Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fedme KAN dere gjøre noe med !


OAB1966

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At det er så enkelt for mange er sant, men det gjelder ikke alle. Du er veldig unøyansert i måten du tar opp dette på, og det finnes en rekke ting som vanskeliggjør vektnedgang for enkelte, uten at dette på noen måte er noe unnskyldning for å ikke gjøre noe med saken for de vaskeekte sofagrisene.

 

Det som er litt synd egentlig er at staten oppfordrer til fedme gjennom sine kostholdsråd. Legg til tilbudene som butikkene kjører på brus og sukkervarer og at folk forbinner dette med kos så har du desverre en pen oppskrift for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør kanskje skaffe deg noen kilder på det du slenger rett ut i luften. Mye av det du snakker om er høyst subjektivt og totalt irrelevant for det du så sårt "prøver" å fremme her for oss. Og forresten, vet du i det hele tatt hva det vil si å ha lavt stoffskifte? Det du skriver gir ingen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er i grunn veldig enig med trådstarter.

 

Har selv veid 129kg. for tre år siden, og i dag veier jeg 92kg. Jeg gikk ned nesten 40kg. på litt over tre måneder.

 

Når man er såpass kraftig (eller feit som trådstarter sier) som 129kg. så får man en helt annen holdning til det å være feit. Man lager seg noen unskyldninger i ny og ne og lurer seg selv, og for de som ikke tar tak i situasjonen og eller forstår at nok er nok kommer inn i en slags fase som begynner å skylle på samfunnet og eller andre ting som at man feks. kanskje er rammet av en sykdom etc.

 

Nå er vi ikke like når det gjelder det å faktisk gjøre noe med problemet. Noen klarer det, og andre ikke. De som ikke klarer det mangler motivasjon og viljestyrke nok. Da blir man ofte sett på som "svak". Veldig enkelt for en utenforstående og mene dette.

 

Personlig har jeg veldig lett for å legge på meg og i mitt tilfelle måtte en total kostholdsendring til etter den noe brutale slankemetoden som faktisk gikk ganske greit.

 

Jeg kjenner flere som har slitt seg gjennom slankekurer og klart det og flere av dem har virkelig slitt mye, men klart det.

 

Jeg har også en kompis som veier godt over 150kg. (36 år gammel) og han er et av untakene når det gjelder slankeprosessen. Han legger hele skylden på ALLE andre enn seg selv og hver eneste gang vi snakker om slanking så kommer den samme irriterende regla.

 

Jeg har tilbudt meg å hjelpe han flere ganger, men bare etter noen få dager så kommer unskyldninger som "kalkunpølse i grovt brød er lov for det skal være sundt" etc.

 

Det handler om at han regelrett prøver å finne unskyldninger for å dytte i seg junkfood. Patetisk.

 

Han har i tillegg til dette en medfødt hoftesykdom (han har nå kunstig hofte. Denne ble opperert inn for 20 år siden) Han skylder på denne sykdomen når det gjelder hans fedmeproblem. Problemet er at han nok fikk denne hoftesykdommen grunnet overvekt i førsteomgang og svært lite gymnastikk/trening ellers.

 

Han er et tragisk tillfelle for hvor fantastisk egoistisk man kan bli når det gjelder dette.

 

Han er forøvrig en knakande kar, men jeg merker jeg blir skikkelig irritert de gangene vi snakker om slanking.

 

Så i de aller aller fleste tillfeller er jeg veldig enig med trådstarter. Det er fullt mulig å gjøre noe med problemet for 90% av de som sliter med overvekt.

 

Jeg blir nesten litt lei meg når jeg ser smellfeite jenter og gutter i ung alder stå på bensinstasjonen og spise pølse mens de lurer på hva dem skal kjøpe av godteri.

 

Problemet er vel at vi har det alt for godt i dag. De fleste tjener greit med penger og kiosker og butikker bugner jo av fristelser for de svake.

 

Man må bare ta et grep selv for å komme seg ut av elendigheten. Det er ikke lett for alle, men fullt mulig.

 

Så til trådstarter:

Vær vennlig å bruk enter-tasten når du skriver innlegg. blir mye enklere for andre og lese det du skriver og faktisk få med seg hele innholdet :)

Endret av BjerkneZ
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men han har jo rett at det er noe man kan gjøre noe med, til alle dere som kritiserer TS.

 

BjerkneZ kommer med gode poenger også over, og har helt rett i at mange lager bare masse unnskyldninger for seg selv, eller er rett og slett bare ignorante. Men de velger det jo sjøl. Er verre med de små barna her og der som allerede er overvektige som barn og arver foreldrenes dårlige vaner og holdninger gjennom miljø og oppdragelse. De føler jeg med.

