Gå til innhold

[Løst] [SLI] HJELP! Gpu-z viser 8x PCI-E, men hovedkortet har 16x PCI-E


Sebbz

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kan ikke skjønne hvorfor Gpu-z viser at jeg bruker 8x PCI-E når hovedkortet mitt støtter 2xPCI Express 16.0 :S

 

På Gpu-z står det " Bus Interface: PCI-E x16 @ 8x 2.0 ". Betyr dette at jeg kjører kortene i 16x eller 8x?

 

Her er et bilde av det: post-218848-0-69169800-1314453387_thumb.png

 

Hovedkortet mittt er ASUS Z68-V PRO og grafikkkortene mine er Gainward GTX 560Ti "Golden Sample" og MSI GTX 560Ti "Twin Frozr II".

 

Noen som har samme problem, eler vet løsninga?

Endret av Sebbz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har KUN x16 PCI-E lanes fra CPUen og ingen bridge chip.

Og da er matten grei med 2 skjermkort, 16 delt på 2 = 8.

Dette er helt normalt for 1155 sokkelen, har du hatt NF200 så hadde du sett X16 der, men fortsatt må kortene dele samme X16 linken til resten av systemet så er det mye data på gang så blir det trangt.

 

Rene PCI-E lanes er å foretrekke i det tilfellet, nå vil de fleste argumentere med at du ikke vil se dette med skjermkort, men straks du får andre enheter på PCI-E bussen (Sata kontrollere, USB kontrollere osv) som du muligens vil prøve i fremtiden, ja da blir det fort trangt.

Og selv om du hadde smekket på 500 NF200 brikker så er x16, kun x16.

 

Men for å trøste deg, tapet i ytelse du ser ved dobbel x8 er ikke så stort.

Vi snakker om 2-5 FPS her på det meste, absolutt ikke verdt innkjøp av 1366 plattform ELLER kommende 2011 plattformen til Intel.

Så peis på med det du har og nyt det, men ikke glem PCI-E begrensningen for fremtiden om du skal bygge server eller utvide bruken.

Lenke til kommentar

Du har KUN x16 PCI-E lanes fra CPUen og ingen bridge chip.

Og da er matten grei med 2 skjermkort, 16 delt på 2 = 8.

Dette er helt normalt for 1155 sokkelen, har du hatt NF200 så hadde du sett X16 der, men fortsatt må kortene dele samme X16 linken til resten av systemet så er det mye data på gang så blir det trangt.

 

Rene PCI-E lanes er å foretrekke i det tilfellet, nå vil de fleste argumentere med at du ikke vil se dette med skjermkort, men straks du får andre enheter på PCI-E bussen (Sata kontrollere, USB kontrollere osv) som du muligens vil prøve i fremtiden, ja da blir det fort trangt.

Og selv om du hadde smekket på 500 NF200 brikker så er x16, kun x16.

 

Men for å trøste deg, tapet i ytelse du ser ved dobbel x8 er ikke så stort.

Vi snakker om 2-5 FPS her på det meste, absolutt ikke verdt innkjøp av 1366 plattform ELLER kommende 2011 plattformen til Intel.

Så peis på med det du har og nyt det, men ikke glem PCI-E begrensningen for fremtiden om du skal bygge server eller utvide bruken.

 

Ok, takk for det gode svaret :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...