Gå til innhold

– Konsollspillere flest kjøper ikke spill (PS3, Wii, X360)


Anbefalte innlegg

Gjør spill billigere på release da. Koster jo jævli mye nå. Selv kan jeg bare kjøpe de få spillene jeg vet jeg vil like (da god erfaring med spill-serien fra tidligere etc), på release. Koster mye mindre, og man får samme greia, brukt, noen uker etter dette (med unntak av feks. Dead Space 2, der EA valgte å ha kode for MP).

 

Høyr! Eg har ikkje råd til å bruke 500kr på eit spel berre fordi eg har lyst på det. Nånei, her snakkar vi nøye utpeikte titlar eg har lyst til å spele og som eg veit kan levere!

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De store selskapene som innfører slike koder lider INGEN nød, og leverer tall som er helt nifse. Hvorfor er det bare de som gjør dette da? De store AAA spillene deres som de bruker enormt med penger på (type BF3, MW osv) tjener seg selv nesten inn på åpningssalget.

 

Det er KUN snakk om griskhet og en lovgivning som åpner for at de kan gjøre slik. Mens man ellers kan velge ett annet produkt som tilbyr bedre vilkår, kan man desverre ikke dette innenfor spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De får vel begynne å lage bedre spill i stedet så folk gidder å beholde dem.

 

Det gjelder selvsagt ikke alle spill men store deler av spillene er man ferdig med når man har rundet dem. Derfor handler nok ikke bruktsalg om kvaliteten på spillene, snarere at folk ikke føler noe behov for å ha masse esker liggende som aldri vil bli brukt og kun opptar hylleplass, når man samtidig kan få tilbake noe av den initielle kostnaden. Tror det kun er en liten gruppe entusiaster som føler et behov for å ha gamle spillesker stående i hyllen som klenodier.

 

Langt på vei vil nok mer og mer digital distribusjon etter hvert fjerne denne problemstillingen. Tror ikke det går mange årene før fysiske spillprodukter er avleggs. Ville f eks tro at neste generasjons konsoller i hovedsak vil basere seg på digital distibusjon av spill, men det er kun min synsing...

 

 

Her er jeg uenig. Synes det er laber kvalitet på denne generasjonen, derfor kjøper jeg enten på tilbud eller brukt når jeg sjelden gang skal ha noe.

 

Og er ikke supporter av digital distribusjon, vil heller ha en fysisk kopi. Og prisene som settes på spill som selges digitalt, er jo møkk.

 

599kr for bf3 uten cd,manual og cover ? ja jøss..

 

Jeg har beholdt det meste av de andre generasjonenes spill og cover, fordi jeg spiller det fortsatt og det holder en mye høyere kvalitet etter min mening.

 

Super mario blir dratt opp igjen og har en stor verdi. Dragon age, bioshock, RDR, gta4, cod osv ? hehe... nei.. denne generasjonen kan legge seg. Spillindustrien er preget av enorm grådighet nå + feilfokus, og det utspeiler seg i spillene også.

Endret av Dennis Aron
Lenke til kommentar

Gjør spill billigere på release da. Koster jo jævli mye nå. Selv kan jeg bare kjøpe de få spillene jeg vet jeg vil like (da god erfaring med spill-serien fra tidligere etc), på release. Koster mye mindre, og man får samme greia, brukt, noen uker etter dette (med unntak av feks. Dead Space 2, der EA valgte å ha kode for MP).

 

Høyr! Eg har ikkje råd til å bruke 500kr på eit spel berre fordi eg har lyst på det. Nånei, her snakkar vi nøye utpeikte titlar eg har lyst til å spele og som eg veit kan levere!

 

:)

 

Var det ikke omtrent det jeg sa da?

Lenke til kommentar
Gjør spill billigere på release da. Koster jo jævli mye nå. Selv kan jeg bare kjøpe de få spillene jeg vet jeg vil like (da god erfaring med spill-serien fra tidligere etc), på release. Koster mye mindre, og man får samme greia, brukt, noen uker etter dette (med unntak av feks. Dead Space 2, der EA valgte å ha kode for MP).
Høyr! Eg har ikkje råd til å bruke 500kr på eit spel berre fordi eg har lyst på det. Nånei, her snakkar vi nøye utpeikte titlar eg har lyst til å spele og som eg veit kan levere! :)
Var det ikke omtrent det jeg sa da?

