Gå til innhold

– Jeg er glad Steve Jobs er borte


Anbefalte innlegg

At han har en familie i USA betyr diddeli når man kommenterer her. Når det gjelder iMenigheten, så "deal with it".

 

EMPATI burde vært solgt i tablett form. Noen mangler det helt og holdent!

 

Jeg har faktisk masse empati eplegutt. Men jeg bruker den på steder hvor det er naturlig, ikke på en død iGod på andre siden av kloden. Du kommer nok aldri til å skjønne forskjellen på å mislike forretningsmodellen til Jobs og selve personen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror vi kan finne en ny tidløs sannhet her:

Du vet du har et problem når du diskuterer Apple-filosofi med en bruker som har selv valgt å sette en liten i foran navnet sitt... whistle.gif

 

Kan ikke forvente empati på et IT-forum hvor 95% av deltagerne er gutter, <15år, asbergere og stolte av det.

Hva kan man forvente med tanke på usaklige generaliseringer og personkarakteristikker da?

Alle som generaliserer er alltid idioter!

 

rolleyes.gif

 

 

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Det var vel også det Stallmann sa (bortsett fra bytte "mye" med "alt").

 

Det var nok det han mente å si, men han presenterer budskapet på en måte som åpenbart får nesten alle til å reagere.

 

Helt uenig. Problemet ligger i folks evne til å tolke ting som de vil, og lage storm i et vannglass. Alt Stallmann sa var klart og tydelig, og jeg klarer ikke å tolke det på en direkte dårlig måte uten å selv være helt vrang.

 

Så det er sagt så er jeg lei meg for at han er død. Produktene som har kommet ut av hans regime har ført til mye konkurranse, som har ført til bedre produkter, og mye kjappere enn disse løsninger ellers hadde kommet. Men jeg er, og har alltid vært 100% imot hans poliser og strategier. Hadde de hatt åpne systemer og poliser hadde nok alle hatt iPhone i dag.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir man mer bundet til Apple?

Ford det er da det er mest penger å tjene...

Det var ikke svar på mitt spørsmål. Mange skriver at man blir så bundet til Apple.Jeg skjønner ikke hvorfor de mener det. Jeg står fritt til å kjøpe akkurat hva jeg vil når jeg vil.

Det var faktisk det mest nøyaktige svaret på spørsmålet ditt. ;)

 

Men du står fritt til å kjøpe det du vil. Men vil du at det du kjøper skal snakke sammen eller du faktisk har tenkt å bruke det du har kjøpt, må du forholde deg til Apple-verdenen. Du må f.eks. bruke (styggedommen) iTunes for å få "fullt utbytte" av iPhone, iPod, iPad, AppleTV, etc etc. Direkte støtte for "Mass Storage" og andre tilsvarende løsninger finnes ikke. Du kan imidlertid bruke den om du jailbreaker enheten din, men da er vel det meste av poenget borte, og du kan like greit (og helst) kjøpe et annet produkt.

 

:)

iTunes er man ikke avhengig av lenger. Og dette med å bruke telefonen som Mass Storage er null problem. For det første så er ikke det et behov så mange har.......men jeg har.....min måte å løse det på er at jeg alltid har 2TB data i lomma fordi min iphone er linket til min NAS hjemme. Noe min Samsung S2 sliter sinnsykt med. Må reboote dritten hver jeg skal bruke det.

Lenke til kommentar
Bra jobba. Ønske død over en person fordi man ikke liker produktene firmaet hans selger, det sier vel mer om han enn noe som helst annet.

Jeg synes det er ganske usmakelig av deg og mange andre her å vri uttalelsen til det stikk motsatte av det han egentlig sa. Det er gjennomskuelig og skitten hersketeknikk å legge onde ord i andres munn for så å klage på hvor vondt han sa det.

 

Et sted går grensen når man går fra nørd til en no life'er.. Når du er glad over at en person er død som at folk skal begynne å bruke/lage open source programmer.. Tragisk.

