Gå til innhold

– Spel er for dyre (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det en gang slik at spill man kjøper online koster det samme om man er en kjøper i Litauen eller Norge.

 

Jeg spiller en del World of Tanks og der kan man betale for å få tilgang til diverse tanks i tillegg til de som er gratis. For meg koster det kanskje en halv timeslønn å kjøpe en slik tanks. For en person et annet sted i Europa koster det en dagslønn eller mer.

 

Når det er sagt så mener jeg ikke at ting bør koste mer i Norge enn i andre land med mindre det kan forsvares med høyere utgifter. Men når et internasjonalt firma uttaler seg så er det ikke sikkert de snakker utelukkende til oss oljefulle fjellaper.

Endret av ryback
Lenke til kommentar

De fleste svarer på dette spørsmålet utifra hvor stor lommebok man har, så for 2 dager siden hadde jeg svart "nei, prisene er helt ok". Men nå som man har kjøpt egen leilighet må jeg svare "Ja, spillene kan godt bli litt billigere" :p . Men jeg har så mange spill, så nå kan jeg endelig få tid til å spille de, uten å bli avbrutt av å "måtte" kjøpe flere nye spill. :)

Lenke til kommentar

Syns egentlig timesprisen på spill er svært lav, så kan ikke helt se poenget. Men en kommentar syns jeg var små kvalm og overlegen:

"Med tanke på kva du får frå oss puttar eg derimot ikkje oss i den kategorien, fortel han"

Når man må skryte om seg selv har man allerede tapt, skryt skal komme fra andre.

Lenke til kommentar

Man kan fort tenke at dem kunne sett det litt an når det gjelder utgifter/pris, men er naturlig at alle starter på 600kr, og vi ser jo at spill som battlefield 2 bruker mye lengre tid på å gå ned i pris iforhold til Splatterhouse eller dead rising 2.

 

Man ser an salget og justerer deretter.

 

Fordi om jeg hadde lagd et spill med lave utgifter, så hadde jeg også startet på 600kr og sett ting an før jeg dumpa prisen. Man vil jo tjene mest mulig og setter ikke prisen ned til 200kr når det fortsatt er mange kunder som kjøper til 600kr.

 

P.S 600kr er ikke dyrt. Vi har bare blitt bortskjemt med at spill blir pumpa ut i hytt og pine i nyere tid, på både godt og vondt. Man vil ha MASSE, men da blir det dyrt selvfølgelig.

 

Det jeg mener itillegg med vondt, er at mange spill er preget av hastearbeid og er bare halvferdig etter min mening.. er ikke mange perler som kommer ut hvert år på denne generasjons konsoller/pc.

Endret av Dennis Aron
Lenke til kommentar

Synes selv at de fleste spill er alt for dyre, nå og da er det noe tilbud og ting som gjør at det går ann å kjøpe noe men ellers er det mye overprising på gang.

 

Sett slik at veldig mange spill failer og er ellers overall sugne, og de lager demoene til å ikke vise de dårlige sidene eller være for korte til å danne en mening om spillet. Da synes jeg jo det er for mye med 5-600 kr for noe som kan/kan ikke være spillbart. eller så må man vente til det blir gammelt å kjøpe billigere.

 

Ville foretrekt en lavere lanserings pris selv ihvertfall. Ser jo det at spesielt for spill som ikke baserer seg på multiplayer/online gaming som selger for 5-600 kr ville de nok tjente dobbelt så mye om de kosta 250... fordi da ville folk faktisk kjøpt dem... må vurdere den delen også.

 

Noen kjøper uansett pris uansett hva de er om det har lyst på det, ofte spoiled kids mene jaja. Veldig mange andre lar være å kjøpe det paga prisen og kansje skaffer på andre måter, derfor tror jeg produsentene ville tjent mere hvis de vurderte prisene sine litt ut fra den siden også.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper spill på den lokale Gamestop eller Spaceworld-sjappa må du regne med å betale 5-600 kr for alt av nye spill, men hvis du leter litt på internett finner du spill til mye rimeligere priser med en gang. Battlefield3 koster f.eks. 270 kroner på Direct2Drive (digital nedlasting) eller ca. 220 kroner på amazon.co.uk

 

Med moms + gebyr blir ikke prisen på amazon 220kr lengre..

 

Fy faen hvor patetisk..... Det er feil å betale for mye for spill, men ikke våres spill..

