Gå til innhold

Apple har lansert iPhone 4S


Anbefalte innlegg

De har tonet ned fokuset på nedtrekksmenyen, i alle fall. Morsomt at iPhone 4 ble fremhevet som grensesprengende. iPhone 4 var ikke grensesprengende, den første iPhone var grensesprengende. iPhone 4 var bare en god telefon.

 

Ellers registrerer jeg at denne Siri-funksjonaliteten kan være direkte genial dersom den fungere som reklamert. Jeg husker i alle fall den offisielle videoen fra da iPhone 3Gs ble lansert, og da gjorde de et poeng ut av talegjenkjenning. Etter å ha lekt med talegjenkjenning på iPhone 3Gs* er jeg litt skeptisk til det de påsto da, og også skeptisk til det som påstås her. Det skal nevnes at jeg ikke har prøvd et eneste virkelig godt talegjenkjenningssystem på noen telefon, også utenfor iPhones.

 

Bedre ytelse vil nok ingen klage over. Hadde kanskje ventet en litt større skjerm (for meg er 3.5" alt for smått, etter et år med 4" vil jeg gjerne har 4.3", men dette er nok mest en individuell preferanse.), men det er egentlig like greit at dagens design beholdes relativt uendret, siden iPhone 4 er en pokkers pen telefon.

 

Jeg er spent på kameraet, strengt tatt kunne de kanskje oppnått mer uten en økning av pikselantallet, men de gjør et poeng av forbedret optikk (som er essensielt). Samtidig vil ikke nødvendigvis en større blenderåpning gi høyere oppløsning (selv om det vil redusere behov for høyere ISO og lengre lukkertid, og dermed kan unngå støy og bevegelsesuskarphet i en del tilfeller), siden en større blender gjør det vanskeligere (men ikke umulig) å konstruere skarp optikk, det gjør også konstruksjonen dyrere.

 

Det sagt, jeg var skeptisk til iPhone 4 sitt kamera også, og det imponerte i rimelig grad.

 

:)

 

* Det skal nevnes at jeg har en engelsk språkføring og diksjon som burde gjøre språkbarrieren heller lite vesentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, ikke den mest spennende lanseringen fra Apple. For all del, det er en knakende god telefon de slipper, men nå er ikke lenger Apple alene om å lage gode smarttelefoner.

 

Det mest nyskapende i telefonen, som ingen har fått med seg (Akam inkludert), er at dette er den er første telefon som har Bluetooth 4.0.

 

For de uinvidde tilbyr dette blåtannprodukter som bruker mye mindre strøm enn dagens blåtannenheter, og vil føre til en stor økning i antall fjernkontroller, tastatur, pulsmålere, sykkelcomputere o.l. som kan kobles til telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

langt bak? gå dette litt nærere etter i sømmene og du vil se hvor langt foran de andre Apple ligger. fortsatt høyest skjermoppløsning. kanskje det beste mobilkamera noensinne. klasseledende stemmestyring. tidløs design. perfekt, liten formfaktor. klasseledende nettskyintegrasjon. klasseledende utvalg i spill og apps. svært god batterilevetid. prosessorkraft i bøtter og spann. klasseledende utvalg av tredjeparts tilbehør. noen nek misliker itunes, men faktum er at det er den suverent beste og mest avanserte alt-i-ett løsningen for å synkronisere innhold mellom mange mobile enheter og pc, det finnes ikke make hos noen andre produsenter. iphone er verdens mest solgte telefon fordi det er verdens beste mobiløkosystem man kjøper seg inn i, ferdig med det. til tross for en grisehøy pris, kommer 4s garantert til å gruse alle smarttelefoner salgsmessig det kommende året, sannsynligvis vil iphone4 innta andreplassen, slik 3gs var verdens nest mest solgte telefon i fjor.

 

Hvor får du alt dette fra? Jobber i Apple ser jeg helt klart at du gjør...

 

Skal jeg forklare hvorfor jeg reagerer, kan jeg sitte å skrive helt til imorra kveld. Blir for langt, og jeg gidder rett og slett ikke... Men kan jo for din skyld ta et par små-ting:

 

1: Definer "perfekt" for meg.

 

2: Beste mobilkameraet: Sony Ericsson sine kameraer slår jo alt som er... Ikke noe å diskutere.

 

3: Apps: Android har vell nesten like mange spill/apps som Apple... Bortsett fra at Android har maaange flere gratis-apps enn Apple. Samtidig er det mye mer fritt på Android, istede for at Apple skal sitte å bestemme absolutt alt.

 

4: Svært god batterilevetid, har ikke andre telefoner det også?

 

5: "Noen nek missliker iTunes" fordi det rett og slett er alt for avansert... Det er jo helt likt Windows Media Player i utseende. Er andre "nek" fordi de ikke liker det samme som deg? (Snakk om å synke lavt...)

