Gå til innhold

NRKs Valgomat: Hvor står du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sosialistisk Venstre...

75 %

Kristelig Folkeparti

72 %

Arbeiderpartiet

69 %

Senterpartiet

69 %

Venstre

67 %

Høyre

48 %

Fremskrittspartiet

41 %

 

På forhånd valgte du Sosialistisk Venstreparti. Valgomaten anbefalte deg Sosialistisk Venstreparti.

 

Halleluja, litt overrasket at KrF kom på andreplass. :p

Lenke til kommentar

Prøvde DB.no sin ubrukelige valgomat. En haug med idiotiske nasjonale spørsmål, og en konklusjon man virkelig forstår lite av.

 

Jeg fikk opp at jeg bør stemme FrP, SV eller Venstre. Ser man bort i fra at de alle er for demokrati (SV er iallefall det på papiret), så er de vel uenig om alt?

 

SV er hvertfall langt mer demokratisk enn FrP og Venstre. :)

Ubegrunnet påstand?

Lenke til kommentar

Er dem det? Når man representerer 5 % av de som stemmer, er det da rett at man skal presse gjennom 33 % av politikken?

 

Jeg synes heller ikke det er demokratisk å legge så mange bånd som mulig på befolkningen.

"Enten gjør dere som vi ønsker, ellers gjør dere noe ulovlig..."

 

Jeg er stort sett uenig i "alt" SV har av politikk, utenom deler av det som handler om skolepolitikk. Skal man først pøse ut penger på diverse, bør man også kunne servere mat på skolen. Det finnes nok at forskning som viser at gode matvaner påvirker konsentrasjon positivt.

 

Poenget mitt var bare at å få anbefalt SV, FrP og Venstre av en valgomat høres hinsides ut.

Hvis du svarte at du er Helt enig, og at det er veldig viktig med heldagsskole og gratis mat til elevene, så vil du få SV opp, og hvis du svarer i et nytt spørsmål at du er Helt enig og at det er veldig viktig at man legger til rette for å gjøre det enklere for folk å starte opp fri-skoler, og private sykehjem og liknende, så vil du få FrP og Venstre også - selv om Venstre foretrekker en sterk offentlig sektor, men ikke nekter private aktører å hjelpe til (liberalt)...

 

Du har tydeligvis svart: "ja takk begge deler"...

 

Men jeg syntes selv Dagbladet sin test ikke var noe bra, da den ikke viser prosentvis hvor enig du er med enkelte, men bare viser deg tre partier: 1, 2, og 3 plass...

Lenke til kommentar

Prøvde DB.no sin ubrukelige valgomat. En haug med idiotiske nasjonale spørsmål, og en konklusjon man virkelig forstår lite av.

 

Jeg fikk opp at jeg bør stemme FrP, SV eller Venstre. Ser man bort i fra at de alle er for demokrati (SV er iallefall det på papiret), så er de vel uenig om alt?

 

SV er hvertfall langt mer demokratisk enn FrP og Venstre. :)

SV er et parti som er imot konkurranse, og muligheten til å velge. Det er vel ikke akkurat veldig demokratisk.

 

Å minske folkets styring av det offentlige og minske innsynet er altså demokratisk, men å nekte selskaper å drive helse og sosialtjenester for profitt, det er udemokratisk? Jeg tror ikke folket vil bry seg om de kan velge mellom mange forskjellige ting, om de ikke har råd til å bruke dem.

Å trekke inn Venstre her, blir bare hinsides all fornuft. Venstre er for en sterk offentlig sektor, samt en privat der det offentlige ikke strekker til eller ikke har nok penger til å bygge ut sykehjem (for eksempel) og Venstre ønsker innsyn i begge disse, for å sørge for at tilbudene blir så gode som overhodet mulig, og at folk på den måten får det som til en hver tid får et godt tilbud - og at de har friheten til å velge selv (Folk Først).

 

Hvis staten betaler for sykehjems-opphold (pengene følger brukeren) så er ikke dette noe problem overhodet... Det bare forbedrer kvaliteten på tjenestene.

 

 

Sjekk forresten ut dette:

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Syns ordet demokrati blir voldtatt til de grader. Når høyresiden (eller tilhengere av høyresiden) argumenterer med at de er mer "demokratisk" fordi de vil ha skattelette, privatisere i hytt og pine og la markeded løpe løpsk slik som det gjør i USA og store deler av Europa. Hvis det er "demokratisk", ja, da er jeg for faen mot demokrati.

