Gå til innhold

Veidimensjonering, kollektivtrafikk, og reelle bilpriser


Atald

Anbefalte innlegg

 

Jeg har hatt bilen min i snart et halvt år, og jeg har kjørt den 8000km, av dette har det gått ca en krone per km i bensin, så om man legger sammen kjøpesummen og bensinkostnadene så blir det 24 000kr, legg også til forsikring for et halvt år, 1600kr, så blir det 25600kr.

 

8000km* 3.5 = 28 000kr.

 

Jeg har altså på magisk vis tjent 2400kr, og jeg har fortsatt en bil som kan selges for 15 000kr igjen. Hvordan henger dette sammen?

Du har ikke tatt høyde for risikoen for at noe vil feile på bilen som ender med å koste mye å reparere eller som medfører at bilen avskrives i sin helhet. Tatt prisen du indikerer i betraktning er nok den risikoen betydelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har hatt bilen min i snart et halvt år, og jeg har kjørt den 8000km, av dette har det gått ca en krone per km i bensin, så om man legger sammen kjøpesummen og bensinkostnadene så blir det 24 000kr, legg også til forsikring for et halvt år, 1600kr, så blir det 25600kr.

 

8000km* 3.5 = 28 000kr.

 

Jeg har altså på magisk vis tjent 2400kr, og jeg har fortsatt en bil som kan selges for 15 000kr igjen. Hvordan henger dette sammen?

Du har ikke tatt høyde for risikoen for at noe vil feile på bilen som ender med å koste mye å reparere eller som medfører at bilen avskrives i sin helhet. Tatt prisen du indikerer i betraktning er nok den risikoen betydelig.

Med tanke på at jeg har tatt med hele prisen på bilen i beregningen min, så er utsagnet ditt rett og slett helt feil.

Lenke til kommentar

Har dere matematikere tatt med hva det koster i ventet tid å bruke kollektivløsningene ( landet rundt ) ?

Nei, og jeg har heller ikke regnet på tidskostnaden ved å stå i kø. Ei heller differansen i kostnad i.o.m. at venting på perronger og i kollektive transportmidler, ihvertfall for noen av oss, faktisk kan brukes produktivt og er ikke dermed direkte sammenlignbart med å kjøre egen bil. (Jeg antar at ingen her er uansvarlige nok til å besvare mail mens de kjører)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt bilen min i snart et halvt år, og jeg har kjørt den 8000km, av dette har det gått ca en krone per km i bensin, så om man legger sammen kjøpesummen og bensinkostnadene så blir det 24 000kr, legg også til forsikring for et halvt år, 1600kr, så blir det 25600kr.

 

8000km* 3.5 = 28 000kr.

 

Jeg har altså på magisk vis tjent 2400kr, og jeg har fortsatt en bil som kan selges for 15 000kr igjen. Hvordan henger dette sammen?

Du har ikke tatt høyde for risikoen for at noe vil feile på bilen som ender med å koste mye å reparere eller som medfører at bilen avskrives i sin helhet. Tatt prisen du indikerer i betraktning er nok den risikoen betydelig.

Med tanke på at jeg har tatt med hele prisen på bilen i beregningen min, så er utsagnet ditt rett og slett helt feil.

Beklager, min feil. Jeg gjorde det ikke klart at jeg mente å vise til det første regnestykket, ikke det med statens kilometergodtgjørelse.

 

Men obs, satsen går ned etter 9000 km/år.

 

Obs2: Kilometergodtgjørelse regnes som inntekt hvis reisen er arbeidsreise og ikke tjenestereise. (I.e. om det er reisen din hjemmefra til arbeidsstedet), hvis det er arbeidsreise det er snakk om må du trekke av skatt (din marginalskattesats) fra den antatte inntekten din.

Lenke til kommentar

Har dere matematikere tatt med hva det koster i ventet tid å bruke kollektivløsningene ( landet rundt ) ?

