Gå til innhold

NRKs Valgomat: Hvor står du?


Anbefalte innlegg

lulzy.png

Hadde allereie røysta Venstre, og vurdert SP, før eg tok denne testen, og den svarer ganske godt til mine syn. Er ikkje overraska over at Krf gjer det så godt, då eg har mykje til sams med deira verdisyn, sjølv om eg er agnostikar.

 

Tok for moro skuld også testen for Oslo. Interessante resultat:

lulz2.png

Endret av Triveleg_kar_med_hatt_og_stokk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I min kommune er det et parti som skiller seg veldig fra resten av gjengen, og går sterkt inn for å satse hardt på lokalbefolkningen. Mange av de andre partiene jeg kanskje ville stemt på ved et stortingsvalg satser alt for mye på kortsiktig profitt, og tilrettelegger for hytteeiere som bare er på besøk i kommunen noen få uker av året.

 

Jeg valgte Rødt før jeg gikk gjennom valgomaten, og fikk det som beste resultat etter å ha gjennomført den.

post-104982-0-26447100-1313839035_thumb.png

Måtte bare prøve for Kragerø selv.. Fikk dette resultatet, jeg:

 

Står mellom Rødt og Høyre for meg frem mot valget. Det eneste jeg ikke liker med Høyre er at de ikke tar noe klart standpunkt om boplikten og generell utbygging som er til fordel for lokalbefolkningen. De er dog veldig agressive på at de ønsker at fylkesmannen skal få mindre makt, noe som er positivt.

Endret av Chicharito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I min kommune er det et parti som skiller seg veldig fra resten av gjengen, og går sterkt inn for å satse hardt på lokalbefolkningen. Mange av de andre partiene jeg kanskje ville stemt på ved et stortingsvalg satser alt for mye på kortsiktig profitt, og tilrettelegger for hytteeiere som bare er på besøk i kommunen noen få uker av året.

 

Jeg valgte Rødt før jeg gikk gjennom valgomaten, og fikk det som beste resultat etter å ha gjennomført den.

post-104982-0-26447100-1313839035_thumb.png

Måtte bare prøve for Kragerø selv.. Fikk dette resultatet, jeg

 

 

Står mellom Rødt og Høyre for meg frem mot valget.

Rødt og Høyre. Ja, vel? Får jeg lov til å spørre om hva du mener?

Mener rødt noe ala det samme som Høyre der hvor du bor? (Ja, jeg vet det høres dumt ut... men så er jeg litt dum på dette området også). Det er jo veldig stor forskjell på Rødt og Høyre. Jeg har ikke noe spesielt mot noen av partiene, da jeg er liberal, og tenker som så at alle har mye bra i seg. At det står i mellom Rødt og Høyre, sier meg bare det at du har funnet noe som er bra i dem begge, og at du er usikker på hvilket du skal velge?

 

Hvis du syntes at du har lite penger, og du mener det er skatten som er grunnen til det, så er Høyre et godt valg. Dersom du ønsker at alt skal være offentlig, og nekte mennesker (privatpersoner) å bygge sykehjem og slik, som da fører til mindre sykehjemsplasser i kommunen, dersom Rødt ikke har penger nok til å bygge mer slikt selv, vel, stem Rødt! Syntes du at det er rettferdig at alle får helt likt: Stem rødt. Syntes du at det er viktig at folk får mange valgmuligheter, og ser på frihet som den viktigste verdien, stem, enten Venstre eller Høyre. Jeg sier Venstre, fordi i likhet med Høyre så ønsker man å fjerne skatten på mange ting, blant annet avgift på arv (arveavgift),formueavgiften, og skatt på arbeid...

 

Og jeg fant et meget godt pdf dokument som jeg tror du vil sette pris på å få lese. Jeg er Venstre sympatisør, så jeg vil jo trekke inn et alternativ til Høyre. Disse partiene er veldig like, men noe skiller dem og det er miljøet, og hvor opptatt de er av det. Venstre er et miljøvennlig parti.

