Gå til innhold

Veidimensjonering, kollektivtrafikk, og reelle bilpriser


Atald

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4208631.ece

 

Om man forventer mellom 15 - 20 000 biler i døgnet når området er ferdig utbygd virker det for meg svært uambisiøst å bygge en tofelts bro.

Vel, det er egentlig like greitt. Gjør man det attraktivt å kjøre gjennom Oslo sentrum blir bare enda flere å kjøre, og da blir det et enda større behov for bredere veier, osv. Oslo har et såpass bra utbygd kollektivtilbud at det skulle være unødvendig å bygge igjen sentrum med firefelts motorveier.

 

Bygg heller bedre ringveier så så mye som mulig av trafikken kan kjøre utenom sentrum, og sats på kollektivtrafikk i sentrum.

 

Uansett synes jeg faktisk ikke 20 000 biler høres så mye ut for en travel veiforbindelse midt i en såpass stor by. Nylandsveien vil vel fortsatt ta en god del av trafikken selv om det blir kollektivfelt der.

Endret av A-Jay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pinlig med bare en fil i hver retning.

Den totale kapasiteten over Oslo S blir tre felter i hver retning, når man tar med Nylandsveien. Hvorav ett felt i hver retning forbeholdes busser. Nordenga bru er vel bygget for å kompensere for tap av kapasitet når det skal bygges kollektivfelt over Nylandsveien.

 

Jeg synes det er flott at Oslo prioriterer kollektivtrafikken over privatbilismen.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

I Tromsø har vi en bro med 13 000 ÅDT (Sandnessundbrua). Det har vært diskutert i over 10 år hvor og når denne mer og mer overbelastede broa skal bli supplert med en ettløps eller toløps tunnel i prisklassen 500-1200 millioner.

 

Samtidig bevilges 800 millioner til bjarkøyforbindelsen som forventes å få en ÅDT på godt under 1000. Langsundtunnellen med forventet ÅDT rundt 100 får ca 200 millioner om jeg husker rett.

 

Å bygge bro med bare ett felt i hver retning til å takle 15-20 000 ÅDT fra starten er idioti. Broa bør dimensjoneres for trafikkbelastningen i et 50-års perspektiv og da minst ett felt per retning per 10 000 ÅDT. Da kan de like gjerne la være og putte pengene inn i kollektivtilbudet med en gang.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Tromsø har vi en bro med 13 000 ÅDT (Sandnessundbrua). Det har vært diskutert i over 10 år hvor og når denne mer og mer overbelastede broa skal bli supplert med en ettløps eller toløps tunnel i prisklassen 500-1200 millioner.

 

Samtidig bevilges 800 millioner til bjarkøyforbindelsen som forventes å få en ÅDT på godt under 1000. Langsundtunnellen med forventet ÅDT rundt 100 får ca 200 millioner om jeg husker rett.

 

Å bygge bro med bare ett felt i hver retning til å takle 15-20 000 ÅDT fra starten er idioti. Broa bør dimensjoneres for trafikkbelastningen i et 50-års perspektiv og da minst ett felt per retning per 10 000 ÅDT. Da kan de like gjerne la være og putte pengene inn i kollektivtilbudet med en gang.

Jeg er enig i at veier må dimensjoneres for trafikkforholdene, men da stort sett utenfor bysentrum. Det må bygges bedre ringveier som tar trafikken rundt sentrum istedenfor gjennom (nå snakker jeg om storbyer som Oslo, Trondheim og Stavanger). Å bygge enda flere motorveier i sentrum er å gå feil vei.

 

Ellers så bygges jo broen for å kompensere for kollektivfeltet som skal legges over Nylandsveien. Hadde den ikke blitt bygd ville den reelle veikapasiteten mellom Grønland og Bjørvika blitt halvert.

Lenke til kommentar

Hvorfor bil eller buss ? er det ikke bedre å satse på begge ?

Fordi det ikke er plass til begge deler i gamle bysentra fra 1600-tallet.

 

Nå tenkte jeg lit mer generelt og ikke bare lokalt.

Uansett hvis man bare skal satse på de ene så vil det oppstå problemer som bli svært vanskelig å løse, da det er stort behov for begge deler .

Lenke til kommentar

Broa bør dimensjoneres for trafikkbelastningen i et 50-års perspektiv og da minst ett felt per retning per 10 000 ÅDT.

Ifølge dine dimensjoneringskriterier burde E6 nordfra og E18 vestfra inn mot Oslo hatt 18 kjørefelt, Operatunnelen burde hatt 12-14 kjørefelt. E6 i Trondheim skulle da hatt 10 kjørefelt. Bare for å ta noen eksempler på vanviddet som oppstår når man skal prioritere privatbilismen over alt annet. Oslo ville ikke blitt stort annet enn et stort veikryss.

 

Privatbilismen påfører store ulemper i byområder, forårsaker mye forurensning og dårlig luftkvalitet, og tar beslag på arealer som mennesket kunne brukt på å utfolde seg. Trange bygater fra en annen tidsepoke blir overfylt med bilkøer.

 

Derfor bør man heller prioritere kollektivtrafikken i bysentra, og bygge gode omkjøringsveier så så mye som mulig av trafikken ledes utenfor byen.

Endret av A-Jay
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ikke råd til å kjøre kollektivt i Oslo, jeg. Altfor dyrt så da tar jeg bilen istedenfor..

Så du betaler heller bompenger(som koster det samme som en enkeltbillett), bensin, parkering. Er du vanlig voksen i Oslo og bare skal være innenfor 1 sone koster det deg 590 kroner i mnd. Det er faktisk langt ifra dyrt. Økonomisk er det omtrent alltid billigere å ta kollektivt enn å kjøre i privatbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke råd til å kjøre kollektivt i Oslo, jeg. Altfor dyrt så da tar jeg bilen istedenfor..