 

Mens voksne mennesker burde kunne ta ansvar for sin egen helse og vekt. Dette her med stoffskifte og gener kan legge til rette for en ting er en ting, men å bruke det som en unnskyldning og fraskrive seg alt ansvar for seg selv og hevde man ikke kan noe for det er, vel ja, kanskje patetisk, og latterlig. Da er det på tide men en reality check, og litt kaldt vann i ansiktet.

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar

Først av alt. Hva er galt av å være feit? Det er bare slike folk som dere (som putter overvektige folk i bås) det er noe galt med.

Det er helseskadelig, skaper (som oftest) dårlig selvbilde, er fysisk hindrende i hverdagen (mindre overskudd, tyngre med hverdagslige oppgaver), kommer ofte med dårlige matvaner med mye usunn mat (påvirker også humøret), og det kan være til hinder for andre. Man ta større plass over alt. Spesielt i kollektivtrafikk kan dette være et problem. Det er også lite attraktivt.

F.eks.

 

 

Fat-Guy-on-Airplane-375x500.jpg

 

 

 

Å være feit er også unormalt (dvs. et mindretall som sliter med overvekt), og kan i aller høyeste grad gjøres noe med. Har man lavere kaloriinntak enn kroppen bruker over tid, går man ned i vekt. Vanskeligere er det ikke, så lenge man er målbevisst og faktisk vil gjøre noe med det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Først av alt. Hva er galt av å være feit? Det er bare slike folk som dere (som putter overvektige folk i bås) det er noe galt med.

Ikke noe galt med å være feit, så lenge man trives med den man er. Personlig kjenner jeg ingen som er store (eller feite) som ikke kunne tenkt seg å sett slankere ut.

 

Derfor så er man i en tilstand som man ikke ønsker å være i. mange kan leve med det med noe begrenset selvtillitt, mens andre får større problemer.

 

Jeg tviler på at det er så mange der ute som trives med å være kraftig overvektig. Kan nok hende dem later som om dem trives med det, men det er neppe tillfelle.

 

Jeg omgås mange som er overvektige og har ingen problemer med det. Har jo tross alt vært overvektig til de grader selv.

 

Men jeg merket med EN gang at man ble mer respektert når man er slank kontra tykk. Alt blir lettere. Kondisjonen blir bedre, selvfølelsen blir bedre, og i det hele tatt hele livsituasjonen endrer seg til det positive. Kan ikke forestille meg at noen ikke ønsker dette.... ?

Lenke til kommentar

Tja, jeg vet ikke jeg. Selv endret jeg totalt på kostholdet mitt, og gikk fra null trening på ett par år, til trening 6 dager i uka. Alikevel, så hadde jeg akkurat samme vekt og størrelse på klær etter 9 måneder. Da gikk luften litt ut av ballongen.

Trening bygger muskler og muskler veier. Det som skjedde var nok kanskje at du byttet ut noe av fettet med muskler?

 

Skal man gå ned i vekt, så må kaloriinntaket være mindre enn forbrenningen. Så enkelt er det faktisk. Når man spiser en de lmindre mat, så er det svært viktig at den lille maten du får i deg er riktig.

 

Er ikke dermed sagt at du har gjort noe feil i den forstand. Det viktigste er at du finner en vekt du trives med, uten å lure deg selv. Hvis man faktisk trives med å veie litt for mye, så det jo helt greit.

 

Poenget er at du faktisk ser problemet og har prøvd. Dette er en god start!

Hvis det er muskelmengden som har økt så er nok dette svaret på hvorfor vekten ikke har endret seg.

 

Skal du nes i vekt uten å bygge muskler, så må du trene kondisjon. (løping, sykling, jogging etc.) Regn ut (uten å lure deg selv) hvor mye du forbrenner ved å trene, samt det kroppen forbrenner i hvilemodus, og pass på kaloriinntaket der etter.

 

Selv så fikk jeg i meg 700kcal. pr. dag i litt over tre måneder. Dette er veldig lite og er nermest umulig hvis man skal trene ved siden av. Men det funket for meg, og det er jo det som er poenget.

 

Grete Roede er for meg litt teit. Bra konsept, men poenget er at vekten skal holdes nede etter slankeperioden er over og da er det vel et fåtall som orker å stå med Gretes kokebok hver morgen for å lage det perfekte måltid.

 

Gikk selv på noe som heter Herbalife. Ikke noen mirakelmiddel detta heller, men det var mye enklere og forholde seg til. Putt litt pulver i en boks og bland ut med melk og drikk opp. VOILA, det var ett måltid. Ikke spesielt godt var det heller, men jeg liker nå litt å pine meg selv, rett og slett for å bevise overfor meg selv at jeg faktisk klarer dette.