 

6: iPhone er verdens mest solgte telefon ganske enkelt fordi alle fjortis-kiddsa skal ha den.. Apple er jo inn... Har du iPhone og Mac, er du populær. Skal innrømme at MacBook Pro er god til redigering osv, men på hvilken annen måte er Mac nødvendig/bedre enn f.eks Windows for en normal person, som bare skal surfe litt, se film og høre på musikk?

 

Apple er populært, og da selger de også mest... Hvor mange av de som kjøper iPhone tror du bryr seg om hva som er inni telefonen? Samme med Mac. De fleste aner ikke hvorfor de kjøper det, de bare gjør det fordi alle andre gjør det.

 

iPhone er ikke dum den, for all del ikke. Designet er bra, og jeg liker OSet til Apple som er veldig enkelt. Men pga måten Apple oppfører seg på, "boikotter" jeg Apple produkter, så sant det lar seg gjøre. De saksøker alt og alle så fort de gir litt konkurranse til Apple, eller kommer med et bra produkt. Se bare på Apple - Samsung krangelen... Der er begge skyldige, men selvom, se hvorfor Apple saksøker.

 

Blei lengre enn jeg hadde håpa på, men måtte komme med et lite "motangrep" på den, ifølge meg, noe tåpelige kommentaren din.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Samsung Galaxy Note gikk i salg på det norske markedet i dag, uten at det fikk så mye som en notis i media, komisk med all hypen på iPhone tanke på at Note har vesentlig mer å by på:

 

Network

HSPA+ up to 21Mbps 850/900/1900/2100

4G LTE

EDGE/GPRS 850/900/1800/1900

 

Processor

1.4GHz Dual Core Processor

 

Platform

Android™ 2.3(Gingerbread)

 

Display

5.3” WXGA (1280 x 800, 285 PPI) screen*

HD Super AMOLED

 

Video

1080p Full HD video recording & playback

Recording: 1080p@24~30fps/ Playback: 1080p@30fps

Codec: MPEG4/ H.263/ H.264/ DivX, Xvid, WMV, VC-1

 

...og det bare for å nevne noe ;)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648857

http://www.samsung.com/global/microsite/galaxynote/note/spec.html?type=find

 

Om man bare hadde større bukselommer :love:

Endret av ArcticOC
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var det bare meg, eller var dette VELDIG skuffende? Telefonen henger jo allerede langt bak dagens mobiltelefoner hva angår teknologi, hvordan tror dere det vil se ut om et år?

På hvilken måte henger den etter et år? Skjermstørrelsen er kanskje mindre enn de andre flaggskipene på markedet, men er den egentlig for liten? Folk som er over gjennomsnittet interessert i mobiltelefoner vil kanskje ha størst mulig skjerm (selv om jeg synes 3,5" er en perfekt størrelse, og vil si at jeg er over snittet interessert i mobiltelefoner), så fungerer den meget bra til det aller meste.

Hvis det ikke var skjermstørrelsen du siktet til, hva da? Prosessoren er jo absolutt ikke dum (jeg har aldri sett antydning til hakking eller "henging" på iPad 2, og iPhone-OS er mye lettere å dra), kameraet ser meget bra ut, bedre batteritid, og lagringsplassen er oppe i 64GB.

Edit: ser at noen klarte å spør om det samme, og du klarte å svare innen jeg skrev dette innlegget.. Morsomt.. :nei:

 

Målt opp mot 8 mnd gammel Galaxy S II, så er det ikke mye å skryte av!?

Lenke til kommentar

Var det bare meg, eller var dette VELDIG skuffende? Telefonen henger jo allerede langt bak dagens mobiltelefoner hva angår teknologi, hvordan tror dere det vil se ut om et år?

På hvilken måte henger den etter et år? Skjermstørrelsen er kanskje mindre enn de andre flaggskipene på markedet, men er den egentlig for liten? Folk som er over gjennomsnittet interessert i mobiltelefoner vil kanskje ha størst mulig skjerm (selv om jeg synes 3,5" er en perfekt størrelse, og vil si at jeg er over snittet interessert i mobiltelefoner), så fungerer den meget bra til det aller meste.

Hvis det ikke var skjermstørrelsen du siktet til, hva da? Prosessoren er jo absolutt ikke dum (jeg har aldri sett antydning til hakking eller "henging" på iPad 2, og iPhone-OS er mye lettere å dra), kameraet ser meget bra ut, bedre batteritid, og lagringsplassen er oppe i 64GB.

Edit: ser at noen klarte å spør om det samme, og du klarte å svare innen jeg skrev dette innlegget.. Morsomt.. :nei:

 

Målt opp mot 8 mnd gammel Galaxy S II, så er det ikke mye å skryte av!?