Så du betaler heller bompenger(som koster det samme som en enkeltbillett), bensin, parkering. Er du vanlig voksen i Oslo og bare skal være innenfor 1 sone koster det deg 590 kroner i mnd. Det er faktisk langt ifra dyrt. Økonomisk er det omtrent alltid billigere å ta kollektivt enn å kjøre i privatbil.

 

1330,- for månedskort fra meg til jobb er ca det dobbelte av hva turen koster meg med en bil jeg uansett må ha så lån, forsikring er ikke iregnet.

Økonomi>Miljø alltid.

Lenke til kommentar

1330,- for månedskort fra meg til jobb er ca det dobbelte av hva turen koster meg med en bil jeg uansett må ha så lån, forsikring er ikke iregnet.

Økonomi>Miljø alltid.

En parkeringsplass i sentrale deler av oslo koster 1-2000/måned, så jeg mistenker at noen sponser bilkjøringen din med gratis parkering, eller så er arbeidsplassen din ganske lite sentral (og dermed kanskje ikke så relevant for kollektivdiskusjonen)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der jeg kommer fra koster enkeltbilett 56kr, og enkel bompassering 26kr inn til oslo, månedskort koster 1350kr. Det er 2 mil fra sentrum. Nå vet jeg ikke hvor tørste biler dere har, men tur/retur blir det ca 60kr med bil, anta 20 arbeidsdager i mnd så blir det 1200kr.

 

Så jeg sparer 150kr i mnd på å slippe å gå 1km til toget, vente på et tog som alltid er minst to minutter forsinket, og så gå 1km til jobben (eksempelvis), gå tilbake, finne et tog som passer (går en gang i halvtimen) og så dra hjem.

 

Nei det er hverken billigere eller enklere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der jeg kommer fra koster enkeltbilett 56kr, og enkel bompassering 26kr inn til oslo, månedskort koster 1350kr. Det er 2 mil fra sentrum. Nå vet jeg ikke hvor tørste biler dere har, men tur/retur blir det ca 60kr med bil, anta 20 arbeidsdager i mnd så blir det 1200kr.

Du undervurderer bilkostnadene. Regn med 3,50kr/km (statens sats, som de fleste mener er for lav) ganger 40 km, pluss bompenger, x 20 dager så koster bilbruken plutselig 3320kr/mnd...

Lenke til kommentar

Der jeg kommer fra koster enkeltbilett 56kr, og enkel bompassering 26kr inn til oslo, månedskort koster 1350kr. Det er 2 mil fra sentrum. Nå vet jeg ikke hvor tørste biler dere har, men tur/retur blir det ca 60kr med bil, anta 20 arbeidsdager i mnd så blir det 1200kr.

 

Så jeg sparer 150kr i mnd på å slippe å gå 1km til toget, vente på et tog som alltid er minst to minutter forsinket, og så gå 1km til jobben (eksempelvis), gå tilbake, finne et tog som passer (går en gang i halvtimen) og så dra hjem.

 

Nei det er hverken billigere eller enklere.

Dette tyder vel egentlig på at bilister heller blir sponset av almenheten enn at de er netto bidragsytere (I kraft av å være bilist, så andre avgifter enn de du skisserer direkte knyttet til din bilbruk ut og inn av oslo holdes utenom).

 

Hvis vi legger til grunn at bompengene går til det mekiniske vedlikeholdet av veiinfrastrukturen, står vi fortsatt igjen med at en bil okkuperer et areal som i oslo kunne vært verdt ~3-600000 (hvis vi legger en kvadratmeterpris på 25-50000 og 12 m^2/bil til grunn) Hvis vi antar 5% årlig avkastning betyr det 15-30000/år tapt pr. bil man skal ha kapasitet til men som det ikke betales for av brukeren.

Lenke til kommentar

Der jeg kommer fra koster enkeltbilett 56kr, og enkel bompassering 26kr inn til oslo, månedskort koster 1350kr. Det er 2 mil fra sentrum. Nå vet jeg ikke hvor tørste biler dere har, men tur/retur blir det ca 60kr med bil, anta 20 arbeidsdager i mnd så blir det 1200kr.

Du undervurderer bilkostnadene. Regn med 3,50kr/km (statens sats, som de fleste mener er for lav) ganger 40 km, pluss bompenger, x 20 dager så koster bilbruken plutselig 3320kr/mnd...

Bilen vil i dette tilfellet være nødvendig uavhengig om den brukes frem og tilbake til jobb, så verditap, forsikring, veiskatt, årsavgift, og annet søl er i dette tilfellet irrelevant.

 

Jeg har hatt bilen min i snart et halvt år, og jeg har kjørt den 8000km, av dette har det gått ca en krone per km i bensin, så om man legger sammen kjøpesummen og bensinkostnadene så blir det 24 000kr, legg også til forsikring for et halvt år, 1600kr, så blir det 25600kr.

 

8000km* 3.5 = 28 000kr.

 

Jeg har altså på magisk vis tjent 2400kr, og jeg har fortsatt en bil som kan selges for 15 000kr igjen. Hvordan henger dette sammen?

Lenke til kommentar

Har dere matematikere tatt med hva det koster i ventet tid å bruke kollektivløsningene ( landet rundt ) ?

 

det var en sakk ( som jeg ikke klarer å finne ) der man skulle la bussen få et eget felt for å komme fortere frem i trafikken mens det forgikk vegarbeid i området .

Det prosjektet bommet totalt. det ble bare mer forsinkelser på helet strekningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...