Gå til innhold

Apple stopper salg av Galaxy Tab 10.1 i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå i dag vil jo mye av elektronikk ligne på hverandre. Du har jo mobiltelefoner som er ganske like. Det virker som de andre selskapene (samsung, htc, lg, nokia, google etc) ikke bryr seg om noe ser likt ut, for det er slikt verden er. Mens Apple opptrer som 10 åringer i sammenheng, de har sånn ekkel filosofi med at "Det vi lager kan ingen komme i nærheten av engang". Synes bare Apple er patetiske som fortsetter slik og tror de kan eie alt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Et sted må man starte, og da er det like greit å starte med verstingen? Om en eller annen ukjent liten TVprodusent har elendige kår på fabrikken sin så angår ikke det like mange som når Apple feks. har umenneskelige forhold på sine fabrikker. Desto større man er, desto større forpliktelser får man og desto flere vil man påvirke negativt dersom man kjører på med bølleoppførsel.

Dette blir et sidespor, men hva menneskerettigheter, lønn blant kontraktører etc. angår tror jeg du finner få teknologiselskaper i nærheten av Apple. http://www.apple.com/supplierresponsibility/

 

Det er to grunnspørsmål som er interessante i denne saken:

(1) Har Apple det juridiske på sin side?

(2) Hvis ja, bør lovene endres?

 

Skal bli spennende å se hva som skjer på punkt 1, og så får vi ta en grundig diskusjon på hva som bør gjøres med beskyttelsen av immaterielle rettigheter. Alt dette gnålet tjener ingen.

 

Et potensielt tilleggsmoment er om andre selskaper ville vært like ivrige i retten om de hadde muligheten, men gitt det generelle kaoset av rettssaker som finnes i teknologibransjen synes jeg kanskje ikke man har det helt store grunnlaget for debatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et par ting jeg reagerer på:

 

  • Nettbrettet som er på bildet ble jo faktisk presentert før iPad2, så sånn sett kan de ikke ha kopiert noe som helst.
  • Hvordan skal man kunne lage et nettbrett da, om det ikke kan være rektangulært med avrunnede kanter?
  • Sitter her selv med min Galaxy tab 10.1, ser ikke særlig til noen ikoner som ligner påfallende på iOS sine.

 

Det er jo opplagt at dette er et feigt forsøk fra Apple på å strupe salget av Galaxy tab 10.1 mest mulig. Jeg mener, tidspunktet de saksøkte, og det skulle ikke overraske meg om Apple har denne rettssaken gående så lange som mulig for å hindre salg mens nettbrettet enda er "hot".

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hva som er problemet her når Apple ivaretar sine rettigheter gjennom det systemet som er gitt ved lov.

 

De som konkluderer med kjøpte og betalte dommere er ikke åpne for diskusjon, tydeligvis.

 

Problemet er at det bare lager trøbbel. At man har muligheten til å oppføre seg som ondskapsfulle drittsekker betyr ikke at man absolutt må gjøre det.

 

 

Du mener at folk må være snille og ikke kreve at folk følger loven, av redsel for å oppfattes som ondskapsfulle drittsekker?

 

Jeg bryr meg fint lite om jeg lager trøbbel for en eventuelt innbruddstyv ved å anmelde forholdet. Hvis tyven blir fritatt, så ok. Men la da domstolene få avgjøre hva som er riktig.

 

Forøvrig kan dere synes hva dere vil om Apple.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hva som får folk til støtte Apple så til de grader? Apple skal forsvares uansett...

 

Forsvarer hverken den ene eller den andre. Jeg er bare ikke en av gjengen som forhåndsdømmer slik det blir gjort. Dette er ett diskusjonsforum. Mangler hadde sikkert syntes denne artikkelen skulle ha en tråd hvor 100o kommentarer gikk på det samme. Død over onde Apple.

 

Du burde kanskje strekke din mangel på forhåndsdømming til å gjelde andre aktører også...