Nei, og jeg har heller ikke regnet på tidskostnaden ved å stå i kø. Ei heller differansen i kostnad i.o.m. at venting på perronger og i kollektive transportmidler, ihvertfall for noen av oss, faktisk kan brukes produktivt og er ikke dermed direkte sammenlignbart med å kjøre egen bil. (Jeg antar at ingen her er uansvarlige nok til å besvare mail mens de kjører)

 

i den grad det er mulig å utnytte ventetiden på eller med bus er høyst varierende noe som gjør at det noe man også må ta med i bergingene.

om kan handle i butikken mens man venter på bussen eller tåget så er det ikke så mange som har den muligheten.

om det er bar 10 minutter ventetid så er det neppe tid til å gå i butikken.

hvis man må ta 2 busser med gjennomsnittlig ventetid på 10 minutter hver, 2 ganger daglig, 5 dager i uken så venter man faktisk ( 2 * 2 *10 *5 ) 200 minutter ( nesten 3½ hver uke.

 

i tillegg er det ikke alle som kan utnytte reisetiden på bussen ( mulig det går bedre på toget ) så effektivt .

å slappe av går nok greit , men å lese i blader eller bøker går ikke for min del . da blir jeg svimmel.

 

man må også ta med i dette regnstykket at ofte kjører bussen på nøyaktig den samme veien og i de samme køene som bilene.

Lenke til kommentar

En bil trenger du godt til ekstravakt pluss videre. Ifra der jeg bor rekker jeg akkurat ikke jobben pga bussen ikke går før. Ender med å være forsinket og det kan man ikke ha noe av i jobb sammenheng. Tog og buss går aldri, pluss togene og buss er fullpakket med folk og bare de som sitter kan få nytte ut av det. Men så mye støy hjelpe meg. Da er det mer koselig å høre med musikk og ta det med ro eller snakke med en kamerat i bilen uten støy og brøk.

 

E-mail kan man svare på i kø, sms og telefon ekke noe problem. Jeg ringer opp til flere ganger og får gjort det jeg trenger jeg uten problemer i bil. Når NSB bare har problemer med tog så er det er problem å komme forseint på jobb/ skole så er det ille synes jeg. Er ikke verdt å få kjeft eller klage på at du er forsinket hver dag. Pga buss og tog som er forsinket. Man kan jo få sparket for dette også, derfor er det bedre med bil. Kjører tidligere og tar det med ro inn til Oslo. Er ikke så ille kø som man skal ha det til heller.

 

Hadde jeg tatt tog så hadde jeg brukt over en time hjem. Men med bil i KØ så bruker jeg 30-50 minutter, og jeg sparer masse tid som jeg kan bruke effektivt hjemme eller ander steder enn å stå å vente på en trikk/buss/tog som er stappfull og ikke er tidsnok. Jeg tar jobben min mer seriøst jeg og kommer tidsnok hver dag som gjør at jeg får lønning.

 

Sparer på det uansett får jo igjen på skatten uansett :)

 

Pluss jeg kan kjøre rett til butikken uten et problem, men å ta buss må jeg vente på neste buss som kommer om 30 min senere. Er ikke rart folk velger bil her i landet sier jeg. Pluss prisen er ekstremt iforhold.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Bilen vil i dette tilfellet være nødvendig uavhengig om den brukes frem og tilbake til jobb, så verditap, forsikring, veiskatt, årsavgift, og annet søl er i dette tilfellet irrelevant.

 

Jeg har hatt bilen min i snart et halvt år, og jeg har kjørt den 8000km, av dette har det gått ca en krone per km i bensin, så om man legger sammen kjøpesummen og bensinkostnadene så blir det 24 000kr, legg også til forsikring for et halvt år, 1600kr, så blir det 25600kr.

