Gå til innhold

DotA 2 - diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Takk, det var i alle fall noe oppklarende. Spiller jeg support er jeg underlevla med lite/ingen farm, og det er greit. Jeg bare lurer på når og hvordan det er best å farme til ting som f.eks. blink dagger som kan utgjøre rimelig mye, når man lar carry'n få all farm i early-game. Og er ikke gank en rimelig bra farm carry'n burde delta i?

Vel, første tanken min er at å pushe tårn kan hjelpe supportene. Og så er det nå litt tilfeldigheter der da om supportene får farm, typ er du uheldig med at supportene får det meste av kills etc.

 

Det er da også forskjell på carries. F.eks medusa bør aldri være med i fights i starten med mindre det dreier seg om å defende tårn. Chaos knight derimot er mindre farm-dependent og mer useful i early game og er gjerne mer brukt i gank-lineups.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spilt rett så er verken Pudge eller Tiny svake, snarer tverimot. På Tiny er det viktig å skaffe seg en tidlig Blink Dagger, sånn at du kan hoppe på noen, bruke combo(Stun og toss). Da er alle squishy heroes døde. På Pudge funker Blink dagger også(siden hook kan bommes/dodges). På Pudge er det bra å skaffe seg Heart of (husker ikke), som gir masse HP og HPregen. Da kan du løpe rundt og fise uten å ta skade i det hele tatt. I tillegg så må du huske på pudge at når du hooker, så må du slå på rot med engang du har hooket, sånn at når du treffer, så lander fienden midt oppi den dritten, samtidig som du ulter. Da gjør du maksimal skade.

På Pudge funker ikke blink dagger. Du kan ikke kjøpe det, er eneste hero sammen med vengeful spirit som dette gjelder for. Er derfor man heller gå force staff for å skaffe god posisjon til hooks. Angående Tiny vil jeg si at phase-drums-yasha-aghs-manta er bedre enn blink dagger-arcane med mindre farmen din er helt minimal. Er så mye ubrukt potensiale dersom man går for blink dagger. Man faller såpass av lategame med blink dagger-arcane at det ikke er verdt det., spesielt i pubs.

Lenke til kommentar

Brukt blink dagger mang en gang, både på Pudge og Devourer(pudge i HoN), og det funker som bare det. Når det gjelder Tiny, så vil en blink dagger skaffe deg den farmen du trenger for å skaffe items, i tillegg til at du låser mye av effektiviteten til det andre laget, både i form av kills, og i form av at de blir redde for å farme lanes fordi du kanskje står i skogen og venter på å hoppe på de. Assault cuirass er mitt favorittitem på han etter blink.

Lenke til kommentar

Brukt blink dagger mang en gang, både på Pudge og Devourer(pudge i HoN), og det funker som bare det. Når det gjelder Tiny, så vil en blink dagger skaffe deg den farmen du trenger for å skaffe items, i tillegg til at du låser mye av effektiviteten til det andre laget, både i form av kills, og i form av at de blir redde for å farme lanes fordi du kanskje står i skogen og venter på å hoppe på de. Assault cuirass er mitt favorittitem på han etter blink.

 

Start dota 2, start game with bots, pick pudge, buy dagger plx, take picture, post, profit???????

 

Det er ikke mulig fordi dagger er DISABLED på pudge, due to bugs med denne comboen i d1.

Lenke til kommentar

Brukt blink dagger mang en gang, både på Pudge og Devourer(pudge i HoN), og det funker som bare det. Når det gjelder Tiny, så vil en blink dagger skaffe deg den farmen du trenger for å skaffe items, i tillegg til at du låser mye av effektiviteten til det andre laget, både i form av kills, og i form av at de blir redde for å farme lanes fordi du kanskje står i skogen og venter på å hoppe på de. Assault cuirass er mitt favorittitem på han etter blink.

Nope, du har aldri brukt blink dagger på Pudge i dota 2 med mindre det har vært en bug i en eller annen versjon av spillet.

 

Jeg ser ikke på blink dagger som et farming-redskap. Ja, det hjelper deg med å få gjort komboen din. Men bevegelseshastigheten man får fra phase-drums-yasha er egentlig ikke så mye dårligere til akkurat det. Om man går blink dagger så bør man også gå aghanims før ac, ettersom det gir ekstra damage til komboen. (toss)

Lenke til kommentar

Rart at dere klager så mye om shadowblade osv. Jeg er level 12 på dota (har bare litt over 116 wins), og shadowblade kjøpes skjeldent, bare på heroes hvor det kan være en passende item.

