Gå til innhold

NRKs Valgomat: Hvor står du?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

og skatt på arbeid, og formueskatten. Alle disse skattene, vil Venstre fjerne helt, dersom Venstre får makten!!

Blander du ikke kortene nå turbonello? Jeg har aldri hørt at Venstre vil avskaffe skatt på arbeide, men de vil avskaffe skatt på arbeidende kapital og ikke passiv kapital som for eksempel eiendomsskatten.

 

De vil med andre ord avskaffe skatten på bondens traktor og fiskerens båt, men ikke på deres arbeide, dvs. inntektsskatten.

 

Om eiendomsskatt i Venstres partiprogram 2005-2009 skriver partiet at ”Venstre vil videreføre den kommunale eiendomsskatten som en frivillig kommunal skatt, og gi kommunene større frihet til å fastsette nivået. Det er viktig for det lokale selvstyret at kommunene kan fastsette lokale skatter og dermed få større styring over egne inntekter.”

Kilde: http://www.huseierne.no/Hus-Bolig/Tema/Boligpolitikk/Dette-mener-partiene-sentralt-om-eiendomsskatten/

 

Du kan Google

 

venstre eiendomsskatt

 

og du kan få annen informasjon om hva Venstres kommunepolitikere mener. Det gjelder alle partier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og skatt på arbeid, og formueskatten. Alle disse skattene, vil Venstre fjerne helt, dersom Venstre får makten!!

Blander du ikke kortene nå turbonello? Jeg har aldri hørt at Venstre vil avskaffe skatt på arbeide, men de vil avskaffe skatt på arbeidende kapital og ikke passiv kapital som for eksempel eiendomsskatten.

 

De vil med andre ord avskaffe skatten på bondens traktor og fiskerens båt, men ikke på deres arbeide, dvs. inntektsskatten.

 

Om eiendomsskatt i Venstres partiprogram 2005-2009 skriver partiet at ”Venstre vil videreføre den kommunale eiendomsskatten som en frivillig kommunal skatt, og gi kommunene større frihet til å fastsette nivået. Det er viktig for det lokale selvstyret at kommunene kan fastsette lokale skatter og dermed få større styring over egne inntekter.”

Kilde: http://www.huseierne.no/Hus-Bolig/Tema/Boligpolitikk/Dette-mener-partiene-sentralt-om-eiendomsskatten/

 

Du kan Google

 

venstre eiendomsskatt

 

og du kan få annen informasjon om hva Venstres kommunepolitikere mener. Det gjelder alle partier.

Mulig jeg har missforstått. Men jeg sa ingen ting om eiendomskatt. Jeg sa noe om formueskatten, og at den skal fjernes: Det har jeg rett i.

Her har jeg tatt ut noen punkter ut av prinsippprogrammet:

 

VENSTRE VIL:


  •  
  • Ha en grønn skattereform som gir mindre skatt på arbeid og mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig adferd.
  • På sikt innføre et skattesystem med flat bruttobeskatning for alle inntekter, få særfradrag og et stort bunnfradrag som sikrer en god sosial fordeling.
  • Fjerne formueskatten.
  • Rydde opp i gebyr- og avgiftsjungelen slik at gebyrer for offentlige tjenester ikke blir fordekte, generelle avgifter, men kun dekke kostnaden for tjenesten.
  • Heve grensen for tollfri postimport til tusen kroner.
  • Innføre lettelser i arveavgiften når arv overføres direkte fra besteforeldre til barnebarn.

 

 

Oljevirksomheten vil være viktig for Norge i lang tid framover. Den skaper store inntekter og fungerer på mange måter som en motor for næringslivet for øvrig. Venstre vil legge til rette for at den kompetansen petroleumsnæringen og de større bedriftene har opparbeidet i større grad omarbeides til nytt og fremtidsrettet næringsliv. Venstre vil derfor legge til rette for at store norske og internasjonale bedrifter øker sin forskningsandel i Norge. Samtidig må det skapes mange nye arbeidsplasser i årene framover, og de fleste av disse vil komme i bedrifter som ennå ikke er opprettet. Derfor må vi ta fatt på det viktige arbeidet med å legge grunnlaget for det næringslivet som Norge skal leve av i framtiden. Uten verdiskaping blir det ingen velferd.

 

For å sikre norsk verdiskaping, trenger vi et mangfold av arbeidsplasser i privat, offentlig og frivillig sektor over hele landet. Venstre vil gi rom for menneskets skapende evner i skoleverk, forskning og næringsliv, og slippe fram dem som tør satse, tør å tro på en idé. I framtiden må det bli like naturlig å starte for seg selv som å finne sin plass innenfor det etablerte arbeidslivet. Gründere er helt sentralt for verdiskapningen. Det er ærefult å skape en arbeidsplass for seg selv og andre.

