Gå til innhold

Anmeldelse: Rage (Mac, PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Har nå spilt Rage i 3 timee (bruke gårsdagen for å tweake det litt). Det er moro og et veldig ok og bra skytespill, men veldig kjedelig i lengden. Akkurat nå har jeg 2 problemer: litt pop-ups og spillet krasjer (står "svarer ikke") under loading, og må vente i et par sekunder før det er fikset. Men som sagt, det er svært moro, bra lyd, storartet musikk (elsker introen) og det er et veldig bra (kanskje jeg kan bruke ordet "fantastisk"?) skytespill, men det trenger en patch.

 

Det verste er at det virkelig vises at konsollerne dreper PC spill. Jeg oh mange andre på Steam forumet måtte innom selve filene i Rage for å fikse på grafikken. Også får vi høre at en patch med bug fiksing og avanserte grafikk innstillinger KOMMER (!!!). Men det har jo liksom vært en stanard på PC spill. Selv Doom hadde avanserte grafikk innstillinger, som kom ut for flere år siden, men ikke Rage, og noen plasser ser Doom bedre ut enn Rage.

 

Men som sagt, det er et utrolig moro og fantastisk skytespill, men veldig kjedelig i lengden og det trenger enda litt arbeid.

 

Endret av fantomena
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Høres ut som pisspreik for meg. Det er slapt å skylde på driverne, test spillet da for faen, hvorfor lansere ett spill som ikke fungerer i det hele tatt med drivere som er tilgjengelig når spillet kommer ut? Mener de virkelig det er en god unnskyldning at det fungerer med betadrivere? Ikke skjønner jeg hva han snakker om med "The fact that id had already decided that they wanted Rage to run at 60 frames per second already removed one of the major things PC gamers look for in a title, he continued" heller?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hørte noe om at idTech 5 med sin texture streaming var utrolig ineffektivt på PC fra tech talks med Carmack. Enkle pixel-operasjoner på konsoll som har direkte tilgang til VRAM kunne være opp til 10000 ganger treigere på PC med Direct3D, så kan ligge noe der. Kan hende ATi og nVidia gjør noe med dette nå, siden for enkelte ting er Direct3D og OpenGL utrolig ineffektive.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Det er noen nokså store problemer på PS3 versjonen, ihvertfall for mange spillere. Så og si at "This system has led to incredibly solid and bug-free 360 and PS3 versions" er rett og slett bare løgnaktig bullshit.

 

Hjelper heller ikke at ID fra før har påpekt at f.eks. tekstur pop in ikke skulle være et problem på PS3 versjonen fordi spillet bruker "alle SPUene". Når spillet nå viser seg å ha et av de verste pop up problemene i noe konsollspill ser slike uttalelser utrolig patetiske ut.

 

http://www.gamefront.com/rage-dev-ps3-version-uses-all-the-cores-to-avoid-pop-up/

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Jeg havner nok i en annen bås enn de fleste her, siden jeg er mer interessert i de tekniske finessene i Id Tech 5 enn selve spillet, det som jeg har lest om spillet virker ikke spennende for min del.

 

Når det gjelder de tekniske problemene så er det flere ting inne i bildet. Både nVidia og AMD har sine problemer med forsinkelse ved lasting av teksturer, jeg har ikke undersøkt hvor i kjeden flaskehalsen ligger, men inntil videre kunne de "løst" problemet med å øke regionen som caches inn på skjermkortminnet for å unngå at detaljer plutselig mangler, dette på bekostning av noe ytelse. Jeg har mange ganger tenkt på at akkurat dette ville bli et problem. Siden dette er et spill der kamera kan vendes til hvilken som helst vinkel på et øyeblikk så mener jeg det er best å ta med regionen rundt spilleren som også er utenfor kamera. Hvis de skal kunne garantere at skjermbildet viser maksimale detaljer til en hver tid, må grafikkmotoren sørge for å skaffe en bestemt tekstur innen tiden det tar før denne er synlig på skjermen. Det blir spekulasjoner fra min side, men jeg mistenker at driverne ikke er den største flaskehalsen her, de har tross alt hatt fem år på å finne det problemet.

