Gå til innhold

Apple stopper salg av Galaxy Tab 10.1 i Europa


Anbefalte innlegg

Linken over bør leses av alle! Og dem som etter å ha lest den kan si de sympatiserer med apple i denne saken, kan egentlig finne seg et dedikert appleforum å boltre seg i.

Apple er kyniske, og verre enn alle de andre til sammen. Ingen kan motsi det, etter å ha lest artikkelen det linkes til...

Har nå selv lest hele den linken der og må si meg helt enig her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linken over bør leses av alle! Og dem som etter å ha lest den kan si de sympatiserer med apple i denne saken, kan egentlig finne seg et dedikert appleforum å boltre seg i.

Apple er kyniske, og verre enn alle de andre til sammen. Ingen kan motsi det, etter å ha lest artikkelen det linkes til...

Jeg er ikke overbevist om at saken sier at det er Apple som er problemet. Artikkelen fokuserer vel mer på at lovverket i EU, og spesielt i Tyskland, er problematisk. Alt Apple gjorde var å utnytte seg av et svært, svært tvilsomt lovverk.

 

Selvfølgelig, om det er etisk riktig å bruke et slikt lovverk er en annen ting. Nå er tross alt ikke det å ha rett fra lovens side det samme som å ha rett fra moralens side. Men her tror jeg ikke Apple er alene, og det er svært naivt å tro at alle selskap vil oppføre seg pent når de har en slik kake foran seg. Hvem sier vel nei til litt papirarbeid mot å få "monopol" i en region for en periode på fem år?

 

Vel, Microsoft har jo samme kaken foran seg, men kan ikke erindre at de har valgt å benytte seg av den. Men dette beviser jo bare at Steve Jobs har hatt en strategi i flere år på å bruke skitne knep på å få monopol.

At lovverket er horribelt, er det vel ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Og mens jeg leste saken så sa PingEnt det jeg ville si. Det er et argument for å være mot EU, og de håpløse lovene de lager, ikke for å være i mot de firmaene som er nødt til å forhode seg til dem. Apple ved å registrere sine egne, Google ved å kjøpe opp andres siden de ikke har så mange selv.

 

Så får det heller våge seg at newnick mener jeg får finne meg et dedikert appleforum. Enn så lenge er jeg aministrator her, og jeg bestemmer at det er lov å være Apple-vennlig her, like mye som å være Androidvennlig. :innocent::cool:

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, Microsoft har jo samme kaken foran seg, men kan ikke erindre at de har valgt å benytte seg av den.

Du som ba oss lese artikkelen har vel lest den selv:

 

One of the worst Community Designs from Microsoft covers waving your right hand. I kid you not. This is related to Kinect, of course, but it is listed as an interface element - meaning, the actual gesture of waving is now a Community Design.

 

001248926_0009_1.jpg

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vel, Microsoft har jo samme kaken foran seg, men kan ikke erindre at de har valgt å benytte seg av den. Men dette beviser jo bare at Steve Jobs har hatt en strategi i flere år på å bruke skitne knep på å få monopol.

At lovverket er horribelt, er det vel ingen tvil om.

 

De har kanskje ikke gått til sak ennå, men et kort søk på søkemoteren for Community Design gir over 1000 treff på Microsoft, og faktisk over 1000 treff på Samsung. Jeg har ikke gått igjennom alle treff ennå, men det virker altså som om Apple ikke er den eneste som har benyttet seg av dette tilbudet.

Lenke til kommentar

Linken over bør leses av alle! Og dem som etter å ha lest den kan si de sympatiserer med apple i denne saken, kan egentlig finne seg et dedikert appleforum å boltre seg i.

Apple er kyniske, og verre enn alle de andre til sammen. Ingen kan motsi det, etter å ha lest artikkelen det linkes til...

Har nå selv lest hele den linken der og må si meg helt enig her.

Så alle som ikke er enig med dere tar altså feil? Samme lekse om igjen? Er dere ikke enig med oss så er dere fanboys...?

 

Klarer virkelig ikke å bry meg om hva Apple bedriver seg med, spesielt ikke i rettsaler verden rundt. Jeg i likhet med de fleste andre kommer fremdeles til å kjøpe produktene demmes så fremt de fyller det behovet vi måtte ha..

 

Hvis dere er så egasjerte så finnes det viktigere ting her i verden å ta tak i...?

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313176961' post='18158303']

Linken over bør leses av alle! Og dem som etter å ha lest den kan si de sympatiserer med apple i denne saken, kan egentlig finne seg et dedikert appleforum å boltre seg i.

Apple er kyniske, og verre enn alle de andre til sammen. Ingen kan motsi det, etter å ha lest artikkelen det linkes til...

Har nå selv lest hele den linken der og må si meg helt enig her.