 

 

VENSTRES PRINSIPPER I NÆRINGSPOLITIKKEN

 

Det framtidige norske næringsliv vil skapes i skjæringspunktet mellom enkeltmenneskers innsats, kunnskap og kreativitet, samfunnets vilje til å satse miljøvennlig og framtidsrettet, og et offentlig virkemiddelapparat som både har gode generelle ordninger og våger å prioritere noen enkeltområder hvor Norge skal være en spydspiss.

 

Venstres hovedmål er en økonomisk politikk som gir arbeid til alle, økt verdiskaping, videreutvikling av det norske velferdssamfunnet, rettferdig fordeling og en langsiktig, bærekraftig utvikling. For Venstre vil følgende seks prinsipper ligge til grunn:

 

1. Nyskaping fremst i verdiskapingen. Venstre vil prioritere nyskaping og tiltak rettet mot fremtidens bedrifter. Venstre ønsker en ny nærings- og innovasjonspolitikk i Norge – med økt innsats på forskning og utvikling, og en politikk som hjelper gründerne fram – for det er de som vil skape arbeidsplassene og velferden i fremtiden.

 

2. Et enkelt, miljøvennlig og rettferdig skattesystem. Venstre vil ha internasjonalt konkurransedyktige skatteregler som belønner dem som satser på sin egen virksomhet. Vi ønsker å lage et skatte- og avgiftssystem som i tillegg til å skaffe det offentlige inntekter, også skal gi god sosial fordeling og et bedre miljø. Skatte- og avgiftssystemet må være enkelt og forståelig. Venstre vil vri beskatningen fra skatt på arbeid til skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig adferd.

 

3. Gode rammevilkår for hele næringslivet. For å skape og sikre arbeidsplasser er det avgjørende med generelt gode næringsnøytrale rammevilkår for alle deler av næringslivet. Venstre ønsker generelle lettelser i norsk bedriftsbeskatning, og vil samtidig føre en målrettet politikk for å hjelpe frem gründere og kunnskapsbasert næringsliv. Det offentlige støttepappratet og de offentlige midlene skal rettes inn mot deler av systemet der det private kapitalmarkedet ikke kan fungere. For Venstre er det en målsetting å følge handlingsregelen for bruk av norske oljepenger, fordi uansvarlig offentlig pengebruk gir høy rente og en sterk norsk krone som vil være ødeleggende for norsk konkurranseutsatt næringsliv.

 

4. Bedre tjenester med økt konkurranse. Venstre er grunnleggende positiv til konkurranse som virkemiddel for verdiskaping. I et marked som er preget av konkurranse, må aktørene stadig gjøre forbedringer. Konkurranse sikrer en effektiv utnyttelse av samfunnets ressurser, og bidrar til bedre varer og tjenester, fornyelse, kostnadsreduksjon, og økt valgfrihet for innbyggerne.

 

5. Gode eiere uansett nasjonalitet. Norske bedrifter har behov for gode eiere som tilfører økonomiske ressurser, nettverk, markedstilgang og kompetanse. Dette er som regel langt viktigere enn eiernes nasjonalitet. I de fleste tilfeller vil fellesskapets interesser ivaretas bedre ved å bruke lovverk, rammebetingelser og kontrollmyndighet enn gjennom statlig eierskap.

 

6. Et enklere Norge. Mange offentlige regler, skjemaer og påbud fører til unødige rapporteringskrav og kompliserte regelverk. Småbedrifter og gründere rammes ekstra hardt av «skjemaveldet», og Venstre ser det som en hovedoppgave å forenkle hverdagen til disse bedriftene gjennom å avskaffe unødvendige lover og forskrifter, samt å forenkle innrapporteringen gjennom økt bruk av Internettbaserte løsninger.

 

 

VENSTRES SOSIALLIBERALE SKATTEREFORM

 

I 2004 fikk Venstre gjennomslag for en stor skattereform som gir flatere og enklere skatt gjennom en kraftig tilnærming av skattesatsene for arbeid og kapital og fjerning av den kompliserte og urettferdige delingsmodellen. Dermed har vi blant annet sikret skatteregler som belønner investeringer i bedrifter framfor utbytte til eget forbruk. Venstres mål er et enklere, mer effektivt og miljøvennlig skattesystem, som er internasjonalt konkurransedyktig. Vi vil ha mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig adferd og mindre skatt på arbeid.

 

Et enklere skattesystem – flatere skatt Venstres langsiktige mål er en flat bruttobeskatning for alle inntekter, få særfradrag og et stort bunnfradrag som sikrer god sosial fordeling. Toppskatt er en dårlig løsning for å drive sosial fordeling, fordi denne ordningen fører til en urimelig økning i marginalskatten (skatten på siste tjente krone) når inntekten passerer visse nivå. I neste stortingsperiode må lettelser i personbeskatningen i første rekke komme gjennom en omlegging fra dagens minstefradrag til et høyt bunnfradrag, som i størst grad vil komme de med lavest lønninger til gode. Alle vil dermed få lavere skatt, men de som tjener minst vil få de prosentvis største lettelsene. Venstres grønne skattereform blir på den måten også en viktig sosial utjevningsreform.

