Gå til innhold

Apple stopper salg av Galaxy Tab 10.1 i Europa


Anbefalte innlegg

[ - spesielt etter det kom frem at Apple har prestert å saksøke Motorola for Xoom også, som forøvrig ikke ligner en dritt på Ipad (med unntak av den er flat, har skjerm og er relativt tynn da.)

Akkurat det har nok sammenheng med at Motorola gikk til patentsøksmål mot Apple den 6. oktober 2010, og at Apple har svart med motsøksmål - og nå tydeligvis har tatt saken et lite steg videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på hva slags samfunnsansvar forskjellige bedrifter forsøker å påta seg, og selv om de kun er opptatt av profitt, så er det forskjell på deres metoder. NOen metoder er bedre enne andre for kunder og resten av befolkningen.

 

AtW

For de fleste, her i det lille navlebeskuende nisselandet, så er det vel stort sett klinkende likegyldig hva advokatene til de store selskapene krangler om seg imellom, så lenge vi kan kjøpe gode produkt til en akseptabel pris. Og så er vi en del som helst ser at bedriftene overholder viktige miljøkrav og lager produkt som ikke påfører miljøet unødig belastning, og ikke minst sørger for at de som produserer produktene i fabrikkene har noenlunde greie arbeidsforhold og en lønn de kan leve av. Det gir oss nemlig litt bedre samvittighet når vi bruker og kaster alle disse miljøskadelige elektronikkdingsene som er satt sammen av underbetalte arbeidere i Kina...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på hva slags samfunnsansvar forskjellige bedrifter forsøker å påta seg, og selv om de kun er opptatt av profitt, så er det forskjell på deres metoder. NOen metoder er bedre enne andre for kunder og resten av befolkningen.

 

AtW

For de fleste, her i det lille navlebeskuende nisselandet, så er det vel stort sett klinkende likegyldig hva advokatene til de store selskapene krangler om seg imellom, så lenge vi kan kjøpe gode produkt til en akseptabel pris. Og så er vi en del som helst ser at bedriftene overholder viktige miljøkrav og lager produkt som ikke påfører miljøet unødig belastning, og ikke minst sørger for at de som produserer produktene i fabrikkene har noenlunde greie arbeidsforhold og en lønn de kan leve av. Det gir oss nemlig litt bedre samvittighet når vi bruker og kaster alle disse miljøskadelige elektronikkdingsene som er satt sammen av underbetalte arbeidere i Kina...

 

Det kan godt hende de fleste ikke bryr seg, men er det virkelig så forferdelig om noen bryr seg? Er det virkelig så fælt og teit å prøve å gjøre litt bedre valg enn ting som kun passer ens egen lommebok?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ta 5 LED TVèr fra Sharp, Samsung, Sony, Toshiba og LG, fjern produsentens navn på dem, så ta en haug med folk fra gata, og be dem om å finne ut hvem som produserer hvilket TV. De er så godt som helt like, ingen av oss forbrukere kan fortelle hvem som produserer hva.

 

Vi kunder vil ikke ha en grønn TV, vi ønsker en svart tynn lekker TV. Vi vil ikke ha en sirkulær TV, vi ønsker en rektangulær TV.

 

Tror dere virkelig at en tykk oransje tablett med spisse rektangulære hjørner vil selge?

 

Varemerke-bygging oppstår når en produsent implementerer en funksjon som gir de en unik fordel, et perfekt eksempel kan være den innebygde magnetlåsen i iPad2. Hadde det vært noe slikt Samsung hadde kopiert skulle jeg ikke sagt noe.

 

Men farge, tykkelse osv. er ikke å kopierer, det vil jeg si er og konkurrere...

Lenke til kommentar

Så når du ser for deg endringer så kunne kanskje en jury av vilkårlige mennesker vært med å bestemt hva som er kopiering eller ikke?

 

Var ikke det som var poenget mitt.. det jeg mener er at det finnes massevis av eksempler på at ting ligner på hverandre uten at de saksøker hverandre i øst og vest.. Nå ser det jo ut som Apple har saksøkt Motorola for deres Zoom lesebrett også, og dette er jo ikke i nærheten likt en iPad..

