ?

Endret av christdi
Lenke til kommentar

Dette er en diskusjon...

Seriøst, kan du ikke lære meg? Du skaper jo negativitet som bare det, har aldri sett noen med slike ferdigheter.

Jeg er litt av et troll selv, for å være ærlig - men du er faen meg guden min. Serr, hvor har du lært det? Du er brilliant!

Endret av KoR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere kan ikke komme i etterkant å si at jeg ikke advarte dere for dere skal bli straffet for alle deres synder og jeg har advart dere. Universet tar snart slutt og disse dager er de siste! Dere må forberede dere på det verste hvis dere ikke omvender dere.

 

Dette blir for lavmål. Dette høres mer ut som religiøs fanatisme enn åpensinnet intresse for ulike synspunkt om universets dannelse.

 

For meg er religion overtro og dogmer satt i system, og intet mer.

 

Man kan like gjerne tro på julenissen. Han åpenbarer seg ihvertfall for de fleste av oss hvert år den 24 desember. Dessuten slipper vi å brenne i helvete om vi ikke har vært snill. Det verste som kan skje er at vi ikke får noen gaver.:)

Endret av christdi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lar meg ikke provosere av slike som skal prøve å bryte meg ned!

Det er ikke trolling å komme med sannhet og det er ytringsfrihet i dette landet så jeg har rett til å komme med slikt!

Sannhet? Hvem sannhet er det du har kommet med?

 

Og fint at du nevner ytringsfriheten, for da skjønner du sikkert også hvorfor vi avfeier påstandene dine som ubekreftede påstander også

 

Det skal være hardt å være en kristen, men de som holder ut skal komme til himmelens paradis. Hvis dere ikke vil komme til enig paradis så er det greit. Jeg skjønner at dere ikke tror...

Ikke nok med at du kommer med påstander, men du tror på påstander også... Og du lover faktisk ting hverken du eller noen andre er i tand til å holde når du lover evig liv til den som tror på PÅSTANDENE... (Hva enn vi skal med det evige livet... Jeg ville ikke levd evig om selveste jesus kom å prakket det på meg med bruksanvisning og bærereim, men så frykter jeg heller ikke døden slik religiøse åpenbart gjør....)

 

Sannheten er når det er sant, men røret i bibelen er så langt ingen sannhet... Men er man blind så er man blind og i så måte er religiøse mer blinde enn fysisk blinde mennesker, for de juger til seg selv på toppen av alt for å fortsette å være blinde...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dere ikke vil ta forkynnelse til dere så er det greit.

Jeg bare "forkynner" og det er deres valg og ta det til dere. Jeg mener bevist at Gud har skapt universet og jeg stoler ikke på en rekke teorier som har blitt dannet av forskere som ikke vil tro...

Problemet er at det finnes en milliard fundamentalister som sier det samme som deg.

 

"Jeg bare forkynner, det er deres valg om dere vil bli torturert i helvete eller ikke. Ikke kom å si at jeg ikke advarte dere..."

 

Også har du et slikt inderlig patetisk ønske:

 

"Hvorfor kan ikke alle tro på min gud? Hvorfor kan ikke alle forstå deg jeg forstår? Hvorfor kan ikke alle tenke slik som jeg tenker? Tro slik som jeg tror?"

 

Det er et merkelig ønske. Jeg har ikke noe behov for at alle andre skal drepes og tortureres inn i evigheten dersom de ikke bøyer seg for mine guder. Det er noe dommedagsaktiv over det. Nesten som en dødskult. Hadde du likt å drepe hedninger for eksempel?

 

Universet er fyllt med et uendelig antall idioter som deg. Det må være et symptom på en slags sinnslidelse.

 

Har du forresten aldri tenkt over alle de som tok feil? Hvert år er det kristne ekstremister slik som deg som sutrer om endetiden. Hvert eneste år! I 2000 år! Hva får deg til å tro at du har rett, mens 99.99999999% av alle de andre som sa nøyaktig det samme som deg tok feil?

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Hvis dere ikke vil ta forkynnelse til dere så er det greit.

Jeg bare "forkynner" og det er deres valg og ta det til dere. Jeg mener bevist at Gud har skapt universet og jeg stoler ikke på en rekke teorier som har blitt dannet av forskere som ikke vil tro...