De som klager på Statens sats for bilgodtgjørelse hevder gjerne at den ikke dekker marginalkostnaden med bilbruken (dvs de variable kostnadene for å kjøre en km lenger med en bil man allerede har dekket de faste kostnadene på), langt mindre de faste kostnadene. (Sistnevnte er det forøvrig heller ikke meningen at den skal dekke.) Det kommer selvsagt an på bilen; en bil som etter ditt utsagn bare taper seg 1000kr halvåret i verdi er jo gunstig for et sånt regnestykke. Før eller senere kommer bilen din også til å trenge nye dekk, EU-kontroll og enten dyre reparasjoner, eller du kommer til å avskrive bilen og kjøpe en annen. Da blir brått regnestykket et annet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men bilen må vedlikeholdes uavhengig om jeg kjører den til jobben eller ikke, dekkene tørker ut og blir harde/ubrukelige omtrent like fort som de slites ned når man kjører normalt. Og seriøst, om det kommer en svinedyr reparasjon opp etter et år, så er det bare å skifte ut bilen og fortsatt holde seg på riktig side av regnestykket deres. Den er jo faktisk avskrevet på under 6mnd om man kjører så mye som jeg gjør, og jeg kjøper ikke en bil som ikke klarer et halvår på veien.

 

Vi lever i dag ikke i et samfunn der det er praktisk å ikke ha en eneste bil i familien, kollektivtrafikken er ikke i nærheten av pålitelig nok, og ikke i nærheten av godt nok bygget ut. Om jeg skal hilse på familie så kan jeg kjøre 2.5 timer i bil, eller så kan jeg bruke 7-8 timer på diverse tog og busser. Ikke så voldsomt vanskelig valg det der.

 

Sånn som jeg bor nå kan jeg velge mellom 60 minutter på buss, eller 12 minutter i bil. Og da koster bussen bare 12kr per vei. 1mil med bil blir jo i følge visse her 35kr, men i virkeligheten så er det 10kr i bensin og neglisjerbar verditapning.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere mottatt godtgjørelse på bilbruk. Jeg kan bekrefte at satsen er for liten til å dekke utgiftene man har hvis man må kjøre ujevnt. Har man derimot en A til B-rute, så er satsen grei. Men når man er innom alfabetet 50-60 ganger (antall stopp og start), så er utgiftene mer enn satsen.

Endret av Dragen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er man under et motorforum, så det er rimelig at de fleste foretrekker bil, og jeg er ikke ett unntak.

 

Har du bilen stående så kan du regne med at den taper seg rundt 40 000 kr om du kjører 0 eller 15 000km i året. Derimot over det så begynner vi å snakke om "overkjørte" kilometer. Dermed så kan man ofte se bort ifra verditapet da folk uansett må ha bil.

 

La oss si at man kjører til jobb med en Ford Focus Econetic. Forsikring til denne bilen fåes til rundt 3500kr/året for 15000KM. Altså 2,3kr/mil. Dekkostander er rundt 1,1kr/mil. Bilen må uansett ha service en gang i året eller 20000KM, alt etter hva som først inntreffer. Derimot varier verkstedkostnader med antall km, vanlig sats for dette er 4kr/mil. Da er det bare diesel som gjenstår av variable utgifter. En Ford Focus Econetic kan fort gå på rundt 0,4l/mil med fin kjøring. Altså, 0,4*13=5,2kr/mil

 

Sum en ekstra mil

Forsikring: 2,3kr

Dekk: 1,1kr

Verksted :4,0kr

Drivstoff :5,2kr

12,6kr/mil

 

For min del blir da stykket slik

 

Kostnad for å kjøre til jobb:

12,6*3=37,8kr

 

Kostnad ved buss:

29 kr for billett (tur retur)

Bruk av ekstra tid: 1,5t*(160*0,64)=153kr <--- Netto

Sum kostnad buss: 182kr!

 

Pga. bussen er en stor sinke koster det meg dermed 182kr og ta bussen, mens bilen koster meg 37,8kr.

Lenke til kommentar

Vi lever i dag ikke i et samfunn der det er praktisk å ikke ha en eneste bil i familien, kollektivtrafikken er ikke i nærheten av pålitelig nok, og ikke i nærheten av godt nok bygget ut.

Det kommer ann på hvem du sikter til med ditt 'vi'.

 

De som bor sentralt i samme by som de jobber kan stort sett greie seg uten bil. Man kan kjøre mye drosjer, fly og leiebiler for å dekke behov for lengre turer for det en nogenlunde oppdatert bil koster. (Og nei, da regner jeg ikke inn en nær EOL bil til 15000. Er man villig til å kjøre slikt så kan man helt sikkert slippe billigere unna, men prisen å betale er sikkerhet og pålitelighet).