Lenke til kommentar

Det er forskjell på hva slags samfunnsansvar forskjellige bedrifter forsøker å påta seg, og selv om de kun er opptatt av profitt, så er det forskjell på deres metoder. NOen metoder er bedre enne andre for kunder og resten av befolkningen.

Javisst, og det er det helt på sin plass å kommentere. Mitt poeng er at patentsankeren Samsung, som er i patentstrid med en rekke andre produsenter, neppe er bedre enn Apple, og at det er meningsløst å framstille Apple som det onde firmaet når de ikke gjør annet enn det alle i den bransjen gjør. Det blir som å velge Netcom fremfor Telenor, eller Norwegian fremfior SAS. Når SAS gjør noe vi synes er galt er det en naturlig reaksjon å fly Norwegian, det har jeg selv gjort som umiddelbar reaksjon. Vel vitende om at staten kommer til å redde SAS...

 

Hvis ikke Murdoch hadde lagt ned News of the World, kunne vi (les: engelskmenn) reagert mot deres metoder ved å slutte å lese blekka. Men de fleste ville startet å lese en annen tabloid, med de samme historiene, men som ikke var tatt (ennå) for å bruke de samme ulovlige metodene.

 

Skal vi slutte å kjøpe Apple-varer fordi vi ikke liker deres metoder, men fortsette å kjøpe Samsungs, enda de bruker samme metoder?

 

Og så kan man spørre: Er Ekornes onde når de forsøker å stoppe andre produsenter (gjerne asiatiske kopier) som lager møbler som bruker Ekornes sitt design og funksjonalitet (f. eks. Stressless-mekanismen.) Er Gucci og andre onde når de prøver å hindre noen å kapitalisere på deres merkevare ved å lage kopier av sko og vesker?

 

Akkurat det har nok sammenheng med at Motorola gikk til patentsøksmål mot Apple den 6. oktober 2010, og at Apple har svart med motsøksmål - og nå tydeligvis har tatt saken et lite steg videre.

De som har fulgt med vil merke seg at det hagler med søksmål fram og tilbake hele tiden mellom Apple og Samsung, og andre aktører. Det er ikke personlig, når sjefene i Apple møter sjefene i Samsung til golf i Irland så er de venner og gpdt forlikte. Det er firmaene som saksøker hverandre, og de gjør det fordi de kan.

 

Det kan godt hende de fleste ikke bryr seg, men er det virkelig så forferdelig om noen bryr seg? Er det virkelig så fælt og teit å prøve å gjøre litt bedre valg enn ting som kun passer ens egen lommebok?

Det er strålende at noen bryr seg, og jeg har alltid sagt at forbrukerens beste våpen er å stemme med lommeboka. Ikke noe galt i det. Men gode valg betinger kunnskap. Ellers blir det som når ungdommen tar til gatene i protest mot verdens urettferdighet, og ender opp med å knuse butikkvinduer og sette biler i brann.

 

Vi kunder vil ikke ha en grønn TV, vi ønsker en svart tynn lekker TV. Vi vil ikke ha en sirkulær TV, vi ønsker en rektangulær TV.

snip...

Varemerke-bygging oppstår når en produsent implementerer en funksjon som gir de en unik fordel, et perfekt eksempel kan være den innebygde magnetlåsen i iPad2. Hadde det vært noe slikt Samsung hadde kopiert skulle jeg ikke sagt noe.

 

Men farge, tykkelse osv. er ikke å kopierer, det vil jeg si er og konkurrere...

Det er et spørsmål om det burde være lov å beskytte slikt i det hele tatt. Apple fant ikke opp magnetlåsen, så hvorfor skulle det vært anderledes?

 

Kanskje skulle lovene for mønsterbeskyttelse vært opphevet, så fikk heller Ekormes og Gucci - og Apple, Samsung, Microsoft, Google og alle andre - leve med kinakopier av varene deres. "Real Rolex watch, for you very special price!"

 

Geir :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kloke ord fra forumbestefar her.

 

Det blir for teit å skulle boikotte Apple for å bruke metoder som alle i bransjen bruker. Apple får mest pressedekning ene og alene fordi ingen av de andre firmaene genererer like mange klikk, og ingen av de andre firmaene får følelsene i sving på samme måten.