 

Her er deres hovedsaker:

KRAGERØ VENSTRE:

Miljø og livskvalitet

Venstre vil;

 

  • at natur og miljø forvaltes med tanke på framtidas generasjoner og vernes mot kortsiktige økonomiske interesser
  • at den unike skjærgården i Kragerø skal forvaltes slik at den bevares for framtidas generasjoner.
  • at bosetting i skjærgården utvikles som en viktig forutsetning for forvaltning og vern av natur og miljø.
  • Ha Jomfrulandsløftet og vil løfte Kragerø sentrum til en trehusby i verdensklasse
  • arbeide for å få til en klima/miljøgate i Kragerø
  • jobbe for flere gang- og sykkelstier og ha utlånssykler i sentrum og på Kalstad
  • ha “Frisklivssentral” i Kragerø
  • prioritere forebyggende helsetiltak for eldre, f.eks. aktivitetstilbud og dagplasser.
  • gi eldre gode aktivitetstilbud og trygghetsavtaler for å kunne bo lengre i eget hjem
  • gi fullverdige bo og pleieforhold
  • at alle barn og unge skal ha god tilgang på helsesøster
  • øke støtten til rusforebyggende arbeid

 

Skole og kunnskap

Venstre vil –

  • arbeide systematisk med kvalitetsutvikling av Kragerø skolene
  • bevare øyskolene og sette inn tiltak for å videreutvikle dem
  • flytte på lærerne, ikke på elevene for å få dekket kompetansebehovet på skolene
  • ha mentorer for nye lærere
  • at skoleledere og lærere skal få tid til å utføre sine kjerneoppgaver
  • tilrettelegge for at elever i ungdomsskolen kan ha undervisning i videregående.
  • jobbe for Marint utdanningsprogram på Kragerø vg skole
  • lokale læreplaner på lokalt klima og miljøarbeid
  • ha Høgskolen i Telemark som partner i å utvikle fagtilbud i bærekraft og miljøære i skole
  • sikre utvikling av Lærings og integreringssenteret og studiesenteret
  • støtte forebyggende arbeid gjennom frivillige lag og organisasjoner
  • stimulere til livslang læring på arbeidsplassen.
  • at Kragerø samfunnet utvikler en kunnskapskultur!

 

Kultur og næring

Venstre vil –

  • ha mangfold av næringer og ønsker særlig grønne bedrifter velkommen
  • styrke Kragerø som vertskommune for små og mellomstore bedrifter
  • ha stimuleringsordninger for nyetableringer
  • at kulturhuset for Vestmar regionen åpnes 12.juli 2016 i Kragerø sentrum
  • arbeide for et godt kulturskoletilbud for alle
  • styrke Kragerø sin posisjon innen turisme og besøksbasert næringsliv
  • jobbe for at Kragerø får miljø profil på kultur og opplevelses satsing
  • at lokal matkultur løftes fram
  • bygge opp lokalt bymarked som et trekkplaster for handel
  • støtte etablering av et kystkultursenter i Kragerø.
  • tradisjonshavn for kogger og trebåter
  • utvikle og sikre festivalene som en del av attraksjonskraften

 

Åh, dette brukte jeg veldig lang tid på. Unødvendig lang tid også.

Ta en titt på det å si hva du mener om det. :)

 

Fra min side, var dette bare et forslag. Valget er ditt!! =)

 

 

Det eneste jeg ikke liker med Høyre er at de ikke tar noe klart standpunkt om boplikten og generell utbygging som er til fordel for lokalbefolkningen. De er dog veldig agressive på at de ønsker at fylkesmannen skal få mindre makt, noe som er positivt.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Antok jeg ville lande på Venstre før testen, men endte opp med Krf. Dog ikke noe sjokk, og var veldig likt mellom Venstre, SP og Krf.

 

Da kommer jeg til å se på person for å avgjøre mellom de tre. I ei lita kommune er det viktigere med folk som faktisk får gjort noe bra for bygda, enn akkurat hva de får gjort.

Lenke til kommentar

Antok jeg ville lande på Venstre før testen, men endte opp med Krf. Dog ikke noe sjokk, og var veldig likt mellom Venstre, SP og Krf.

 

Da kommer jeg til å se på person for å avgjøre mellom de tre. I ei lita kommune er det viktigere med folk som faktisk får gjort noe bra for bygda, enn akkurat hva de får gjort.

