Gå til innhold

Veidimensjonering, kollektivtrafikk, og reelle bilpriser


Atald

Anbefalte innlegg

Så det har oppstått et behov pga en større incident akkuratt i år, er dette noe som er nødvendig i en generell beregning for størsteparten av folket som bor inni en by?

 

Vi snakker ikke om DEG, vi snakker ikke om 3% av befolkningsgruppen, vi snakker om DE FLESTE.

 

At du ikke føler deg truffet betyr ikke at man skal ta hensyn til deg i et snakk om flertallet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I denne diskusjonen er du i mindretall.

I diskusjonen der du ikke føler deg truffet av at de fleste i byen enten jobber i byen, eller jobber langs toglinjene ut fra sentrum - slik at flesteparten ikke trenger bil i sitt dagligliv?

 

Det er vel kanskje ikke relevant for noe som helst, tyder vel bare på at det er flere idioter som velger å faktisk gå inn i den diskusjonen.

Lenke til kommentar

Jo, men har du aldri tenkt over at byer er store? At reiseveien ofte innebærer en kombinasjon av buss, t-bane og trikk? Det sier seg selv at en vanlig arbeidsdag fra 8 til 16 lar seg vanskelig kombinere med henting i barnehager innen klokka 16:30 uten bil. Med bil går det. Uten, ikke.

Lenke til kommentar

Jo, men har du aldri tenkt over at byer er store? At reiseveien ofte innebærer en kombinasjon av buss, t-bane og trikk? Det sier seg selv at en vanlig arbeidsdag fra 8 til 16 lar seg vanskelig kombinere med henting i barnehager innen klokka 16:30 uten bil. Med bil går det. Uten, ikke.

Var det forrige innlegget mitt virkelig så komplisert skrevet?

Lenke til kommentar

Kollektivtrafikken er rimelig godt utbygd ut fra oslo til de mest aktive arbeidsplassene rundt. Derimot om man bor utenfor oslo, så er kollektivtrafikken straks langt mer begrenset. Spesielt om du ikke bor langs en av de rette linjene med tog som går ut fra oslo.

 

 

Har ikke du bodd i Sverige i evigheter? Hva vet vel du om forsinkede, stappfulle busser og tog som aldri går?
Bodd i norge i 19 år og sverige i 2 år, jeg tok toget hver eneste dag fra 2005-2009kthxbye.

 

 

Vi er ikke i 2009, vi er i 2011 :) At toget funket igår betyr ikke at det funker ut året.

 

 

Vi er ikke i 2009, vi er i 2011 :) At toget funket igår betyr ikke at det funker ut året.
Men at toget ikke fungerte fra 2001-2009 tyder på at det ikke skylle fungere i 2011, det var ikke i tide de tre gangene jeg tok det i sommer heller. Jeg har heller ikke brutt kontakt med samtlige av mine bekjente, som informerer meg til stadighet over sin frustrasjon over å ha stått i 45 minutter og ventet på toget. Bussrutene rundt der flere jeg kjenner bor går fortsatt bare en gang om dagen hver vei, og bussene kjører alltid to minutter for tidlig fra startstasjon - og kommer frem 5 minutter for sent på endestasjon.Men det er klart, man kan jo drømme om at noe skal bli bedre, men det er ingenting som tyder på det foreløpig.Men, det går tog, selv om de ikke er pålitelige, og jeg må bare sitere min gamle sjef - ta et tog tidligere da. Det er tross alt ikke mer enn en gang i mnd som toget virkelig er hardt forsinket.

Du motsier deg selv. Går togene som de skal på godt utbygget infrastruktur, eller gjør de ikke?

Lenke til kommentar

Du motsier deg selv. Går togene som de skal på godt utbygget infrastruktur, eller gjør de ikke?

Infrastrukturen finnes.

 

Togene som går til typiske arbeidsplassområder går, de som går til boligområder er langt mer ustabile - jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har stått og ventet på lokaltoget, og så har toget som går til arbeidsplassområdene suset forbi, på nøyaktig samme minutt hver eneste dag. Til tross for at lokaltoget egentlig skal kjøre først.

 

Det er nok her misforståelsen oppstår - jeg bodde i et boligområde. som lå mellom oslo og områder med mange arbeidsplasser.

 

Jeg beklager om jeg har vært utydelig på dette punktet.

 

Et punkt som forvirrer enda mer er der jeg kommenterer hvorfor mange har bil - de som bor i byen, og ikke har barn, har sjeldent bil. Derimot så er de statistisk sett i gruppen som snart får barn - får de barn så trenger de fort mer plass.

Har de råd til mer plass i byen, så har de stort sett råd til bil selv om det er mindre kostnadseffektivt enn kollektivtrafikk inne i sentrum.

