Gå til innhold

vil vi få billigere tannleger?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

emnetittelen beskriver kanskje ikke saken helt nøyaktig.

 

jeg lurer på om det er noen plan for å få tannlegebesøk under frikort ordningen. slik at når man har brukt 1800 kr eller hva det nå er på forskjellige helserelaterte ting, så blir resten gratis.

 

hvilke politiske partier er som eventuelt vil dette?

 

fordeler ulemper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret på spørsmålet ditt er partiet Venstre. Dette er partiet som i lang tid, og som det første partiet (så mye jeg kan huske), har fremmet forslag om gratis tannbehandling – dvs. basert på ordningen som brukes i resten av helsetjenesten. I følge Venstre er tenner også en del av kroppen, og bør dermed inngå sammen med resten av helsetjenesten, dvs. med massiv subsidiering.

Lenke til kommentar

Tannlegebesøk kan bli en dyr affære ja og jeg gjorde meg noen tanker rundt det.. Jeg synes det skal bli obligatorisk (og gratis) for alle å ha f.eks en årlig tannlegesjekk. Dette vil forhåpentligvis ha en slik forebyggende effekt at man etterhvert reduserer behovet for de virkelig dyre tannlegebesøkene når ting har utviklet seg i feil retning over lang tid. Har man alikevel behov for hyppigere dyre tannlegebesøk så bør man innføre frikort (slik som med medisiner) etter en viss grense. Denne muligheten for frikort skal kun tilfalle de som faktisk tar denne årlige gratis sjekken, hvis man utelater en sjekk uten "gyldig" grunn så får man heller ikke muligheten til å få frikort, da må man ta "svarteper" selv. Dette kan selvfølgelig "resettes" slik at man kan komme inn i "godsyklusen" med mulighet for frikort, det kan f.eks være et krav om man skal ha vært til obligatorisk sjekk de to siste årene for å få mulighet til frikort.

 

På denne måten belønnes man for å sjekke tennene ofte og ikke la det forfalle, gir man faen så må man betale det hele selv.

Endret av bas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig i at tannlege burde vært gratis eller mye billigere.

 

Obligatorisk tannlegesjekk en gang i året blir værre, i hvertfall her i området.

 

Kun øyeblikkelig hjelp gies hos den offentlige tannhelsetjeneste her i følge dem selv.

Foruten dèt er det KUN lovpålagte oppgaver som skolebarn og pensjonister / trygdede som har fri tannlege grunnet medisinbruk som ødelegger tenner.

 

Noe som er blank løgn da jeg måtte kjøre to ganger 30 mil for å få ordnet ei tann hvor rotfyllingen hadde gått til h......

 

Årsak:

 

To tannleger hadde blitt for gamle, dvs den ene ville fortsette etter pensjonsalder men fikk det ikke av fylket ( Nordland ), han flyttet så til Molde og er tannlege der på fullt.

 

Her må man kjøre 32 mil hver gang, eventuelt ta 4 ferjer ( tur/retur ) for å komme til privat tannlege.

 

Uansett vil dette koste minst 600,- kr pr. tannlegetur ekstra bare i reiseutgifter, i tillegg til de dyre tannlegeregninger.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Svaret på spørsmålet ditt er partiet Venstre. Dette er partiet som i lang tid, og som det første partiet (så mye jeg kan huske), har fremmet forslag om gratis tannbehandling – dvs. basert på ordningen som brukes i resten av helsetjenesten. I følge Venstre er tenner også en del av kroppen, og bør dermed inngå sammen med resten av helsetjenesten, dvs. med massiv subsidiering.

Og allikevel kaller de seg liberalt parti. Go figure...

 

Hva er egentlig så ekstraordinært med tenner som gjør at det må koste mer enn alt annet på kroppen? Betalte så å si ingenting for å f.eks gå til en øyenlegespesialist.

Fordi skattebetalerene tok regningen. D0h.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svaret på spørsmålet ditt er partiet Venstre. Dette er partiet som i lang tid, og som det første partiet (så mye jeg kan huske), har fremmet forslag om gratis tannbehandling – dvs. basert på ordningen som brukes i resten av helsetjenesten. I følge Venstre er tenner også en del av kroppen, og bør dermed inngå sammen med resten av helsetjenesten, dvs. med massiv subsidiering.

Hvorfor skal du alltid hoppe inn i forskjellige tråder for å promotere Venstre. Andre partier som er for å redusere kostnadene for tannlege inkluderer Rødt, SV, AP, SP, KRF, Høyre, og FRP.

 

Får du betalt for å gjøre dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1: tortur

2: stikk fra de giftigste sjødyrene

3: tannpine

4: forstuelse den første timen etter skade

5: bruddskader

6: åpne sår

 

alle som har opplevd ordentlig tannpine over flere timer eller dager, og funnet ut på den harde måten at tannpine ikke er sykdom, vil skrive under på at man heller vil GÅ på jobb med brukket fot enn å SITTE på jobb med brukket tann.