 

Et annet separat problem med spillet er ytelsen på AMD-skjermkort. Dette er knytt til det faktum at AMD har vesentlig dårligere OpenGL-ytelse enn det nVidia har, som på sin side har ytelse på nivå med Direct3D. Nå som Id har kommet med et nytt storspill, så håper jeg at AMD omsider vil prioritere OpenGL-ytelse, om så det blir det eneste gode som kommer som et resultat fra Rage.

 

Jeg tror Id Tech 5 trenger litt tid på seg før de får løst disse problemene, og jeg har tro på at det er mer potensiale i denne motoren enn det fremstår på dette tidspunktet.

 

Vi er dessverre en døende rase... En utrydningstruet rase, omringet av krypskyttere.

Forbanna konsoller!

Er det ikke konsollene som er utdøende?

 

Hørte noe om at idTech 5 med sin texture streaming var utrolig ineffektivt på PC fra tech talks med Carmack. Enkle pixel-operasjoner på konsoll som har direkte tilgang til VRAM kunne være opp til 10000 ganger treigere på PC med Direct3D, så kan ligge noe der. Kan hende ATi og nVidia gjør noe med dette nå, siden for enkelte ting er Direct3D og OpenGL utrolig ineffektive.

Hmm, gjerne finn et sitat om du kan, så er det lettere å se om det er synsing. Nå bruker ikke Rage på PC Direct3D i det hele tatt.

 

La meg se, hvis det menes at fragments skal manipuleres av CPU under rendering så vil Xbox 360 med sin delte minnearkitektur ha en fordel fordi den slipper å overføre frem og tilbake, PlayStation 3 vil ikke ha denne fordelen. Men jeg tror ikke det er dette som siktes til i det originale sitatet/påstanden.

 

Det var snakk om hastigheten til "draw calls" på PC mot konsoll for en tid tilbake, er det dette du sikter til? Hvis det er dette du refererer til så skal jeg forsøke med en forklaring, den blir ikke enkel, siden jeg ikke vet hvilken teknisk innsikt folk har, så spør gjerne om jeg er uklar. Men jeg vil komme inn på hvorfor konsollutvikling er så negativt for PC og problemene knyttet til det.

 

PlayStation 3 har en G70/NV47-brikke ("7800 GTX") og Xbox 360 en brikke som ligner på R520 (Noe ala Radeon X1800 blir det vel), for dere som husker tilbake så var disse brikkene de store før SM4-brikkene(DirectX 10) kom, som lovde bedre ytelse, bedre grafikk og alt dette her, uten at noen forstod hvorfor. Først og fremst var overgangen til SM4 en prinsippiell endring i hvordan GPUer programmeres, ikke ny fancy grafikk, for å utnytte de nye GPUene på en mer effektivt måte med GPUer som har massiv parallelisering og mye mer regnekraft enn en CPU. Den gamle metodikken hadde en mer statisk pipeline med mange små kall fra CPU, men etter hvert så ble dette for ineffektivt, spesielt siden CPUene ikke skalerte med GPU. En mer fleksibel programmerbar pipeline var derfor løsningen, og det er her SM4 kom inn i bildet. Det har tatt lang tid før utviklere har mestret den nye metodikken, med skrekkeksempler som Crysis som illustrerer hvor galt det går SM4 skrives på SM3-metodikk. Som du kanskje forstår så er det altså en fundamental forskjell i GPUene i dagens konsoller fra alle nyere PCer, og det er den primære årsaken til at konsollspill nesten uten unntak ser helt "ræva" ut på PC, siden det er naturlig å tro at en PC med 16 ganger regnekraften skulle la det se bedre ut. Disse nyere GPUene har som sagt en annen pipeline, så spill som er skrevet etter den gamle metodikken som fremdeles brukes på konsollen får dermed åpenbart en heftig overhead på PC. Dette er grunnen til at konsoller holder PC-spill tilbake. For å gjøre vondt verre har PlayStation 3 et slags mer lavnivå-API som blir et større hinder ved porting.

Lenke til kommentar

Så Rage bruker OpenGL 4.x?! Må vel være det første AAA-spillet som bruker det. Da kommer det nok mange fixes etterhvert. Lover godt dette :D

 

PS3's libGCM er ikke bare lavnivå, er omtrent som å skrive en driver selv. Map GPU-minnet direkte, stapp data direkte inn, osv. Er tydeligvis ganske populært å avlaste RSX-en med SPUene i parallell. Skal nok litt til kodemessig å få utnyttet hardwaren, da ja.

