Gå til innhold

– Konsollspillere flest kjøper ikke spill (PS3, Wii, X360)


Anbefalte innlegg

Nå er det jo faktisk blitt mer og mer vanlig at utviklerne selger spill som ikke er komplette om jeg kan si det sånn og heller tilby ekstra innhold, items etc via mikrotransaksjoner. Dette er vel en rimelig grei måte å få inn noen kroner på også hvis spillet selges videre på bruktmarkedet da også neste eier må investere i disse tilleggene.

Da er vi jo akkurat like langt! Har JEG kjøpt et spill til 300 kroner og brukt 300 kroner på DLC så vil jeg jo kunne selge totalpakken til kr 500 fremfor det opprinnelige spillet til kr 200.

 

Nei? På konsoll vil jo disse være låst til brukeren din, så med mindre du vil selge brukeren din og så må nestemann ut med det samme som deg for DLC.

Nettopp - og det er ikke en holdbar løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det jo faktisk blitt mer og mer vanlig at utviklerne selger spill som ikke er komplette om jeg kan si det sånn og heller tilby ekstra innhold, items etc via mikrotransaksjoner. Dette er vel en rimelig grei måte å få inn noen kroner på også hvis spillet selges videre på bruktmarkedet da også neste eier må investere i disse tilleggene.

Da er vi jo akkurat like langt! Har JEG kjøpt et spill til 300 kroner og brukt 300 kroner på DLC så vil jeg jo kunne selge totalpakken til kr 500 fremfor det opprinnelige spillet til kr 200.

 

Ehh, nå er vel gjerne DLC ofte koblet opp mot din brukerkonto?

Lenke til kommentar

599kr for bf3 uten cd,manual og cover ? ja jøss..

 

Skal si du har jobbet hardt for å finne det dyrest mulig... Det koster 450,- fra utgiveren i alle fall.

 

Når det er sagt så syns jeg også det er mer naturlig at digital kopi skal være billigere enn fysisk. På en annen side ville jeg mistet alle argument for å gå i butikken å handle.

Lenke til kommentar

Sammenligningen med bil? Okay, da tar vi den andre veien da. Hvorfor blir ikke bilen min patchet automatisk via internett når noe går galt? Hvor er repair knappen når noe bryter sammen? Det er to forskjellige produkt med to forskjellige premisser. DVD og spill like? Njah, ikke egentlig. Filmer satser på å tjene inn på kino salg, ikke dvd. Det er mer en bonus. Spill salg har kun spill.

 

En bil er et fysisk produkt som degenereres over tid.

Hvis en bilprodusent hadde presentert en bil som var like full av feil som en gjennomsnittlig AAA- tittel hadde bilprodusenten måtte trekke tilbake produktet. Den hadde også fått en kraftig ripe i ryktet.

 

Et spill er en IP som ikke degenereres over tid. Hadde spillprodusenten levert et skikkelig produkt i utgangspunktet hadde de ikke trengt patcher.

 

Men fordi vi som spillere liker "bøye fremover" og kjøper alt uansett i hvilken forfatning det er , så lenge det er AAA (se BF3, eller rettere sagt Origin, for et nylig eksempel. BF3 har forsåvidt sin del av bugs) så får vi stadig dårligerer produkter.

 

 

Jeg ser at jeg svarte deg sånn halvveis, før jeg rantet videre på et litt annet tema. jeje.

 

 

Ellers er jeg enig med ATW.

De du ser maser om brukthandel er de store utgiverne. De vasser i penger allerede. De serverer ikke tørre skorper i lunchen på grunn av Game, BestBuy, Ebay eller bruktmarked.no.

 

EA vasser forresten snart i enda mer penger. 5 millioner mennesker, så langt, har betalt EA 300-500 kroner slik at EA kan støvsuge datamaskinene deres, selge infoen og tjene nye 100- lapper på de samme kundene.

Bra jobbet!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot at EA drar inn masse penger, godt for de. Jeg har heller ikke noe imot å betale kr 500 for et godt spill eller kr 400000 for en god bil.

Poenget er at jeg sliter med å ville betale kr 500 for et uferdig produkt som baserer seg på automatiske oppdateringer frem til produktet er "ferdig" og attpåtil ta seg betalt for ekstra brett og annet DLC - UTEN at jeg som forbruker har mulighet til å gi bort/selge dette produktet videre dersom jeg ikke liker det eller blir lei det.

Hvorfor i all verden skal ikke jeg få lov til å selge spillet videre med medfølgende nøkler, DLC etc?

 

Har spillbransjen ropt så mye om piratvirksomhet at de har fått innvilget frie tøyler når det gjelder brudd på forbrukers rettigheter etc? Null support, null fleksibilitet og max fokus på antall brukere?

 

I min bransje ønsker vi mye heller 10.000 nye fornøyde kunder enn 50.000 halv-/misfornøyde - da dette lønner seg i lengden BIG TIME.

EA og andre må gjerne gå med kjempeoverskudd så lenge det er fortjent - ikke fordi de melker en brukergruppe som står igjen med null rettigheter.