 

Tannpine er det verste jeg har opplevd i hele mitt liv. En altoppslukende intens smerte som fikk MEG til å forsøke å bruke malt nellik som smertestillende og forsøkte å trekke tannen med skrujern og avbiter, og jeg slet av biter av kjøtt og brusk og tann helt til smerten gikk over til smerten av åpent sår, og jeg kunne slappe av.

 

jeg kutter heller av lillefingen med avbiter enn å gå en hel dag med tannpine.

 

Tennene er en del av kroppen, og det kan med fordel gå innunder frikortet.

 

da jeg kom til tannlegen og måtte velge mellom 6000 for trekking eller 1800 for trekking.

 

Ikke sjanse i helvete om jeg punger ut 6000 for å beholde en jeksel langt bak i kjeften. Vi skal alle dø en gang, og jeg bryr meg ikke om å dra til graven med alle tennene i behold.

problemet er bare at det er prisen på det private markedet, og jeg ville som gjennomsnittsskatteyter måttet betalt 6000 uansett om det var til tannlegen selv eller på skatteseddelen.

 

Men at det hadde vært greiere å betale det over skatteseddelen over et helt liv i stedet for på stedet finnes det ingen tvil om.

 

men det må selvsagt være en egenandel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Og allikevel kaller de seg liberalt parti. Go figure...

 

De kaller seg liberalt parti med rett i forhold til denne saken. Venstre ønsker endring i helsetjenesteloven slik at det blir billigere å få tannbehandling, dermed er dette et liberalt forslag. Tatt dette i betraktning er jeg litt usikker hva eksakt du mener er problemet her.

 

 

Hvorfor skal du alltid hoppe inn i forskjellige tråder for å promotere Venstre. Andre partier som er for å redusere kostnadene for tannlege inkluderer Rødt, SV, AP, SP, KRF, Høyre, og FRP.

 

Tull. Venstre har fremmet mange forslag til endring i forhold til billigere tannbehandling, og hvert eneste av dem har blitt stemt ned fra andre partier. En ting er hva disse partier har sagt eller programfestet, en annen ting er hva de gjør i realiteten og i praksis på Stortinget.

 

Som Venstre velger kommer jeg aldri til å slutte å promotere det partiet som står nært mine preferanser. I de aller fleste tilfeller er mine preferanser de samme som Venstre står for. Dermed; hvis du har som formål, eller forhåpning, å få meg til å slutte med å fremme Venstre, i de tilfeller der Venstre klart og tydelig har noe å bidra med i forbindelse med saken som diskuteres, så kan du bare glemmer det. Jeg kommer til å benytte en hver anledning til det. I tillegg er det verd å nevne at verken du, eller noen andre her på forumet, kan nekte med å favorisere et parti – spesielt ikke du som ikke har noen som helst autoritet på dette forumet.

 

 

Får du betalt for å gjøre dette?

 

Jeg ser at min person fremdeles opptar deg, og fascinere deg, mer enn saker som diskuteres. ”Ta ballen og ikke mannen” har aldri fungert for deg.

Endret av statsviter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis folk ønsker billigere/statlig subsidiert tannlege, så må det finansieres. Hva skal nedprioriteres? Skal man bruke mer oljepenger? Skal man øke skattene?

 

I mine øyne er det en del som kan nedprioriteres/forandres, men det kommer aldri til å skje. En økt bruk av oljepenger kommer heller ikke til å skje. Da står vi igjen med økte skatter. Det er jeg selv sterkt imot, da skatte og avgiftstrykket allerede er høyt nok. Det eneste som kan legitimere høyere skatter er lavere avgifter. Høyere skatter tror jeg ikke den gjennomsnittlige nordmann ønsker.

 

Vi har i dag en regjering bestående av forholdsvis sosialistiske partier. Når ikke de, som mener at staten skal hjelpe folk med det meste, ikke gjør noe med dette, hva er sjansen for at borgerlige partier vil gjøre det, når deres høyeste prioritet er skatteletter.

 

Det er bare til å innse det. Tennene er ikke en del av kroppen, og de kommer ikke til å bli det.

Lenke til kommentar

Det er bare til å innse det. Tennene er ikke en del av kroppen, og de kommer ikke til å bli det.

 

Er tannpine noe vi bare innbiller oss da?

 

Det var snakk om tenner i forhold til resten av kroppen da sykdommer/skader på resten av kroppen dekkes av staten, mens sykdommer/skader i tennene og tannkjøttet ikke dekkes av staten og sikkert ikke kommer til å bli dekket av staten. :)

Lenke til kommentar

Tull. Venstre har fremmet mange forslag til endring i forhold til billigere tannbehandling, og hvert eneste av dem har blitt stemt ned fra andre partier. En ting er hva disse partier har sagt eller programfestet, en annen ting er hva de gjør i realiteten og i praksis på Stortinget.

