Gå til innhold

Apple har lansert iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Mange av mine kolleger har iPhone. To av dem skiller seg ut av følgende grunner:

Én følte at mobilen var for sperret så han måtte roote den. Nå er han middels fornøyd.

Den andre synes mobilen og iOS er helt genial, bortsett fra at der en dårlig telefon. Som liten datamskin er han kjempefornøyd.

Det er godt å ha noen rundt seg som ikke hyller alt Apple lager opp i skyene, selv om de foretrekker iPhone... :)

 

Jeg har Android selv, og ser helt klart nå hvorfor mange velger å holde seg til Apple/Android/other; apps man har betalt for og apps som ikke finnes til annet OS.

 

Jeg hadde sikkert vært fornøyd med en iPhone jeg, men da måtte jeg jo betalt for appsene mine på ny.

 

Jeg misliker ikke iPhone som produkt, men jeg misliker den (ofte) ufortjente oppmerksomheten Apple høster hver gang de gjør den minste endring/oppgradering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
langt bak? gå dette litt nærere etter i sømmene og du vil se hvor langt foran de andre Apple ligger. fortsatt høyest skjermoppløsning.

 

Men ikke best skjerm.

 

kanskje det beste mobilkamera noensinne.

 

Kanskje ikke. Sånn med Nokia N8 og N9 og alt. Vi får se.

 

klasseledende stemmestyring

 

Ouch. Det er som å være den smarteste gutten med downs syndrom.

 

tidløs design. perfekt, liten formfaktor.

 

Helt grei design. Perfekt vil jeg ikke si. Vel mye telefon der det burde være mer skjerm, syntes jeg. Mer skjerm på samme ramma hadde gjort seg. Og en god del tynnere.

 

klasseledende nettskyintegrasjon.

 

Godt mulig :) . Jeg skytjenester selv uten problemer, uten ios. Men bra Apple føler etter. Igjen.

 

klasseledende utvalg i spill og apps.

 

I antall? Jepp. I kvalitet... kommer an på hva du er ute etter. Jeg ville ikke ropt denne for høyt.

 

svært god batterilevetid. prosessorkraft i bøtter og spann.

 

Bra batteritid er key. Standbyen på N8, SGS2 og N9 er ca ei uke, noe jeg syntes er helt greit selv. Fordi jeg har mulighet til å lade via microusb fra hotellromtver eller en laptop er det null stress uansett.

 

klasseledende utvalg av tredjeparts tilbehør. noen nek misliker itunes, men faktum er at det er den suverent beste og mest avanserte alt-i-ett løsningen for å synkronisere innhold mellom mange mobile enheter og pc, det finnes ikke make hos noen andre produsenter.

 

Enig i tredjeparts. Men for itunes: hørt om windows explorer? Drag and drop? Funker fjell det.

 

iphone er verdens mest solgte telefon fordi det

er verdens beste mobiløkosystem man kjøper seg inn i, ferdig med det. til tross for en grisehøy pris, kommer 4s garantert til å gruse alle smarttelefoner salgsmessig det kommende året, sannsynligvis vil iphone4 innta andreplassen, slik 3gs var verdens nest mest solgte telefon i fjor.

 

Enig, det er et stort økosystem, men for meg, personlig, er det ikke verdt det. Jeg vil ikke bruke itunes for å konvertere over en film jeg like greit kunne copy/pasta i windows utforsker på alle andre telefoner i verden og kjørt rett på mobilen uten konvertering. Jeg vil ikke ha den elendige multitaskinga til iphone. jeg vil ha notifications. jeg vil kunne skru på bluetooth uten å knote gjennom hauger av menyer.

 

iphone virker alt for tungvindt for min del til å være verdt det.

 

 

But thats me.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

artig å lese diskusjonen her inne.

 

Fra mitt synspunkt kan man bare droppe å sette iPhone 4s opp mot andre mobiler som div. Samsung eller HTC mobiler. Det er ikke prosessorkraft, kvalitet på kamera og annet mikk makk som bestemmer hvorfor folk velger iPhone forran andre mobiler.

Dette er vel en "sannhet" folk her inne kan være enig med meg i.