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=3621&idPhone2=4212

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder kjøp av iphone 4s i USA. Jeg skal til statene mot jule tider, og jeg lurte på om det er trygt å kjøpe den der med tanke på bruk i Norge. Det er kanskje et dumt spørsmål når jeg ser at man kan bytte mellom gsm og cdma, men må jeg "jailbrake" den før bruk i Norge? Får jeg kjøt den uten noen form for abonnement i USA? Og kan jeg da bruke den med hvilket som helst abonnement i Norge? Jeg har Tele 2...

 

Hvis det er noen kloke hoder der ute som har svaret, sleng det inn :)

 

Takk

Lenke til kommentar

Jeg er iallfall ganske sikker på at jeg ikke kommer til å oppdatere fra iphone 4 til 4s - versjonen - til det er forskjellene for små. Men uansett hvor "kjedelig" den nye modellen framstår, så synes jeg designet og formfaktoren holder seg godt den dag i dag. Jeg vil heller ikke påstå at prisen er for høy, tatt nicehetsfaktoren i betraktning. For de som kjøper seg sin første iphone synes jeg det fremstår som et bra kjøp.

 

Men for meg er det uforståelig at apple priser den for lengst utgåtte 3gs'en til nesten 3 laken. Og atpåtil er dette en 8 gb - versjon som har en ubrukelig lav lagringskapasitet i utgangspunktet. iphone 4 er også nedgradert til 8 gb... :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke hva folk babler om her inne. Først av alt - jeg eier iPhone 4. Jeg mener Galaxy SII er telefonen som andre produsenter må måle seg opp mot, og jeg synes Windows Phone er det mest interessante OS-et framover.

 

iPhone 4S er ingen lett telefon for produsenter å matche. På alle disse punktene er iPhone 4S topnotch:

 

- Kamera (8MP, f2.4)

- Skjerm (960x640 IPS)

- Minne (64GB NAND)

- SoC (dobbelkjerne med kraftig grafikkbrikke)

 

Folk kan disse iPhone 4S så mye de vil, men det er ikke mange telefoner som kommer til å klare å kjempe mot disse spesifikasjonene som kommer i et tett integrert iOS 5.

 

Og nei, jeg har ingen planer om å fortsette min bruk av iPhone 4 i lang tid fremover. Det blir nok en Nokia på meg neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maskinkrafthysteriet med medfølgende diskusjon har tatt overhånd. Min telefon kjører på 100mhz 60-70% av tia. Det er nok til å drive det som skal drives når skjermen er avskrudd. Hva skal man egentlig med 1.4+ghz dualcore på en telefon med mindre man skal spille 3d-spill?

 

Mer fokus på effektiv bruk av strøm enn økning av klokkehastighet, imo.

 

Generelt skuffa over lanseringen. For første gang (?) slår Apples markedsføringsstragegi (rykter og lekkasjer) tilbake på dem. Folk hadde forventa iPhone5, men fikk litt småpuss på iPhone4. Tabbe! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dette er den er første telefon som har Bluetooth 4.0.

 

Nope, that would be Nokia N9. Klart, driverne er muligens ikke på plass enda, men den ligger der.

 

 

2: Beste mobilkameraet: Sony Ericsson sine kameraer slår jo alt som er... Ikke noe å diskutere.

 

Nei herregud, hvorfor skulle man nevne Nokia N8 i denne sammenheng. Enig i at det ikke er noe å diskutere, though ;) .

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Mye skadefryd ute og går etter iphone 4s lanseringa ja.

 

Jeg vil nå si at denne hardwaren ikke kommer til særlig nytte hverken når den kjører android eller ios. iPhone4 funker helt ypperlig med sin regnekraft til å dra hva det måtte være av ting og tang(mister kanskje den heftigste 3d grafikken og 1080p video opptak, vil tro fint få bryr seg) på lik måte som en telefon som desire s drar android på en helt ypperlig måte. Blir litt som på pc nå om dagen, hva er liksom vitsen med å kjøpe noe nytt. Kjøper bare nytt fordi man føler for det ikke fordi teknologien i det man allerede har gjør det umulig å holde følge med programvaren. Det er nitrist for technogeekene vil jeg tro. Personlig har jeg ekstremt lyst på noe nytt men ser ikke poenget i å kjøpe meg en mobil, bærbar pc eller stasjonær pc da alle enhetene er plenty god nok som de er. Derimot skal jeg ha meg et sexy lite nettbrett eller noe.

Lenke til kommentar

Maskinkrafthysteriet med medfølgende diskusjon har tatt overhånd. Min telefon kjører på 100mhz 60-70% av tia. Det er nok til å drive det som skal drives når skjermen er avskrudd. Hva skal man egentlig med 1.4+ghz dualcore på en telefon med mindre man skal spille 3d-spill?

Selvsagt klokker cpu ned mot idle når man ikke bruker ressurser. Skal man ha en smarttelefon, så bør den ha ressursene som behøves ved maks last også. Strømbruken vil falle naturlig, når man får minsket dimensjonene i halvlederteknologien i årene som kommer.

 

Forøvrig har jo 4S ok ytelse, men man er jo vant med at Apple leder an...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...