 

Det hender nesten hele tiden at teamet kjøper wards/sentries/dust of revealation, og føler jeg ender opp i flere kule kamper hvor till og med russerne spiller ok.

 

Tips til folk som er frustrert over russerne: Ping relativt aktivt mappen (IKKE SPAM), og tegn linjer(hold inne CTRL mens du tegner på mappen) for å forklare strategier. Gi opp chat, de forstår deg som regel ikke.

 

Også om dere er litt usikker på de forkjellige rollene på DoTA 2:

 

Carry:

Carry heroes er som regel svake tidlig i spillet, og er veldig sårbar early mid-game. Til tross for dette, er hovedmålet dems å farme så mye gull som mulig, og dø så lite som mulig. Du burde bare gå etter enemy heroes når du får hjelp av en/flere teammates eller når det er store teamfights (type full team vs full team).

 

Gjør du en bra jobb tjener du mye penger, får brae items og blir veldig sterk senere i spillet. (en bra carry kan gå 1v3 lategame[ikke at dette er anbefalt]).

 

 

Supporter:

En support helt har "map awareness", din jobb er å alltid være tilstedet under team og enemy ganks. Hvis du må offre live ditt slik at carryen på laget ditt overlever, så gjør det.

 

Men IKKE dø aleina, du skal aldri være offer for enemy ganks, hvis du blir ganka, så har du feilet som support(du skal ha map awareness og ha kontroll over enemy heroes). En support skal ikke feede enemies penger med mindre det er for å spare carry.

 

For å hjelpe til med map awareness, er det viktig at support lager vision i mappen, med andre ord WARDS. Ha helst 2 wards oppe hele tiden, om dette ikke lar seg gå, ha værtfall 1 ward på en rune-spot. (og gjør opp for det senere med å plassere 3-4 wards samtidig for bigass vision).

 

Mange trur at "support" er healing, stunning, slowing. Dette er feil. Fordi dette er noe alle heroes gjør, uansett om du er carry eller support, har du heal tilgjengelig, heal den som trenger det.

 

Derimot kan supports gå for mekasm (for sterk healing + armor aura), mana boots (for manahealing), forkjellige aura items for å forsterke laget ditt.

 

Når en supporter laner med en carry, skal carry alltid få last hits, mens du fokuserer på denies. Pengene ruller inn når du ganker enemy heroes sammen med carry + nuker/ganker fra mid-lane. Når du er aleina på lanen eller med en anna supporter, så utnytter du tiden med å lasthitte.

 

En supporter har alltid med seg 2 town portal scrolls. Slik at de kan fort hoppe mellom lanes for å gi support. Et senere alternativ er å gå boots of travel som fungerer på lik måte, men også gir deg bra movement speed.

 

En supporter er som regel ikke egnet som initiator (den som angriper først i team battles), med mindre de har en spesiell ability som AoE stunn/disabler.

 

 

Nuker/Ganker: (jeg blir bare å kalle de for nuker)

En nuker er en helt som yter best mid-game. De har maxa ut damage spellsan og tar veldig mye i skade early-mid game. (+ mid/early late game if successfull). Eksempler på en nuker er Tiny, som kan ta en hero fra fullt til dead på et sekund. Lina, Nyx (dagon) er eksempler på dette.

 

Agi nukers (som eks Riki, soulstealer) er ofte kalt "glass canons". De tar mye i skade, men knuses fort. Disse er som regel kjapp i å skaffe seg en black king bar (magic immunity) / shadow blade for å escape/ganke lettere.

 

Å spille mot en bra nuker kan være veldig frustrerende, en fed nuker kan "instakille" deg mid game. (hender jeg dør av usynlige nukers før jeg klarer å reagere).

 

 

Initiator:

En initiator er en helt som går først inn i team fights/de som starter kampen. For eksempel en tidehunter som teleporte i mitten av enemy groupup, og stønner dem med ultien. Dermed kan resten av laget ditt trygt komme inn og lande de første angrepene/magiene. Dette er en ekstremt stor fordel for laget ditt, fordi laget ditt får silenca, slowa, stønna, kaste ultier før de andre, og som regel medfører dette i at laget ditt slakter dem totalt.

 

Fulle teamwipes /genocides skjer oftest under disse tilstendighetene.