 

 

Høy toppskatt gir tap for samfunnet gjennom lavere verdiskapning og gjør det mindre lønnsomt å jobbe. Venstre går derfor inn for å redusere marginalskatten som del av et skifte fra skatt på arbeid til skatt på forbruk.

 

Fjern formueskatten Norge er i dag ett av få land som fortsatt har formueskatt. Formueskatten er en betydelig belastning for næringslivet. Formueskatten øker skattebelastningen for nystartede bedrifter og øker risikoen ved investering i nyskaping. Formuesskatten har en rekke uheldige langsiktige virkninger på sparing og investering og er en hindring for å nå målet om et nyskapende næringsliv i Norge. Venstre vil derfor fjerne formueskatten.

 

 

Venstre vil videreføre den kommunale eiendomsskatten som en frivillig kommunal skatt, og gi kommunene større frihet til å fastsette nivået. Det er viktig for det lokale selvstyret at kommunene kan fastsette lokale skatter og dermed få større styring over egne inntekter.

 

Fra skatt på arbeid til skatt på skadelig forbruk og forurensing I Norge har vi relativ lav beskatning på ressursbruk og forurensing. Et viktig grep i Venstres økonomiske politikk er derfor det grønne skatteskiftet, der vi vrir beskatningen fra skatt på arbeid til skatt på miljøforurensing. Venstres miljøskattereform gir bedre rammevilkår for næringslivet og bedrer miljøet. Venstre vil ha avgifter på forurensing, miljøgiftige kjemikalier, fyringsolje mv. Venstre vil også innføre miljøavgift på merkepliktige kjemikalier. De giftigste kjemikaliene skal ha høyest avgift slik det i dag er på plantevernmidler.

 

Å vri beskatning over fra skatt på arbeid til skatt på forbruk gjør det mer lønnsomt å spare og investere. Derfor har Venstre vært positive til å overføre noe av skattetrykket til forbruksbeskatning. En for høy skatt på forbruk rammer imidlertid sosialt skjevt og økninger i slik beskatning må derfor alltid medføre en skattelette for de laveste arbeidsinntektene. Venstre ønsker derfor ikke å øke merverdiavgiften mer i neste stortingsperiode. Derimot bør noen av dagens momsfritaksområder innlemmes i avgiftssystemet.

 

Rydd opp i gebyr- og avgiftsjungelen Dagens skatte-, avgifts- og gebyrsystem er uoversiktlig. Venstre vil ha et enklere system, der man som hovedregel avgiftsbelegger det man vil ha mindre av. Gebyrer for offentlige tjenester må ikke bli fordekte, generelle avgifter, men kun gå til å dekke kostnaden for tjenesten. Venstre vil heve grensen for tollfri postimport til tusen kroner for å avbyråkratisere og forenkle internetthandel.

 

Venstre vil ha gode ordninger for de familieeide bedriftene. For å bedre fordelingen mellom generasjonene bør det gis lettelser i arveavgiften når arv overføres direkte fra besteforeldre til barnebarn, slik det i dag er for arv til barn. Venstre går i mot at det innføres årsavgift på båthold, som er kystens friluftsliv. Kilde

 

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mulig jeg har missforstått. Men jeg sa ingen ting om eiendomskatt. Jeg sa noe om formueskatten, og at den skal fjernes: Det har jeg rett i.

Ja om det du siterer er riktig ser det ut for at venstre nå vil fjerne formuesskatten helt. Slik jeg forstår det betyr det at skatten på såvel arbeidende som passiv kapital skal fjernes. Det høres jo forlokkende ut, men det vil ha den effekt at det blir flere nullskatteytere og det forbinder jeg personlig med Høyre og Frp politikk. Politikken til sentrumspartiene trekkes altså mot høyre og i Oslo er det ingen større partier som våger å nevne eiendomsskatten.

 

Dette

 

Og jeg er uenig i at man må betale skatt for arv (denne vil venstre fjerne - skatten ikke arven, hehe) og skatt på arbeid, og formueskatten. Alle disse skattene, vil Venstre fjerne helt, dersom Venstre får makten!!

 

skrev du i din post. Hvordan skal det tolkes?

Lenke til kommentar

Mulig jeg har missforstått. Men jeg sa ingen ting om eiendomskatt. Jeg sa noe om formueskatten, og at den skal fjernes: Det har jeg rett i.

Ja om det du siterer er riktig ser det ut for at venstre nå vil fjerne formuesskatten helt. Slik jeg forstår det betyr det at skatten på såvel arbeidende som passiv kapital skal fjernes. Det høres jo forlokkende ut, men det vil ha den effekt at det blir flere nullskatteytere og det forbinder jeg personlig med Høyre og Frp politikk. Politikken til sentrumspartiene trekkes altså mot høyre og i Oslo er det ingen større partier som våger å nevne eiendomsskatten.