 

F.eks i london har man tatt konsekvensen av at det er for mye biler og pålegger en daglig avgift på UKP10 for bruk av bil i sentrum med det formålet å få ned trafikken.

 

Bor man på landet milevis fra der man jobber er nok behovet for bil i høyeste grad tilstede.

 

Hvor man bor og jobber er et valg man må ta, men man kan ikke forvente at alle andre skal ta kostnaden for de som velger dyreste løsning. Dermed må man finne seg i at i sentrale strøk må biler prioriteres ned til fordel for mer effektiv transport. Noe som innebærer at man aksepterer en del kø, bompenger og dyrere parkering for bilene.

 

En uinskrenket utbygging kun med tanke på biler medfører slikt som dette:

2909850055_9f4a23c38b.jpg

High Five 3 by jczart, on Flickr

 

Det er kø i rushtiden her også.

 

Når man begår den slags utbygging, er man dithen at man faktisk ikke kan klare seg uten bil. Eksemplet er fra Dallas, der tar veiene så mye plass at avstandene blir enorme uansett hvor du skal, og å prøve å forsere gatene til fots er risikosport.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi lever i dag ikke i et samfunn der det er praktisk å ikke ha en eneste bil i familien, kollektivtrafikken er ikke i nærheten av pålitelig nok, og ikke i nærheten av godt nok bygget ut.

Det kommer ann på hvem du sikter til med ditt 'vi'.

 

De som bor sentralt i samme by som de jobber kan stort sett greie seg uten bil. Man kan kjøre mye drosjer, fly og leiebiler for å dekke behov for lengre turer for det en nogenlunde oppdatert bil koster. (Og nei, da regner jeg ikke inn en nær EOL bil til 15000. Er man villig til å kjøre slikt så kan man helt sikkert slippe billigere unna, men prisen å betale er sikkerhet og pålitelighet).

 

F.eks i london har man tatt konsekvensen av at det er for mye biler og pålegger en daglig avgift på UKP10 for bruk av bil i sentrum med det formålet å få ned trafikken.

 

Bor man på landet milevis fra der man jobber er nok behovet for bil i høyeste grad tilstede.

 

Hvor man bor og jobber er et valg man må ta, men man kan ikke forvente at alle andre skal ta kostnaden for de som velger dyreste løsning. Dermed må man finne seg i at i sentrale strøk må biler prioriteres ned til fordel for mer effektiv transport. Noe som innebærer at man aksepterer en del kø, bompenger og dyrere parkering for bilene.

 

En uinskrenket utbygging kun med tanke på biler medfører slikt som dette:

2909850055_9f4a23c38b.jpg

High Five 3 by jczart, on Flickr

 

Det er kø i rushtiden her også.

 

Når man begår den slags utbygging, er man dithen at man faktisk ikke kan klare seg uten bil. Eksemplet er fra Dallas, der tar veiene så mye plass at avstandene blir enorme uansett hvor du skal, og å prøve å forsere gatene til fots er risikosport.

 

Men så er det en ting, da, som skiller London fra Oslo. Kollektivtrafikken. I London har hver jævla forstad sin egen togstasjon, som frakter deg inn til Waterloo. I Norge skryter vi av dobbeltspor til Ski. Nå bygger de ut t-banen til Bærum og Lørenskog (Som i realiteten er en del av Oslo, noe politikerne endelig har innsett), men det er allikevel ikke nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bildet er jo bare to motorveier som krysser i et cloverleaf, 4 felt hver vei?

Nei, det er en "stack interchange", en annen type kryss enn cloverleaf. Stack interchange er enda mer kompleks og krever at man bygger oppover i mange etasjer.

 

Er ikke det noe likt E6 og E18 har gjennom deler av Oslo? Hadde E18 gått rett østover fra Oslo så hadde det kanskje vært noe slikt på østsida av Oslo.