 

Personlig så synes jeg løsningen rundt mikrotransaksjoner er en rimelig grei affære hvis det kan føre til at spillutviklerne kan fortsette og lage gode spill. Litt lavere inngangspris på spillet og mikrotransaksjoner vil jo heller ikke føre til noe særlig økt kostnad for forbruker.

Personlige meninger har man all rett til å ha :)

Personlig er jeg totalt uenig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo ikke akkurat så overraskende. Jeg vil tro de aller fleste ikke eier stort mer enn ~5 spill i løpet av en generasjon. Mange konsoller blir bare kjøpt inn som et hvilke som helst annet accessory. Tenkt brukt til Gran turismo, Fifa og singstar(e.l.), men ender like ofte opp som nok en støvdekket teknodille.

 

Nå er riktignok dette en amerikansk undersøkelse, så det er sikkert noen andre tendenser enn her i Norge og ellers i europa. Låneordninger er jo mer vanlig der borte. Hvis en beveger seg litt rundt på amerikanske forum er det jo alltid noen som spør om spillet er verdt et kjøp, eller om en bare bør leie spillet.

Lenke til kommentar

Har selv brukt mye penger på bruktspill på gamestop. Problemet med billige spill for min del er at de samler opp i hylla... XD Men digital nedlasting er favoritt løsningen min til nå. Får de på flekken, og ofte ganske så billig. Men noen spill er bare digg å ha hardcopy av. Ser der er en stor feil vær gang statestikker kommer opp. For det virker som om at spill selskapene tror at vært spill som er pirate, brukt kjøpt, eller lånet kan regnes som penger tapt som var deres. Men i de fleste tilfeller ville ikke disse folkene brukte penger på spillene, hadde det ikke vært for at det var rimlig eller gratis. Det har vært slik vær gang det er snakk om pirate, at de spillene lasted ned er tapte penger. Men der er oftere penger de aldri hadde sett uansett. ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Jeg kjøper et spill

 

2. Spiller historiedelen i 7-10 timer og runder spillet.

 

3. Spillet blir aldri brukt igjen

 

4. Jeg gir spillet bort gratis til kameratene mine fordi spillet står der og samler støv i 1-2 år

 

Selv om spillet har multiplayer så er det ganske uinteressant fordi jeg er kun er ute etter historien i spillet :D

 

Spill som jeg har kjøpt og donert bort gratis til mine kamerater

 

1. Uncharted serien

2. God OF war Serien

3. Gears of wars serien

4. Fable serien

5. Batman arkham asylum

6. Final fantasy og masse andre spill!

Endret av VoltMoon
Lenke til kommentar

De får vel begynne å lage bedre spill i stedet så folk gidder å beholde dem.

 

Det gjelder selvsagt ikke alle spill men store deler av spillene er man ferdig med når man har rundet dem. Derfor handler nok ikke bruktsalg om kvaliteten på spillene, snarere at folk ikke føler noe behov for å ha masse esker liggende som aldri vil bli brukt og kun opptar hylleplass, når man samtidig kan få tilbake noe av den initielle kostnaden. Tror det kun er en liten gruppe entusiaster som føler et behov for å ha gamle spillesker stående i hyllen som klenodier.

 

Langt på vei vil nok mer og mer digital distribusjon etter hvert fjerne denne problemstillingen. Tror ikke det går mange årene før fysiske spillprodukter er avleggs. Ville f eks tro at neste generasjons konsoller i hovedsak vil basere seg på digital distibusjon av spill, men det er kun min synsing...

Vel, en av de viktigste tingene jeg ser etter i et spill, etter spillbarheten så klart, er hvor interessant det er å spille spillet igjen. Jeg selger få spill, men de jeg selger er de som absolutt ikke gir meg noe nytt ved å spille det om igjen.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

De får vel begynne å lage bedre spill i stedet så folk gidder å beholde dem.

 

Det gjelder selvsagt ikke alle spill men store deler av spillene er man ferdig med når man har rundet dem. Derfor handler nok ikke bruktsalg om kvaliteten på spillene, snarere at folk ikke føler noe behov for å ha masse esker liggende som aldri vil bli brukt og kun opptar hylleplass, når man samtidig kan få tilbake noe av den initielle kostnaden. Tror det kun er en liten gruppe entusiaster som føler et behov for å ha gamle spillesker stående i hyllen som klenodier.

 

Langt på vei vil nok mer og mer digital distribusjon etter hvert fjerne denne problemstillingen. Tror ikke det går mange årene før fysiske spillprodukter er avleggs. Ville f eks tro at neste generasjons konsoller i hovedsak vil basere seg på digital distibusjon av spill, men det er kun min synsing...

Vel, en av de viktigste tingene jeg ser etter i et spill, etter spillbarheten så klart, er hvor interessant det er å spille spillet igjen. Jeg selger få spill, men de jeg selger er de som absolutt ikke gir meg noe nytt ved å spille det om igjen.