 

Dette

 

Og jeg er uenig i at man må betale skatt for arv (denne vil venstre fjerne - skatten ikke arven, hehe) og skatt på arbeid, og formueskatten. Alle disse skattene, vil Venstre fjerne helt, dersom Venstre får makten!!

 

skrev du i din post. Hvordan skal det tolkes?

Tolk heller innlegget hvor jeg har listet opp hva Venstre vil. Fordi jeg i første omgang tok det ut i fra hukommelsen. Mindre skatt på arbeid er det korrekte, ikke å fjerne den helt. =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det tolker jeg som en blanko fullmakt til nedbygging av velferdsstaten og en bevegelse i retning FrP, turbonello.

 

Skremmende at nesten 30 prosent av de som har stemt mener skatt er en form for tyveri. Ikke rart at FrP har stor oppsluting.

 

Dette sa en kjent amerikaner om skatter.

 

Here is my principle: Taxes shall be levied according to ability to pay. That is the only American principle.

Franklin D. Roosevelt

Kilde: http://www.brainyquote.com/quotes/authors/f/franklin_d_roosevelt.html

 

Så nesten en av tre nordmenn har et annet syn.

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1148386&view=findpost&p=18214611

 

Spørsmål:

Mener venstre (og du) at ettersom evnen til å betale skatt øker, så skal skattene reduseres?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det tolker jeg som en blanko fullmakt til nedbygging av velferdsstaten og en bevegelse i retning FrP, turbonello.

Blir jo ikke det. Regnestykket skal gå opp i opp.

I stedet for å skattlegge arbeidet til folk, og får inn penger på den måten, så går man over til noe som kalles "grønn skatt". Søk på google: "Fra rød til grønn skatt".

 

 

Fra skatt på arbeid til skatt på skadelig forbruk og forurensing I Norge har vi relativ lav beskatning på ressursbruk og forurensing. Et viktig grep i Venstres økonomiske politikk er derfor det grønne skatteskiftet, der vi vrir beskatningen fra skatt på arbeid til skatt på miljøforurensing. Venstres miljøskattereform gir bedre rammevilkår for næringslivet og bedrer miljøet. Venstre vil ha avgifter på forurensing, miljøgiftige kjemikalier, fyringsolje mv. Venstre vil også innføre miljøavgift på merkepliktige kjemikalier. De giftigste kjemikaliene skal ha høyest avgift slik det i dag er på plantevernmidler.
- Fra Venstres prinsippprogram.

 

Skremmende at nesten 30 prosent av de som har stemt mener skatt er en form for tyveri. Ikke rart at FrP har stor oppsluting.

 

Dette sa en kjent amerikaner om skatter.

Here is my principle: Taxes shall be levied according to ability to pay. That is the only American principle.

Kilde: http://www.brainyquote.com/quotes/authors/f/franklin_d_roosevelt.html

 

Så nesten en av tre nordmenn har et annet syn.

 

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1148386&view=findpost&p=18214611

 

Spørsmål:

Mener venstre (og du) at ettersom evnen til å betale skatt øker, så skal skattene reduseres?

Nei. Men det er fordeler ved å senke skatt på arbeid og så videre...

Lenke til kommentar

Jeg ser du prøver å dra en "Anders Behring Breivik" - men den funker ikke på meg =)

 

Hvorfor ikke like godt dra inn Hitler mens du er i gang?

Fordi dette er nærmere Breiviks ideologi enn Hitlers. Begynner Behring Breiviks meninger og ytringer å bli populære her inne? I det siste har jeg lest en god del om meningene hans, og veldig mange lager overskrifter som samstemmer med hans syn og meninger.

 

I samfunnet vårt har vi alle mulige folk: Vi har høyreestreme, vi har nynazister, og tjah, vi har mange vi egentlig burde "sendt ut av landet" eller "nektet å bo her" etc.

 

Hissig kristendom er like ille som hissig islam... Daff islam er like godt som daff kristendom og så videre...

Breivik mener at kristendom er bra. Jeg mener det er noe dritt.

Derfor tar du helt feil.

 

Men kristendommen har høyst motvillig måttet tilpasse seg den moderne tidsalder, noe som gjør den enklere å leve med enn islam. Det er faktisk ikke like mye hissig kristendom som hissig islam, da hadde vi hatt det helt jævlig i landet her.

 

Dette er helt innlysende, men her er en ganske god sammenfatning:

 

Krenk i vei

http://www.dagbladet.no/2011/08/22/kultur/debatt/debattinnlegg/islam/paven/17775936/

 

Fortjener islam mykere behandling enn katolisismen? Knapt. Islam er den største religionen av de to, og den med mest politisk makt. Islam er også den mest undertrykkende. Mens katolisismen kjønnsdiskriminerer i kirkelige sammenhenger, kjønnsdiskriminerer islam også i sivilsamfunnet. Hvis en lettkledd kvinne entrer Peterskirken, blir bedt om å dekke mer av kroppen. Entrer hun Mekka, blir hun fengslet. I de fleste katolske land kan homofile inngå partnerskap, i de fleste muslimske blir de forfulgt.