Om de flytter ut av byen, så kommer stykket avstand+flere destinasjoner+tidspress inn, og her er den klassiske løsningen nemlig bil.

 

Noen flere uklarheter?

Lenke til kommentar

Forumveileder eller ei, det må vel være mulig å delta i en debatt uten å strø om seg med dritt og usaklige personkarakteristikker av andre medlemmer?

 

Les dette, Flimzes.

 

 

Jo, men har du aldri tenkt over at byer er store? At reiseveien ofte innebærer en kombinasjon av buss, t-bane og trikk? Det sier seg selv at en vanlig arbeidsdag fra 8 til 16 lar seg vanskelig kombinere med henting i barnehager innen klokka 16:30 uten bil. Med bil går det. Uten, ikke.

Var det forrige innlegget mitt virkelig så komplisert skrevet?

 

Du trekker deg unna. Bil er en ren nødvendighet for mange

Lenke til kommentar

Her var det mye uvitenheter ute å går.

 

barnefamilier trenger ofte 2 biler ( med mindre de bor på arbeidsplassen) .

Begge må kjøre hjemmefra på samme tid , men til hvert sitt sted.

 

Hvis de bare har en bil så vil en av dem komme for sent til arbeidet .

De er familier som ikke har råd til 2 nye biler og må ta til takke med biler som 10 år eller eldre.

Det har myndighetene sørget for.

 

Her trenger jeg ikke å nevne at slike biler er et risikoelement som burde vært unødvendig

Den eneste årsaken er den dårlige kollektiv løsningen

 

 

 

 

Det virker også som dere til stadig glemmer at også bussene må kjøre samme med bilene de fleste stedene.

Hvis busen hadde sluppet å stoppe alle steder så hadde den kommet fram samtidig som bilen , men slik er det ikke.

 

en faktor man også glemmer er at en biltur sjelden krever noe særlig planlegging.

skal man bruke bussen så krever det en god del planlegging.

hvis den planen ikke holdes får man problemer og må vente ekstra lenge.

Da slår murphys lov inn i mindre eller støte grad

 

 

ps. nå ser jeg på en debatt om vei pengene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Du trekker deg unna. Bil er en ren nødvendighet for mange

Men ikke det store flertallet av de som bor i sentrum av store byer, så hva prøver du å oppnå?

 

Jo, flertallet. Veit om mange som bor i Oslo som trenger bil, ettersom er ikke bra kollektivt ut og inn til Oslo på natta eller kveld. Så du tror de som bor i stor byer ikke har venner, familie osv utafor? :s

Lenke til kommentar

Du trekker deg unna. Bil er en ren nødvendighet for mange

Men ikke det store flertallet av de som bor i sentrum av store byer, så hva prøver du å oppnå?

 

Jo, flertallet. Veit om mange som bor i Oslo som trenger bil, ettersom er ikke bra kollektivt ut og inn til Oslo på natta eller kveld. Så du tror de som bor i stor byer ikke har venner, familie osv utafor? :s

Å besøke venner utenfor byen, og å ville gjøre det utenfor de tidene som kollektivtrafikken går er ikke en nødvendighet. Ikke i nærheten en gang.

Lenke til kommentar

Du trekker deg unna. Bil er en ren nødvendighet for mange

Men ikke det store flertallet av de som bor i sentrum av store byer, så hva prøver du å oppnå?

 

Jo, flertallet. Veit om mange som bor i Oslo som trenger bil, ettersom er ikke bra kollektivt ut og inn til Oslo på natta eller kveld. Så du tror de som bor i stor byer ikke har venner, familie osv utafor? :s

Å besøke venner utenfor byen, og å ville gjøre det utenfor de tidene som kollektivtrafikken går er ikke en nødvendighet. Ikke i nærheten en gang.

 

Det er veldig nødvendighet, vist du har gode venner. Men du har ikke venner utafor ser det ut som og da ser det ikke ut som du bryr deg hva andre mener i det hele tatt.

 

Søndager er et helvete for mange, og jeg kjører ofte venner til Oslo osv, for penger :). Bil er <3

Lenke til kommentar

barnefamilier trenger ofte 2 biler ( med mindre de bor på arbeidsplassen) .

Begge må kjøre hjemmefra på samme tid , men til hvert sitt sted.

 

Igjen: Må eller vil. Det er mange som mener de 'må' ha ting, men det viser seg gjerne at egentlig er det et spørsmål om prioriteringer. Gi mennesker de riktige incentivene så er det utrolig hvor mye gode løsninger de greier å komme med. Gi de dårlige incentiver så får vi familier med en SUV pro. pers.