Lenke til kommentar

Så Rage bruker OpenGL 4.x?! Må vel være det første AAA-spillet som bruker det. Da kommer det nok mange fixes etterhvert. Lover godt dette :D

 

PS3's libGCM er ikke bare lavnivå, er omtrent som å skrive en driver selv. Map GPU-minnet direkte, stapp data direkte inn, osv. Er tydeligvis ganske populært å avlaste RSX-en med SPUene i parallell. Skal nok litt til kodemessig å få utnyttet hardwaren, da ja.

Det stemmer ja, neste tittel jeg vet om som bruker OpenGL 4.x er Oil Rush, men det er ikke i nærheten av Rage med tanke på størrelse. Jeg vil anta at hovedgrunnen til at OpenGL 4.x brukes er BPTC, men jeg har ikke undersøkt.

 

Da forstår du nok hvorfor PS3-spill blir så ineffektive når de er skrevet for helt annen maskinvare og samme metodikk blir direkte implementert i Direct3D?

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Hva er det som skjer her a ? rage skal jo ha super grafikk,....

 

Screenshots ?, må jo være en slaks bugs eller noe som blir fikset.

Spillet har en innebygd funksjon som justerer detaljnivået ned for å øke ytelsen. Det er ganske nådeløst og selv kraftige PCer får ikke se fullt detaljnivå. Derfor så bokstavelig talt mye nerdrage :)

 

Ja også er det visst et par bugs her og der og spillet er optimalisert for CUDA så ATI fanbois griner høyest av alle.

 

Folk forventer ett spill som faktisk fungerer sånn nonelunde ved release, den texture-poppingen som er vist er jo helt hinsides, om den er noenlunde representativ, så virker det jo som de ikke har testet spillet sitt før release. Er det rart folk er misfornøyd med å få et uferdig produkt?

 

AtW

Ja da skjønner jeg godt at folk klager altså, jeg ville vel sikkert gjort det samme selv, er bare det at jeg har ikke motatt spillet ennå for å teste det selv. Ikke en gang grafikk options hører jeg ! ja det er jo for dårlig bare det. Jeg mottat visst spillet den 13'ende så får jeg håpe for min del da at noe har blitt fikset innen da. Hvis ikke så skulle det vært interesangt om alle bare forlangte pengene tilbake, da ville de kankkje lært og skjerpe seg,

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar

Har nå spelt igjennom og har storkost meg! Kongespel! ID Software har så vanvittig auge for detaljer. Level designen er heilt topp! Det einaste eg savna var fleire mutanter på skjermen samtidig. Var litt kjedeleg når dei kom 3 og 3 mot meg. Hadde vore kjekkare 20-50 stykker :)

 

Det som eg ikkje forstår er at folk klager på historien. Hallo, Gears of War og andre av den type spel har jo verre historie. Men eg skal vere einig med at slutten var litt vell brå. Plutseleg var det slutt :(

Lenke til kommentar

Etter å ha spilt meg gjennom så tror jeg at det store problemet med Rage er at det er litt "luremus" (kommer ikke på noe bedre ord). Du blir hele tida presentert med ting som virker som om bare er starten på noe, men så kommer det ikke noe mer. Og det hele ender med at du føler at du har blitt snytt. Spillet er egentlig helt ok, men det skaper en illusjon som gjør at det virker mye dårligere. Nesten alle aspekter av spillet er egentlig veldig bra konsepter, men for hver av dem så kommer du til ett punkt hvor du innser at de er poengløse.

Lenke til kommentar

Har nå spelt igjennom og har storkost meg! Kongespel! ID Software har så vanvittig auge for detaljer. Level designen er heilt topp! Det einaste eg savna var fleire mutanter på skjermen samtidig. Var litt kjedeleg når dei kom 3 og 3 mot meg. Hadde vore kjekkare 20-50 stykker :)

 

Det som eg ikkje forstår er at folk klager på historien. Hallo, Gears of War og andre av den type spel har jo verre historie. Men eg skal vere einig med at slutten var litt vell brå. Plutseleg var det slutt :(

 

Hvor lang tid brukte du? Og hvilken platform?

 

Så raskt jeg får meg en ny cd-key fra platekompaniet i morra blir det spilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...