 

Katolske land har ytringsfrihet, det har knapt noe muslimsk land. Sammenliknet med islam er moderne katolisisme rene søndagsskolen.

**

 

Det Venstre mener er at Staten burde være sekulær og nøytral i livssynsspørsmål. Og jeg velger ikke partier som sier de er grunnleggende "kristne" eller på annen måte religiøse - og som ikke klarer å unngå å blande religion og politikk, og skille disse fra hverandre.

 

Ser ikke ut som de vil ha et sekulært samfunn, men det var vel bare et litt ukjent ord:

Tro og livssyn er dypt personlig og samfunnet skal sikre full frihet på dette området. Staten og andre offentlige institusjoner skal i toleransens navn være upartiske og ikke knyttes til en bestemt religion, men en livssynsnøytral stat betyr ikke et sekulært samfunn. Religion og livssyn har en selvsagt plass i det offentlige rom, og staten må bidra til rause finansieringsordninger for tros- og livssynssamfunn.

http://www.venstre.no/files/organisasjon/organisasjon/venstre_prinsipprogram_vedtatt2007.pdf

 

 

Dette med "Multikulturalisme" og sånt har eksplodert etter tragedien. Og jeg ser mange er blitt påvirket, og at mange også er blitt påvirket til å ytre hans meninger her inne... Kanskje de ikke mener det selv engang, men vil se hvordan andre reagerer etc.

Det har ikke eksplodert. (Det har vel snarere implodert.) Du får det til å se ut som om Brevik oppfant bekymring for multikultur, som om ingen hadde tenkt over dette før, men det er jo helt feil.

Jeg mener at de folkene ofte blir litt for pesimistiske og derfor stemmer jeg da også Høyre i stedet for FrP. Det jeg reagerte på var skrytet ditt av Venstre som spesielt ikke-religiøst når religion følger med på det multikulturelle lasset.

Endret av Strappado
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Blir jo ikke det. Regnestykket skal gå opp i opp.

I stedet for å skattlegge arbeidet til folk, og får inn penger på den måten, så går man over til noe som kalles "grønn skatt". Søk på google: "Fra rød til grønn skatt".

I økonomisk teori opererer man med to begreper

  1. Indirekte virkninger i produksjonen. Eksempel: En bedrift som spyr ut forurensende røyk eller en bedrift som forurenser en elv.
  2. Forurensende eksos fra biler.

En grønn skatt på bedriften som forurenser og økt bensinavgift er åpenbare løsninger. Jeg har sett tall som at bensinen skulle kost 50 kroner literen om bilen skulle rette opp de negative eksterne effektene i forbruket av bensin. Hvordan forholder Venstre seg til det? Jeg vet meget godt hva en grønn skatt som er fin i teorien, men ikke alltid lett å gjennomføre. Jfr. debatten om bompenger som du jo er mot.

 

Nei. Men det er fordeler ved å senke skatt på arbeid og så videre...

Hvordan forholder venstre og du deg til å øke bunnfradragret til for eksempel 3G samtidig som progresjonen (for eksempel bruttoskatten) i skattesystemet skjerpes.

 

Siden Venstre og du vil skjerpe beskatningen på forbruk kan du vel også støtte en økning av momsen.

 

Miljøskatter er ofte fint på papiret og i teorien, men vanskelig å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor ikke utvise alle som blander politikk og religion? Problemet er hvor de skal sendes? :dribble:

 

Kristelig Folkeparti kan jo begynne med å endre navn til SentrumsDemokratene :blush:

Lenke til kommentar

Jeg ser du prøver å dra en "Anders Behring Breivik" - men den funker ikke på meg =)

Hvorfor ikke like godt dra inn Hitler mens du er i gang?

Fordi dette er nærmere Breiviks ideologi enn Hitlers. Begynner Behring Breiviks meninger og ytringer å bli populære her inne? I det siste har jeg lest en god del om meningene hans, og veldig mange lager overskrifter som samstemmer med hans syn og meninger.

 

I samfunnet vårt har vi alle mulige folk: Vi har høyreestreme, vi har nynazister, og tjah, vi har mange vi egentlig burde "sendt ut av landet" eller "nektet å bo her" etc.

 

Hissig kristendom er like ille som hissig islam... Daff islam er like godt som daff kristendom og så videre...

Breivik mener at kristendom er bra. Jeg mener det er noe dritt.

Derfor tar du helt feil.

Okei. Men da er vi enige om det =)

 

Men kristendommen har høyst motvillig måttet tilpasse seg den moderne tidsalder, noe som gjør den enklere å leve med enn islam. Det er faktisk ikke like mye hissig kristendom som hissig islam, da hadde vi hatt det helt jævlig i landet her.