Kommentaren over her går til deg også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stallmans blogg

06 October 2011 (Steve Jobs)

Steve Jobs' date=' the pioneer of the computer as a jail made cool, designed to sever fools from their freedom, has died.

 

As Chicago Mayor Harold Washington said of the corrupt former Mayor Daley, "I'm not glad he's dead, but I'm glad he's gone." Nobody deserves to have to die - not Jobs, not Mr. Bill, not even people guilty of bigger evils than theirs. But we all deserve the end of Jobs' malign influence on people's computing.

 

Unfortunately, that influence continues despite his absence. We can only hope his successors, as they attempt to carry on his legacy, will be less effective.[/quote']

 

I’ve never wished a man dead' date=' but I have read some obituaries with great pleasure. -Mark Twain[/quote']

Uttalelsene i sin rette sammenheng og lest uten vonde vridninger og mistolkninger synes jeg ikke er noe stort å reagere på. Det er helt greie uttalelser.

 

Men det kan jo godt tenkes at media hadde vridd og mistolket det mindre om Stallman hadde ansatt en god medierådgiver til å formulere det ennå klarere, mer sympatisk og time budskapet bedre.

Lenke til kommentar

Det virker også noe ute av proporsjoner når dødsfallet til Steve Jobs blir dekket av Hardware.no, teknofil.no, mobilen.no og Amobil.no gjennom ørten artikler og får ørten innlegg i forumet, når dødsfallet til Dennis Ritchie bare får en eneste artikkel med usle 14 innlegg i forumet.

 

Hardware.no Mannen bak C og Unix er død (14 innlegg)

 

Hardware.no, Teknofil.no og Amobil.no Steve Jobs er død (233 innlegg)

 

Hardware.no og Teknofil.no Her er Steve Jobs' største suksesser (40 innlegg)

 

Hardware.no - Uten Steve Jobs er verden litt fattigere (63 innlegg)

 

Teknofil.no og Mobilen.no - Jeg er glad Steve Jobs er borte (68 innlegg)

 

Unike artikler: 1 vs 4

Antall publiseringer: 1 vs 8

Antall innlegg: 14 vs 404

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At han har en familie i USA betyr diddeli når man kommenterer her. Når det gjelder iMenigheten, så "deal with it".

 

EMPATI burde vært solgt i tablett form. Noen mangler det helt og holdent!

 

Jeg har faktisk masse empati eplegutt. Men jeg bruker den på steder hvor det er naturlig, ikke på en død iGod på andre siden av kloden. Du kommer nok aldri til å skjønne forskjellen på å mislike forretningsmodellen til Jobs og selve personen.

 

Du må få lov å mislike foretningsmodellen hans. Jeg har ikke noe problem med å se at den kan irritere mange.

 

Folk har forskjellige meninger om hvor det føles naturlig å vise empati. For meg er det veldig naturlig å vise empati over mennesker som gjøre meg glad. Jobs har også gjort noe positivt for deg :-)

 

 

Utrolig at ingen har kommentert nicket iPaal før. Valget er jo helt naturlig så lenge man diskuterer i et forum for mobiltelefoner og jeg er Apple fan. Selv om jeg har både Samsung S2 og Huawei U8800 i hus så klinger det ikke å kalle seg iSamsung ;-)

Lenke til kommentar

Det virker også noe ute av proporsjoner når dødsfallet til Steve Jobs blir dekket av Hardware.no, teknofil.no, mobilen.no og Amobil.no gjennom ørten artikler og får ørten innlegg i forumet, når dødsfallet til Dennis Ritchie bare får en eneste artikkel med usle 14 innlegg i forumet.