Greit at det er på nynorsk, men leser du det igjen så ser du vel at mannen sier han er enig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjør spill billigere på release da. Koster jo jævli mye nå. Selv kan jeg bare kjøpe de få spillene jeg vet jeg vil like (da god erfaring med spill-serien fra tidligere etc), på release. Koster mye mindre, og man får samme greia, brukt, noen uker etter dette (med unntak av feks. Dead Space 2, der EA valgte å ha kode for MP).
Høyr! Eg har ikkje råd til å bruke 500kr på eit spel berre fordi eg har lyst på det. Nånei, her snakkar vi nøye utpeikte titlar eg har lyst til å spele og som eg veit kan levere! :)
Var det ikke omtrent det jeg sa da?

Greit at det er på nynorsk, men leser du det igjen så ser du vel at mannen sier han er enig :)

 

Min nynorsk er noe rusten, så det bare forvirret meg.

Lenke til kommentar

Blir så bullshit å trekke inn biler og bøker. En bil tilsvarer årslønna til 5-6 arbeidere på fabrikken. En bok er skrevet hovedsaklig av en person og forfatteren får en grei profitt på salget. I spillindustrien sitter det gjerne 40 stykk og jobber på ett spill i 2-3 år før det slippes. Ved å betale 500 kroner for ett spill så betaler du halve dagslønna til EN av de 40, EN av dagene på de 2-3 åra. På PC har vi sjeldent hatt muligheten til å selge ett spill videre da det har fulgt med en kode som funker en gang. Hvorfor skal det klages så mye når dette blir brakt over på konsoller i tillegg? Dere ber jo om det selv. PC led mye av piratvirksomhet for noen år siden og vi betaler det nå med DRM fra helvete og DLC på releasedagen. Å få/låne/kjøpe spill av noen som ikke gir noe videre til produsenten er et tapt salg for dem og siden dette er en økende trend så forstår jeg at de prøver å få igang noen tiltak.

 

Husker selv da jeg var 9-10 år og sparte opp penger til N64-spill. Det tok tid og var gambling på høyt nivå. Jeg ante ikke hvilke spill som var gode eller ikke. Nå til dags så er det forholdvis lett å få en oversikt over hvilke spill du skal satse penga dine på. Personlig så skulle jeg ønske spillbransjen tok seg en god titt ut av boksen. Jeg vil se reklame i spill. Når jeg løper rundt i BF3 så vil jeg gjerne se en stor Colaplakat ved siden av veien og vite at den gir produsenten av dette flotte spillet masse cash. Da gjelder det å sette inn reklamen så det passer, men de fleste spillmiljøer er jo i omgivelser som er lik realiteten. Altså fullt mulig.

 

rantover

Lenke til kommentar

De store selskapene som innfører slike koder lider INGEN nød, og leverer tall som er helt nifse. Hvorfor er det bare de som gjør dette da? De store AAA spillene deres som de bruker enormt med penger på (type BF3, MW osv) tjener seg selv nesten inn på åpningssalget.

 

Det er KUN snakk om griskhet og en lovgivning som åpner for at de kan gjøre slik. Mens man ellers kan velge ett annet produkt som tilbyr bedre vilkår, kan man desverre ikke dette innenfor spill.

 

Fordi disse spillene er online basert? Alle er ikke online basert. Batman er da en AAA tittel? Kode for catwoman delen der, det er singelplayer. Du spiller gjennom, og da er du kanskje ferdig med det spillet. Online spill derimot så fortsetter man gjerne å spille. På PC knyttes disse helst til en konto du ikke vil gi videre, og personer ikke vil kjøpe siden de lett kan bli lurt.

 

Sammenligningen med bil? Okay, da tar vi den andre veien da. Hvorfor blir ikke bilen min patchet automatisk via internett når noe går galt? Hvor er repair knappen når noe bryter sammen?

 

Det er to forskjellige produkt med to forskjellige premisser. DVD og spill like? Njah, ikke egentlig. Filmer satser på å tjene inn på kino salg, ikke dvd. Det er mer en bonus. Spill salg har kun spill.

