Gå til innhold

Apple stopper salg av Galaxy Tab 10.1 i Europa


Anbefalte innlegg

Du ville se at android blir eneste touch telefon os på markedet? Er det ikke sunt ned konkurranse her også? iOS er jo eneste reelle konkurrent til android, og android er vel dobbelt så store. På nettbrett siden så nyter apple ennå godt av at konkurrentene henger etter.

 

Nei, jeg vil at alle skal få en reel sjanse. Hvis Apple må ut for det, så la det skje. Tror ikke det tar lang tid før noen andre lager tilsvarende og kanskje bedre produkter også.

 

PS: Unødvendig å sitere hele innlegget mitt med bilde når du svarer rett under..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å ødelegge en god trashing av Apple, men det er snakk om en foreløpig stopp av salg av produktet mens hovedsaken blir avgjort. Riktignok gjøres dette ikke uten at det er grunn til å anta at klageren vil vinne frem, men saken er på langt nær avgjort uten at Samsung får si sitt. Skulle saken derimot ende med at Samsung får medhold, vil Apple måtte godtgjøre Samsung for salg som de har mistet.

 

For the record så er jeg andorid-bruker, og innehaver av Galaxy Tab 7", men det er greit å ha fakta på bordet før man skriker om kjøpte dommere etc. Apple er ikke fanden selv, de er bare interessert i å gjøre business. Samsung er ikke spesielt mye bedre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg elsker Apple produkter, men jeg hater selskapet Apple. What to do next? :ohmy:

 

Du er vel ikke akkurat den eneste i den gruppen :) Har vel valget mellom å ikek kjøpe av prinsipp, eller å drite i det og kjøpe det du synes funker best for deg. Begge deler kan vel argumenteres for.

 

AtW

 

Beskjeden om midlertidig forføyning ble gitt uten varsel til Samsung, og avgjørelsen ble tatt uten høring eller presentasjon av bevis fra Samsung.

 

En rettsak kjøpt og betalt av Apple eller? :nei:

 

Kjøpt og betalt er det neppe, men ifølge en blogg jeg leste er dette en spesifik region i tyskland som er kjent for å være veldig strenge på slike ting. Og det er neppe tilfeldig valgt som domstol. Det er jo relativt underlig å stoppe salg, som er ganske dramatisk, på et såpass tynt grunnlag. Det ser synd apple fortsatter med dette tøvet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan anbefale alle som er interesserte i denne saken å ta en titt i saksdokumentene for å få innblikk i hva anklagene faktisk gjelder. En trenger ikke være fryktelig stø i tysk for å få noe ut av dette, mye av det viktige er illustrert.

 

http://www.scribd.com/doc/61993811/10-08-04-Apple-Motion-for-EU-Wide-Prel-Inj-Galaxy-Tab-10-1

 

Nå har jeg ikke hatt tid til å lese dette i detalj, men Apple bruker over 20 sider på å si at det utvendige designet er noenlunde likt. Og tankene slår meg:

- har Apple enerett på å lage produkter med en sort kant rundt skjermen og avrundede hjørner?

- har Apple enerett på å benytte ikoner i brukergrensesnittet?

- har Apple enerett på å lage en innpakning hvor selve produktet ligger øverst når man tar av lokket? Hva med resten av innpakningen?

 

Galaxy Tab har for øvrig widescreen. Jeg har selv vært eier av iPad, og jeg kan ikke akkurat erindre at den var utstyrt med widescreen...

 

Det hele blir rett og slett et typisk surt oppstøt fra Apple for å forsøke å holde konkurrentene unna.

 

Kanskje Samsung bør tvinge iPad av markedet når de etterhvert kommer med ios 5 hvor man ikke lenger behøver å koble seg til itunes for aktivering av enheten men heller kan bruke den rett ut av boksen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"I en e-post til ITavisen.no melder Samsungs nordiske PR-sjef, Erik Johannesson, at de vil selge Galaxy Tab 10.1 i Norden selv etter kjennelsen. Men de vil ikke bestille nye nettbrett før den juridiske situasjonen er avklart."

 

:new_woot:

 

Jeg har bestilt TAB. Misliker Apple mer og mer, dag for dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lagrene de har i Norge er sikkert store nok for en god stund, så de som tenkte å kjøpe seg en trenger sikkert ikke bekymre seg.

