Gå til innhold

Veidimensjonering, kollektivtrafikk, og reelle bilpriser


Atald

Anbefalte innlegg

Enkelt er det ikke , men nå er det faktum at det er flere som bor på landet og utenfor byen og jobber i byen en at de jobber hjemme.

Mener du at over 50% av de som bor i distriktene jobber i byer? Jeg har ikke sett noe tall på det, men jeg synes det høres uriktig ut. Har du noen kilder på det?

 

nå har jeg ikke noe kilde på , dessverre .

Men med tanke på hvor mange som reiser ut og inn av byene hverdag så er det ikke utenkelig.

Dessuten er det begrenset hvor mange det er plass til i byene

 

 

det enste jeg finner ut fra lit gamle statistikker er at det varierer fra 25 til 39%

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke slenge ut påstander i hytt og pine når du ikke har noe grunnlag i det hele tatt for å si slikt.

 

Når du snakker om statistikk er det jo også kjekt å faktisk legge ved kilden slik at andre kan gå inn, se på statistikken og eventuelt etterprøve den.

 

Min eneste påstand her er at det er flere av de som bor på landet som jobber i byen en på landet.

 

jeg spurte hva som var mest økonomisk med tanke hva det koster å bo og jobbe i byen kontra det å bo på landet (mere en 1 mil fra byen ) ) og jobbe i byen.

 

er det noen som har regnet på det ?

Lenke til kommentar

De som bor sentralt i en storby er gjerne relativt rike, eller så har de ikke enda barn, i første gruppe så har de nok bil likevel, og i siste gruppe vil de snart trenge bil, og større leilighet.

Det ver det der med å skille mellom å trenge og å ville ha.

Det er helt klart at de fleste ønsker seg større areal å boltre seg på og i sentrum av byene kan det fort bli veldig dyrt. Bokostnader er noe alle må bære på egen kappe i Norge. Transportkostnader er anneledes. De fleste former for transport er subsidiert, både veibygging og kollektiv. De som velger å bo slik at de har et stort transportbehov og samtidig velger å bruke bil forsyner seg den delen av subsidiekaka som går til det som kanskje er den minst kostnadseffektive transportformen. Man må kunne spørre om dette er rimelig eller om man bør la en større del av kostnadene assosiert med inneffektiv transport bli bært av brukerne. Hvis så ikke skjer har ikke brukerne noen incitamenter til å velge mer effektive løsninger.

 

Dette impliserer at om du jobber i byen bør du bo i byen, om det synes dyrt bør du revurdere hvilken størrelse og standard du forventer.

 

Jeg betviler ikke at kollektivtransport er underutviklet mange steder i norge, noe som desverre er en konsekvens av den distrikspolitikken som har vært ført og en generell underutvikling av byene.

Lenke til kommentar

Da kan man spørre seg hva er vitsen med å bo dyrt og trangt når man kan bo biling og romslig ?

Da er argumentet at man sparer penger ved å bo nært arbeidet tvilsomt.

Poenget mitt var at vi har innrettet oss slik at å bo spredt blir kunstig billig siden hver enkelt av oss ikke ser de reelle kostnadene dette medfører da veier og andre transporttjenester for en stor del subsidieres. I.e. billig og romslig er bare 'billig' fordi denne boformen blir subsidiert av landets øvrige innbyggere. Den reelle kostnaden er svært høy sien den medfører langt høyere infrastrukturinvesteringer.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan man spørre seg hva er vitsen med å bo dyrt og trangt når man kan bo biling og romslig ?

Da er argumentet at man sparer penger ved å bo nært arbeidet tvilsomt.

Poenget mitt var at vi har innrettet oss slik at å bo spredt blir kunstig billig siden hver enkelt av oss ikke ser de reelle kostnadene dette medfører da veier og andre transporttjenester for en stor del subsidieres. I.e. billig og romslig er bare 'billig' fordi denne boformen blir subsidiert av landets øvrige innbyggere. Den reelle kostnaden er svært høy sien den medfører langt høyere infrastrukturinvesteringer.

 

vet du hvordan denne infrastrukturen betales ?

jo, ofte med ekstra avgifter og skatter (som oftest ) for de som bor i byene.

dette kommer i tillegg til andre avgifter som ikke blir brukt til angitt formål

 

 

her er politikken igjen å gjøre det som er billig dyrere en å gjøre det som er dyrt billigere.

og samtidig bruke det til sponse det som er dyrt.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Vi må ha vei uansett, og standarden på riksveier, iallefall de med navnet Europavei skal tilfredsstille en standard satt av FN faktisk. Og siden veiene i Norge suger og dermed må fikses opp uansett så er vi like langt med infrastrukturen. Riksveier er samme sak, skal følge en viss standard, samme med fylkesveier av viktigere grad.

Lenke til kommentar

De som bor sentralt i en storby er gjerne relativt rike, eller så har de ikke enda barn, i første gruppe så har de nok bil likevel, og i siste gruppe vil de snart trenge bil, og større leilighet.

 

Mange har nok kanskje fordi de har råd, og de oppfatter det som mer praktisk, men de må ihvertfall ikke ha bil. Jeg bor relativt sentralt i trondheim, og det er problemfritt å ikke ha bil. De fleste studenter har heller ikke bil, og det er ikke plutselig slik at du nødvendigvis trenger bil mer når du ikke er student, det er bare det at du har mer penger. Det skal nevnes at jeg har motorsykkel, men den kan jeg ikke burke i vinterhalvåret, og den brukes i begrenset mengde til nyttekjøring.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er ikke i 2009, vi er i 2011 :) At toget funket igår betyr ikke at det funker ut året.

Men at toget ikke fungerte fra 2001-2009 tyder på at det ikke skylle fungere i 2011, det var ikke i tide de tre gangene jeg tok det i sommer heller. Jeg har heller ikke brutt kontakt med samtlige av mine bekjente, som informerer meg til stadighet over sin frustrasjon over å ha stått i 45 minutter og ventet på toget.

 

Bussrutene rundt der flere jeg kjenner bor går fortsatt bare en gang om dagen hver vei, og bussene kjører alltid to minutter for tidlig fra startstasjon - og kommer frem 5 minutter for sent på endestasjon.

 

Men det er klart, man kan jo drømme om at noe skal bli bedre, men det er ingenting som tyder på det foreløpig.

 

Men, det går tog, selv om de ikke er pålitelige, og jeg må bare sitere min gamle sjef - ta et tog tidligere da. Det er tross alt ikke mer enn en gang i mnd som toget virkelig er hardt forsinket.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...