 

Man velger iPhone fordi man:

 

1. Synes det er det subjektivt "kuleste, hippeste, mest inn" mobilen på markedet.

 

2. Man kjøper den fordi andre har den, og at det er den mobilen man skal ha. (glimmrende markedsføring av apple)

 

3. Det er en mobil som fungerer glimmrende som mobiltelefon

 

4. Det er en mobil som fungerer utmerket og sømløst sammen med andre apple produkter og integrerte OS`er.

 

iPhone er rett og slett en kulere mobil enn sine konkurrenter. (Mener tydeligvis flertallet om man skal se på markedsandeler etc)

 

Jeg har hatt en HTC Desire HD i et år nå, og måtte bytte den med min iPhone 3. Arbeidsgivers systemleverandør godkjente ikke iPhone den gangen grunnet noen sikkerhetsproblemer. Har i dag iPhone 4, og mener den er en bedre, smartere, og mer brukervennlig telefon enn den HTC`n.

 

Haters gonna hate..

 

"Problemet" er et 1 og 2 i svært stor grad påvirkes av kvalitet, ytelse og annet "mikk-makk". Punkt 3 skjønner jeg ikke hetl hva du mener med? Som ren telefon stikker vel ikke iphone seg særlig ut, hverken i positiv eller negativ retning?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med veldig mange mobilselgere fra ulike butikker. Det er noe som går om og om igjen. Folk kommer inn å sier "Hei jeg skulle hatt en sånnen iPhone" og selgeren merker fort at kjøperen har tilsvarende null kunnskap om denne mobilen, men han vil ha den for han ser alle andre kjøper den, samt han ser den over alt i media. Da vil han fort kunne tro at iPhone er den beste mobilen siden den får mest oppmerksomhet. På den andre siden har selgerne svært sjeldent hørt kunder komt inn å sagt "Hei jeg skulle hatt en Samsung Galaxy S II" Dette er faktisk den mobilen som topper alle mobiltester verden over og blir betegnet som merkbart bedre enn iPhone. Det som gjør at folk kjøper den, er selgerne som anbefaler den og forklarer om produktet. Ser du kontrasten? Her drar vi selvfølgelig ikke alle over en kam, men dette er det mobilselgerne opplever svært ofte. Dette er igjen et resultat av hva folk ser og hører i media.

Per og Kari som skal kjøpe smartmobil med liten kunnskap går fort for den mobilen de ser og hører mest om i media? Mao. det er en manipulerende effekt som sprer seg rundt til folk, som tror iPhone er regjerende mester på de fleste områder. Spesielt når lanseringen kommer på nyhetene. Dette har en enorm effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi folk er villig til å betale så mye. Å selge 50 millioner telefoner til 300 dollar er bedre (for Apples bunnlinje) enn å selge 60 millioner til 200. Til og med bedre enn å selge 75 millioner til 200, selv om omsetningen blir den samme, fordi produksjons og salgskostnadene pr. enhet ikke minker nok til å kompensere for det økte antall produserte enheter.

Det er jo nettopp dette Apple er eksperter på. Bundle hardware/software og selge til «overpris» til «folk som ikke vet bedre» og «folk som ikke bryr seg». Dette er jo det Apple har gjort suksess på lenge, og hva de kommer til å gjøre suksess på i fremtiden.

 

Jeg tviler på at Apple kommer til å være så store som de er på mobilmarkedet i fremtiden, og det er dette vi ser starten på i dag. Apple har skummet fløten av en bransje som var i krise, men som nå er i ferd med å ta igjen forspranget til Apple så det suser. Det som kommer til å skje er at salget til iPhone faller sakte men sikkert fremover, for å stabilisere seg på en rimelig lav prosent, og Apple kommer til å bli og fornøyd fortsette å håve inn penger fra denne lille prosenten som er villig til å betale «mye» for «lite».

 

Den store nyheten i går var at Apple nå begynner å satse mer på programvare (som de kjøper til seg) på mobilene i stedet for design og cutting edge teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp dette Apple er eksperter på. Bundle hardware/software og selge til «overpris» til «folk som ikke vet bedre» og «folk som ikke bryr seg». Dette er jo det Apple har gjort suksess på lenge, og hva de kommer til å gjøre suksess på i fremtiden.

Det funker for meg, selv om jeg angivelig (etter en mannsalder i IT-bransjen) vet bedre. Tid er penger, og noen ganger er "overpris" en investering.

