Gå til innhold

– Konsollspillere flest kjøper ikke spill (PS3, Wii, X360)


Anbefalte innlegg

Å herregud... Dette har markedet skreket opp om nå i et tosifret antall år...

 

SPILL ER FOR DYRE.

 

€50-60 for et AAA spill ved release betyr at folk ikke har råd til å kjøpe det. For min egen del, i full jobb, betyr dette maks 1 spill i måneden. Og det er virkelig MAKS.

 

Betyr dette at fok flest venter til de har råd? LOL, selvsagt ikke. Da piratkopieres det eller kjøpes brukt/lånes etc etc i stedet, for når sparingen har gått sin gang og man da til slutt FÅR råd til spillet det måtte være snakk om, har det kommet 5 nye releases som har hoppet foran i prioriteringen. For dev betyr dette ingenting. Jeg hadde uansett aldri betalt for spillet, siden husleie, mat og bussbillett til jobben gjør at det etter disse faste avgifter sjelden er mer enn en hundrelapp eller to til overs. I dagens prismodell er alternativet til piratbukta/gamestop IKKE butikken. Alternativet er fisketur med bikkja.

 

(Hm... "tittelA" har kommet ut. Har jeg råd? nei... Kommer jeg til å få råd de første par månedene? nei... Ok, piratbukta neste).

 

Får jeg ikke spilt stortitlene ved release, driter jeg i hele greia, bransjen beveger seg for fort til at man har tid til å dvele i månedsvis ved enkelt-titler.

 

Det sitter millioner av mennesker i markedet som ØNSKER å kjøpe spill, men på grunn av prismodellene spillbransjen har valgt, blir spillene utdaterte og uinteressante før man har skrapt sammen gryna til å betale for de.

 

Indie devsa har skjønt det, der ligger prismodellene langt nærmere det normale mennesker med normale inntekter faktisk har råd til. Problemet er bare at 99% av Indie spill er søppel. Glorifiserte flash-spill totalt uten dybde eller interesse ut over Angry Birds eller Farmville nivå.

Endret av n0s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnskyld meg, 1 spill i måneden maks? Hvilken jobb er det du har? Jeg startet i arbeid i februar ifjor, er ikke spesielt høy lønnet. Bor i sogn og fjordane så det meste blir litt dyrere enn det behøver (kjøre 40 minutt hver vei eller betale frakt) og det som er, men likevel har jeg råd til vesentlig mer enn ett spill i måneden.

 

Tror heller du bør 1) se hva du bruker penger på 2) ikke tatt lån opp til strupen. Om 1 og 2 er uaktuell så lider du av en falsk følelse av berettigelse, at du føler du fortjener mer enn du jobber for. Ett stort problem i USA, men er ikke så utbredt her...enda (hei luksusfellen)

Lenke til kommentar

Da låser leverandøren like så godt kontoen? For ikke å nevne at de fleste kontoer vil ha en recovery funksjon som gjør det mulig å stjele tilbake kontoen. Det er lite fristende for en kjøper å handle brukt på de premissene, med mindre det er så billig at risikoen er akseptabel.

 

Du vil også ha store problemer med å selge "samlinger" da det vil være mye overlapp av titler som potensielle kjøpere allerede har og ikke vil betale for.

 

Kjøper lite brukt selv, så det vil uansett ikke påvirke meg stort, men liker ikke helt signalene bransjen gir ifra seg.

Hvorfor i alle dager skal leverandøren låse kontoen? På hvilket grunnlag skulle de mene at det er noe de bør gjøre?

Passordgjenoppretting er oftest knyttet til en egen e-post for dette som man jo endrer i salget.

 

Jeg ser ikke helt risikoen du snakker om som man ikke har ved andre bruktkjøp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da låser leverandøren like så godt kontoen? For ikke å nevne at de fleste kontoer vil ha en recovery funksjon som gjør det mulig å stjele tilbake kontoen. Det er lite fristende for en kjøper å handle brukt på de premissene, med mindre det er så billig at risikoen er akseptabel.

 

Du vil også ha store problemer med å selge "samlinger" da det vil være mye overlapp av titler som potensielle kjøpere allerede har og ikke vil betale for.

 

Kjøper lite brukt selv, så det vil uansett ikke påvirke meg stort, men liker ikke helt signalene bransjen gir ifra seg.

Hvorfor i alle dager skal leverandøren låse kontoen? På hvilket grunnlag skulle de mene at det er noe de bør gjøre?

Passordgjenoppretting er oftest knyttet til en egen e-post for dette som man jo endrer i salget.

 

Jeg ser ikke helt risikoen du snakker om som man ikke har ved andre bruktkjøp.