 

Jeg tror ikke du er så representativ, virker som de fleste bare spiller brorparten av spillene sine en gang.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er nok noe som er vanlig i US det her...der har mange folk ganske så begrenset med penger og har ikke mulighet til å handle nye spill. Jeg nekter å handle brukte spill på plasser som Gamestop når dem selger brukte spill dyrere en hva et nytt vil koste om du kjøper fra amazon,zavvi eller play for å nevne noen.

 

Jeg skjønner ikke at folk legger penger igjen i kjeder som Gamestop i det hele tatt....en mer overprisa plass å kjøpe spill skal en lete lenge etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok noe som er vanlig i US det her...der har mange folk ganske så begrenset med penger og har ikke mulighet til å handle nye spill. Jeg nekter å handle brukte spill på plasser som Gamestop når dem selger brukte spill dyrere en hva et nytt vil koste om du kjøper fra amazon,zavvi eller play for å nevne noen.

 

Jeg skjønner ikke at folk legger penger igjen i kjeder som Gamestop i det hele tatt....en mer overprisa plass å kjøpe spill skal en lete lenge etter.

 

Hvordan skal en norsk bedrift kunne konkurrere med utenlandske på pris?

 

Jeg er helt enig i at det ikke er noe poeng å handle dyrere i Norge enn billig i utlandet, men "jeg nekter" blir litt drøy ordbruk. Det er umulig å prise seg som zavvi eller amazon.

 

F.eks. BF3 LE til PC. Den koster nå ca 400 i norske butikker.

Den var UNDER 200 på amazon (co.uk) her om dagen, selv om den gikk opp igjen. Det er halv pris bare noen dager etter norsk release.

Lenke til kommentar

Folk her i norge bør få øynene opp for netthandel. spesielt når det kommer til spill.

 

bruk www.play.com eller www.biit.no (som er amazon sin side, bare ting står på norsk)

 

jeg holder meg til www.biit.no, å jeg har ikke betalt mer enn 200kr for nye spill på lang tid.(pc-spill) har derfor ogtså sluttet med nedlatning. der kan du også for 2,5£ få det pakket inn som gave i tilfelle det sku ligge på litt over 200kr

 

å konsoll-spill eg også veldi mye billigere. 285kr for battlefiled eller 290kr for forhåndsbetilling av skyrim :)

 

skal også nevnes at det er gratis frakt på desse sidene

 

lykke till!!

Lenke til kommentar

Er nok noe som er vanlig i US det her...der har mange folk ganske så begrenset med penger og har ikke mulighet til å handle nye spill. Jeg nekter å handle brukte spill på plasser som Gamestop når dem selger brukte spill dyrere en hva et nytt vil koste om du kjøper fra amazon,zavvi eller play for å nevne noen.

 

Jeg skjønner ikke at folk legger penger igjen i kjeder som Gamestop i det hele tatt....en mer overprisa plass å kjøpe spill skal en lete lenge etter.

 

Tja, du slipper å vente, og du er sikret at du har fått riktig vare og ikke minst, hvis det skjer noe med cdn så får du en ny en. :)

Jeg personlig kjøper kun brukte spill når det er under 200 eller benytter noen av deres forhåndsbestilngs tilbud.

 

Nei, spillprodusenter får mer og mer til felles med fast-food produsenter. Lettilgjengelig søppel som er ment å tygges, svelges og drites ut igjen så fort som mulig.

Og hvordan var dette forskjellig før?

Har du virkelig et så negativt syn på spill? Er det ikke ment som underholdning?

Lenke til kommentar

Det er rimelig sært av en sluttbruker bransje å sabotere muligheter for bruktsalg.

 

Kanskje dette resulterer i at folk begynner å selge hele samlingen og kaster ut xbox360 sammen med XBL kontoen og alle spillene til en samlepris og finner seg en bedre hobby som ikke har slike saboterende elementer i seg.

 

Jeg ser ingenting i veien med å selge hele PSN, XBL, Steam, GFWL kontoen om man får nok av ting som dette. Bare fjerne alle oppknyttede kredittkort, bytte epost tilhørighet, rename det man kan og putte hele greia på auksjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er rimelig sært av en sluttbruker bransje å sabotere muligheter for bruktsalg.

 

Kanskje dette resulterer i at folk begynner å selge hele samlingen og kaster ut xbox360 sammen med XBL kontoen og alle spillene til en samlepris og finner seg en bedre hobby som ikke har slike saboterende elementer i seg.

 

Jeg ser ingenting i veien med å selge hele PSN, XBL, Steam, GFWL kontoen om man får nok av ting som dette. Bare fjerne alle oppknyttede kredittkort, bytte epost tilhørighet, rename det man kan og putte hele greia på auksjon.

 

Da låser leverandøren like så godt kontoen? For ikke å nevne at de fleste kontoer vil ha en recovery funksjon som gjør det mulig å stjele tilbake kontoen. Det er lite fristende for en kjøper å handle brukt på de premissene, med mindre det er så billig at risikoen er akseptabel.

 

Du vil også ha store problemer med å selge "samlinger" da det vil være mye overlapp av titler som potensielle kjøpere allerede har og ikke vil betale for.

 

Kjøper lite brukt selv, så det vil uansett ikke påvirke meg stort, men liker ikke helt signalene bransjen gir ifra seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...