Vel, men den har vel vært det. Og debatten og kritikken av islam har begynt. Men kritikken av kristendommen har ikke dreid seg om fordommer og rasisme og liknende. Mye av islam-kritikken retter seg ofte ikke bare mot religionen men den går ofte lengre enn det.

 

Jeg mener kritikk og skepsis er svært sunt når det kommer til religion, og ingen religion burde særbehandles, og alle skal følge samme lovverk. Det er jo det som er å være liberal.

I mine øyne så er både muslimer og kristne overtroiske, og de tror på like tåpelige ting..

De kristne har blitt så vant til kritikken at de ikke ser ut til å bry seg om den, mens mange muslimer aldri har hørt at religionen er blitt kritisert... Og tror du det blir lettere å kritisere dette religiøse spindelvevet av vrangforestillinger ved å nekte de overtroiske å komme inn til landet? - Det tror ikke jeg... Jeg tror at islam kommer til å bli like "voksen" som det store deler av kristendommen er blitt...

 

Dette er helt innlysende, men her er en ganske god sammenfatning:

 

Krenk i vei

http://www.dagbladet.no/2011/08/22/kultur/debatt/debattinnlegg/islam/paven/17775936/

Meget god lenke. :)

Fortjener islam mykere behandling enn katolisismen? Knapt. Islam er den største religionen av de to, og den med mest politisk makt. Islam er også den mest undertrykkende. Mens katolisismen kjønnsdiskriminerer i kirkelige sammenhenger, kjønnsdiskriminerer islam også i sivilsamfunnet. Hvis en lettkledd kvinne entrer Peterskirken, blir bedt om å dekke mer av kroppen. Entrer hun Mekka, blir hun fengslet. I de fleste katolske land kan homofile inngå partnerskap, i de fleste muslimske blir de forfulgt.

 

Katolske land har ytringsfrihet, det har knapt noe muslimsk land. Sammenliknet med islam er moderne katolisisme rene søndagsskolen.

Det Venstre mener er at Staten burde være sekulær og nøytral i livssynsspørsmål. Og jeg velger ikke partier som sier de er grunnleggende "kristne" eller på annen måte religiøse - og som ikke klarer å unngå å blande religion og politikk, og skille disse fra hverandre.

 

Ser ikke ut som de vil ha et sekulært samfunn, men det var vel bare et litt ukjent ord:

Tro og livssyn er dypt personlig og samfunnet skal sikre full frihet på dette området. Staten og andre offentlige institusjoner skal i toleransens navn være upartiske og ikke knyttes til en bestemt religion, men en livssynsnøytral stat betyr ikke et sekulært samfunn. Religion og livssyn har en selvsagt plass i det offentlige rom, og staten må bidra til rause finansieringsordninger for tros- og livssynssamfunn.

http://www.venstre.no/files/organisasjon/organisasjon/venstre_prinsipprogram_vedtatt2007.pdf

Ja... Vel. Jeg mener de burde klart seg uten støtte fra staten. Men uansett: Jeg mener at staten skal være nøytral/upartisk, og dersom ett trossamfunn skal få støtte, så skal alle andre få det også...

 

Dette med "Multikulturalisme" og sånt har eksplodert etter tragedien. Og jeg ser mange er blitt påvirket, og at mange også er blitt påvirket til å ytre hans meninger her inne... Kanskje de ikke mener det selv engang, men vil se hvordan andre reagerer etc.

Det har ikke eksplodert. (Det har vel snarere implodert.) Du får det til å se ut som om Brevik oppfant bekymring for multikultur, som om ingen hadde tenkt over dette før, men det er jo helt feil.

Vel... Okei. Mulig jeg tar feil, men jeg har lest en god del i det siste, og gjenkjenner ofte temaene han tok opp hos andre her inne. Mye av det vil jeg tro kommer som en direkte årsak av Breivik. Men, selvsagt: noen menneskeskapte problemstillinger er jo så og si evige. Hvis du vil bekjempe vrangforestillinger innen ulike religioner, så burde du også se på ulike vrangforestillinger folk har rundt multikulturalisme, og så videre. Det er ikke bare i religionene man finner mennesker med alvorlige vrangforestillinger. Rasister er jo mennesker som, som oftest lider av vrangforestillinger. Det gjelder bare å gå i dybden av ting - og forsøke å se ting akkurat slik som de er, uten å overdrive eller underdrive, generalisere og så videre.

 

Jeg mener at de folkene ofte blir litt for pesimistiske og derfor stemmer jeg da også Høyre i stedet for FrP. Det jeg reagerte på var skrytet ditt av Venstre som spesielt ikke-religiøst når religion følger med på det multikulturelle lasset.

Høyre er et meget godt valg i forhold til FrP - det vil jeg si.