Så alle som ikke er enig med dere tar altså feil? Samme lekse om igjen? Er dere ikke enig med oss så er dere fanboys...?

 

Klarer virkelig ikke å bry meg om hva Apple bedriver seg med, spesielt ikke i rettsaler verden rundt. Jeg i likhet med de fleste andre kommer fremdeles til å kjøpe produktene demmes så fremt de fyller det behovet vi måtte ha..

 

Hvis dere er så egasjerte så finnes det viktigere ting her i verden å ta tak i...?

Jeg anbefaler deg å lese hva som står i linken.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å lese hva som står i linken.

Har lest den, klarer virkelig ikke å engasjere meg...

 

Edit:

 

Jeg er enig med dette, en av konklusjonene i linken din:

So, the filing process is broken, the court procedure is broken - and that isn't even all. The lack of proper review procedures leads to unbridled filing and wildgrowth of Community Designs.

Dette er ikke Apple sin feil.

Som sagt: Hate the game, not the player(s).

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313177971' post='18158406']

Jeg anbefaler deg å lese hva som står i linken.

Har lest den, klarer virkelig ikke å engasjere meg...

 

Edit:

 

Jeg er enig med dette, en av konklusjonene i linken din:

So, the filing process is broken, the court procedure is broken - and that isn't even all. The lack of proper review procedures leads to unbridled filing and wildgrowth of Community Designs.

Dette er ikke Apple sin feil.

Som sagt: Hate the game, not the player(s).

Men siden dette er åpenbart på hva som blir sagt i linken, så skjønner jeg jo klart på hvorfor Apple gikk til Tyskland for å få dette gjort.

 

Om ikke du ser noen sammenheng med det, så er det noe som er galt med deg. For jeg vil nok si med sikkerhet at Apple var 100% klar over dette med hvordan alt dette fungerer og benyttet seg så av muligheten til å kunne få en lett og pinglete medhold i saken.

Lenke til kommentar

Tenk på alle advokatene og regnskapsførene i alle disse mega firmaene som ikke gjør annet enn å finne loopholes i skatteloven etc etc alt for å slippe å betale skatt, for så å betale ut mer penger til de allerede rike investorene. Hvem er det som går glipp av disse pengene? Jo staten som kunne ha brukt dette på og opprettholde viktige funksjoner i samfunnet. Å nei å nei.

Lenke til kommentar

Tenk på alle advokatene og regnskapsførene i alle disse mega firmaene som ikke gjør annet enn å finne loopholes i skatteloven etc etc alt for å slippe å betale skatt, for så å betale ut mer penger til de allerede rike investorene. Hvem er det som går glipp av disse pengene? Jo staten som kunne ha brukt dette på og opprettholde viktige funksjoner i samfunnet. Å nei å nei.

Men dette er jo ulovlig. Det som er forklart i den linken over er jo ikke ulovlig, men en svært elendig måte å gjøre ting på når det kommer til patenter osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Om ikke du ser noen sammenheng med det, så er det noe som er galt med deg. For jeg vil nok si med sikkerhet at Apple var 100% klar over dette med hvordan alt dette fungerer og benyttet seg så av muligheten til å kunne få en lett og pinglete medhold i saken.

Det er vel ingen som betviler at Apple var fullt klar over at dette var gunstig for dem? Men saken er den at det ikke bare er Apple som har Community Designs registrert (Microsoft har over 1000, Samsung har over 1000 -- det er bare å søke), og det er bare et tidsspørsmål før vi får en annen sak på dette. Bare se på Community Design-et til MS for håndvifting...

 

Problemet her er regelverket. Store selskaper vil gjøre det de har lov til, innenfor PR-ens rammer selvfølgelig. Nå har man akkurat slike rettighetslover for at man ikke tror selskapene leker rent, samtidig gir disse lovene selskapene mulighet til å leke skittent. Jeg sier ikke at det var helt etisk riktig av Apple å gjøre dette, men samtidig synes jeg ei heller det er etisk riktig av Microsoft å registrere håndvifting som sitt varemerke. Her er det lovene, ikke selskapene, som er problemet.

 

EDIT: Leif.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Tenk på alle advokatene og regnskapsførene i alle disse mega firmaene som ikke gjør annet enn å finne loopholes i skatteloven etc etc alt for å slippe å betale skatt, for så å betale ut mer penger til de allerede rike investorene. Hvem er det som går glipp av disse pengene? Jo staten som kunne ha brukt dette på og opprettholde viktige funksjoner i samfunnet. Å nei å nei.

Men dette er jo ulovlig. Det som er forklart i den linken over er jo ikke ulovlig, men en svært elendig måte å gjøre ting på når det kommer til patenter osv.

Det er ikke ulovlig. Loopholes = smutthull...