Du hopper over et STOOOOORT gap her ved å peke på den kristne gud og ingen av de andre påståtte gudene som har likelydende påstander som den DU påstår står bak... Hvorfor forstår du ikke det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Birger: Hvem skapte Gud?

Vi starter her.

For å sitere ham fra tidligere i tråden:

I begynnelsen så må det ha vært noe som har dannet den første partikkelen. Jeg mener at det er Gud/Jesus.

 

Da vil sikkert mange mene at Jesus Gud heller ikke kunne oppstå i løse luften men det kan han. For det er han som har dannet dette riket og dermed så kan han!

Selv ser jeg ikke hvordan det at Gud skapte noe er "bevis" for at Gud ikke selv er skapt.

Lenke til kommentar

Hei. Det har vært mye uenigheter om det finnes en gud og om det har vært en gud som har skapt universet. Her kan vi også diskutere guder og ulike teorier om gud og gudsbildet.

 

Finnes det en gud?

Var det en gud som skapte universet?

Hvor er han nå og når levde han?

Er bibelen sann eller er den blitt redigert?

Og mye mye mer om gud og universets dannelse kan du diskutere om her! ;)

Definer "Gud"? altså er det slik at siden folk mener at han eksisterer så eksistere han/de/det for dem, MEN er det noe som bygger opp om en skaper? NEI, fysikkere og andre vitenskapsmenn finner mer og mer bevis for at vi/universet er resultat av tilfeldigheter.

 

Skulle en gud eksistert ville et tidsbegrep om "når han levde" være tåpelig å spør om for de fleste guder er tidløse.

 

Bibelens sannhet er i mange tilfeller bekreftet av vitenskapsmenn, men også mange ting har vært motbevist. Jødenes slavetilstand hos faraoene: MOTBEVIST. at araberene og Jødene stammer fra samme opphav: BEVIST (historien og abraham og hans første sønn ismael som ble bortvist og hvordan abrahams etterkommere ble jødene er delvis bekreftet gjennom gen-kartlegging, deriomot stemmer det ikke at disse kommer fra 1 mann, men tenker man at abraham var en stammeleder som fikk to rebelske sønner som splittet stammen så passer det perfekt). Mange andre eksempler som Adam og Eva, at noah og hans 8 åersoner store familie, er opphavet til alle sammen. Evolusjon er genetisk bevist og derfor er skapelseshistorien ikke på noen måte korrekt som skrevet. Bibelen er satt sammen av mennesker, skrevet og oversatt av mennesker, dens "ektehet" er til stor grad tvilsom.

 

Religion er en psykologisk reaksjon på noe ufattelig. Jeg som ateist og vitenskaplig belest kan påståes at min "tro" er vitenskapen, for den gir meg en forklaring, emn det er faktum at jo mindre man vet om vitenskap destod mer sannsynlig er det at man er religiøs. Man trenger noe å tro for å berolige en selv, det er slik at når utrolig gode eller utrolig vonde ting skjer er det betryggende å gi en "gudeskikkelse" skylda, (bevist gjennom F-MRI). MEN faktisk er de urtidsreligionene som tilba sola de mest korrekte for det er sola som gir oss mat, som gjør at vi kan leve. Men religioner har oppstått og oppstår hele tiden, og de dør ut. Den psykologiske reaksjonen på å måtte tro på noe som står bak universet er den samme, (pluss litt paranoia), som gir folk ideen om at ABB ikke var alene 22. juli, for de klarer ikke å fatte at 1 person kan gjøre noe slikt å finner grunner til å se en konspirasjon. Hjernen er satt opp til å forklare ting, så når vi ikke har en forklaring fyller den inn hullene. og det er et slikt hull at religion fyller opp. selvsagt har man de siste tiårene gitt mannen i gata en gog vitenskapelig forståelse og derfor har religion tapt for vitenskaplige forklaringer på ting.

 

Religion er en konstrukt som gjør at folk kan føle seg bedre om segselv, men det betyr ikke at religiøse "tar feil", men det betyr bare at de velger å oppfatte verden som littt annerledes, for tanken på at alt er tilfeldigheter skremmer vettet av dem.

 

(masse skrivefeil, men jeg er lat og gidder ikke lese over :p )

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...