 

Hardware.no Mannen bak C og Unix er død (14 innlegg)

 

Hardware.no, Teknofil.no og Amobil.no Steve Jobs er død (233 innlegg)

 

Hardware.no og Teknofil.no Her er Steve Jobs' største suksesser (40 innlegg)

 

Hardware.no - Uten Steve Jobs er verden litt fattigere (63 innlegg)

 

Teknofil.no og Mobilen.no - Jeg er glad Steve Jobs er borte (68 innlegg)

 

Unike artikler: 1 vs 4

Antall publiseringer: 1 vs 8

Antall innlegg: 14 vs 404

Det er jo på ingen som helst måte overraskende. Mens Ritchie for det meste er kjent innen et relativt begrenset miljø bestående av for det meste reasjonelle mennesker, altså utviklere og *nix-administratorer, så er Jobs kjent blant en veldig stor og spredt gruppe mennesker med alle ytterkanter; fra de som hater Jobs og alt det han står for, til de som forguder Jobs som den ene sanne gud, via alle «mennene i gata» som er blitt foret med artikler som forteller dem at Apple er himmelen og Jobs er guds gave til menneskene de siste årene.

 

Personlig syns jeg det er veldig greit at det er sånn. Mens Ritchies bortgang har fått en verdig oppmerksomhet, så har Jobs bortgang brakt frem alle fanatikerene fra alle krinker og kroker. Leser man rundtforbi ulike steder på nettet så finner man masse skriverier om Jobs som beskriver han som en gud, en messias (ja flere seriøse publikasjoner har faktisk beskrevet Jobs som en messias, ordrett), som en frelser, og skriver om hvordan livet ikke vil bli det samme uten han, at en æra er over, og alt mulig fanatisk vrøvl.

 

Skriverier om Ritchie derimot har vært mer av typen: «En stor mann, som har hatt stor betydning for mitt arbeid er borte. Vi hedrere ditt minne, og jobber videre i din ånd.»

 

Og det som gjør det absurd er at, summa sumarum, så har sannsynligvis Ritchie formet vår hverdag i en langt større grad enn hva Jobs har gjort. Hadde jeg fått valgt, så ville jeg valgt oppmerksomheten Ritchie har fått ved sin bortgang, og ikke den Jobs har fått. Hadde jeg fått den oppmerksomheten Jobs har fått, så ville jeg vært flau, og følt at livet mitt var en fiasko.

Endret av cyclo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

iTunes er man ikke avhengig av lenger. Og dette med å bruke telefonen som Mass Storage er null problem. For det første så er ikke det et behov så mange har.......men jeg har.....min måte å løse det på er at jeg alltid har 2TB data i lomma fordi min iphone er linket til min NAS hjemme. Noe min Samsung S2 sliter sinnsykt med. Må reboote dritten hver jeg skal bruke det.

OK. Les gjennom dette en gang til. Svar deretter på tiltale om du kan.

 

iTunes er man jo fremdeles avhengig av. Men ikke for å sette opp iOS første gang.

 

 

Og det er absolutt ingen som diskuterer om du har mulighet til å koble til et NAS hjemme (eller en skikkelig server for den slags skyld). Det er ingen som tenker at jeg har 6 TB lagring på telefonen fordi jeg har tilgang til serveren min via FTP, fildeling, etc.. Hva slags Samsung-telefon du har vet jeg ikke, men kjører den et smart operativsystem (som Android eller WP7) burde det være problemfritt for de fleste med litt over minimum kjennskap til datateknologi å få til. Men du kan ikke uten videre koble deg til kameraten din sin PC og kopiere over et par filer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

iTunes er man jo fremdeles avhengig av. Men ikke for å sette opp iOS første gang.

Feil, iOS5 tilbyr aktivering uten PC på alle iOS enheter, les PC Free her.

Beklager om innlegget ditt ble tatt ut av kontekst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

iTunes er man jo fremdeles avhengig av. Men ikke for å sette opp iOS første gang.

Feil, iOS5 tilbyr aktivering uten PC på alle iOS enheter, les PC Free her.

Beklager om innlegget ditt ble tatt ut av kontekst.