 

AtW

 

Hvor har jeg forhåndsdømt Samsung? Og i innlegget ditt lengre opp? Hvorfor snakker du om motsøksmål. Jeg mente hva har skjedd om Google hadde saksøkt Windows 7 for ett eller annet patent greie og krevd salget stoppet. Hadde hylekoret stått klart?

Lenke til kommentar

Et sted må man starte, og da er det like greit å starte med verstingen? Om en eller annen ukjent liten TVprodusent har elendige kår på fabrikken sin så angår ikke det like mange som når Apple feks. har umenneskelige forhold på sine fabrikker. Desto større man er, desto større forpliktelser får man og desto flere vil man påvirke negativt dersom man kjører på med bølleoppførsel.

Dette blir et sidespor, men hva menneskerettigheter, lønn blant kontraktører etc. angår tror jeg du finner få teknologiselskaper i nærheten av Apple. http://www.apple.com/supplierresponsibility/

 

Det er to grunnspørsmål som er interessante i denne saken:

(1) Har Apple det juridiske på sin side?

(2) Hvis ja, bør lovene endres?

 

Skal bli spennende å se hva som skjer på punkt 1, og så får vi ta en grundig diskusjon på hva som bør gjøres med beskyttelsen av immaterielle rettigheter. Alt dette gnålet tjener ingen.

 

Et potensielt tilleggsmoment er om andre selskaper ville vært like ivrige i retten om de hadde muligheten, men gitt det generelle kaoset av rettssaker som finnes i teknologibransjen synes jeg kanskje ikke man har det helt store grunnlaget for debatt.

 

Det er jo nettopp her vi burde ha lagt diskusjonen.

Lenke til kommentar

Dette blir et sidespor, men hva menneskerettigheter, lønn blant kontraktører etc. angår tror jeg du finner få teknologiselskaper i nærheten av Apple. http://www.apple.com/supplierresponsibility/

Ja, det ser flott ut på papiret, og mange bedrifter har nok lignende retningslinjer, men i praksis er det ikke alltid det er like flott i virkeligheten, noe som "incidentene" på Foxconn har vist oss.

Lenke til kommentar
Apple er hverken mer onde eller gode enn de andre selskapene, de har bare flere patenter og har væ tidligere ute med enkelte unike designelementer enn konkurrentene.

Nei.

 

Nå kunne jeg selvfølgelig bare fulgt opp ditt megetsigende svar ved å svare "jo", men det blir litt dumt. Jeg spør deg heller om du kan utdype ditt "nei" litt? Du benekter at Apple sitter på flere rettigheter knyttet til smarttelefoner/tablets enn hva Google gjør?

Lenke til kommentar

 

Et sted må man starte, og da er det like greit å starte med verstingen? Om en eller annen ukjent liten TVprodusent har elendige kår på fabrikken sin så angår ikke det like mange som når Apple feks. har umenneskelige forhold på sine fabrikker. Desto større man er, desto større forpliktelser får man og desto flere vil man påvirke negativt dersom man kjører på med bølleoppførsel.

Dette blir et sidespor, men hva menneskerettigheter, lønn blant kontraktører etc. angår tror jeg du finner få teknologiselskaper i nærheten av Apple. http://www.apple.com/supplierresponsibility/

 

Det er to grunnspørsmål som er interessante i denne saken:

(1) Har Apple det juridiske på sin side?

(2) Hvis ja, bør lovene endres?

 

Skal bli spennende å se hva som skjer på punkt 1, og så får vi ta en grundig diskusjon på hva som bør gjøres med beskyttelsen av immaterielle rettigheter. Alt dette gnålet tjener ingen.

 

Et potensielt tilleggsmoment er om andre selskaper ville vært like ivrige i retten om de hadde muligheten, men gitt det generelle kaoset av rettssaker som finnes i teknologibransjen synes jeg kanskje ikke man har det helt store grunnlaget for debatt.