Lenke til kommentar

Selv kjøper jeg så og si alle spill nye, men veldig ofte så venter jeg til de går ned i pris og er oppmerksom på gode tilbud (som f.eks Resistance 3 nytt til ca 160,-).

 

Ofte så synes jeg også brukte spill har svært stive priser sammenlignet med pris for nytt spill. Om jeg må betale under 100,- mer for et nytt spill så gjør jeg heller det.

 

Spill koster ikke noe særlig mer i dag enn det gjorde tidligere da Nintendo 8-bit og nyere var på markedet. Kostnadene for produksjon har nok øket med årene også, men markedet har sikkert vokst og ført til mer inntekter enn den gang, selv om det ikke nødvendigvis ikke kan trekkes en paralell med fortjeneste der. Med tanke på varigheten for et spill sammenlignet med en film, synes jeg beløpet gir mye mer igjen for pengene til et spill enn en film.

 

 

 

Det er nok viktig for utviklere å se etter muligheter til å få mer inntekter, men synd om det skal gå utover forbrukeren. I dag er det ofte slik at spill kommer med eksklusivt materialet når det kjøpes nytt, eller at det er en engangskode for å spille online, osv. Det er jo forsåvidt greit, men selv om jeg ikke selv har hatt problemer med dette selv, kan de føre til ulemper for forbrukerne:

 

Koder kan være brukt tidligere om noen har fått fatt på disse på en eller annen måte, og det kan by på problemer om du må oprette ny konto av en eller annen grunn.

 

En annen metode som også er brukt, som fører til stor fragmentering blant de som spiller online, er nedlastbart materialet som kan kjøpes. Jeg velger heller selv å kjøpe et nytt spill en å laste ned masse ekstramaterialet til et spill, men det er kjipt om jeg detter ut mellom matcher fordi jeg ikke har den korrekte map-en, eller andre har større fordeler da de har kjøpt ekstra kammo, våpen, osv.

 

Det å gjøre bruktsalg forbudt igjen ville også vært veldig synd, da mange spill går ut av produksjon, og det er en av de eneste måten å få tak i enkelte spill.

Lenke til kommentar

Hva er det som får spillbransjen til å være så veldig spesiell?

Hva hvis det samme gjaldt biler? Skal man ikke få lov til å selge/kjøpe en bruktbil fordi det ikke gagner produsenten? ALT annet selges på bruktmarkedet uten problem og uten at produsentene skal lage oppstyr om det. I spillbransjen er det derimot brennhett tema.

 

Greit nok, biler kan ikke piratkopieres - men hvorfor skal produsent tjene penger på ettermarkedet? LEGO, Ekornes, IKEA, Siemens og andre "taper" da også store penger på at ting blir solgt brukt.

 

Det burde vært lover (utover dagens) som beskytter forbruker og gir rettigheter til kjøp/salg av brukt utstyr - også spill.

 

Piratkopiering er en uting og et stort problem for utgiverne - uten tvil. men DRM-rettigheter bør enkelt overdras til ny eier uten at man skal bli uglesett av produsent. Et spill er ikke annet enn et produkt, og et produkt må da kunne overdras til ny eier uten at man mister funksjonalitet/verdi.

Det er et tankekors ja, og jeg har selv dratt denne sammenligningen før. Stort sett alle andre handelsvarer selges jo på bruktmarkedet og det er ingen som river seg i håret over dette. Hvorfor klarer ikke spillprodusentene og takle samme situasjon som alle andre i denne verden??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir så bullshit å trekke inn biler og bøker. En bil tilsvarer årslønna til 5-6 arbeidere på fabrikken. En bok er skrevet hovedsaklig av en person og forfatteren får en grei profitt på salget. I spillindustrien sitter det gjerne 40 stykk og jobber på ett spill i 2-3 år før det slippes. Ved å betale 500 kroner for ett spill så betaler du halve dagslønna til EN av de 40, EN av dagene på de 2-3 åra. På PC har vi sjeldent hatt muligheten til å selge ett spill videre da det har fulgt med en kode som funker en gang. Hvorfor skal det klages så mye når dette blir brakt over på konsoller i tillegg? Dere ber jo om det selv. PC led mye av piratvirksomhet for noen år siden og vi betaler det nå med DRM fra helvete og DLC på releasedagen. Å få/låne/kjøpe spill av noen som ikke gir noe videre til produsenten er et tapt salg for dem og siden dette er en økende trend så forstår jeg at de prøver å få igang noen tiltak.