 

Det er åpenbart for de aller fleste at lovverket kunne hatt godt av en aldri så liten justering, men inntil så skjer får vi leve med at spillet spilles med de reglene som er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kloke ord fra forumbestefar her.

 

Det blir for teit å skulle boikotte Apple for å bruke metoder som alle i bransjen bruker. Apple får mest pressedekning ene og alene fordi ingen av de andre firmaene genererer like mange klikk, og ingen av de andre firmaene får følelsene i sving på samme måten.

 

Det er åpenbart for de aller fleste at lovverket kunne hatt godt av en aldri så liten justering, men inntil så skjer får vi leve med at spillet spilles med de reglene som er.

 

Bruker alle i bransjen disse metodene? Jeg ser dette stadig påstått, og også TWFA sier at feks samsung neppe er bedre. JEg er ikke så overbevist om akkurat det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og så kan man spørre: Er Ekornes onde når de forsøker å stoppe andre produsenter (gjerne asiatiske kopier) som lager møbler som bruker Ekornes sitt design og funksjonalitet (f. eks. Stressless-mekanismen.) Er Gucci og andre onde når de prøver å hindre noen å kapitalisere på deres merkevare ved å lage kopier av sko og vesker?

 

Er ikke dette en overforenkling av problemstillingen? Det er svært få handlinger som alltid er gode eller alltid er onde. Ei heller å gå til retten pga beskyldninger om kopi-virksomhet. Mener du Apple har sitt på det rette i denne saken? At Samsungs Tab og motorals tab er kopier?

 

AtW

Lenke til kommentar

Og igjen, det at andre firmaer potensielt begår lignende handlinger er ingen grunn til å bare la ting skure og gå videre uten å bry seg. Om Samsung skulle bli like store som Apple og kjøre samme bølletaktikk kan du banne på at folk ville reagert på samme måten. Et sted må man begynne og da er det like greit å begynne med den som utsetter flest folk for negative påvirkninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du Apple har sitt på det rette i denne saken? At Samsungs Tab og motorals tab er kopier?

 

AtW

Du blander sammen to spørsmål her, og de synes jeg vi burde diskutere separat:

(i) Har Apple sitt på det tørre gitt det nåværende lovverket?

(ii) Hvis ja, er det lovverket vi har økonomisk effektivt og moralsk forsvarlig?

 

Beste estimat på det første er foreløbig ja – i alle fall om vi skal tro tyske dommere – men der får vi nå bare vente og se. At andre teknologiselskaper er med på samme galskapen burde være illustrert nokså greit i figuren jeg postet for et par sider siden.

 

Balansen mellom premier til innovatører og samfunnets mulighet til å benytte seg av ideer (spm ii) er langt vanskeligere å besvare. På noen fronter (f.eks. amerikanske patenter) er ting åpenbart totalt av skaftet (anbefaler This American Life's program om patenter for et par uker tilbake), men det finnes rikelig med gråsoner.

 

Et av momentene som har fått meg til å mene at Samsung tildels har trådd over streken er amerikanske venner som har sagt til meg «I just bought an iPhone. It's not the Apple iPhone, but ...» Få – om noen – enkeltelementer er direkte kopiert, men etterligning av ekstremt mange enkeltelementer gjør at helheten blir suspekt. Usikker på hva jeg tenker om grenseoppgangen i denne tablet-saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du Apple har sitt på det rette i denne saken? At Samsungs Tab og motorals tab er kopier?

 

AtW

Du blander sammen to spørsmål her, og de synes jeg vi burde diskutere separat:

(i) Har Apple sitt på det tørre gitt det nåværende lovverket?

(ii) Hvis ja, er det lovverket vi har økonomisk effektivt og moralsk forsvarlig?

 

Beste estimat på det første er foreløbig ja – i alle fall om vi skal tro tyske dommere – men der får vi nå bare vente og se. At andre teknologiselskaper er med på samme galskapen burde være illustrert nokså greit i figuren jeg postet for et par sider siden.

 

Balansen mellom premier til innovatører og samfunnets mulighet til å benytte seg av ideer (spm ii) er langt vanskeligere å besvare. På noen fronter (f.eks. amerikanske patenter) er ting åpenbart totalt av skaftet (anbefaler This American Life's program om patenter for et par uker tilbake), men det finnes rikelig med gråsoner.