 

En annen ting er at de lager de mest interresande titlene av rpg på PC i disse tider så vis noen utførte ditt håp ville RPG & PC ligget veldig dårlig an.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Selv synes jeg ikke spill som koster mellom 400 og 600 kroner er for dyre i seg selv.. Nå er jeg 33 år, og har en lang spillhistorie bak meg, fra NES før Super Mario, og Amiga 500-tiden, via min 386 til nåtiden med et par pc-er og PS3, WII og Xbox 360.. Før gikk det veldig mye i piratkopiering på disketter og etter hvert cd-er osv, og jeg hadde tilgang og sparte på hva jeg den gang vil kalle "alt som er". Nå i dag kjøper jeg alle mine spill, uten unntak, og dethar jeg gjort i en del år nå.. Ikke bare fordi at jeg har tjent penger de siste 14 årene til å kjøpe selv, men fordi at spillopplevelsen og gleden har generelt sett økt betraktelig ved å ha ferre spill å forholde seg til.. Nå tenker jeg en stund over hva jeg skal kjøpe og runder så godt som samtlge titler jeg skaffer meg, og jeg storkoser meg igjennom alle spillene.. Før, så prøvde jeg ett spill, satt litt fast, og byttet dermed til et annet spill (unntak her også). Så nei, jeg synes ikke spill er for dyre, de jeg kjøper føler jeg at jeg har tjent seg opp igjen mtp den gleden jeg har hatt med dem, og det kommer generelt ut flere spill jeg ønsker å prøve enn hva jeg har tid til, så for meg er det ikke prisen det står på.. Det jeg derimot er mer skeptisk til er at noen storspill som jeg har siklet etter i lang tid, ikke innfrir like mye som jeg hadde håpet, så hadde jeg hatt et valg, kunne jeg gjerne ha ventet enda litt lengre og betalt enda litt til..

Lenke til kommentar

Akkurat nå kjøper jeg 2-3 spill i året for 599,- fordi jeg er en som vil ha spille akkurat når det kommer ut og GameStop her i nærheten gjør det med GameProtection, noe som vil si at du betaler 29,- ekstra og kan få cd-en byttet til en ny en en gang hvis cden slutter å funke. Hvis spillene hadde kostet 399,- eller noe i den duren hadde jeg garantert kjøpt en ekstra i året for å si det sånt!

Lenke til kommentar

(Gjelder pc spill)

Med tanke på de prisene jeg normalt har sett på spill de siste årene så er jeg sjeldent villig til å betale mer enn 449 kr, men skal helst under 400 kr. Sikkert fordi jeg har vent meg til pris nivået, kan ikke huske å ha sett ett spill blitt priset til over 500 kr, muligens noen unntak for Collectors Edition. Er man litt prisbevisst så får man stort sett nye spill til mellom 300 og 400 kr.

 

Jeg må jobbe ca 1,5 - 2,5 timer (netto timelønn) for å få råd til ett nytt spill i dag. Og setter man opp dette mot hvor mange timer underholdning man får ut av det, så blir det veldig billig, hvor de spillene med høy gjenspillbarhet nesten ikke koster noe pr time, Battlefield serien er ett slikt eksempel (tror jeg ga 280kr for BC2, og har klokket inn 300+ timer), mens de man spiller igjennom en gang koster litt mer, men er fremdeles billig sammenlignet mot annen underholdning som f.eks. film.

 

Om ett spill er verdt prisen ved lansering blir ett annet spørsmål.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper spill på den lokale Gamestop eller Spaceworld-sjappa må du regne med å betale 5-600 kr for alt av nye spill, men hvis du leter litt på internett finner du spill til mye rimeligere priser med en gang. Battlefield3 koster f.eks. 270 kroner på Direct2Drive (digital nedlasting) eller ca. 220 kroner på amazon.co.uk

 

Med moms + gebyr blir ikke prisen på amazon 220kr lengre..

 

Du må huske på at man trekker fra VAT, som er på 20%. Det blir litt dyrere (tror jeg) men ikke så veldig mye

Lenke til kommentar

Jeg husker SNES-spill og en del PC-spill på tidlig 90-tall kostet oppimot 1000 kroner, det tilsvarer ca. 1500 kr. i dag følger man konsumprisindeksen. På den tiden var spill absolutt for dyre.

 

Men med dagens lønnsnivå er 500-600 kr. er en helt grei pris i forhold til underholdningsverdien. Leter man litt rundt finner man så og si alle spill til under 450 kr. Venter man 6-12 mnd. etter lansering koster de fleste spillene 150-300 kr. og det er det i alle fall ikke noe å klage på...

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper spill på den lokale Gamestop eller Spaceworld-sjappa må du regne med å betale 5-600 kr for alt av nye spill, men hvis du leter litt på internett finner du spill til mye rimeligere priser med en gang. Battlefield3 koster f.eks. 270 kroner på Direct2Drive (digital nedlasting) eller ca. 220 kroner på amazon.co.uk

 

Med moms + gebyr blir ikke prisen på amazon 220kr lengre..

 

Du må huske på at man trekker fra VAT, som er på 20%. Det blir litt dyrere (tror jeg) men ikke så veldig mye

Vis de 16,66666% ikke er fjernet før de når Norge(som er de 20% som ble lagt til i England) så får du et gebyr før resten av avgiftene på 75-150kr pr pakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...