 

De har en EULA og vi har ingen lover som sikrer oss mot den, de kan se at det ikke er lov å selge kontoen eller de kan se antar den er stjålet og låser den frem til du kan framskaffe bilde av pass og kredittkort som er brukt til å kjøpe noen av spillene. Blizzard banner deg om du selger kontoen din (med figurene riktignok, men det samme vil gjelde profiler i andre spill).

 

De lagrer uansett den opprinnelige e-post kontoen og vil ofte tilbakestille til den på ønske fra kunde, f.eks. ved kapring av konto.

Lenke til kommentar

De har en EULA og vi har ingen lover som sikrer oss mot den, de kan se at det ikke er lov å selge kontoen eller de kan se antar den er stjålet og låser den frem til du kan framskaffe bilde av pass og kredittkort som er brukt til å kjøpe noen av spillene. Blizzard banner deg om du selger kontoen din (med figurene riktignok, men det samme vil gjelde profiler i andre spill).

 

De lagrer uansett den opprinnelige e-post kontoen og vil ofte tilbakestille til den på ønske fra kunde, f.eks. ved kapring av konto.

Fordelen er at jeg bruker unik e-post for hver spilltjeneste som kun er knyttet mot den tjenesten og har på den måten ingen forhold til den og kan dermed gi med den på kjøpet. Problem løst. Gamertag kan jeg overføre til ny konto om jeg vil ta vare på den.

 

EULAen kan vel muligens inneholde noe men ser ikke hvorfor det skulle bli noe problem. Dog burde det reageres mot denne praksisen i spillbransjen. Man bør ha full rett til å selge et produkt man har kjøpt.

 

Bilde av pass og kredittkort ville jeg uansett aldri sendt til noen og i likhet med flere bytter jeg av og til kredittkort og sier opp gamle kredittkort. Å legge ved bilde av gammelt makulert kredittkort ville fungert dårlig og en ny eier kan kjøpe et nytt spill med sitt kredittkort og legge ved det. De fleste ville uansett neppe akseptert å sende fra seg bilder av slikt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Her er noen eksempler på priser i dag (faste og tilbud for de som følger litt med):

 

Little Big Planet 2: -100,-

Resistance: -170,-

Prince of Percia trio: 68,-

Crysis 2: 150,-

inFamous: -170,-

Tomb Raider trio: 88,-

Deus Ex: 120,-

Portal 2: 188,-

Red Dead Redemption: 118,-

Blood Stone: 75,-

Brink: 75,-

Killzone 3: 113,-

Medal of Honor: 111,-

Operation Flashpoint: Red River: 96,-

Majin and the Forsaken Kingdom : 91,-

 

Dette er ny-pris, og er allerede billigere enn mange bruktpriser i Norge.

 

Det mange poengterer her angående dyre spill i Norge. Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i en rekke land, og i motsetning til Norge er mange av disse landene raskere til å sette ned prisene på spillene.

Lenke til kommentar

Her er noen eksempler på priser i dag (faste og tilbud for de som følger litt med):

 

Little Big Planet 2: -100,-

Resistance: -170,-

Prince of Percia trio: 68,-

Crysis 2: 150,-

inFamous: -170,-

Tomb Raider trio: 88,-

Deus Ex: 120,-

Portal 2: 188,-

Red Dead Redemption: 118,-

Blood Stone: 75,-

Brink: 75,-

Killzone 3: 113,-

Medal of Honor: 111,-

Operation Flashpoint: Red River: 96,-

Majin and the Forsaken Kingdom : 91,-

 

Dette er ny-pris, og er allerede billigere enn mange bruktpriser i Norge.

 

Det mange poengterer her angående dyre spill i Norge. Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i en rekke land, og i motsetning til Norge er mange av disse landene raskere til å sette ned prisene på spillene.

Ikke ett eneste av disse spillene er nye, og de fleste av de er heller ikke AAA titler.

 

Jeg synes ikke at spill er spesielt dyrt i Norge. Jeg kan ærlig talt ikke huske at jeg noengang har betalt over 399kr for et spill, vanligvis så ligger de på 299kr.

Hvor mange spill kjøper du som er mindre enn 6 måneder gamle? Prøv og finn BF3, NYE Deus Ex, Uncharted 3, MW3 (når det kommer ut), AC:R eller andre NYE spill til de prisene du snakker om...

Endret av n0s
Lenke til kommentar

Her er noen eksempler på priser i dag (faste og tilbud for de som følger litt med):

 

Little Big Planet 2: -100,-

Resistance: -170,-

Prince of Percia trio: 68,-

Crysis 2: 150,-

inFamous: -170,-

Tomb Raider trio: 88,-

Deus Ex: 120,-

Portal 2: 188,-

Red Dead Redemption: 118,-

Blood Stone: 75,-

Brink: 75,-

Killzone 3: 113,-

Medal of Honor: 111,-

Operation Flashpoint: Red River: 96,-

Majin and the Forsaken Kingdom : 91,-

 

Dette er ny-pris, og er allerede billigere enn mange bruktpriser i Norge.