Hva er forskjellen på disse partiene? :)

Jeg anbefaler varmt Venstre. God politikk! =)

 

Synd de ikke er større på stortinget. =P

Lenke til kommentar

Syntes Høyre er et bra parti jeg. Bare syntes ikke noe om kristen-konservatismen deres. =) ...Også er de jo ikke så veldig opptatt av miljøet? =P

 

Men i alle dager. I dag, i 2011, er faktisk Høyre et av de mest liberale partiene. For eksempel så vil ungdomspartiet la 15-åringer ta abort. Høyre vil dessuten ha døgnåpne ølkraner i Høyre-styrte kommuner, da det fører til mindre kriminalitet.

 

Høyre er liberale der de bør og konservative der de må.

Lenke til kommentar

Syntes Høyre er et bra parti jeg. Bare syntes ikke noe om kristen-konservatismen deres. =) ...Også er de jo ikke så veldig opptatt av miljøet? =P

 

Men i alle dager. I dag, i 2011, er faktisk Høyre et av de mest liberale partiene. For eksempel så vil ungdomspartiet la 15-åringer ta abort. Høyre vil dessuten ha døgnåpne ølkraner i Høyre-styrte kommuner, da det fører til mindre kriminalitet.

 

Høyre er liberale der de bør og konservative der de må.

Hvor må man være konservativ? =P

Lenke til kommentar

Tok testen for Oslo.

 

Høyre

72 %

Pensjonistpartiet

69 %

Venstre

68 %

Det Liberale Folkepa...

66 %

Miljøpartiet De Grøn...

65 %

Kristelig Folkeparti

63 %

Senterpartiet

61 %

Arbeiderpartiet

60 %

Fremskrittspartiet

59 %

Norges Kommunistiske...

58 %

Kristent Samlingspar...

57 %

Kystpartiet

56 %

Rødt

56 %

Demokratene i Norge

54 %

Sosialistisk Venstre...

53 %

 

Pensjonistpartiet? Hvafan.

Lenke til kommentar

Jeg fikk faktisk Pensjonistpartiet på topp, Høyre på andreplass (og så DLF, Venstre, FrP, AP). Tenker det blir Høyre.

Syntes Høyre er et bra parti jeg. Bare syntes ikke noe om kristen-konservatismen deres. =) ...Også er de jo ikke så veldig opptatt av miljøet? =P

 

Høyre er ikke plagsomt kristne synes jeg. Du kunne ikke hatt "homo-Høyre" hvis det var tilfelle. Men hadde selvsagt foretrukket om de tok en restriktiv linje på religiøse privatskoler.

 

 

Hva er egentlig hovedgrunnen folk har til å stemme Høyre, tror du?

Boller og brus på Høyres hus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høyre er ikke plagsomt kristne synes jeg. Du kunne ikke hatt "homo-Høyre" hvis det var tilfelle. Men hadde selvsagt foretrukket om de tok en restriktiv linje på religiøse privatskoler.

For så vidt enig. Fikk et spørsmål (for Oslo) om hvorvidt man skulle tillate privatskoler for muslimer. Ja, til en viss grad mener jeg. Men det er bare fordi jeg tenker; Skal de kristne få lov til å ha privatskoler, så burde muslimer også få lov til det.

 

Men i utgangspunktet så er jeg i mot religiøse privatskoler.

Lenke til kommentar

Syntes Høyre er et bra parti jeg. Bare syntes ikke noe om kristen-konservatismen deres. =) ...Også er de jo ikke så veldig opptatt av miljøet? =P

 

Men i alle dager. I dag, i 2011, er faktisk Høyre et av de mest liberale partiene. For eksempel så vil ungdomspartiet la 15-åringer ta abort. Høyre vil dessuten ha døgnåpne ølkraner i Høyre-styrte kommuner, da det fører til mindre kriminalitet.

 

Høyre er liberale der de bør og konservative der de må.

Hvordan kan døgnåpne ølkraner føre til mindre kriminalitet?

Jeg har ikke noe i mot døgnåpne ølkraner, men... Er det noe som tyder på at det blir mindre kriminalitet av den grunn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...