 

Men finn din egen måte. Det finnes ingen tabletter eller andre ting som kan gjøre deg slank på et blunk. Jobben må du gjøre selv. :)

Endret av BjerkneZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er i grunn veldig enig med trådstarter.

 

Har selv veid 129kg. for tre år siden, og i dag veier jeg 92kg. Jeg gikk ned nesten 40kg. på litt over tre måneder.

 

Når man er såpass kraftig (eller feit som trådstarter sier) som 129kg. så får man en helt annen holdning til det å være feit. Man lager seg noen unskyldninger i ny og ne og lurer seg selv, og for de som ikke tar tak i situasjonen og eller forstår at nok er nok kommer inn i en slags fase som begynner å skylle på samfunnet og eller andre ting som at man feks. kanskje er rammet av en sykdom etc.

 

Nå er vi ikke like når det gjelder det å faktisk gjøre noe med problemet. Noen klarer det, og andre ikke. De som ikke klarer det mangler motivasjon og viljestyrke nok. Da blir man ofte sett på som "svak". Veldig enkelt for en utenforstående og mene dette.

 

Personlig har jeg veldig lett for å legge på meg og i mitt tilfelle måtte en total kostholdsendring til etter den noe brutale slankemetoden som faktisk gikk ganske greit.

 

Jeg kjenner flere som har slitt seg gjennom slankekurer og klart det og flere av dem har virkelig slitt mye, men klart det.

 

Jeg har også en kompis som veier godt over 150kg. (36 år gammel) og han er et av untakene når det gjelder slankeprosessen. Han legger hele skylden på ALLE andre enn seg selv og hver eneste gang vi snakker om slanking så kommer den samme irriterende regla.

 

Jeg har tilbudt meg å hjelpe han flere ganger, men bare etter noen få dager så kommer unskyldninger som "kalkunpølse i grovt brød er lov for det skal være sundt" etc.

 

Det handler om at han regelrett prøver å finne unskyldninger for å dytte i seg junkfood. Patetisk.

 

Han har i tillegg til dette en medfødt hoftesykdom (han har nå kunstig hofte. Denne ble opperert inn for 20 år siden) Han skylder på denne sykdomen når det gjelder hans fedmeproblem. Problemet er at han nok fikk denne hoftesykdommen grunnet overvekt i førsteomgang og svært lite gymnastikk/trening ellers.

 

Han er et tragisk tillfelle for hvor fantastisk egoistisk man kan bli når det gjelder dette.

 

Han er forøvrig en knakande kar, men jeg merker jeg blir skikkelig irritert de gangene vi snakker om slanking.

 

Så i de aller aller fleste tillfeller er jeg veldig enig med trådstarter. Det er fullt mulig å gjøre noe med problemet for 90% av de som sliter med overvekt.

 

Jeg blir nesten litt lei meg når jeg ser smellfeite jenter og gutter i ung alder stå på bensinstasjonen og spise pølse mens de lurer på hva dem skal kjøpe av godteri.

 

Problemet er vel at vi har det alt for godt i dag. De fleste tjener greit med penger og kiosker og butikker bugner jo av fristelser for de svake.

 

Man må bare ta et grep selv for å komme seg ut av elendigheten. Det er ikke lett for alle, men fullt mulig.

 

Så til trådstarter:

Vær vennlig å bruk enter-tasten når du skriver innlegg. blir mye enklere for andre og lese det du skriver og faktisk få med seg hele innholdet :)

 

YES....Her er det vilje, disiplin og rett innstilling som gjelder.

Med disse faktorene i orden kan man komme langt.....veldig langt :)

Endret av OAB1966
Lenke til kommentar

De som ikke er enige er gjerne dem som kanskje har litt for mye vekt å bære på og som ikke får til å slanke seg.

 

Så lenge man forbrenner med kalorier enn man inntar så går man ned i vekt. Så enkelt kan det sies (igjen)

 

Det finnes sikkert noen ytterst få som faktisk har en sykdom som gjør slanking umulig og disse er "fritatt"

Lenke til kommentar

Han her gjør meg kvalm...

 

Kommer med alle verdens slags unnskyldninger for å slippe å legge om livet, er til og med med i en FORENING for ytterligere å kunne frasi seg alt ansvar for egen helse...

 

Og jeg føler meg berettiget til å raljere på den måten jeg gjør.

Jeg veide selv 70kg på 165 cm med en fettprosent på over 30.

Jeg gikk ned til 62kg og fettprosent på rundt 7 på et år med intensiv styrketrening og rett kosthold.

Jeg veier pr. i dag 69kg med en fettprosent på rundt 12 etter et år med tyngre styrketrening...

 

ALLE kan gjøre noe med sin egen kropp og dermed helse... :new_woot:

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...