 

Som Venstre velger kommer jeg aldri til å slutte å promotere det partiet som står nært mine preferanser. I de aller fleste tilfeller er mine preferanser de samme som Venstre står for. Dermed; hvis du har som formål, eller forhåpning, å få meg til å slutte med å fremme Venstre, i de tilfeller der Venstre klart og tydelig har noe å bidra med i forbindelse med saken som diskuteres, så kan du bare glemmer det. Jeg kommer til å benytte en hver anledning til det. I tillegg er det verd å nevne at verken du, eller noen andre her på forumet, kan nekte med å favorisere et parti – spesielt ikke du som ikke har noen som helst autoritet på dette forumet.

Hvordan skal Venstre få tak i pengene for å gjennomføre forslaget? Det er lett å foreslå høyere forbruk om man ikke er ansvarlig for et balansert budsjett. FRP gjør det hele tiden.

 

Jeg skal ikke hindre deg i å bruke dette forumet som en plass for å promotere ditt favorittparti. Jeg synes forsatt det er utrolig teit. Hvis du ønsker å få flere stemmer til Venstre, så er det langt bedre måter å gjøre det på. De fleste på forumet har allerede bestemt seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AP har landstyremøtevedtak på at de er for det til stor misnøye for regjeringen. Men jeg tror de fleste andre partier er også for det men det er snakk om prioritering, bedre helsevesen og veier eller gratis tannlege, og det ser ut til at tannlege har tapt hver gang.

 

Hm... hvor er det du bor? kan ikke være i norge siden budsjettene til helsevesenet og veivesenet kuttes hele tiden samtidig som tannlegene ikke er gratis.

 

Kan ikke forstå hvor logikken til staten ligger, alt handler om å ha disse billionene på bok mens infrastrukturen i landet skal være lavere enn middelmådig, samtidig som de ikke har problemer med å sende milliarder ut i nødhjelp og tape milliarder på aksjer rundt i verden og vi skal samtidig betale skatter og avgifter på absolutt alt som de finner opp, har ikke noe imot å betale skatt selvfølgelig men det skal da finnes grenser for hvor mange avgifter de kan pushe på oss før nok er nok.

 

 

Når det kommer til å frigjøre litt penger på statsbudsjettet så er det jo mye de kan gjøre, er mange som er "uføre trygdet" som ikke trenger å være det, man hører jo om saker der vi har ulovelige innvandrere i landet som har tryglet om å få sende inn meldekort når de ble tatt sånn at de fikk penger osv, mange sosialklienter som ganske enkelt bare ikke gidder å fikse seg en jobb når de lever helt "ok" på det de får, og sikkert mange flere poster som party/reise budsjettet til jens stoltenberg & co.

Mange hull i systemet som kan bli fikset!

Lenke til kommentar

Jeg bor i Norge, ellers takk.

 

Prøver du å trolle eller kan du vise meg til ett år de faktisk kuttet budsjettene til helsevesenet?

Norge har faktisk ett av de bedre helsevesen i verden, jeg skjønner egentlig ikke hva det er du klager over.

 

La oss nå se mange lokale sykehus legges ned, store underskudd hos sykehusene gjør at avdelinger/sykehus legges ned og stillinger kuttes.

Skal ikke mye søking til for å se hvordan det går.

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3230929.ece

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2946346.ece

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7783248

 

http://dt.no/nyheter/fortviler-over-pengemangel-1.6427799

 

http://www.varden.no/nyheter/atte-sykehus-ma-kutte-500-600-ansatte-1.149208

 

http://politisk.tv2.no/nyheter/jens-vil-lage-sykehus-kaos/

 

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.937200

Lenke til kommentar

Man kan jo lure litt på hvordan prioriteringene er i et såkalt 'rikt' land som Norge når vi omtrent er det eneste landet i hele Europa som ikke har ihvertfall en viss grad av dekning av tannlegeutgifter.

 

Det har vel lenge vært en tanke at man selv er ansvarlig for tennenes tilstand (litt merkelig at dette har vært et argument i Norge der enkeltmennesket langt på vei ses som helt uskyldig i omtrent hva som helst som skjer), men det er en grov forenkling. Gener og arv har en betydelig påvirkning her.

 

Selv har jeg (med unntak av 4-5 fortenner) ikke en eneste tann som jeg ikke har plombe i. Og jeg har hele livet vært påpasselig med både tannpuss, fluorskylling, lite inntak av sukker/godteri og daglig bruk av tanntråd hver eneste kveld så langt tilbake jeg kan huske, men jeg har nesten alltid hull når jeg er hos tannlegen alikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...