 

Vil anbefale at de som er redde for å ødelegge auraen sin ved å kjøpe Apple produkter å begynne å gå gjennom eiendelene sine. Det kan jo hende de eier ting som onde selskaper lager. Det er mange av disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lagrene de har i Norge er sikkert store nok for en god stund, så de som tenkte å kjøpe seg en trenger sikkert ikke bekymre seg.

 

Vil anbefale at de som er redde for å ødelegge auraen sin ved å kjøpe Apple produkter å begynne å gå gjennom eiendelene sine. Det kan jo hende de eier ting som onde selskaper lager. Det er mange av disse.

 

Personlig vil jeg anbefale folk som vil gjøre noe de oppfatter som godt ikke la seg stoppe av at det finnes andre ting som ikke er godt i samfunnet. Ingenting er mer ødeleggende for engasjement og det å faktisk få gjort noe enn holdningen "hca er vitsen med å gjøre noe, det finnes alltid andre probleemr som er minst like store".

 

AtW

Lenke til kommentar

Absolutt! Men det store spørsmålet her er jo om folk er så utrolig opprørte over hva Apple gjør, eller om de er opprørte av at det er Apple som gjør det. Hva er vitsen med å ikke kjøpe iPad fordi man ikke fordrar hvordan Apple med sine onde hensikter prøver å hindre konkurrenter i å selge deres produkter, om man samtidig ser bort/ikke bryr seg om at tv'en i stua er bygd av små barnehender som jobber for 1 kr. Hva hadde de samme personene sagt om Google i morgen begynte med samme type søksmål? Det hadde vel blitt noe som: de er jo nødt fordi Apple gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå kan det hende at jeg og andre her tar helt feil. Men slik vi tolker det så er det ikke sort kant rundt skjermen etc etc. Det er HELE greia. Hele greia, alt sammen.

 

Ja, og HELE greia er overhodet ikke likt. Samsung har annen formfaktor på skjermen og hele enheten. Baksiden er markant ulik. Ikke har Samsung hjem-knappen. Volum-knappene og andre knapper er også ulik i forhold til iPad. Etc.

Sett bort fra at det er en sort kant rundt skjermen, at hjørnene er avrundede, at brukergrensesnittet benytter ikoner og at enheten ligger øverst i innpakningen, er det ikke mye som egentlig er likt mellom de to nettbrettene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Apple er hverken mer onde eller gode enn de andre selskapene, de har bare flere patenter og har væ tidligere ute med enkelte unike designelementer enn konkurrentene. Siden utviklingskostnadene er den største kostnaden disse selskapene har (med mindre advokathonorarene har overtatt kostnadstoppen ;) ), så er det bare rimelig at de forsvarer seg mot kopiering. Hvem som i denne saken er årsak til at forbrukerne må vente på nettbrettet sitt gjenstår å se. Samsung kjenner loven og har de brutt den så har de - og kundene, bare seg selv å takke. Har Apple gjort dette bare for å stikke kjepper i hjulet for lanseringen, dvs at de før en sak de kommer til å tape, så er det lette å beskylde dem for urent trav, men det gjenstår å se.

 

Det forbrukermyndighetene sammen med patentbyråene burde se på, er om en patentlovgivning / mønsterbeskyttelse laget for produkter med en vesentlig tregere og lengre livssyklus passer innenfor området tele og data. Å sitte på rettigheten til et stoldesign i 25 år kan være rimelig om man skal få noe igjen for utviklinga, men 25 år er faktisk mer enn hele levetida for NMT 450 / 900. Enten må man korte ned på rettighetstida, eller begynne å regulere rammene for lisensiering, for eksempel med lisensieringsplikt. Det siste er vel dessverre bare nok et tiltak som først og fremst vil gavne advokatstanden, så jeg har ikke mye tro på akkurat det, da. :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Absolutt! Men det store spørsmålet her er jo om folk er så utrolig opprørte over hva Apple gjør, eller om de er opprørte av at det er Apple som gjør det. Hva er vitsen med å ikke kjøpe iPad fordi man ikke fordrar hvordan Apple med sine onde hensikter prøver å hindre konkurrenter i å selge deres produkter, om man samtidig ser bort/ikke bryr seg om at tv'en i stua er bygd av små barnehender som jobber for 1 kr. Hva hadde de samme personene sagt om Google i morgen begynte med samme type søksmål? Det hadde vel blitt noe som: de er jo nødt fordi Apple gjør det.