 

Jeg tviler på at Apple kommer til å være så store som de er på mobilmarkedet i fremtiden, og det er dette vi ser starten på i dag. Apple har skummet fløten av en bransje som var i krise, men som nå er i ferd med å ta igjen forspranget til Apple så det suser.

Ingen trær gror inn i himmelen, og ingen reise er bare medvind. Det ville være naturstridig om ikke andre aktører tok innpå eller gikk forbi. (Som markedsliberalist tror jeg jo at det er historisk uungåelig.)

 

Det som kommer til å skje er at salget til iPhone faller sakte men sikkert fremover, for å stabilisere seg på en rimelig lav prosent, og Apple kommer til å bli og fornøyd fortsette å håve inn penger fra denne lille prosenten som er villig til å betale «mye» for «lite».

Vi får se. Enn så lenge vokser iOS markedsandeler, om enn ikke så mye som Androids.

 

Den store nyheten i går var at Apple nå begynner å satse mer på programvare (som de kjøper til seg) på mobilene i stedet for design og cutting edge teknologi.

Det vil vise seg om dette var et hvileskjær eller starten på en trend.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt klokker cpu ned mot idle når man ikke bruker ressurser. Skal man ha en smarttelefon, så bør den ha ressursene som behøves ved maks last også. Strømbruken vil falle naturlig, når man får minsket dimensjonene i halvlederteknologien i årene som kommer.

 

Forøvrig har jo 4S ok ytelse, men man er jo vant med at Apple leder an...

 

Men hva kjører man på en smartphone som krever "maks last" av en 1,4+ghz dualcore? Mobilspill utgår for min del, så da har jeg enda til gode å se hva jeg skal med mer maskinkraft.

 

Forøvrig har jo 4s ok ytelse, men det kreves heller ikke mye for å få ei liste over ikoner til å scrolle glatt ;)

Lenke til kommentar

Fatter ikke hysteriet rundt Apple. Di er jo en dønn kjedelig telefon som ser identisk ut hver gang den lanseres. Joda det er viktig med design endringer likeså andre selskaper gjør det. Er mange som synes Iphone er for "gammeldags" utseende og med samme skjermstr er det mange som bytter til konkurenter.

Apple viser jo gang på gang at di henger seg på det di andre gjør ved å komme med ting andre har hatt lenge. Nyskapning for dem, men godt etablerte ting for andre telefoner.

Er som en sa, 3,5 skjer er så 2010. Det minste Apple burde tenkt på er å levere telefoner med litt forskjellig specs blandt annet ett par modeller med høyere skjermstr. Er faktisk ingen logik som tilsier at 3,5 skal passe for alle. Jeg hadde feks HtC desire som var en bra telefon med 3,7 skjerm. Da HtC kom med Desire HD med 4,3 skjerm så var det naturlig for mitt vedkommende å endre. Jeg synes 4,3 passet bedre for meg. Slik er det for mange, noen liker små hendige telefoner mens andre liker di litt større, lat etter formål.

Htc (som eksempel) leverer en del forskjellige modeller for å levere ett produkt som gjør alle fornøyd, alt etter behov og pengeforbruk. Apple leverer 1 produkt årlig og det sier seg selv at det blir for ensformig.

Kjenner en del her som har vært ihuga Iphone brukere som nå velger å ta steget videre, til telefoner som er tilpasset demmes ønske.

Lenke til kommentar

Det funker for meg, selv om jeg angivelig (etter en mannsalder i IT-bransjen) vet bedre. Tid er penger, og noen ganger er "overpris" en investering.

Jeg setter spørsmålstegn ved dette. Ja, jeg er enig i at å betale «overpris» for noe som bare fungerer noen ganger er det riktige valget. Jeg skjønner f. eks. godt at mange velger en Macbook for å ha noe som «bare fungerer» på bekostning av at de blir akterutseilt på effektivitet i lengden. Når det gjelder mobil derimot, så er nok dette en illusjon skapt av god markesføring og «hype» fra Apple sin side. Personlig vil jeg påstå at det finnes flere Android varianter der ute som er enklere enn iOS, langt enklere etter min erfaring. Jeg har også vært så heldig å ha observert flere personer som får sin første smarttelefon og skal lære seg å bruke den. Inntrykket mitt her er at de som får seg en high-end Android telefon klarer seg mer selvstendig enn de som får en iPhone. Det er jo naturligvis anekdotiske beviser, hverken mer eller mindre.