Ja, jeg tror du må lese setningen en gang til. ;)

Jepp, helg om 1 time og 10 minutt :!:

Lenke til kommentar

Det var nok det han mente å si, men han presenterer budskapet på en måte som åpenbart får nesten alle til å reagere.

 

Helt uenig. Problemet ligger i folks evne til å tolke ting som de vil (...)

 

Da skal du få lov til å spesifisere HVA jeg sier som du er uenig i.

 

a) Er du uenig i at det fikk nesten alle til å reagere? Det er 'all over the internet'.

 

b) Eller er du uenig i årsaken til at folk reagerer? Det er jo fordi han presenterer sitt budskap på den måten han gjør.

 

c) Kanskje du er uenig i at det er presentasjonen av hans budskap som skaper reaksjoner, men heller medias feilaktige viderefortalte tolkning av hva han sier som skaper reaksjoner? Alle her i tråden har jo lest HELE utsagnet og mange synes fortsatt det er usmakelig.

 

d eller noe sånt) Kanskje det du er uenig i er om folk burde reagere som de gjør på bakgrunn av hvordan han presenterer budskapet? Vel, det skal du få lov til. Da er du forøvrig ikke uenig i det jeg sier, men hva jeg mener - som ikke er representert i det tekstutsnittet. Men faktum er at mange beviselig synes det samme som meg; at han er taktløs.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

iTunes er man ikke avhengig av lenger. Og dette med å bruke telefonen som Mass Storage er null problem. For det første så er ikke det et behov så mange har.......men jeg har.....min måte å løse det på er at jeg alltid har 2TB data i lomma fordi min iphone er linket til min NAS hjemme. Noe min Samsung S2 sliter sinnsykt med. Må reboote dritten hver jeg skal bruke det.

OK. Les gjennom dette en gang til. Svar deretter på tiltale om du kan.

 

iTunes er man jo fremdeles avhengig av. Men ikke for å sette opp iOS første gang.

 

 

Og det er absolutt ingen som diskuterer om du har mulighet til å koble til et NAS hjemme (eller en skikkelig server for den slags skyld). Det er ingen som tenker at jeg har 6 TB lagring på telefonen fordi jeg har tilgang til serveren min via FTP, fildeling, etc.. Hva slags Samsung-telefon du har vet jeg ikke, men kjører den et smart operativsystem (som Android eller WP7) burde det være problemfritt for de fleste med litt over minimum kjennskap til datateknologi å få til. Men du kan ikke uten videre koble deg til kameraten din sin PC og kopiere over et par filer.

 

Da må du fortelle meg hvorfor jeg er avhengig av iTunes. Jeg bruker iTunes på min mac fordi jeg liker det. Men til padda og og iPhone trenger jeg ikke det lenger. Jeg har en Samsung S2....og ja..den funker til å gjøre det samme. Men telefonen klikker så ofte at det blir mer irritasjon enn glede. Hvor irriterende er det ikke om man sitter og ser på en film......15 minutter igjen av filmen.....så klikker telefonen.....reboot....inn og klikk ditt klikk datt...nei....ip adressen har falt ut......legge inn den på nytt....start programmet på nytt.....ja...der funker det igjen. Spole spole spole.......NEI...der låste alt seg igjen.....starte på nytt.

 

Nei, du nevnte ikke muligheten til å koble en telefon opp mot NAS. Men jeg gjorde det fordi jeg bruker det aktivt og synes det er langt bedre enn å koble telefonen til min kompis sin PC eller hva det måtte være. Jeg har egen app som streamer musikk, film og bilder rett i fra serveren min. Hvorfor må alt på død og liv ligge på telefonen når det ikke er nødvendig? Og nei, jeg kan ikke uten videre koble telefonen min til min kompis sin pc. Men han bare laster dem opp på min server så har jeg tilgang til de fra min telefon umiddelbart. Trenger ikke en gang å være hos han. Dette er jo svært gammel teknologi....men hvorfor ikke bruke det når det fungere langt bedre enn å ha Mass storage på telefonen!!!! Har også stor glede av å sette opp iPhone som DLNA server og streame feks filmer fra serveren min til tv´n hos andre.