Venstre er nøytral til religioner, og favoriserer ikke, og setter ikke en religion(overtro) over en annen... Religion følger med alle mulige folk - og eksisterer over alt, og i alle samfunn, i både monokulturelle og multikulturelle samfunn. Sett i et stort perspektiv (fra månen og ned på jorda) så vil det uansett være multikultur uansett hvordan man ønsker seg det. Stenger man grensene og forbyr folk å komme inn, har man da løst problemet? Vel: Mange tror det... "Lås deg inn på rommet ditt, og du vil ikke bli plaget".

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Blir jo ikke det. Regnestykket skal gå opp i opp.

I stedet for å skattlegge arbeidet til folk, og får inn penger på den måten, så går man over til noe som kalles "grønn skatt". Søk på google: "Fra rød til grønn skatt".

I økonomisk teori opererer man med to begreper

  1. Indirekte virkninger i produksjonen. Eksempel: En bedrift som spyr ut forurensende røyk eller en bedrift som forurenser en elv.
  2. Forurensende eksos fra biler.

En grønn skatt på bedriften som forurenser og økt bensinavgift er åpenbare løsninger. Jeg har sett tall som at bensinen skulle kost 50 kroner literen om bilen skulle rette opp de negative eksterne effektene i forbruket av bensin. Hvordan forholder Venstre seg til det? Jeg vet meget godt hva en grønn skatt som er fin i teorien, men ikke alltid lett å gjennomføre. Jfr. debatten om bompenger som du jo er mot.

Det er ikke snakk om bensin der hvor jeg har lest. Selv om det sikkert kan være en god løsning. Men det er altså fyringsolje etc.

 

Her kan du jo lese ørlitt mer:

Miljøvernpolitiske virkemidler

Lovpålegg er nødvendig for å hindre utslipp og sikre borgerne retten til et rent miljø. I tillegg må det å ta miljøhensyn være lønnsomt. Derfor vil Venstre ha en overgang fra røde til grønne skatter. Nasjonalkomiteen for bærekraftig utvikling bør gjenopprettes slik at vi bedre kan sikre at de ulike samfunnssektorene tar sitt miljøansvar. Venstre vil ha avgifter på uønskede stoffer som CO2, miljøgiftige kjemikalier, fyringsolje mv. Merinntektene til staten skal brukes til å redusere skatter på arbeidsinnsats slik at det skal bli mer attraktivt å jobbe. Grønne skatter og avgifter vil også stimulere til forskning og utvikling av miljøteknologi. Venstre vil ha mer og bedre miljømerking på produkter.

 

Nei. Men det er fordeler ved å senke skatt på arbeid og så videre...

Hvordan forholder venstre og du deg til å øke bunnfradragret til for eksempel 3G samtidig som progresjonen (for eksempel bruttoskatten) i skattesystemet skjerpes.

 

Siden Venstre og du vil skjerpe beskatningen på forbruk kan du vel også støtte en økning av momsen.

 

Miljøskatter er ofte fint på papiret og i teorien, men vanskelig å gjennomføre.

Aner ikke...

Lenke til kommentar

Prøvde DB.no sin ubrukelige valgomat. En haug med idiotiske nasjonale spørsmål, og en konklusjon man virkelig forstår lite av.

 

Jeg fikk opp at jeg bør stemme FrP, SV eller Venstre. Ser man bort i fra at de alle er for demokrati (SV er iallefall det på papiret), så er de vel uenig om alt?

Lenke til kommentar

Prøvde DB.no sin ubrukelige valgomat. En haug med idiotiske nasjonale spørsmål, og en konklusjon man virkelig forstår lite av.

 

Jeg fikk opp at jeg bør stemme FrP, SV eller Venstre. Ser man bort i fra at de alle er for demokrati (SV er iallefall det på papiret), så er de vel uenig om alt?

 

SV er hvertfall langt mer demokratisk enn FrP og Venstre. :)

Lenke til kommentar

Prøvde DB.no sin ubrukelige valgomat. En haug med idiotiske nasjonale spørsmål, og en konklusjon man virkelig forstår lite av.

 

Jeg fikk opp at jeg bør stemme FrP, SV eller Venstre. Ser man bort i fra at de alle er for demokrati (SV er iallefall det på papiret), så er de vel uenig om alt?

 

SV er hvertfall langt mer demokratisk enn FrP og Venstre. :)

SV er et parti som er imot konkurranse, og muligheten til å velge. Det er vel ikke akkurat veldig demokratisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er dem det? Når man representerer 5 % av de som stemmer, er det da rett at man skal presse gjennom 33 % av politikken?

 

Jeg synes heller ikke det er demokratisk å legge så mange bånd som mulig på befolkningen.

"Enten gjør dere som vi ønsker, ellers gjør dere noe ulovlig..."

 

Jeg er stort sett uenig i "alt" SV har av politikk, utenom deler av det som handler om skolepolitikk. Skal man først pøse ut penger på diverse, bør man også kunne servere mat på skolen. Det finnes nok at forskning som viser at gode matvaner påvirker konsentrasjon positivt.