Når det gjelder «nybegynnerspørsmål» på forumet, så er trenden at det spiller fint liten rolle hvilket OS man velger. Spørsmålene er de samme fra de som nettopp har fått seg en iPhone og de som nettopp har fått seg en Android.

Som sagt. Det du sier stemmer nok helt klart for enkelte Apple-produkter, men det stemmer ikke for mobiltelefonene deres.

Vi får se. Enn så lenge vokser iOS markedsandeler, om enn ikke så mye som Androids.

Japp. Det er som sagt bare en spådom fra min side, men den er basert på alt hva jeg vet om mobilbransjen og hvordan Apple har gjort ting innen andre bransjer.

Det vil vise seg om dette var et hvileskjær eller starten på en trend.

Jeg tror dette er en «no-brainer». Det er definitivt en start på en trend og ikke et hvilkeskjær, med mindre Apple har tenkt å snu alt hva de gjør på hodet, og det tviler jeg meget sterkt på. Apple har absolutt ingen mulighet til å være teknologiske ledere i markedet når de slipper en telefon en gang i året eller deromkring. Det kommer ikke til å skje.

 

De gikk inn i en bransje i krise og gjorde en del større revolusjoner når det gjelder UI, men tiden hvor det finnes store revolusjoner å gjøre er over. Og da må de gjøre et valg: Bli teknologiske ledere ved å gjøre som HTC og Samsung og spy ut nye modeller til støtt og stadighet, eller satse på «totalopplevelsen» som Apple er så flinke å lage illusjoner om og markedsføre. Det hjelper lite å komme ut med en teknologiledende modell når man med sikkerhet ikke lanserer noe nytt på i hvertfall et år, når resten av bransjen har 3 modeller som overgår den ute etter en måned eller to, og fortsetter i det tempoet.

 

Om Apple skal fortsette å gjøre penger på mobilmarkedet, så er det siste eneste veien å gå, og det er jeg overbevist om at Apple er fullstendig klar over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hallo, Apple selger iPhone 4 i et forrykende tempo selv om det er en over ett år gammel mobil. Og 3Gs selger også rimelig godt, det er en mobiltelefon som er over to år gammel, og de vil fortsette å selge den til den er tre år gammel! Apple har ingen grunn til å hive seg på karusellen til resten av bransjen.

Lenke til kommentar

Hallo,

Hei til deg også ;)

Apple selger iPhone 4 i et forrykende tempo selv om det er en over ett år gammel mobil. Og 3Gs selger også rimelig godt, det er en mobiltelefon som er over to år gammel, og de vil fortsette å selge den til den er tre år gammel! Apple har ingen grunn til å hive seg på karusellen til resten av bransjen.

Med andre ord så er du enig med det jeg spår, nemlig at Apple kommer til å satse mer på deres «totalopplevelse» og mindre på lekker teknologi i mobilbransjen fremover? Med måten du åpnet posten på, hadde jeg forventet at du sa deg uenig med det jeg sa... men der tok jeg tydeligvis feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også vært så heldig å ha observert flere personer som får sin første smarttelefon og skal lære seg å bruke den. Inntrykket mitt her er at de som får seg en high-end Android telefon klarer seg mer selvstendig enn de som får en iPhone. Det er jo naturligvis anekdotiske beviser, hverken mer eller mindre.

For min egen del husker jeg at det gikk relativt greit da jeg byttet fra gamle WM6 til iOS. Jeg ble faktisk litt overasket da jeg opplevde at jeg hadde litt større "problemer" da jeg gikk over fra iOS til Android. Årsaken var dog ganske enkel: Jeg forventet ubevisst at "alt" skulle fungere på samme måten som i iOS. Da det ikke gjorde det føltes det uvant og nesten litt tungvint/irriterende.

Men det interessante er at dersom jeg nå skal bruke en iphone føles det faktisk igjen enda mer uvant og irriterende fordi jeg forventer at den skal fungere på samme måten som Android :) Men noe av ulempen/fordelen med Android telefoner er at de ofte har små funksjonelle forskjeller, alt ettersom hvilken produsent som har laget telefonen. Bare en liten forskjell som feks. horisontal scrolling vs. vertikal scrolling av desktop kan virke irriterende når man er kun vant med det ene.