 

Det er en måte og utnytte svakheter i et system for å tjene mer penger. De fleste store internasjonale selskap er veldig dyktige til dette. Dette er som sagt business 101.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313179487' post='18158521']

Tenk på alle advokatene og regnskapsførene i alle disse mega firmaene som ikke gjør annet enn å finne loopholes i skatteloven etc etc alt for å slippe å betale skatt, for så å betale ut mer penger til de allerede rike investorene. Hvem er det som går glipp av disse pengene? Jo staten som kunne ha brukt dette på og opprettholde viktige funksjoner i samfunnet. Å nei å nei.

Men dette er jo ulovlig. Det som er forklart i den linken over er jo ikke ulovlig, men en svært elendig måte å gjøre ting på når det kommer til patenter osv.

Det er ikke ulovlig. Loopholes = smutthull...

 

Det er en måte og utnytte svakheter i et system for å tjene mer penger. De fleste store internasjonale selskap er veldig dyktige til dette. Dette er som sagt business 101.

Heeeeeeeelt til dem blir oppdaget, og vips, så sitter dem på en saftig straff.

 

Finnes sikkert noen smutthull for å kunne komme seg unna å betale skatt, men jeg ville ikke ha gjort det i frykt for å bli tatt og straffet for det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Finnes sikkert noen smutthull for å kunne komme seg unna å betale skatt, men jeg ville ikke ha gjort det i frykt for å bli tatt og straffet for det.

Ahem, målet med å bruke smutthullene er at det skal være lovlig samtidig som man slipper å betale skatten. Dette kan være smutthull som å plassere all gevinst i aksjer som man slipper å betale (så mye) skatt av, etc.

 

EDIT: Dette ble veldig off-topic, og det beklager jeg.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Heeeeeeeelt til dem blir oppdaget, og vips, så sitter dem på en saftig straff.

 

Finnes sikkert noen smutthull for å kunne komme seg unna å betale skatt, men jeg ville ikke ha gjort det i frykt for å bli tatt og straffet for det.

Nei.

 

Du gjør ikke noe som er forbudt. Du bare utnytter at en lov for eksempel er dårlig spesifisert, eller ble laget med tanke for noe annet. Når det blir oppdaget som du sier så kan loven endres slik at "smutthullet" tettes. Da stopper du selvsagt å gjøre det. I de fleste demokratiske samfunn kan man ikke innføre lover med tilbakevirkende kraft. Derfor kan ikke de som har brukt smutthullet straffes.

Lenke til kommentar

Nei Vindicator, nå roter du veldig. Ingenting ulovlig i å utnytte reglene i f.eks. skattelovene.

 

Umoralsk kanskje? Men "alle" gjør.

Men å utnytte et smutthull for å komme seg unna noe på en billig måte er uansett noe som burde være ulovlig og som burde bli straffet for.

 

Blir det samme som at jeg benytter et smutthull for å betale 15% skatt i stedet for 30%. Jeg gjør fortsatt noe lovlig med å betale skatt, men jeg kommer jo billigere unna.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Så har moderatoren talt. Det er lov å være applevennlig her. Ja ytringsfriheten er en flott ting, som også jeg er en tilhenger av. Men å forvrenge fakta og "leve" i en annen verden, enn virkeligheten, gjøres best sammen med likesinnede.

Artikkelen påpeker vel at Microsoft har de mest sinnsyke "patentene", men forskjellen er at de har valgt å ikke bruke dem. Hadde Microsoft gjort et slikt stunt, hadde de nok vært smurt utover alle verdens medier, og hengt ut som definisjonen på djevelen. Forskjellen er at nå er det apple som har gått til det banale skrittet å benytte seg av disse "patentene", ene og alene for å fjærne et bedre produkt fra markedet. Og moderatorer her på forumet velger side, samtidig som de flagger at de er moderatorer. Hvilke andre forum bedriver en slik praksis? Skal vi som ikke er "forelsket" i steve job sine bling-bling produkter tolke det som en trussel? Ja ikke vet jeg...

Lenke til kommentar

Nei Vindicator, nå roter du veldig. Ingenting ulovlig i å utnytte reglene i f.eks. skattelovene.

 

Umoralsk kanskje? Men "alle" gjør.

Men å utnytte et smutthull for å komme seg unna noe på en billig måte er uansett noe som burde være ulovlig og som burde bli straffet for.

 

Blir det samme som at jeg benytter et smutthull for å betale 15% skatt i stedet for 30%. Jeg gjør fortsatt noe lovlig med å betale skatt, men jeg kommer jo billigere unna.

 

Nei det burde det ikke. Men de som lager lovene bør hele tiden se hvordan de brukes og hvordan de kan bli bedre. Akkurat som med patentlovene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...