 

Et av momentene som har fått meg til å mene at Samsung tildels har trådd over streken er amerikanske venner som har sagt til meg «I just bought an iPhone. It's not the Apple iPhone, but ...» Få – om noen – enkeltelementer er direkte kopiert, men etterligning av ekstremt mange enkeltelementer gjør at helheten blir suspekt. Usikker på hva jeg tenker om grenseoppgangen i denne tablet-saken.

 

Jeg blander ikke, jeg synes det går relativt klart fram av konteksten (dvs den delen av TWFA sitt innlegg jeg svarer på), at det går på hans personlig rettferdighetssans/sysnpunkt. Men om det ikke gjør det, så spesifiserer jeg det nå.

 

Mitt beste estimat er at de ikke har sitt på det tørre, ihvertfall i den forstand at samsung vil bli dømt i denne saken, vi får se. Antallet søksmål hver vei er ikke et godt mål på noe som helst. Som sagt, søksmål er ikke i seg selv ondt eller godt, alt avhenger av omstendighetene rundt. Figuren er jo også relativt misvisende.

 

At et produkt som er dominerende eller tidlig ute blir brukt om hele produktgruppen er helt vanlig, og det er svært magne eksempler på at dette har skjedd tidligere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke dette en overforenkling av problemstillingen? Det er svært få handlinger som alltid er gode eller alltid er onde.

Nettopp. Ei heller Apples.

 

Ei heller å gå til retten pga beskyldninger om kopi-virksomhet.

Nei, om det er en god eller dårlig ting er en relevant diskusjon. Personlig kunne jeg nok tenke meg en slutt på mange typer patenter. Men det er en sak med flere sider. Og de diskuterer vi så alt for sjelden, det er først når noen tar seg den frihet å håndheve disse patentene at folk bryr seg.

 

Mener du Apple har sitt på det rette i denne saken? At Samsungs Tab og motorals tab er kopier?

Jeg har i grunnen ikke gjort meg opp noen mening om det. Andre får diskutere hvor runde hjørnene må være.

 

Men jeg var på Expert i Gågata her i byen i går for å se om de hadde noen TV'er på salg. (Ikke at jeg har råd.) Der stod det en stor fin og blank Samsung TV, og foran den sto et stativ med en iPhone på. Ikke en TV i min prisklasse, så jeg gikk bare forbi. Men så begynte jeg å undre på hva en iPhone hadde med en TV å gjøre, så jeg gikk tilbake for å titte. Og det viste seg når jeg så nærmere på den at det ikke var en iPhone men en fjernkontroll fra Samsung...:

 

Samsung's RMC30D universal Touch Control TV remote touts three-inch display, iPhone glam

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg leste igjennom eksemplene, og samtlige der feks samsung er involvert er såvidt jeg kan se enten at andre saksøker de, eller counter-sueing, etter at samsung først har blitt saksøkt. HTC sin sak er vel også et eksempel på sistnevnte. I rettskaer trenger man ikke nødvendigs "two to tango" sånn som du mener det. Nå sier jeg ikke nødvendigvis at samsuns sti er ren, men dette illustrerer at det ikke holder å se på antallet rettsaker man er innvolvert i som et mål.

 

AtW

Lenke til kommentar

Forskjellen er så opplagt at jeg blir forundret over at mange ikke klarer å se den. Jeg ville bli meget overrasket hvis noen av dere klarer å bringe et lignende søksmål frem i lyset, framsatt av en av de andre store produsentene mot en annen stor produsent. Og da tenker jeg selvfølgelig ikke på rene kinaprodukter, som kopierer logo og navn.

Det finnes ingen slike eksempler, for alle, unntatt apple da, skjøner at man ikke kan hevde å ha eneretten på en formfaktor.

Når lacoste saksøker, så er det rene plagiatprodukter med lacoste logo på de prøver å stoppe. De saksøker ikke puma for at de også har en grønn t skjorte. Samme gjelder ekornes. De saksøker rene rip-off der også logoen er forsøkt kopiert.

Man trenger jaggu ikke være den skarpeste kniven i skuffen for å klare å se forskjellen, så det forundrer meg at ikke alle klarer å se dette... Tor heller det dreier seg om vilje, fremfor vett.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...