 

 

Om det er så spesielt harde kår i spillbransjen, så burde de jo tjene lite? Gjør de det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Blir så bullshit å trekke inn biler og bøker.

Jeg ser logikken din, men er ikke overbevist. Det er spillbransjen selv som stadig vekk innfører "panikkgrep" for å forhindre piratkopiering og videresalg, og dette er unikt.

Ser man bort fra bilteorien min og heller ser på en boks med LEGO til kr 499,-. Hvorfor skal ikke opprinnelig kjøper få lov til å selge boksen når han har blitt lei/vokst fra LEGO? Burde man innføre superlim i hver brikke, slik at det kun går an å bygge det en gang?

 

Jeg har kjøpt et produkt lovlig med mine egne penger. Jeg vil selv velge om jeg vil beholde spillet eller selge det videre - uavhengig av hva produsenten ønsker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er det jo faktisk blitt mer og mer vanlig at utviklerne selger spill som ikke er komplette om jeg kan si det sånn og heller tilby ekstra innhold, items etc via mikrotransaksjoner. Dette er vel en rimelig grei måte å få inn noen kroner på også hvis spillet selges videre på bruktmarkedet da også neste eier må investere i disse tilleggene.

Lenke til kommentar

Hvorfor nekter ikke bare utgiverne å selge spill til Gamestop og andre kjeder som driver med bruktsalg, frem til de slutter? Vil jo kvele salget en stund, men spillkjedene har ikke sjans til å overleve uten nye spill.

 

Fordi det er en jallamåte å gjøre det på, det er ikke akkurat som bruktsalg ikke eksisterte før gamestop heller.

 

Ellers er det jo interessante tall å se, tidligere har jeg jo sett tall som tyder på at land med mere piratkopiering selger flere PC-spill feks. Kanskje den gamle argumentasjonen står for fall?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er somregel skeptisk til slike undersøkelser, så i stedet for å godta at dette stemmer stiller jeg følgende spørsmål:

 

Var alle spurte over 18 år? (som de ofte må være for å være med i slike undersøkelser) Hvis ja, forsvinner en vesentlig stor del av konsollspillerene.

 

Hvis ikke alle var over 18 år, er det da tilrettelagt i undersøkelsen for å kunne si "Nei, foreldrene mine betaler for spill" eller "Jeg får spill til jul/bursdag", hvis ikke er det nok en vesentlig andel av mindreårige som har svart "Nei jeg kjøper ikke spill"

Endret av Ozwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo faktisk blitt mer og mer vanlig at utviklerne selger spill som ikke er komplette om jeg kan si det sånn og heller tilby ekstra innhold, items etc via mikrotransaksjoner. Dette er vel en rimelig grei måte å få inn noen kroner på også hvis spillet selges videre på bruktmarkedet da også neste eier må investere i disse tilleggene.

Da er vi jo akkurat like langt! Har JEG kjøpt et spill til 300 kroner og brukt 300 kroner på DLC så vil jeg jo kunne selge totalpakken til kr 500 fremfor det opprinnelige spillet til kr 200.

Lenke til kommentar

Nå er det jo faktisk blitt mer og mer vanlig at utviklerne selger spill som ikke er komplette om jeg kan si det sånn og heller tilby ekstra innhold, items etc via mikrotransaksjoner. Dette er vel en rimelig grei måte å få inn noen kroner på også hvis spillet selges videre på bruktmarkedet da også neste eier må investere i disse tilleggene.

Da er vi jo akkurat like langt! Har JEG kjøpt et spill til 300 kroner og brukt 300 kroner på DLC så vil jeg jo kunne selge totalpakken til kr 500 fremfor det opprinnelige spillet til kr 200.

 

Nei? På konsoll vil jo disse være låst til brukeren din, så med mindre du vil selge brukeren din og så må nestemann ut med det samme som deg for DLC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...