Gå til innhold

Se NRK når og hvor du vil


Anbefalte innlegg

Det er tilsvarende i Sverige, Danmark og de fleste andre land som har statskanaler, så at man må lete lenge er vel så virkelighetsfjernt det går ann å komme.

 

At andre land har like teite og usosiale måter å melke folk på er langt i fra et godt argument for at det er en god ting..

 

Selv om tortur er et utstrakt fenomen i store deler av verden blir dette tross alt ikke brukt som argument for å innføre slikt...

 

Jeg sa aldri at det var en god ting - Jeg bare påpekte at man ikke må lete lenge etter andre som gjør det samme.

 

Resultatet av pengesekken lisensen genererer derimot er en god ting, fordi NRK er vel snart den eneste kanalen i Norge som faktisk produserer programmer med god research, god produksjonskvalitet, og et innhold som har litt mer nytteverdi enn dumme blondiner som driter seg ut i fylla. men det er klart, denne pengesekken kunne man skapt på andre måter også..

 

Jeg kan også påpeke at lisenssystemet her i Danmark faktisk er verre enn det norske, og resultatet i form av produksjoner er på lagt nær på samme nivå som i Norge.

 

Edit, Trykkleif. Ps. ser du tok selvkritikk på posten, selvom jeg svarte på den :p

Endret av Badjoker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper ikke dette er et steg de tar for å lettere kunne presse frem et lisenskrav for pc'er og mobile enheter. Noe de har forsøkt før uten forløpig hell.

 

Selvsagt er det det. Dessverre.

 

Denne artikkelen er fra 2005 - så de har planlagt dette lenge. Er nok bare tidsspørsmål før TV-lisensen blir obligatorisk for alle som ikke er allergisk mot elektronikk: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=277847

Lenke til kommentar

Håper ikke dette er et steg de tar for å lettere kunne presse frem et lisenskrav for pc'er og mobile enheter. Noe de har forsøkt før uten forløpig hell.

 

Selvsagt er det det. Dessverre.

 

Denne artikkelen er fra 2005 - så de har planlagt dette lenge. Er nok bare tidsspørsmål før TV-lisensen blir obligatorisk for alle som ikke er allergisk mot elektronikk: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=277847

 

Kanskje, vi får se, ting som taler imot er 1. NRK får nå tilgang til kundelister fra TV-leverandørene, og da vil nesten 100% betale uansett. 2. NRK bestemmer ikke dette på egenhånd 3. De har allerede hatt nett-TV en god stund.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når man har linjehastighet fra 25 MB/S så er det latterlig at NRK ikke kan tilby mere en 1 Mb/s

 

Morsomt at du mener dette.. du er jo imot kringkastingsavgiften (som finansierer NRK).. Hvordan har du tenkt at NRK skal betale for høyere båndbredde ?

 

Kan også nevne at i NRK's nye programmspiller så gir de ut ca. 3.2Mbit/s på beste kvalitet.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Kanskje, vi får se, ting som taler imot er 1. NRK får nå tilgang til kundelister fra TV-leverandørene, og da vil nesten 100% betale uansett. 2. NRK bestemmer ikke dette på egenhånd 3. De har allerede hatt nett-TV en god stund.

 

AtW

 

Ca. 90% av norske husstander betaler i dag kringkastingsavgift. Av de resterende 10% er det mange som av ymse årsaker er fritatt.

Lenke til kommentar

Når man har linjehastighet fra 25 MB/S så er det latterlig at NRK ikke kan tilby mere en 1 Mb/s

 

Morsomt at du mener dette.. du er jo imot kringkastingsavgiften (som finansierer NRK).. Hvordan har du tenkt at NRK skal betale for høyere båndbredde ?

 

Jeg er mot dagens ordning ,ikke noe annet .

dette har ingen ting med lisensen å gjøre.

 

NRK har selv valgt å gjøre Nett-tv tilgjengelig til alle uavhengig om de betaler lisens eller ikke.

Man har heller ingen anen mulighet til å få større bandbredde fra NRK.

 

jeg anbefaler deg sterkt å sette deg inn i lisens problematikken

Lenke til kommentar

Kanskje, vi får se, ting som taler imot er 1. NRK får nå tilgang til kundelister fra TV-leverandørene, og da vil nesten 100% betale uansett. 2. NRK bestemmer ikke dette på egenhånd 3. De har allerede hatt nett-TV en god stund.

 

AtW

 

Ca. 90% av norske husstander betaler i dag kringkastingsavgift. Av de resterende 10% er det mange som av ymse årsaker er fritatt.

 

Med tanke på at de fleste av disse 10% er folk som er under 30, så tipper jeg det er mange som ikke betaler for å slippe unna.

 

AtW

Lenke til kommentar

Disse personene er jo inhabile som ser saken kun fra den en siden ( den samme siden som NRK ser det fra ).

 

Dessuten HAR staten makt over NRK allerede.

 

På den en siden vil jo staten gjøre alt selv og ikke la private få slippe til ( det har jo vist seg at det kravet måtte de fire på) .

men når de skal drive en offentlig kringkasting så oppfører de seg som om det er en privat aktør de leier og påtvinger oss samme med de andre kanalen vil ønsker å se på.

Da hadde det vær bedre at gratis tilbudet på nett og i radio ble dekket av statsbudsjettet og så fik man frivillig velg om man vil betale for NRK tv eller ikke

Lenke til kommentar

Runar: Jeg har vært borti NRK-produserte klipp med utenlandsrestriksjoner også.

 

Med NRK-produsert musikk og da eller? ;) Rettigheter er kompliserte saker, dessverre...

 

 

Men hvis du vil skal vi alltids få satt opp en proxy til deg!

 

Rettigheter er vel kanskje det mest komplekse i dagens samfunn - Det er både latterlig og genialt, avhengig av hvilken side man sitter på..

Riktignok fører der til mye piratkopiering, som på lik linje er latterlig og genialt avhengig av hvilken side man sitterpå.

 

Det fine med statlige kanaler er at de NESTEN alltid holder seg innen for reglene og gir sine egene produksjoner ut til folket i sitt land, selvsagt med forbehold om at folk betaler lisens.. Jeg mener det er verdt det, uten tvil.

Jeg betaler for NRK her i Danmark, og jeg betaler for en VPN for å få sett det over nett når jeg har behovet - Det eneste jeg savner fra NRK sin side er en løsning hvor utenlandsbetalende faktisk får sett innholdet på nett-tv også, men igjen rettigheter og andre kompliserte systemer setter en stopper for dette, de fleste av disse utenfor NRKs makt... dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er ekstra hyggelig er enhetsoppdelte rettigheter. En PC er en PC, en iPhone er en mobil, en iPod er en MID, en iPad er en MID, en Android-enhet med horisontal oppløsning på under 1024 er en mobil om den har GSM/UMTS/etc-modul mens enheter med større oppløsning eller uten GSM er en MID. Så har du geografisk oppdelte rettigheter hvor én modell er at du må befinne deg innenfor et område for å få tilgang mens en annen modell er at du må betalt for tjenesten med et kredittkort fra området.

Lenke til kommentar

"Se NRK når og hvor du vil"

 

Det er ALDRI noe jeg har lyst å se på den kanalen og jeg blir like forbanna hver gang regninga kommer. Mistenker at de som synes denne nyheten er bra er de som ikke betaler selv, for det er faktisk helt uhørt at man skal bli tvunget til å betale for noe man ALDRI bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...