 

Hvis de bare har en bil så vil en av dem komme for sent til arbeidet .

 

Man kan dra tidligere, men det vil man jo helst ikke... Alternativt kan man ha fleksibel arbeidstid eller tilpasse turnus. De aller fleste kan få til dette om de vil.

 

Det virker også som dere til stadig glemmer at også bussene må kjøre samme med bilene de fleste stedene.

Hvis busen hadde sluppet å stoppe alle steder så hadde den kommet fram samtidig som bilen , men slik er det ikke.

 

Kollektivfelt.

 

en faktor man også glemmer er at en biltur sjelden krever noe særlig planlegging.

skal man bruke bussen så krever det en god del planlegging.

hvis den planen ikke holdes får man problemer og må vente ekstra lenge.

 

Så planlegg bedre. Men det vil man jo helst ikke...

 

Da slår Moores lov inn i mindre eller støte grad

 

Jeg må innrømme at jeg forstår ikke hva tendensen til at man kan doble antallet transistorer på en halvleder annenhvert år har med denne saken å gjøre.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

barnefamilier trenger ofte 2 biler ( med mindre de bor på arbeidsplassen) .

Begge må kjøre hjemmefra på samme tid , men til hvert sitt sted.

 

Igjen: Må eller vil. Det er mange som mener de 'må' ha ting, men det viser seg gjerne at egentlig er det et spørsmål om prioriteringer. Gi mennesker de riktige incentivene så er det utrolig hvor mye gode løsninger de greier å komme med. Gi de dårlige incentiver så får vi familier med en SUV pro. pers.

 

 

 

Det er over hode ikke snakk om å må elle vil her.

det er enste alternativ hvis begge skal jobbe.

nå er det ikke engang sikker at begge jobber.

barnehage og arbeidssted har gjerne nøyaktig samme "åpningstid" samt at de er i stikk motsatt retning og fler timer med reisetid hvis man skulle bruke kollektivt mellom arbeid og barnehage

 

det har (enkelte) av kommunene sørget for

 

 

Hvis de bare har en bil så vil en av dem komme for sent til arbeidet .

 

Man kan dra tidligere, men det vil man jo helst ikke... Alternativt kan man ha fleksibel arbeidstid eller tilpasse turnus. De aller fleste kan få til dette om de vil.

 

 

å dra tidlige vil kun medføre at man må vent til barnehagen åpner , og vil da komme for seint til jobben.

å dra til jobben først vil medføre at store deler av jobbtiden må brukes til reise til barnehagen.

 

og så blir det motsatt når ungen skal hentes i barnehagen

 

 

Det virker også som dere til stadig glemmer at også bussene må kjøre samme med bilene de fleste stedene.

Hvis busen hadde sluppet å stoppe alle steder så hadde den kommet fram samtidig som bilen , men slik er det ikke.

 

Kollektivfelt.

 

 

 

Det hadde hjulpet hvis de eksisterte utenfor Oslo og Trondheim.

jeg er klar over at det kanskje er noen få til , men det er alt for få.

 

Her i Bodø vet vi ikke hva kollektivfelt er for noe enda .

 

 

en faktor man også glemmer er at en biltur sjelden krever noe særlig planlegging.

skal man bruke bussen så krever det en god del planlegging.

hvis den planen ikke holdes får man problemer og må vente ekstra lenge.

 

Så planlegg bedre. Men det vil man jo helst ikke...

 

 

Man hadde gjort det hvis det var mulig.

Du glemmer at mange steder (i distriktene ) går bussen bare 2 ganger om dagen .

Andre steder er man så heldig at busen går 1 gang i timen.

irriterende å komme 5 minutter for seint p.g.a uforutsette hendelser , ikke sant?

og du snakker om bedre planlegging

 

 

Da slår Moores lov inn i mindre eller støte grad

 

Jeg må innrømme at jeg forstår ikke hva tendensen til at man kan doble antallet transistorer på en halvleder annenhvert år har med denne saken å gjøre.

 

det skulle være murphys lov .jeg forveksler dem stadig

Lenke til kommentar

Du trekker deg unna. Bil er en ren nødvendighet for mange

Men ikke det store flertallet av de som bor i sentrum av store byer, så hva prøver du å oppnå?

 

Jo, flertallet. Veit om mange som bor i Oslo som trenger bil, ettersom er ikke bra kollektivt ut og inn til Oslo på natta eller kveld. Så du tror de som bor i stor byer ikke har venner, familie osv utafor? :s

 

Hvorfor framstilles det å ikke eie bil som synonymt med å aldri sette sin fot i en bil? Bare fordi en bil kan være nyttig en gang i blant betyr ikke at man klarer seg helt fint uten bil. Feks med bilkollektiv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...