 

Argumentasjonen er i til de grader mangelfull. I korte trekk går det ut på at demokrati er noe positivt, alle er for demokrati. Enhver som hevder å være i mot demokrati mister med engang sin kredibilitet, ingen vil ta en slik person seriøs. Visse forum-medlemer mener at økt frihet til enkeltmennesket er demokratisk. Og siden vi alle er enige om at demokrati er noe positivt, så kommer de med den håpløse argumentasjonen at "høyre" er mer demokratisk.

 

I følge en slik argumentasjon ville anarki være toppen av demokrati, i allefall hvis målet på demokrati er personlig frihet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å trekke inn Venstre her, blir bare hinsides all fornuft. Venstre er for en sterk offentlig sektor, samt en privat der det offentlige ikke strekker til eller ikke har nok penger til å bygge ut sykehjem (for eksempel) og Venstre ønsker innsyn i begge disse, for å sørge for at tilbudene blir så gode som overhodet mulig, og at folk på den måten får det som til en hver tid får et godt tilbud - og at de har friheten til å velge selv (Folk Først).

 

Hvis staten betaler for sykehjems-opphold (pengene følger brukeren) så er ikke dette noe problem overhodet... Det bare forbedrer kvaliteten på tjenestene.

 

 

Sjekk forresten ut dette:

 

Nei, det er ikke hinsides all fornuft å trekke inn Venstre her, for det var snakk om Venstre, FrP og SV. Jeg kunne godt nevnt de fleste partier i større eller mindre grad da de fleste partier er løpegutter for nyliberalismen.

 

Venstre er ikke for en sterk offentlig sektor, men for (foreløbig, i en viss grad) private alternativer betalt av skattebetalernes penger. Poenget er jo at borgere i Norge og politikere har langt mindre styring av velferden enn om den styres i et direkte statlig eierskap. På den måten vil jeg si at den demokratiske kontrollen og innsikten innskrenkes.

 

Om man hele tiden tenker at om vi(stat/kommuner) ikke satser skikkelig på sykehjem, så vil de private gjøre det, så er ikke problemet at staten ikke strekker til, men at staten ikke vil strekke til. Jeg vet ikke helt hva man skal med denne valgfriheten om man får det man har krav på. Alle disse nye og kunstige frihetene er bare retoriske begrep for å legitimere og gjøre det enklere å innføre deres ideologi i samfunnet.

 

Ingenting er uproblematisk. Heller ikke subsidierte private sykehjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Partiene i Oslo kommune og hvor enig du er med de enkelte:

 

Høyre

71 %

Venstre

68 %

Arbeiderpartiet

66 %

Pensjonistpartiet

64 %

Miljøpartiet De Grøn...

62 %

Kristelig Folkeparti

61 %

Sosialistisk Venstre...

59 %

Rødt

57 %

Kystpartiet

55 %

Senterpartiet

55 %

Fremskrittspartiet

53 %

Det Liberale Folkepa...

53 %

Norges Kommunistiske...

52 %

Demokratene i Norge

50 %

Kristent Samlingspar...

45 %

 

Valgte venstre på forhånd, har tatt den et par ganger, pluss et par andre valgomater.

Det veksler mellom venstre og høyre på topp stort sett.

Må visst være litt inkonsekvent på et par saker :p

Eller ikke svart grundig nok på alt.

Endret av H3N
Lenke til kommentar

Bygdelista i Modum

76 %

Høyre

75 %

Senterpartiet

68 %

Fremskrittspartiet

66 %

Kristelig Folkeparti

62 %

Venstre

60 %

Arbeiderpartiet

60 %

Sosialistisk Venstreparti

45 %

 

Jeg stemmer nok Høyre, fordi vi har en grunnideologi. Det har ikke Bygdelisten, som er politisk uavhengig. Samtidig representerer jeg Høyre i Modum.

Tok testen litt nøyere, og leste meg ordentelig opp på sakene, da ble det sånn som jeg trodde:

 

Høyre

81 %

Bygdelista i Modum

80 %

Fremskrittspartiet

74 %

Senterpartiet

65 %

Kristelig Folkeparti

54 %

Arbeiderpartiet

53 %

Venstre

53 %

Sosialistisk Venstreparti

38 %

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...