Lenke til kommentar

For min egen del husker jeg at det gikk relativt greit da jeg byttet fra gamle WM6 til iOS. Jeg ble faktisk litt overasket da jeg opplevde at jeg hadde litt større "problemer" da jeg gikk over fra iOS til Android. Årsaken var dog ganske enkel: Jeg forventet ubevisst at "alt" skulle fungere på samme måten som i iOS. Da det ikke gjorde det føltes det uvant og nesten litt tungvint/irriterende.

Ja, det er et godt poeng. Det er lettere å gå framover enn sidelengs, og lettere med store bevisste skritt enn med små ubevisste. Det er detaljene som irriterer. Som når jeg sitter på iMac'en og kjører RDC mot en Windows-kunde, og trykker Cmd-C istedet for Ctrl-C, eller fortvilet drar scrollehjulet gal vei fordi Apple har snudd sitt. Eller sitter i bilen og leter etter vindusknappen, som plutselig sitter på dashbordet istedet for på døra. Eller svigermor som kunne fortelle at hun hadde brent 4-5 kakebunner, fordi at når hun vred bryteren på den nye stekeovnen to hakk så havnet hun på grill-elementet, og ikke på over/undervarme som på den gamle.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

artig å lese diskusjonen her inne.

 

Fra mitt synspunkt kan man bare droppe å sette iPhone 4s opp mot andre mobiler som div. Samsung eller HTC mobiler. Det er ikke prosessorkraft, kvalitet på kamera og annet mikk makk som bestemmer hvorfor folk velger iPhone forran andre mobiler.

Dette er vel en "sannhet" folk her inne kan være enig med meg i.

 

Man velger iPhone fordi man:

 

1. Synes det er det subjektivt "kuleste, hippeste, mest inn" mobilen på markedet.

 

2. Man kjøper den fordi andre har den, og at det er den mobilen man skal ha. (glimmrende markedsføring av apple)

 

3. Det er en mobil som fungerer glimmrende som mobiltelefon

 

4. Det er en mobil som fungerer utmerket og sømløst sammen med andre apple produkter og integrerte OS`er.

 

iPhone er rett og slett en kulere mobil enn sine konkurrenter. (Mener tydeligvis flertallet om man skal se på markedsandeler etc)

 

Jeg har hatt en HTC Desire HD i et år nå, og måtte bytte den med min iPhone 3. Arbeidsgivers systemleverandør godkjente ikke iPhone den gangen grunnet noen sikkerhetsproblemer. Har i dag iPhone 4, og mener den er en bedre, smartere, og mer brukervennlig telefon enn den HTC`n.

 

Haters gonna hate..

 

"Problemet" er et 1 og 2 i svært stor grad påvirkes av kvalitet, ytelse og annet "mikk-makk". Punkt 3 skjønner jeg ikke hetl hva du mener med? Som ren telefon stikker vel ikke iphone seg særlig ut, hverken i positiv eller negativ retning?

 

AtW

 

Hvilken mobiltelefon som er oppfattet jevn over som den "kuleste, hippeste etc", tror ikke jeg nødvendigvis gjenspeiler kvaliteten i produktet. Selfølgelig til en viss grad, men ikke produktutviklere mestrer å lage en opplevd kvalitet, samt en subjektiv kvalitetsfølelse alà Apple. Om alle skulle kjøpt alt med jernen og ikke hjertet, ville vi alle gått rundt i blåkleder, kjørt toyota, brukt kjøkkenutstyr av støpejern eller bodd i betongblokker rundt i det vide land.

 

Punkt tre er dårlig formulert av meg, men det jeg mener er det du skriver. Det stikker seg ikke ut verken negativt eller positivt som mobiltelefon. Noe som også bidrar til at det er ikke kvalitetene som mobiltelefon som avgjør valget, men heller hvor mye du har lyst på meta-følelsen det gir deg å ha en iPhone. (eller iMac, iPad, iPod osv..)

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar

 

Hvilken mobiltelefon som er oppfattet jevn over som den "kuleste, hippeste etc", tror ikke jeg nødvendigvis gjenspeiler kvaliteten i produktet. Selfølgelig til en viss grad, men ikke produktutviklere mestrer å lage en opplevd kvalitet, samt en subjektiv kvalitetsfølelse alà Apple. Om alle skulle kjøpt alt med jernen og ikke hjertet, ville vi alle gått rundt i blåkleder, kjørt toyota, brukt kjøkkenutstyr av støpejern eller bodd i betongblokker rundt i det vide land.