 

Det mange poengterer her angående dyre spill i Norge. Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i en rekke land, og i motsetning til Norge er mange av disse landene raskere til å sette ned prisene på spillene.

Ikke ett eneste av disse spillene er nye, og de fleste av de er heller ikke AAA titler.

Mente selvsagt Resistance 3 og inFamous 2, glemte å få med meg det mens jeg skrev. Mange av disse spillene er fra i år, og mange av dem ansees som å være svært gode. Mange nokså gode spill i listen under også.

 

Jeg ser ikke noen grunn til å kjøpe alle spill på lanseringsdatoen, er altfor mange til at jeg har tid til å runde dem uansett. Ofte kjøper jeg store titler som jeg har veldig lyst på der og da, og spiller disse eller andre spill jeg har liggende mens jeg venter på at andre skal gå ned i pris. Priser på spill synker relativt raskt, og du ender nokså raskt opp med å få en nypris som er under bruktspillprisene du finner i butikker (som er det denne artikkelen dreier seg om).

 

Vanquish er også et veldig bra spill som koster ca 90,-

Assassin Creed 2 til ca 70,-

Halo Reach ca 115,-

Fable 3 ca 115,-

Bioshock 2 ca 60,-

Homefront ca 90,-

Alpha Protocal: 70,-

Bulletstorm ca 140,-

Marvel Vs Capcom 3 ca 160,-

Yakuza 4 ca 150,-

Dead Space 2 ca 150,-

Bad Company 2 ca 160,-

Lenke til kommentar

Folk her i norge bør få øynene opp for netthandel. spesielt når det kommer til spill. bruk www.play.com eller www.biit.no (som er amazon sin side, bare ting står på norsk) jeg holder meg til www.biit.no, å jeg har ikke betalt mer enn 200kr for nye spill på lang tid.(pc-spill) har derfor ogtså sluttet med nedlatning. der kan du også for 2,5£ få det pakket inn som gave i tilfelle det sku ligge på litt over 200krå konsoll-spill eg også veldi mye billigere. 285kr for battlefiled eller 290kr for forhåndsbetilling av skyrim :)skal også nevnes at det er gratis frakt på desse sidenelykke till!!

 

Det er mulig jeg ikke skjønner godt nok hvordan fortolling osv. ang kjøp av spill fra utlandet fungerer, men jeg syns nå i allefall at biit.no ikke ble så billig selv om salgsprisen i seg selv var billig (litt sånn som ryan air). Fant MW3 til 293, men med moms og tollavgifter så endte prisen på kr 476,-

Lenke til kommentar

Folk her i norge bør få øynene opp for netthandel. spesielt når det kommer til spill. bruk www.play.com eller www.biit.no (som er amazon sin side, bare ting står på norsk) jeg holder meg til www.biit.no, å jeg har ikke betalt mer enn 200kr for nye spill på lang tid.(pc-spill) har derfor ogtså sluttet med nedlatning. der kan du også for 2,5£ få det pakket inn som gave i tilfelle det sku ligge på litt over 200krå konsoll-spill eg også veldi mye billigere. 285kr for battlefiled eller 290kr for forhåndsbetilling av skyrim :)skal også nevnes at det er gratis frakt på desse sidenelykke till!!

 

Det er mulig jeg ikke skjønner godt nok hvordan fortolling osv. ang kjøp av spill fra utlandet fungerer, men jeg syns nå i allefall at biit.no ikke ble så billig selv om salgsprisen i seg selv var billig (litt sånn som ryan air). Fant MW3 til 293, men med moms og tollavgifter så endte prisen på kr 476,-

Det er ofte ikke billigere om spillene koster over 200,- fra utlandet. Jeg har kjøpt en rekke av spillene i år for under 200,- per stykk. Har ikke behovet for å kjøpe de fleste spill på lanseringsdatoen, ender nok opp med to spill kjøpt på lanseringsdatoen (Zelda SS og Killzone 3). Mange butikker i Norge har også 2 for 375,- eller noe som gjelder for mange spill som har kommet ut i år, og kan være en del gode tilbud her også.

 

Regelen er slik at om et spill koster 199, og frakten ender på 50,-, så blir det ikke moms og gebyr. Om spillet koster 201,- og frakten kommer på 50,- så blir det moms på 251,- og gebyr i tillegg (som er på litt over 100,-).

 

Om du først skal kjøpe en rekke spill på f.eks Amazon, og disse kommer på over 200,-, er det lurt å bestille så mange som mulig og be om å få alle tilsendt samtidig for å jevne ut gebyret over flere spill. La si du kjøpte 5 spill til den prisen, da ville pris per spill kommet på ca 388,25.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...