 

 

Tanks:

Tanks er helter som tåler mye, disse er også ofte initators, selv om de ikke har noen åpenbart bra ability som gir laget ditt overtaket. Eksempel på tanks kan være bristleback, lone druid(bear/panda), en fed necrolyte, Axe,

Tanks er som regel "strength" versjonen av initiators. De får ekstra liv og dmg pga strength items. Og har ofte heart, blade mail og (str)thread boots med i sin item build.

 

 

Anbefaling til nye spillere:

Ikke spill game-mode "all pick". Velg random draft eller single draft. Dette lar deg velge mellom et utvalg forkjellige helter. Det er viktig at du til en viss grad lærer deg og spille de fleste heltene. Dette vil hjelpe deg senere og forstå hvordan helt du skal velge for å lage den mest effektive gruppen. Du vil også ha en større forståelse av andre heltes abilities og hvordan du kan kontre dem. (finne demmes svakhet).

 

Når du føler deg komfortabel, legg til all random game mode, dette er som single draft, men i stedenfor at du kan velge mellom 1 av 3 tilfeldige helter, får du bare en tilfeldig helt, og du må bytte (trade) helten din med en medspiller om du ønsker å bytte.

Disse game modan er ikke 100% fair og balansert, men du burde spille dette først for å lære. Jeg føler personlig at jeg selv ikke er klar for å spille all-pick.

Endret av mrZnote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og der fant du grunnen.

 

grunnen til at det er disablet er ikke fordi det er ett knallgodt item på pudge, det jeg har fått med meg er at det er pga bugexploits. At man kunne hookdragge i dota1 pga mechanics. Hooke, så hoppe ett sted, typ chen/kotl hook. Derfor valgte de å fortsette disablen i dota2. Om noen vet hvorfor 100% så si ifra!

Lenke til kommentar

Er 99% sikker på at grunnen til at dagger var/er disablet på pudge og venge er fordi da kan du trappe folk på steder de ikke kommer seg ut fra. Jeg tror nok at det ikke ville blitt et problem å gjøre det mulig med dagger på disse heltene idag, siden nå er nok folk smarte nok til å skjønne at man kan skaffe en TP med crow og komme seg hjem. Dessuten har jo force staff samme mulighetene. Men DotA var ganske annerledes da denne sperren kom, for kanskje 6-7-8 år siden :p

Lenke til kommentar

Er 99% sikker på at grunnen til at dagger var/er disablet på pudge og venge er fordi da kan du trappe folk på steder de ikke kommer seg ut fra. Jeg tror nok at det ikke ville blitt et problem å gjøre det mulig med dagger på disse heltene idag, siden nå er nok folk smarte nok til å skjønne at man kan skaffe en TP med crow og komme seg hjem. Dessuten har jo force staff samme mulighetene. Men DotA var ganske annerledes da denne sperren kom, for kanskje 6-7-8 år siden :p

Force staff river trær - mao. ikke på langt nær samme potensiale for å stucke folk.

Lenke til kommentar

Force staff river trær - mao. ikke på langt nær samme potensiale for å stucke folk.

Men du kan gjøre det med cliffs så det samme potensialet er tilstede. Med samme logikken burde force staff vært disablet på pudge og venge. Men siden force staff kom på et stadie der spillet var såpass utviklet så var det ikke like problematisk. Dessuten så når forcestaff kom ut var det lettere å få folk vekk fra der de er stuck =) Endret av aluxez
Lenke til kommentar

Men du kan gjøre det med cliffs så det samme potensialet er tilstede. Med samme logikken burde force staff vært disablet på pudge og venge. Men siden force staff kom på et stadie der spillet var såpass utviklet så var det ikke like problematisk. Dessuten så når forcestaff kom ut var det lettere å få folk vekk fra der de er stuck =)

Nei... Det "samme potensialet" er begrenset til noen få spesifikke punkter på kartet. Skog er det overalt, cliffs du kan stuckes på fins på ensifret antall steder... Logikken er ikke at å stucke burde være helt forbudt, men at blink gjør det for enkelt å gjøre det i omtrent enhver situasjon.

Lenke til kommentar

Er Dazzle en dårlig support? Jeg synes han funker dritbra :p Men nå spiller jo jeg på normal eller det da, så kan være at det bare ikke fins folk som er så gode enda.

 

Når ender man på hard?

Hard=Very high? Når du vinner mange nok kamper med stor nok margin, kan ta alt fra 3 games til uendelig antall games. Jeg starta f.eks en ny smurf, og i den 4. kampen var jeg på 3dje siden med games, riktignok i stack med to kompiser, men still.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...