 

Poenget mitt var bare at å få anbefalt SV, FrP og Venstre av en valgomat høres hinsides ut.

Lenke til kommentar

Prøvde DB.no sin ubrukelige valgomat. En haug med idiotiske nasjonale spørsmål, og en konklusjon man virkelig forstår lite av.

 

Jeg fikk opp at jeg bør stemme FrP, SV eller Venstre. Ser man bort i fra at de alle er for demokrati (SV er iallefall det på papiret), så er de vel uenig om alt?

 

SV er hvertfall langt mer demokratisk enn FrP og Venstre. :)

SV er et parti som er imot konkurranse, og muligheten til å velge. Det er vel ikke akkurat veldig demokratisk.

 

Å minske folkets styring av det offentlige og minske innsynet er altså demokratisk, men å nekte selskaper å drive helse og sosialtjenester for profitt, det er udemokratisk? Jeg tror ikke folket vil bry seg om de kan velge mellom mange forskjellige ting, om de ikke har råd til å bruke dem.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvem du snakker om som skal redusere "folkets styring" - jeg antar du ikke mener SV.

Siste setning gir også ingen mening. SV ønsker at staten skal ha full kontroll på hvor du sender barna dine før de begynner på skolen. Når de er gamle nok til å starte på skolen, mener SV at du skal sende dem til offentlig skole. Det finnes ingen annen vei til Rom i deres politikk.

 

I mitt hode går frihet og demokrati hånd i hånd. I mitt hode gjør også SV det de kan for å begrense privatpersoner og private firmas frihet til å gjøre det dem mener er best.

 

Sånn til admins - det er ikke helt OT, ettersom valgomaten til DB.no mener jeg enten bør stemme FrP, SV eller Venstre. For meg er dette nesten 3 ytterpunkt. Ingen av dem ville vel hatt et fruktbart samarbeid...

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvem du snakker om som skal redusere "folkets styring" - jeg antar du ikke mener SV.

Siste setning gir også ingen mening. SV ønsker at staten skal ha full kontroll på hvor du sender barna dine før de begynner på skolen. Når de er gamle nok til å starte på skolen, mener SV at du skal sende dem til offentlig skole. Det finnes ingen annen vei til Rom i deres politikk.

 

I mitt hode går frihet og demokrati hånd i hånd. I mitt hode gjør også SV det de kan for å begrense privatpersoner og private firmas frihet til å gjøre det dem mener er best.

 

Sånn til admins - det er ikke helt OT, ettersom valgomaten til DB.no mener jeg enten bør stemme FrP, SV eller Venstre. For meg er dette nesten 3 ytterpunkt. Ingen av dem ville vel hatt et fruktbart samarbeid...

 

Når jeg snakker om styring, mener jeg av valgte representanter - uavhengig av parti.

 

De vil ha en offentlig skole, ja. Skolepolitikk er ikke det jeg vet mest om, men jeg vil tro at deres grunn til at skoler skal være offentlige handler om mer enn bare det høyresiden sier om valgfrihet. I mine øyne er en skole en skole. Undervisningen på grunnskole nivå skal være helt likt og ikke inneholde religion annet enn som vanlig nøytral undervisning, og jeg er derfor selvsagt helt mot ALLE religiøse skoler. Arbeidsforhold er jo også noe SV bryr seg mye om, og de vil nok også være mot privatskoler pga. dårligere forhold og lønninger for de ansatte på en privat skole enn en offentlig skole.

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med at SV vil ha full kontroll med hvor en sender barna, men at barnehagene bør være offentlige støtter jeg fullt ut. Evt. mener jeg at det bør være lov for private å starte barnehager, men de bør ikke motta ett øre i driftstilskudd.

 

Frihet er ikke et fast definert begrep. Demokrati mener jeg går utenom representantene og partienes politikk så lenge deres politikk ikke går ut på å begrense demokratiet. Det offentlige bør være noe som styres og påvirkes av folket. Om det er folkets vilje at noe skal privatiseres har jeg ikke noe mot det(demokratisk), men om folket i større grad mister sin styring av deres eiendeler, finner jeg det problematisk.

 

Demokrati bør gjelde foran ideologiske skillelinjer, så lenge det ikke går ut på å minske demokratiet. Om de er kommunister eller libertarianere spiller ingen rolle så lenge de innser at de er valgt og kan miste makten om de ikke lenger har folkets tillitt.

Lenke til kommentar

Stemmer selvsagt på Norges mest ansvarsfulle parti, nemlig Høyre.

 

Som stemte for DLD? Den kamelen hadde jeg aldri i verden klart å svelge.

Ikke uventet var det FRP som kom øverst på NRKs valgomat. Høyre ble nummer to, men de vil altså ikke få min stemme om det omså sto om liv.

Hvorfor plager DLD deg? Tror du vi har ressurser og et gestapo politi i Norge? På hvilken måte er DLD en trussel for deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...