Et sted må man starte, og da er det like greit å starte med verstingen? Om en eller annen ukjent liten TVprodusent har elendige kår på fabrikken sin så angår ikke det like mange som når Apple feks. har umenneskelige forhold på sine fabrikker. Desto større man er, desto større forpliktelser får man og desto flere vil man påvirke negativt dersom man kjører på med bølleoppførsel. Selvsagt hadde ikke folk blitt like forbannet på Apple dersom de gikk tilbake og ble det de engang var: En teknologibedrift som konkurrerte vha. nyskaping, ikke vha. konkurransehemmende oppførsel..

Lenke til kommentar

Lurer på hva som får folk til støtte Apple så til de grader? Apple skal forsvares uansett...

 

Forsvarer hverken den ene eller den andre. Jeg er bare ikke en av gjengen som forhåndsdømmer slik det blir gjort. Dette er ett diskusjonsforum. Mangler hadde sikkert syntes denne artikkelen skulle ha en tråd hvor 100o kommentarer gikk på det samme. Død over onde Apple.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hva som er problemet her når Apple ivaretar sine rettigheter gjennom det systemet som er gitt ved lov.

 

De som konkluderer med kjøpte og betalte dommere er ikke åpne for diskusjon, tydeligvis.

Problemet er at det bare lager trøbbel. At man har muligheten til å oppføre seg som ondskapsfulle drittsekker betyr ikke at man absolutt må gjøre det.

 

At Samsung i selvforsvar går til motsøksmål finner jeg bare rett og rimelig. De kan jo ikke sitte stille mens Apple saksøker de i flere ulike land.

Forskjell på motsøksmål og å kreve stans av import av iPhone, iPad og iPod til USA. Poenget mitt var at det er flere enn Apple som prøver å stoppe konkurrentene fra å selge sine produkter.

Når Samsung prøver å stoppe salg av Apple-produkter som følge av at Apple har stoppet salget av Samsung-produkter så sier det seg selv at det var Apple som var drittsekken som startet det, og Samsung prøver desperat å gjøre noe så de ikke lider for store tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt! Men det store spørsmålet her er jo om folk er så utrolig opprørte over hva Apple gjør, eller om de er opprørte av at det er Apple som gjør det. Hva er vitsen med å ikke kjøpe iPad fordi man ikke fordrar hvordan Apple med sine onde hensikter prøver å hindre konkurrenter i å selge deres produkter, om man samtidig ser bort/ikke bryr seg om at tv'en i stua er bygd av små barnehender som jobber for 1 kr. Hva hadde de samme personene sagt om Google i morgen begynte med samme type søksmål? Det hadde vel blitt noe som: de er jo nødt fordi Apple gjør det.

 

Synes du ikke det er noen moralsk forskjell mellom søskmål og motsøksmål i slike saker?

 

AtW

Lenke til kommentar
Poenget er at Apple har blitt for store. De krever den plassen de har hatt de siste årene, så hvis de kommer ut med et nytt produkt og det samtidig kommer et lignende produkt som ser ut til å ha noen fordeler på markedet, så vil Apple gjøre alt de kan for å stoppe dette salget. Saksøke ved alle muligheter.. Apple har null respekt fra meg lenger. Det er ikke sånn jeg vil se markedet. Hvis det er Monopol på touch-brett og touch-telefoner, da kan Apple selv bestemme hvor høye priser de kan ha..

 

Død over Apple produkter!

Du ville se at android blir eneste touch telefon os på markedet? Er det ikke sunt ned konkurranse her også? iOS er jo eneste reelle konkurrent til android, og android er vel dobbelt så store. På nettbrett siden så nyter apple ennå godt av at konkurrentene henger etter.

Heller Android enn onde, avskyelige Apple. Android kan man dessuten "forke".

Lenke til kommentar

Lurer på hva som får folk til støtte Apple så til de grader? Apple skal forsvares uansett...

 

Forsvarer hverken den ene eller den andre. Jeg er bare ikke en av gjengen som forhåndsdømmer slik det blir gjort. Dette er ett diskusjonsforum. Mangler hadde sikkert syntes denne artikkelen skulle ha en tråd hvor 100o kommentarer gikk på det samme. Død over onde Apple.

 

Du burde kanskje strekke din mangel på forhåndsdømming til å gjelde andre aktører også...

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...