 

 

Det er jo nettopp her vi burde ha lagt diskusjonen.

 

Enig.

 

Det juridiske er vel fulgt i den grad det bare er snakk om en midlertidig forføyning. Altså en stopp av salget til saken er endelig avgjort. Det er ganske standard prosess for flere typer saker.

 

Om loven må endres er en større vurdering. Om midlertidig forføyning er nødvendig, i forhold til at Apple kanskje misbruker muligheten til å gå til sak, og få midlertidig forføyning slik at salget stoppes i den grad det kan.

Lenke til kommentar

"Forrige uke ble salget av nettbrettet midlertidig stoppet av Apple i Australia. Avgjørelsen ble imidlertidig overstyrt, og Samsung kunne fortsette salget"

 

Sannhet med modifikasjoner. Det har ikke vært noe salg her enda. Samsung skulle egentlig lansere den i morgen 11.08.2011 her nede, men dette har blitt utsatt på ubestemt tid. De har dog sagt at de tror på en lansering i løpet av September.

 

 

Og hvor vanvittig mye publisitet får ikke Samsung på grunn av alt dette? Som her i Australia så klarer de jo sikkert å få solgt produktet sitt likevel også i Europa.

 

The 'Streisand Effect' anyone?

 

Folk her nede hadde knapt hørt om Galaxy Tab før Apple dro de for retten. Nå veit ALLE det, selv de eldre. Og mange - som meg - får bare mer lyst til å kjøpe Galaxy Tab ut i fra hvordan Apple håndterer konkurransen sin, som er ironisk da det eneste reelle alternativet mitt faktisk var iPad 2 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette blir et sidespor, men hva menneskerettigheter, lønn blant kontraktører etc. angår tror jeg du finner få teknologiselskaper i nærheten av Apple. http://www.apple.com/supplierresponsibility/

 

Tja, mye som ser fint ut på papiret. CSR er for øvrig noe alle store satser på. Samsung har også sin info:

http://www.samsung.com/us/aboutsamsung/ir/corporategovernance/corporatesocialresponsibility/CorporateSocialResponsibility.html

 

Men hvor godt de følger opp de fine ord gjenstår jo å se. Det er også forskjell i hvor langt ned i supply chain de ønsker å gjøre sine auditer.

Lenke til kommentar

Vel, de kan jo prøve å lage noe som ikke er nesten identisk:

 

ipad-2-vs-samsung-galaxy-tab-10.1.jpg

 

 

Hva prøver du å si? At disse tabbene er nesten identiske? Jeg skjønner ikke det helt, må jeg si. Hvordan skal de ellers lage en tab? Skal de lage en trekantet tablet i kirsebær-treverk? Skal de kutte ut glasset og erstatte det med plexi-glass? Skal de erstatte den svarte rammen med kanskje en rosa ramme?

 

Jeg begynner å bli litt lei av å lese at Apple enten saksøker folk eller at Apple forårsaker stopp av andres produsenters produkter.

De gjør jo ikke noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gleder meg til den dagen fornuften seirer og apple må betal alle selskapene de har saksøkt. Apple er selve definisjonen på djevelen... Nå skal de ikke lenger bare bestemme hva kunder skal få bruke sin epleprodukter til, nå skal de jaggu pørve å bestemme at alle må la seg fange av apple.

Hva hadde urgelol og co sagt hvis det var samsung som drev med dette skitne spillet, og prøvd å stenge deres kjære epleprodukter ute fra markedet? Tipper pipen hadde fått en annen lyd da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv har jeg Galaxy Tab 10.1 som jeg kjøpte nå i ferien i Spania og iPad. Ja, de ligner, men det skal egentlig mye til å få laget tableter som ikke ligner i det slag på hverandre. Så mange tablet produsenter så kan dette lett skje, at noen ligner på hverandre, men ser ingen grunn til saksmål bare på grunn av det.

Endret av Lami
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...