Lenke til kommentar

Denne fengslingen, låst til osv som dere beskriver som noe helt forferdelig er så voldsomt overdrevet.Hadde det vært eller blitt sånn dere beskriver hadde ikke Apple solgt i bøtter og spann.

 

Vel, jo. At verdens rikeste selskap her gjennom sin løsning blant annet bruker det til å presse aviser og magasiner til å endre innhold, er nå noe jeg vil beskrive som ganske alvorlig.

 

Men det forhindrer ikke Apple i å tjene penger.

 

En motpol mot Apple-filosofien som ofte brukes er Wikipedia. De tjener ikke akkurat penger, men de er et gyllent eksempel på hvordan utvikling kan finne sted uten grådighet og makt som motivator.

 

Det er ikke så mange som tenker over hvilken bøker de ikke blir tilbudt gjennom iTunes og hvorfor. Eksempelvis når hele forlaget ble fjernet fordi det inneholdt en Jobs-kritisk bok. Eller app som ble fjernet fordi den viste nedtelling til President Bush sin avgang ("den kunne potensielt provosere halvparten av våre brukere" - Apple).

 

Dette er ikke overdrevet kritikk. Dette er å påpeke at et selskap bruker makten forbrukerne har gitt dem til å legge press på viktige samfunnsverdier.

 

I tillegg til at mer lukket = mindre innovasjon.

 

Hvis du er interessert i en større innsikt og hvorfor slike ordninger er en uting, men er der fordi selskapet tjener mer penger og får mer makt, kan du lese The Future of The Internet - And How To Stop It eller Kampen om Internet.

 

Grovt forklart: I dag har du valget mellom en filosofi som behandler deg paternalistisk (dvs, du vet ikke best) og en som ikke gjør det. Hva en avis bør inneholde, hvordan et program bør være, hva som bør være på TV, hva som er akseptabel politisk satire. Apple mener de skal avgjøre dette for deg på sine enheter, mens du på en Windows-PC, Android-telefon eller Mac-PC (!) selv tar denne avgjørelsen (Mac-PC er utformet før Apple endre filosofi til å behandle kundene som småbarn).

 

Der har du den store forskjellen. Det er en større forsjell på en Mac-PC og en Ipad enn en Mac-PC og en Windows-PC :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da må du fortelle meg hvorfor jeg er avhengig av iTunes. Jeg bruker iTunes på min mac fordi jeg liker det. Men til padda og og iPhone trenger jeg ikke det lenger. Jeg har en Samsung S2....og ja..den funker til å gjøre det samme. Men telefonen klikker så ofte at det blir mer irritasjon enn glede. Hvor irriterende er det ikke om man sitter og ser på en film......15 minutter igjen av filmen.....så klikker telefonen.....reboot....inn og klikk ditt klikk datt...nei....ip adressen har falt ut......legge inn den på nytt....start programmet på nytt.....ja...der funker det igjen. Spole spole spole.......NEI...der låste alt seg igjen.....starte på nytt.

 

Nei, du nevnte ikke muligheten til å koble en telefon opp mot NAS. Men jeg gjorde det fordi jeg bruker det aktivt og synes det er langt bedre enn å koble telefonen til min kompis sin PC eller hva det måtte være. Jeg har egen app som streamer musikk, film og bilder rett i fra serveren min. Hvorfor må alt på død og liv ligge på telefonen når det ikke er nødvendig? Og nei, jeg kan ikke uten videre koble telefonen min til min kompis sin pc. Men han bare laster dem opp på min server så har jeg tilgang til de fra min telefon umiddelbart. Trenger ikke en gang å være hos han. Dette er jo svært gammel teknologi....men hvorfor ikke bruke det når det fungere langt bedre enn å ha Mass storage på telefonen!!!! Har også stor glede av å sette opp iPhone som DLNA server og streame feks filmer fra serveren min til tv´n hos andre.