Jeg tror ikke du skjønner hvor stort eller høyt krysset på bildet er. Krysset er dimensjonert for at alle biler kan kjøre i 100+ km/t uansett hvilken retning de skal, noe som er veldig effektivt men også krever mye, mye mer plass enn en typisk kryss i Oslo. I Oslo ville den tatt et areal tilsvarende nesten halvparten av byen innenfor ring 1, og den ville vært synlig fra lange avstander da den er 37 meter høy.

 

Forøvrig finnes det ingen egentlige cloverleaf-kryss i Oslo. Kryssene i Oslo er typisk trompetkryss, y-kryss eller rundkjøring.

 

Poenget er at skulle man lagt opp til at alle skulle brukt bilen ville man fort fått 10+ felters og mangeetasjers spaghettikryss overalt. Det er rett og slett ikke plass til noe sånt i Oslo, ihvertfall ikke uten å rive ned store deler av byen. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det er enda en ting til man bør ta med i dette regnestykket .

Generelt så er det dyrere å bo i byene en ute på landet .

Da har man ofte en betydelig vei å reise hvis man skal på jobben som oftest er i byen.

 

Om man bor å byen så sparer man kostnader ved å slippe å reise langt til arbeidsplassen , men samtidig så koster det å bo der .

Bor man billig på landet så koster det en god del å reise til byen og arbeidsplassen.

 

Så hva blir det billigste alternativet i dette regnskapet ?

 

hva kostnadene for min del blir hvis jeg skulle ha en bil vet jeg ikke.

Det jeg vet er at det tar 1 time om morgenen og 1½ time å komme meg hjem .

Den direkte strekningen er omtrent 3 mil.

 

ordinær kontant billettpris er 51 kr hver vei med bussen i.bruker man busskort så får man rabatter.

honnør gir 60 % rabatt

 

minsteprisen er dog 31 kr ( kontant )

Lenke til kommentar

Det er mange på landet som har kort vei til arbeidsplassen. Blant annet en del som jobber hjemme. En annen ting er at man kommer seg som regel mye lengre i antall kilometer på f.eks en halvtime på landet i rushtida enn i byene. Det er også mange som bor i by som har lang vei til jobben. Særlig hvis man måler tidsbruk til og fra jobb med kollektiv transport. Jeg syes det blir for enkelt å generalisere med at by = kort vei mellom hjem og arbeid og at det er motsatt på landet.

Lenke til kommentar

Det er mange på landet som har kort vei til arbeidsplassen. Blant annet en del som jobber hjemme. En annen ting er at man kommer seg som regel mye lengre i antall kilometer på f.eks en halvtime på landet i rushtida enn i byene. Det er også mange som bor i by som har lang vei til jobben. Særlig hvis man måler tidsbruk til og fra jobb med kollektiv transport. Jeg syes det blir for enkelt å generalisere med at by = kort vei mellom hjem og arbeid og at det er motsatt på landet.

 

Enkelt er det ikke , men nå er det faktum at det er flere som bor på landet og utenfor byen og jobber i byen en at de jobber hjemme.

De som bor i byene har mye kortere vei til arbeidsplassen en de som bor på landet og jobber i byene.

 

å reise kollektiv fra landet til byen vil da ta lit lengre tid en det å reise på kyss og tvers innad i byen for å komme seg på jobben.

 

om man sammenligner Oslo med Tromsø eller Bodø og reisetiden for dem i Oslo tar lengre tid en i Tromsø og Bodø så vil det likevel ta lengre tid å komme seg fra landet til jobben en om du bor i selve byen.

 

jeg bruker en time om morgenen , hvis jeg hadde bod i selv byen så har det ikke tatt mere en maksimalt en halv time.

i Oslo blir det noen få timer kontra mange timer

Lenke til kommentar
Enkelt er det ikke , men nå er det faktum at det er flere som bor på landet og utenfor byen og jobber i byen en at de jobber hjemme.

Mener du at over 50% av de som bor i distriktene jobber i byer? Jeg har ikke sett noe tall på det, men jeg synes det høres uriktig ut. Har du noen kilder på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...