 

Punkt tre er dårlig formulert av meg, men det jeg mener er det du skriver. Det stikker seg ikke ut verken negativt eller positivt som mobiltelefon. Noe som også bidrar til at det er ikke kvalitetene som mobiltelefon som avgjør valget, men heller hvor mye du har lyst på meta-følelsen det gir deg å ha en iPhone. (eller iMac, iPad, iPod osv..)

 

Ikke nødvendigvis, men det spiller inn, om nerdevennene dine anbefaler SGS2, om anmelderene sier at Iphone4s er en skuffelse basert på specs osv, så spiller det inn på omdømmet. Det er ikke det eneste som har noe å si selvfølgelig, men om ting blir lunkent nok mottatt, så er det definitivt noe som spiller inn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om Siri da? (Assistant programmet, ikke søsteren min)

 

Virker jo som det er en av de store grunnene til å kjøpe ny iPhone. Google har vel dette i nettleser og på android mobiler(?). Google Voice? Jeg har aldri blitt særlig imponert over det, det er kult å teste, men ikke mer. Men hadde vært konge om Apple sin Siri var mye "klokere".

 

Jeg syntes det virker litt som Facetime (og iMovie og garageband). Artig på keynoten, men ikke noe jeg kommer til å ta i bruk. SIRI kan ha sin funksjon i bilen, siden jeg dessverre er av typen som ikke klarer å la mobilen ligge dersom jeg hører at det tikker inn en melding. Utenfor situasjoner hvor jeg har begge hendene opptatt og mobilen er pent plassert på en slik måte at det er mulig å snakke med den, så kan jeg ikke forestille meg at jeg kommer til å tale med mobilen min. Jeg kan knapt nok forestille meg noe døvere enn en frisk og oppgående person som går på åpen gate og snakker med telefonen sin på engelsk fordi han ikke gidder å bruke hendene.

 

Som du sier, det blir kult å teste, men jeg kommer nok fremdeles til å scrolle meg gjennom kontaktlisten med fingeren når jeg skal ringe noen.

 

EDIT: Det er forsåvidt fint at de prøver i det minste. Slik som markedet er nå (dvs presset), så tror jeg det vil være få spennende revolusjoner innen hardware. Kun forventede oppgraderinger av CPU, RAM, skjerm og minne. Jeg tror at det nye og kreative i tiden framover vil komme i form av software.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Jeg skjønner f. eks. godt at mange velger en Macbook for å ha noe som «bare fungerer» på bekostning av at de blir akterutseilt på effektivitet i lengden.

Kva meiner du med akterutseilt på effektivitet i lengden?

 

Siri burde hatt tekst input også! Det er langt raskere å taste inn "remind me to buy milk when I leave the office" enn å trykke seg inn for å sette opp samme reminder.

Enig at den kunne hatt tekstinput også. Men å trykke på home knappen og sei "remind me to buy milk when i leave the office" går jo raskere enn å trykke på home knappen for å å skrive det?

 

 

William :)

Lenke til kommentar

Kva meiner du med akterutseilt på effektivitet i lengden?

Nå blir jo dette litt avvikende fra emnet i tråden, men jeg gir deg et svar, så kan evt. diskusjonen splittes ut i en egen tråd om den skal fortsette.

 

OSX er et GUI-drevet OS med høy fokus på GUI og mus/touchpad. Det gjør at inngangsterskelen for å komme i gang er lav. Men, på lengre sikt så vil man være langt mindre effektiv enn noen som velger å sette seg inn i og lære et system med høy fokus på terminal og/eller tastaturbruk. (Merk at jeg ikke sier at dette ikke er mulig i OSX, jeg antar at det, i hvertfall i en viss grad er det, men ingen gjør det, fordi de blir komfortable med hvordan GUI/Mus/Touchpad luller dem inn i et sikkerhetsteppe). Mye fokus på GUI og mus/touchpad har lav inngangsterksel men er inneffektivt i lengden. Mye fokus på CLI og tastatur har høy inngangsterskel mer er særdeles effektivt i lengden.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...