Du forsvarer ditt kjøp og det er din fulle rett. Men ikke tolk dine vurderinger som gyldige for flere enn deg selv.

 

Om iTunes, fra Apple.com:

 

With iCloud, the music you purchase in iTunes appears automatically on all your devices. You can also download your past iTunes purchases. Where you want, when you want.

 

... og hvis du vil ha ikke-iTunes-musikken din over må du (sjokkerende nok) bruke iTunes til å synkronisere. Vil du (på lovlig vis) ha med deg videoer og filmer så må disse også kjøpes via iTunes.

 

FTP/fildelingsteknologi-debatten kan vi hoppe galant over. For "mannen i gata" som kjøper et Apple-produkt er det et ikke-tema, han har hverken NAS eller hjemmeserver.

 

Og hva du gjør med din Samsung Galaxy SII som gjør at den "klikker så ofte" vet jeg ikke, men jeg er imponert. Selg den til meg hvis du ikke vil ha den. :)

Lenke til kommentar
Da må du fortelle meg hvorfor jeg er avhengig av iTunes.

Nå snakker vi ikke om kun deg.

 

Den vanlige brukeren i gata som kjøper seg en iPhone 4 / 4S eller en iPad 2 må fortsatt bruke iTunes siden dem ikke har noen andre valg.

 

Joda man trenger ikke å bruke iTunes for å aktivere iOS enhetene. Men man skal jo bruke disse iOS enhetene til mere enn å bare aktivere dem.

 

Så før du kan føre over musikk, bilder, filmer til din iOS enhet, så tvinger Apple deg brutalt til å holde deg til iTunes uansett hva dere måtte si.

 

Og den vanlige brukeren i gata har også null mulighet til ekstern harddisk funksjonalitet på en iOS enhet som er et enormt stort minus.

 

Er mange ting man går glipp av selv med en jailbreaket iOS enhet.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Helt uenig. Problemet ligger i folks evne til å tolke ting som de vil (...)

 

Da skal du få lov til å spesifisere HVA jeg sier som du er uenig i.

 

a) Er du uenig i at det fikk nesten alle til å reagere? Det er 'all over the internet'.

 

b) Eller er du uenig i årsaken til at folk reagerer? Det er jo fordi han presenterer sitt budskap på den måten han gjør.

 

c) Kanskje du er uenig i at det er presentasjonen av hans budskap som skaper reaksjoner, men heller medias feilaktige viderefortalte tolkning av hva han sier som skaper reaksjoner? Alle her i tråden har jo lest HELE utsagnet og mange synes fortsatt det er usmakelig.

 

d eller noe sånt) Kanskje det du er uenig i er om folk burde reagere som de gjør på bakgrunn av hvordan han presenterer budskapet? Vel, det skal du få lov til. Da er du forøvrig ikke uenig i det jeg sier, men hva jeg mener - som ikke er representert i det tekstutsnittet. Men faktum er at mange beviselig synes det samme som meg; at han er taktløs.

 

Jeg synes jeg var nokså tydelig i min post om hva jeg mente. Du siterer første linja...har du lest hele innlegget??

 

At det er 'all over the internet' har lite betydning. Det finnes masse BS som er 'all over the internet' uten at det er nødvendigvis kritikkverdig av den grunnen. Stallmann kom med en grei og tydelig uttalelse som var hverken ondt ment eller taktløs. At såkalte 'journalister' drar den helt ut av proporsjoner er ikke så rart, gitt dagens tilstand med fagfattige skribenter som har mest mulig hits som mål.

 

Det finnes ikke grenser på hva man er villige til å tro og/eller mistolke. Folk må nemlig skjerpe seg.

 

Forresten, om han er generelt taktløs er det bare enda en grunn til å la være å tolke dette på verst mulig måte. Det er bare tullete...men som sagt ikke overraskende. Fornuftige folk vet akkurat hva han sa og forstår betydningen av det.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...